Test Ford Focus RS: Legenda neskončila, pokračuje

22. augusta 2017 od AktualityFordTesty

Modrý, z billboardov známy, Focus RS ste mnohí mohli vidieť už na rôznych akciách značky Ford. Často ste sa pýtali, či sme s ním už jazdili a aký vlastne je. Dnes môžeme konečne skonštatovať, že áno videli sme, zažili sme a dobré meno modelov nesúcich označenie RS zostane nepoškvrnené, aj keď pod kapotou buráca štvorvalec. Jeden valec sa niekde medzigeneračne stratil, ale výkon pribudol.

Treba vám ho ešte zvonku vôbec opisovať? Brutálna modrá farba svieti už z diaľky a tvary, ktoré dizajnéri navrhli sú masaker. Možno s nimi vyzerá až ako diskotékový chlapec, s holou hlavou a širokými ramenami, čo pozná abecedu po písmeno G. Zdanie agresora tentokrát neklame o jeho schopnostiach. Vo Forde to nie je ako vrecko čipsov, nasadnete a začína iný svet. Svet v ktorom sú ostré hrany či vpredu, či vzadu na mieste. Ba niekedy ich budete mať ešte málo a dostanete chuť si z prednej masky vybrať plast nesúci značku. Bez neho by bolo auto vyšperkované, dostávalo by sa mu viac vzduchu, ale bez evidenčného čísla sa samozrejme jazdiť nedá. Bez nej na hulváta alebo mať ju za oknom naozaj nemusíme. Aj tak sa stretu s ochrancami zákona skôr, či neskôr nevyhnete. Nám sa to nestalo, no s toľkým potenciálom v aute sme mali skôr šťastie.

Vnútri sa oproti sériovému autu toho veľa nezmenilo. Nájdete tu logo prítomné či už na prahoch dverí, volante, alebo na oboch displejoch. Radiaca páka s modrými číslami, na palubnej doske ukazovateľ tlaku turba, oleja a teploty nesmú, ako základ, chýbať. Testovaná verzia má však príplatkové sedačky Recaro do ktorých keď nasadnete, bude sa vám posed zdať trochu vysoko. No zvyknete si a v podstate získate lepší výhľad z auta. Niekde na nete vraj existuje kit na zníženie výšky sedenia o 5 centimetrov, ak by ste chceli. Na jazdu sú Recará vynikajúce, až možno tvrdé pri dlhých trasách. Na nasadanie cez vysoký, pevný bok si zvyknete rýchlo, to by sme za mínus nepovažovali, no ten vyšší posed môže byť pre niekoho problém. V tom prípade má dvojmetrový človek len dve možnosti. Kúpiť RS so základnými sedačkami taktiež Recaro, no podobnými ako vo Focuse ST, alebo si dohľadať na internete spomenuté spodné úchyty ako napríklad tieto.

Veľmi nás tu teší fakt, že sa automobilka snaží ísť v šľapajach legendárnej Sierry, či Escortu. Pre niekoho to budú silné slová, no ten, kto zažil vie o čom hovoríme. V podstate pohodlie modernej doby, poriadny interiér s rôznymi technológiami v rámci možnosti má. To je to čo sa zmeniť, postupom času, muselo. Dôležitý je ten feeling z jazdy, ktorý tu niekde pod podlahou ostal a nemusíte mať okolo seba len jednoduché plechy sprevádzané neskutočným hlukom. RS je nadčasovo presný, čitateľný a niekedy až prehnane rýchly. Pohon sa podarilo výborne skombinovať s manuálnou prevodovkou, ktorá má krátke dráhy a ak si dovolíte nejaký ten medzi plyn, odmení vás krásnym zastrieľaním z výfuku. Keď už hovoríme o tej rýchlosti, z nuly na stovke je Focus za 4,7 sekundy a maximálku vyženie až na 266 km/h.

