Test Ford EcoSport ST-Line: Dverové čarovanie V2.0

Malé modely od Fordu majú zaujímavú históriu. Nehovoríme teraz o Fieste, tá je stále rovnaká. Teda rovnaká koncepciou. Jej väčší súrodenec je však stále iný. Je to chameleón, ktorý sa prispôsobuje tomu, čo je aktuálne na trhu v kurze. Kormidluje tak presne do vôd, ktoré sú najpopulárnejšie.

Najskôr to bol model Fusion, čo bol vlastne vyšší hatchback. Ten zaujal, ale prišla éra, kedy bolo MPV v každom segmente trhu, tak ho vystriedal B-Max so zaujímavým konceptom dverí bez stĺpika. Lenže s tým Ford nenamútil vody tak ako si predstavoval, tak na európsky trh adaptoval malé SUV, či crossover EcoSport. Na náš trh sa však dostala až modernizovaná verzia, ktorá je krajšia a má hlavne kvalitnejší interiér. Aktuálne má dokonca aj vizáž ST-line.

Otvor kufor!

Ford EcoSport je veľmi zvláštny pri pohľade zboku. Veď má obrovský zadný nájazdový uhol. Je asi jeden z najväčších v triede. Ale nemá štvorkolku, takže to asi aj tak nevyužijete nikde. Vysoká stavba karosérie má dve dimenzie. Jedna je dimenzia svetlej výšky, kde naozaj nemáte problém zaparkovať ku obrubníku. Ale aj celková výška karosérie je takmer ako MPV. To je asi odkaz B-Maxu.

Vyššia stavba karosérie už na pohľad väčšuje vnútornú využiteľnú výšku. A reálne to tak je. Dalo by sa povedať, že práve výškový element ostal porovnateľný s B-Maxom. Takže označenie crossover tu prináša trochu inú dimenziu. Toto je mix malého auta, MPV a SUV. A keďže SUV je zase mixom terénneho vozidla a vozidla schopného jazdy aj po ceste, tak toto je naozaj crossnuté naprieč skoro všetkým.

Vzhľadovo si EcoSport oproti predchádzajúcej, predfaceliftovej, verzii poriadne polepšil. Vyzerá modernejšie a prezentuje, že hrdo môže reprezentovať automobilku aj v Európe, ktorá je na autá trochu náročnejšia ako Južná Amerika. OK, EcoSport sa predával aj pred faceliftom v Európe, ale veľa vody nenamútil a na Slovensko sa ani nedostal.

Celkovo vzhľad nepôsobí extravagantne, Ford predsa nie je Citroën. Ale jeden výstrelok na karosérii nájdete. Schválne, otvorte kufor. Nie, nevyklápa sa. Siahnete do pravého zadného svetla a otvoríte ho na bok. Tak ako to kedysi bolo na off-roadoch. Prečo? Napríklad preto, aby na kufor mohol Ford umiestniť aj rezervné koleso.

Pokrok, ale čo tie dvere?

Bočné dvere sú štandardné, ako by ste očakávali. Zadné sú trochu menšie, ale máte pred sebou malé auto, nič iné čakať nemožno. Zadné dvere do batožinového priestoru sú na jednu stranu praktické, ale zároveň neposkytnú úkryt pred dažďom, ako by to dokázali vyklápacie. Prečo teda? Okrem rezervného kolesa je ďalší dôvod. Kolmá zadná stena auta by spôsobila, že na otvorenie vyklápacích dverí by bol nutný veľký priestor. Niečo ako na Multivane, či Tourneu Custom. Takto má plynová vzpera dve polohy, dvere sa dajú odchýliť a je lepší prístup ku veciam aj v stiesnených priestoroch.

Za nás sú dvere fajn a robia auto jedinečným. Ani kufor s dvojitým dnom nie je na zahodenie. Je celkom príjemne veľký a viete do neho zbaliť aj veci na víkend, možno na týždeň mimo civilizácie. Kto v EcoSporte čakal priestorovú mágiu, ten má smolu. Tu sú priestory priamo úmerné vonkajšej veľkosti. Vpredu super, vzadu je to trochu stiesnenejšie a za vysokým vodičom môže mať dospelý človek trochu problém s nohami. S hlavou nie, tam má miesta luxusne.

Facelift okrem zovňajšku zmenil interiér. Z toho, čo bolo vlastne len prevzaté z Fiesty sa stal nový svet. Prístrojovka je hodnotnejšia a príjemnejšia. Všetko pôsobí lepšie spracované, dokonca sa hodí aj stojatý displej. Ten je trochu menší, ale Sync3 na ňom funguje dobre aj s hlasovým ovládaním. Jediným problémom interiéru sú dverové výplne. Tie by mohli byť z kvalitnejších materiálov, madlo na nich pôsobilo rovnako ako na niektorých kusoch Škody Kodiaq a plast priamo pod oknom nie je práve príjemný, ak ste si naň vyložíte lakeť.

Liter, ale najvýkonnejší

Kedysi sme mali na skúšku Fiestu Red&Black. Tá mala najvýkonnejšiu sériovú verziu litrového EcoBoostu. No a v EcoSporte je tento motor znova. Z troch valcov a litra má výkon 103 kW (140 k). Pocitovo je tento agregát omnoho živší ako verzia s 92 kW (125 k) vo Focuse a v C-Maxe.

Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá má naozaj príjemné a presné radenie. Pri diaľničnom tempe sú otáčky na prijateľnej úrovni 3000, čo znamená, že ani hluk nie je vnútri extrémny. Celkovo je trojvalec tichý a prejav toho, že pod kapotou je o valec menej je celkom dobre potlačený. Najviac ho cítite pri rozbiehaní sa a posúvaní v kolóne.

Malá karoséria tiež spôsobuje, že ani spotreba nie je šialene vysoká. S EcoSportom EcoBoostom dokážete jazdiť do 7 litrov kedykoľvek. Ak sa posnažíte, tak budete atakovať šesťlitrovú hranicu. Ale na to asi nepotrebujete potom ani tento motor a stačí slabší, keď chcete nižšiu spotrebu.

EcoSport ST-Line je obutý do pneumatík natiahnutých na diskoch s priemerom 17 palcov. To výrazne zlepšuje držanie v zákrutách a nejako výrazne sa nízky profil ani nepodpísal na komforte.Prekvapivo je EcoSport naozaj príjemným autom na jazdenie. Nie je športovcom, ale ani neukolíše vodiča k spánku.

EcoSport, či Kuga?

Teraz prichádza tá dilema. EcoSport s takouto výbavou takmer atakuje cenovku 24-tisíc eur. Za toľko je už Kuga s výbavou Business a 1,5-litrovým EcoBoostom s výkonom 110 kW (150 k). Ale nemá takú výbavu ako tento EcoSport. Nemá čalúnenie v kombinácii kože a alcantary a tiež nemá obratnosť v meste. Predsa, je to omnoho väčšie auto.

Reálne je EcoSport dobré auto, ale musíte si zvyknúť na otváranie dverí. Aktuálne je v ponuke s 5-ročnou zárukou a absenciu navigácie viete nahradiť prepojením mobilu cez zrkadlenie a využitím bezplatnej navigácie Sygic.

Ford EcoSport EcoBoost ST-Line

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 6300 ot/min
Krútiaci moment 180 Nm pri 4400 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4096 mm
Šírka 1765 mm
Výška 1653 mm
Rázvor osí kolies 2519 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1285/1735 kg
Batožinový priestor 356/1238  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,8 s
Spotreba (kombinovaná WLTP) 6,5-7,1
Emisie g CO2/km 146-159