Skúsili sme nový osemstupňový automat vo Volkswagene Crafter

O tom, že nový Crafter od Volkswagenu je, pravdepodobne, najlepšou dodávkou, ktorá je aktuálne v ponuke na Slovensku a vlastne aj v Európe sme už písali v teste. Lenže to bola dostupná iba časť zo 69 rôzne kombinovateľných verzií. Druhá fáza pre nás znamenala cestu do rakúskeho kameňolomu na odskúšanie nových verzií a niektorých asistentov.

Pozdĺžne parkovanie sme skúšali už v teste. A áno, je to super systém. Zaparkujete sedemmetrové vozidlo naozaj bez akéhokoľvek problému. Bez akéhokoľvek problému, ale musíte nájsť najskôr dostatočne dlhé parkovacie miesto. Pri bežných rozmeroch, ktoré sú stavané na osobné auto to je dosť zložitý problém.

Avšak cúvanie s prívesom je vďaka Trailer Assistu niečo celkom iné. Toto je rozhodne tá najšialenejšia vec. Vďaka novému posilňovaču riadenia dokáže Crafter manévrovať pri parkovaní a aj pri udržiavaní pruhu. Ale zapojte vozík, zapnite Trailer Assist a dokážete cúvať rovno, aj keď ste v súpravách úplný amatér. Ak sa systém nenaučí, čo máte zapojené, dovolí uhol natočenia 45 stupňov, ak sa ho krátkou jazdou vpred naučí, tak povolí až 75 stupňov. Kalibrovať musíte po každom naštartovaní. Ale potom len jednoducho zvolíte uhol, do ktorého chcete príves stočiť a cúvate. Ak už je rovno, tak len posuniete joystickom dozadu a súprava sa sama vyrovná. Že joystick? Na ovládanie slúži ten istý ovládač ako na nastavenie spätných zrkadiel. Šialené a šialene funkčné.

Omnoho menej šialené je použitie pohonu všetkých kolies. Predchodca ho mal tiež, ale bol zložitý a hlavne drahý. Klasický haldexový 4Motion je oproti nemu ako hrať sa na pieskovisku. Nestojí toľko, pridáva len sto kíl a funguje. Je vhodný do horších podmienok a miest s častým snehom. Reálne je štvorkolka postavená z predokolky, čomu zodpovedá umiestnenie motora naprieč. Zadok sa pripája automaticky, keď je nutné. Môžete ho však doplniť uzávierkou zadného difu. Paráda, na dodávku vynikajúce. Ako je to teda reálne? Na ceste ani nespoznáte rozdiel. Necítite ani tých sto kíl naviac. Jedine trochu viac počujete hluk od zadnej nápravy, čo je celkom logické. Na terénnej trati sme mali možnosť skúsiť pripájanie zadku na jednej terénnej nerovnosti. Pripojil sa, nikto nič iné nečakal. Crafter však môžete vybaviť aj naozaj pevným plechom na ochranu motora zospodu. Ten sa však hodí, aj ak nemáte 4Motion.

Ešte silnejšie očakávania ako do štvorkolky však smerujú do automatickej prevodovky. Osemstupňový hydrodynamický menič nemá s DSGčkami naozaj nič spoločné, okrem voliča prevodov. Pre predokolku a 4Motion je vyhradený model od Aisinu a pre zadokolku prevodovku dodáva ZF. My sme skúsili predokolku s najvyšším výkonom. Automat radí aj v športovom režime vynikajúco a hladko. Naviac môžete zvoliť manuálne radenie pomocou páky, pádla pod volantom v dodávke ešte nemá naozaj nikto. Hladké radenie vynikajúco spolupracuje aj s adaptívnym tempomatom. Zastaviť s ním nie je problém. Len pri zrýchlení, aj na športovom režime, je aj najvýkonnejší motor celkom nevýrazný. Nevýrazný, až kým sa nepozriete na tachometer. Za skreslenie rýchlosti a pocit pomalej jazdy môže aj výborné odhlučnenie Crafteru. My sme boli tichosťou až šokovaní. Ku všetkému je automat naozaj výbornou voľbou, naozaj robí jazdu pohodlnejšou a veríme, že siedmy a ôsmy prevodový stupeň dokážu na diaľnici znížiť spotrebu.

Posledná verzia, ktorú sme skúsili bol valník. Jednoduchá kabína, tri sedadlá a viac ako štyri metre ložnej plochy boli naozaj zaujímavou skúsenosťou. Naviac mal tento kus aj záťaž. Pol tony nákladu trochu utlmilo výkony, ale zadok poskakoval ešte menej ako je to pri prázdnom stave. Zadná časť bez izolácie však poskytovala omnoho horší akustický zážitok. Odporúčame preto prezrieť cenník a objednať si vytlmenie, pomôže nielen proti zvukovým neduhom, ale aj proti zime v zime.

Crafter je naozaj na vrchole dodávok súčasnosti. Jediný, kto by mohol jeho miesto ohroziť je nový Mercedes Sprinter budúci rok.

Odporúčame pozrieť celú galériu, kameňolom bol úchvatným miestom na prezentáciu modelu.