Dlhodobý test SEAT Tarraco TDI (1/3): Kamufláž veľkej rodiny

SEAT Tarraco sa stal tým najväčším SEATom v ponuke, teda ak nerátam podobne veľkú Alhambru. A práve obľúbené MPV by malo lepšie predaje v prípade ak by mu ich nebralo rovnako sedemmiestne Tarraco. Prekvapenie však je, že obe autá majú slušné čísla a mať dve veľmi podobné autá základnou myšlienkou, ale odlišné prevedením sa automobilke vypláca.

Ponuka Tarraca siaha naozaj široko, kde okrem predokoly s benzínovým motorom môže pod kapotou fungovať aj naftový štvorvalec s pohonom všetkých kolies. A viete prečo zatiaľ nemá Tarraco biturbo s výkonom 176 kW (240 k)? Lebo by zobral priveľa zákazníkov Volkswagenu Tiguan Allspace. Jednoduchý a jasný dôvod. Preto je najvyšší naftový výkon 140 kW (190 k).

Vidíš ho? Nemal by si.

Vrchol výbavového rebríčka predstavuje výbava Xcellence. A má naozaj všetko, čo budete potrebovať. Teda zvonka je už len jedna zaujímavejšia verzia, konkrétne FR s lakovanými spodnými časťami karosérie. Tie dokážu nahradiť matný čierny plast, ale tým pádom akosi potláčajú terénnejšie zameranie auta.

Veľkosť Tarraca sa dá spoznať len pri pohľade na bočnú časť. Predok má prierez taký skôr normálny, ale zboku je vidno naozaj štedré zadné dvere do interiéru. Sú naozaj dlhé, čo je dobre, lebo sú dvomi prístupovými bodmi pre päticu pasažierov sediacich v druhom a treťom rade.

Pekné tvary vpredu predvádzajú veľkú masku chladiča s horizontálnym prevedením, čo opticky zväčšuje šírku. To isté vlastne robí v spodnej časti nárazníka chrómová lišta. Ale čo treba pochváliť sú svetlá, LEDkové fungujú naozaj výborne. Nie sú síce adaptívne s prisvecovaním, ale majú veľmi dobrý svetelný účinok. A tiež majú sekvenčné smerovky, čo je zase cool najmä v noci pri zamykaní a odomykaní.

Trochu zvláštne pôsobia na aute dvadsaťpalcové príplatkové disky. Vytvárajú dojem, že auto fakt nemôže opustiť asfaltové cesty. A ani to s nimi robiť nebudete, lebo sa budete báť seknutia naozaj nízkych pneumatík viac ako pri štandardných devätnástkach. Takže tu môžete ušetriť 716 eur. Devätnástky sú, v tomto prípade, lepšie ako dvadsiatky. Na auto sa dokonca ešte viac hodia. A hodí sa naň aj zelená farba Camouflage, takže keď budete na parkovisku hľadať auto, tak ho nemusíte nájsť, bude schované za kamufláž.

Veľkosť a svetlo

Nestáva sa často, aby mali všetci v interiéri auta naozaj veľmi dobrý výhľad a veľké okná. No a nie je to tak ani v prípade Tarraca, lebo pasažieri v kufrovom treťom rade sa práve na dobrý výhľad spoľahnúť nemôžu. Spodná línia okien začína stúpať, čo určuje dizajnový diktát, ale nepomáhajú pohľadom von z tretieho radu sedadiel.

Tretí rad ponúka príjemne veľa miesta. Už si klopete na čelo? Dobre, záleží na tom akú máte výšku a ako si spolucestujúci posúvajú stredný rad dozadu. V zásade ale za tretím radom ešte ostáva pár litrov batožinového priestoru s možnosťou umiestnenia aspoň piatich stredných cestovných tašiek. To vôbec nie je zlý výsledok.

Interiér Tarraca má brutálnu charizmu vďaka použitiu poťahov kombinujúcich sivú látku, hnedú alcantaru a kožené prvky. Najmarkantnejšie ich vidno cez predné okná, ktoré nie sú zatmavené ako zadné. Vôbec nepotrebujete kožené čalúnenie, toto je ešte lepšie a príjemnejšie nielen v zime, ale aj v lete.

