Test Citroën C3: Kaktusová mentolka

27. novembra 2016 od AktualityCitroënTesty

Rez, ktorý spravil Citroën s modelom C3 je naozaj výrazný. Veď z milého, takmer MPVčkového, modelu spravil normálny hatchback. Keď sme pri slove normálny, tak skôr avantgardný tvarmi, normálny koncepciou. Istotne je to aj kvôli tomu, aby viac odlíšil ozajstné MPV C3 Picasso.

Krok so zmenou základnej myšlienky je síce odvážny, ale nie unikátny. Niečo podobné predsa zvládol Mercedes s Áčkom. Tomu pokus vyšiel, Citroënu, zdá sa, že tiež. Hatchback púta pozornosť, len často dochádza ku Cactusovému omylu pozorovateľa.

Svietiaci Cactus

C3 s výbavou Shine má v základnej výbave Airbumps. Tie sa stávajú akýmsi poznávacím znamením mestuodolných Citroënov. A tiež spôsobujú rozpoznávacie komplikácie. Ku zmýliteľnosti prispievajú aj dvojúrovňové predné svetlá. Ale inak C3 vyzerá, na druhý pohľad, úplne samostatne. Väčšina predaných kusov bude nezameniteľných s väčším, povedzme, že crossoverom. Prvé dva stupne výbavy totiž nemajú Airbumps.

Nezvyklý tvar ešte podtrhuje nezvyklá farba. Je niečo medzi mentolkou, pistáciou a tým miešaným smoothie, čo si dáva tá fitneska vo fitku. Piť to síce nechcete, ale na aute farba vyzerá veľmi dobre a nezvyklo. Určite celkovému zjavu výrazne pomáha čierna strecha Biton, vizuálne vyvažujúca čierne lemy spodnej časti karosérie. Jediným prvkom, ktorý nám na streche prekážal bol prechod do normálnej farby karosérie vyriešený nálepkou. Otázka znie ako dlho nálepka vydrží.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ku drsnejšiemu terénnemu vzhľadu prispievajú aj kolesá s priemerom disku šestnásť palcov. Čítate správne, na aute nie sú sedemnástky. Na Cactuse zhoršujú jazdný prejav, takže ani na C3 ich nedávajte. Toto nie je o športových ambíciách. Tu hrá prím komfort.

Ako už raz zaznelo, štandardnú formu hatchbacku sa Citroënu podarilo odieť do avantgardného odevu. Ku nemu by sa však hodili iné predné svetlá. Nemyslíme teraz tvarovo, ale skôr technologicky. Kde sú Full LED? Alebo aspoň kombo LED a xenónu z DS3? Naviac pod LED denným svietením vyzerá halogén trochu vyžltnuto.

Normálnejší

Viete aký je rozdiel medzi C4 Cactus a C3 vnútri? Je ich viacero. V prvom rade nemáte pred sebou ako vodič displej. Teda vlastne displej tam je, ale máte aj normálne, takmer kruhové, ukazovatele. O rýchlosti informuje aj ten displejík medzi analógovým rýchlomerom a otáčkomerom. Čítate správne, ďalšia zmena, C3 má otáčkomer. Treba sa radovať z maličkostí.

Celkovo C3 vyzerá vyzretejšie. Okrem krajších výduchov a praktickej pogumovanej priehradky na mobil pod centrálnym displejom má aj normálne otváranie zadných okien, nie iba vyklápanie. Takže ak si odmyslíte niektoré prvky, máte solídny malý hatchback, ktorý aj kvalitatívne vyzerá byť na slušnej úrovni.