Veľmi slušné na štvorvalcový motor s turbom twin-scroll a zdvihovým objemom 2,3 litra. Pre porovnanie Escort Cosworth RS mal v sériovej, nezávodnej verzií len 167 kW (227 koní) a stovku spravil o skoro 2 sekundy pomalšie. Ale Escortový Cosworth motor vydržal bez výrazných úprav aj 500 koní (368 kW). To boli tie kované piesty motora a iné fajnšmekerské komponenty. Nejdeme viac odbočovať od témy do histórie, nechceme predsa dráždiť znalcov historikov a tak sa vráťme k výkonu nového Focusu.

Ecoboost ukrytý pod kapotou páni inžinieri navrhli tak aby mal koní dosť na poriadnu zábavu a plus pridali tak 50 naviac aby ste naozaj nechápali ako rýchlo a pritom stabilne dokáže ísť. Má ich teda presne 350, no bez poriadneho podvozku by boli zbytočné ako TopGear po zmene s Chrisom Evansom, alebo nová americká séria s Tomom Fordom a nejakými dvoma pajácmi. Za RSom musí stáť iniciatívny človek s veľkou dávkou trpezlivosti, pretože malý, no funkčný detail je napríklad ovládanie tuhosti podvozku na smerovke. Drobnosť, ale za to šoférovi rýchlo pomôže. K dispozícií máte aj 4 režimy jazdy začínajúce normálnym, v ktorom aj tak auto jazdí famózne, len o niečo pomalšie reaguje na plyn a samozrejme sa nespráva tak tuho a agresívne. Dá sa považovať za jeden z dvoch režimov schopných zvládnuť naše cesty. Na Sporte si vychutnáte brutálny zvuk, ihneď spozorujete zmenu reakcie plynu, no tlmiče stále zostanú nezmenené. Je to preto, že aj pri štandardnej jazde je RS dosť tuhý a ak mu ešte pritvrdíte, bolel by ho každý stret s našimi rozbitými cestami.

Takže Race jedine na okruh, možno voľnú plochu a na posledný režim Drift si samozrejme zoberte so sebou sadu pneumatík. Áno, aj ja som si hovoril, že ich budem šetriť a áno, aj vy budete na tom rovnako. Je to chytľavé, kontrolovateľné a jednoduché ako jazdiť na bicykli. Do zákrut dverami napred by dokázalo ísť aj malé dieťa, čo zažilo nejakú z hier Need For Speed. Limituje to len fakt, že stále to nie je ako zo zadným pohonom, viete odhadnúť moment kedy si auto povie aha, teraz začína zábava. Najprv sa ťahá viac po predku, no ak sa budete mať chuť vyblázniť, RS nebude namietať pri ničení celej sady pneumatík.

Ako celok je to jednoznačne auto, ktoré sa opäť zapíše do histórie, nielen modrého oválu, ale aj športových áut. Začína s cenou na 37 tisícoch a nami testovaná verzia sa mohla vyšplhať až na nejakých 50 tisíc eur. V základe by sme neváhali, no v plnej výbave mu začínajú miešať karty A45 AMG a vyskladali by ste aj nejakú dvojku od BMW. Tá má dokonca drift režim v základnej výbave a ani ho netreba zapínať, len doladiť samosvorom M Performance. Konkurencia by bola, len či taká zábavná ako RS, to už je na uvážení, pretože my sme si sním užili naozaj veľa zábavy a pravdepodobne ešte aj užijeme. RS je stvorený pre ľudí čo už od začiatku vedia, že ho chcú a musia ho mať. Tak to má medzi športovými autami byť a kto si ho kúpi nebude určite sklamaný. Práve naopak zistí, že jeho očakávania boli slabé oproti tomu čo všetko dokáže.

Ford Focus RS

Motor R4 benzín
Objem 2261 cm3
Výkon 257 kW (350 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 440 Nm pri 2000-4500 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4390 mm
Šírka 1858 mm
Výška 1472 mm
Rázvor osí kolies 2770 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1525/- kg
Batožinový priestor 260 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 266 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 10,0/6,3/7,7
Emisie g CO2/km 175
Tags:  ,