Keď vedľa seba postavíte všetky tri SUV od SEATu, čiže Aronu, Atecu a Tarraco, tak zistíte, že Tarraco je najväčšie. To ste nečakali. Ale teraz vážne, zistíte, že Tarraco pôsobí v interiéri najmodernejšie. Jediné, čo mu asi chýba je implementácia nového infotainmentu z novej generácie Leonu. Teraz je tam ten staší, ktorý sa v SEAToch objavuje už poriadne dlho. Avšak je dobre ovládateľný a na jediný konflikt natrafíte v momente, že chcete mať mapu pred sebou na displeji, ale aj v strede. Nejde to. Avšak mať dve mapy toho istého?

Komfort aj na dvadsiatkach

Najväčšie disky, ktoré na Tarraco môžete narvať majú priemer 20 palcov. A ani nespôsobujú problémy z pohľadu komfortu. Aj keď je nám jasné, že o palec menší základný rozmer by sa k autu celkovo asi hodil viac. Aj do ľahkého terénu by s ním bol menší psychický problém ísť. Akýkoľvek relatívne malý kameň dokýže chytiť pekný povrch disku, lebo pneumatika má profil iba 45 z 235 milimetrovej šírky. Takýto rozmer diskov treba nechať na verziu FR.

To najvýkonnejšie, čo je aktuálne v sekcii pohonných jednotiek je 2,0 TDI. Rovnaký výkon má aj TSI, ktoré je tiež super, ale TDI bude aj napriek tomu úspešnejšie. Je v ponuke výhradne s pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou s dvomi spojkami. Vlastne Tarraco so štvorkolkou a manuálom v ponuke ani nie je. Práve táto voľba môže byť tou najlepšou. 2,0 TDI s výkonom 140 kW (190 k), DSG so siedmimi stupňami a k tomu pohon všetkých kolies 4Drive. Vlastne jediným problémom tohto motora je fakt, že pôsobí trochu mdlo aj napriek výkonu. Tu by sa fakt lepšie vynímalo biturbo ako má napríklad aj Kodiaq RS.

Každému je asi jasné, že na ostrú jazdu toto Tarraco nebude. Aj napriek najvyššiemu výkonu je skôr určené na bezproblémovému a príjemnému presunu kľudne aj na naozaj dlhé trasy. Aj napriek tomu nie sú zákruty nepriateľom. Dajú sa prejsť s prehľadom, avšak treba rátať s tým, že Tarraco nie je malé auto a už vôbec nechce byť športovým modelom.

Keďže tu veľmi emócie nezohrávajú úlohu, na tú je predsa TSI, tak je dôležitá aj spotreba. S Tarracom sme za prvý týždeň dlhšieho testu jazdili s priemerom 7,5 litra. A to bolo až 75 percent jázd po diaľnici. Tomuto kusu však treba uznať najjemnejšie fungujúce DSG, aké sme kedy v modeloch koncernu mali. Niekto ho proste zabehol asi lepšie ako klasické novinárske kusy.

Aj pre siedmich super

Dvaja vpredu, traja v strede a dvaja vzadu. Zmestia sa všetci a majú aj dosť priestoru. V prepočte jedno miesto v takto vybavenom kuse stojí 6700 eur. Dobre, spočítame to za vás, celkovo stojí 47-tisíc eur. To je teritórium, kde sa dá nájsť aj Hyundai Santa Fe, ktorý je asi najzásadnejším konkurentom. Je to o preferenciách, ale ani s jedným z nich nespravíte chybu. Tarraco je slušne vybavené a ponúka záruku na 5 rokov a 100-tisíc kilometrov. Nie je emočne nabité, ale ponúka naozaj cestovanie úplne bez akéhokoľvek problému na akúkoľvek vzdialenosť. Mali by tomu pomáhať aj asistenti, avšak tí vedia trochu prekvapiť. O tom v niektorej z ďalších častí tohto dlhšieho testu.

Seat Tarraco 2,0 TDI 190 4Drive DSG Excellence

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3500-4000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-3250 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4735 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1674 mm
Rázvor osí kolies 2790 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1845/2550 kg
Batožinový priestor 230/700/naozaj veľa l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
Spotreba (WLTP komb) 7,0-7,6 l/100km
Emisie g CO2/km 183-200