Priestorovo tiež nie je na tom zle. Pocitovo je najmä na zadných sedadlách o niečo väčší ako niektorí konkurenti. Plus tvar prístrojovej dosky pred vodičom umožňuje spolujazdcovi vpredu byť bližšie k čelnému sklu, čo ešte zväčšuje miesto vpravo vzadu. Pozadu nezostáva ani kufor, vizuálne väčší ako napríklad v Hyundai i20.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ale vráťme sa k dôležitým prvkom novej C3. Zmizli skoro všetky tlačidlá, nahradil ich displej. Displej je však lepší ako v Berlingu, Cactuse aj vo veľkom C4 Picasso. Na dotyky reaguje naozaj promptne, ale stále by sme ocenili pár ovládacích prvkov normálnych. Napríklad vnútorná cirkulácia by mohla mať samostatné tlačidlo. Veď ak sa pred vami zjaví najrýchlejšie auto na svete, Avia, tak nemáte čas nazvyš.

Veľkou novinkou prezentovanou všade je systém Connected Cam. Základná idea za ním je, že má auto zabudovanú čiernu skrinku. Citroën však dotiahol kameru do väčších extrémov. Môžete ňou fotiť a cez mobil pripojený prostredníctvom Wi-Fi dokážete zdieľať pikošky priamo na sociálnych sieťach. Kamera má prekvapivo široký uhol a dobrý obraz. Lenže v momente ako sa pripojíte, tak vám do mobilu stiahne všetky fotky. A, úprimne, bude vás to baviť možno týždeň, potom na také zábavky čas mať nebudete.

Trojvalec bez turba

Atmosférické motory sú spoľahlivejšie, lebo sa v nich nemôže pokaziť turbo. To je asi logické, lenže turbo znamená viac výkonu pri rovnakom objeme. V testovanom kuse C3 sme ho nemali. Atmosférický motor s objemom 1,2 litra má iba tri valce, ale v mestskom koridore nepôsobí poddimenzovane. Už sme sa s ním stretli na predstavení auta.

Na diaľnicu sa veľmi nehodí. Na päťke pri 130 km/h točí extrémnych 4000 otáčok. Surový motor (1100 km) mal za následok vyššiu spotrebu, s ktorou sme sa pohybovali na hranici 6,5 litra. Ale spotreba by mala klesnúť a pod 6 litrov bude reálny každodenný priemer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spotreba sa dá akceptovať, ale výkon motoru chýba. Auto nie je vyložene lenivé, len niekedy proste potrebujete niečo viac. A to ponúka rovnaký agregát, ale s turbom a automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Žiadne roboty, žiadne dvojspojky, ale klasika vo forme hydrodynamického meniča. Spotrebovo sa nelíši od atmosféry, ale ponúkne ten výkon, ktorý auto naozaj potrebuje. Prípadne sú vhodnou alternatívou aj naftové agregáty, lebo tie majú zase vysoký krútiaci moment.

Akékoľvek športové chúťky C3 utlmí nielen PureTechom 82, ale aj podvozkom. Na šestnásťpalcových diskoch je malý hatchback prekvapivo komfortný a poddajný. Vôbec nemáte potrebu ísť extrémne rýchlo, len tak plávate krajinou. Citroën nevyrobil kostitras, ale normálne auto na každý deň. Tak ho hlavne nepokazte príliš veľkými diskami.

Malé, ale aj lacné

Nami testovaný kus C3 stál niečo cez 13 tisíc. Ale základ je už od 8990 eur. Len nezabudnite, že bez Airbumpov vyzerá trochu obyčajne. Takže choďte rovno do výbavy Shine. A do výkonnejšieho motora. Kľudne aj s automatickou prevodovkou. Priplatiť sa oplatí. Keď najazdíte veľa kilometrov, tak zvážte naftový agregát, ale znova silnejší. Prípadne trochu väčší Cactus môže byť alternatívou. Ale inak je C3 naozaj výborné a neprehliadnuteľne nevšedné malé auto.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Citroën C3 Shine PureTech 82

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 60 kW (82 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 118 Nm pri 2750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 5 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3996 mm
Šírka 1749 mm
Výška 1474 mm
Rázvor osí kolies 2540 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1093/1520 kg
Batožinový priestor 300/992 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 173 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 14,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,7/4,1/4,7
Emisie g CO2/km 108
Tags:  ,