Dakar podľa Peugeotu (postupný update)

Posledný deň 17.1.2015

Od poslednej účasti Peugeotu na rally Dakar prešlo 25 rokov. Zmenil sa kontinent aj tímy, ale preteky sú stále mimoriadnym dobrodružstvom a extrémnou výzvou pre mužov a stroje. Tohtoročné rally Dakar 2015 bolo zmesou všetkých druhov terénov a klimatických podmienok, dokonca prvýkrát začínala etapa na úžasnom slanom jazere Salar de Uyuni v Bolívii. Stéphane Peterhansel / Jean-Paul Cottret, Cyril Despres / Gilles Picard a Carlos Sainz / Lucas Cruz, tri skúsené a spoľahlivé posádky so 17 víťazstvami na konte sa pustili do tejto výzvy s odhodlaním.

Myšlienky však už smerujú k ročníku 2016… posledné ohliadnutie za ročníkom 2015 – gratulácia víťazom, ktorými sa stali Nasser Al-Attiyah a Matthieu Baumel za tím Qatar Rally Team.

Bruno Famin, riaditeľ Peugeot Sport: Závery tohto prvého rally Dakar sú zmiešané. Ako pretekári a vzhľadom na to, aký sme mali konečný cieľ, samozrejme nemôžeme byť spokojní s výsledkom v celkovom poradí. Ale poznáme aj obsiahlosť tejto úlohy a prvým cieľom na tomto našom prvom rally bolo získať skúsenosti. Dve autá z troch PEUGEOT 2008 DKR prišli do cieľa v Buenos Aires bez veľkých problémov, takže môžeme povedať, že tento cieľ sme dosiahli. Naučili sme sa veľmi veľa vo všetkých oblastiach: technickej, športovej, aj v oblasti logistiky. Je to nevyhnutné pre pokračovanie projektu.

Na dosiahnutie tohto cieľa naši jazdci, spolujazdci a celý technický tím odviedli skutočne výnimočnú prácu. Počas našej prípravy sme sa sústredili výhradne na spoľahlivosť. Stálo to za to. Čo sa týka výkonu PEUGEOT 2008 DKR ukázal istý potenciál v boji o víťazstvo etáp v dvoch alebo troch prípadoch, ale ešte nie je na úrovni uchádzať sa o konečné víťazstvo. O nápady na zlepšovanie nie je núdza a niektoré práce sa už dokonca realizujú. Teraz pripravíme náš budúci plán na základe našich skúseností z ročníka 2015. Dakar 2016 už začal, prvá porada je už túto nedeľu !“

Stéphane Peterhansel (č. 302): „Človek musí vedieť obetovať jeden rok, aby sa dobre pripravil na ten ďalší. Na začiatku rally sme si neboli istí, či zvládneme druhý deň a teraz sme bez veľkých technických problémov v cieli. Urobil som nejaké chyby. Mohli sme byť lepšie umiestnení v celkovom poradí.

PEUGEOT 2008 DKR má veľký potenciál. A počas týchto 15 dní som videl skutočne motivovaných mechanikov a inžinierov, celý tím bol pripravený urobiť maximum a to je dobrý odkaz pre budúcnosť. Máme obrovský zoznam úloh, ktoré treba urobiť a veľký priestor na zlepšenie. Prídeme na budúci rok a budeme bojovať o víťazstvo, to je isté.“

Cyril Despres (č. 322): Je to nové povolanie. Akoby som sa vrátil späť o niekoľko rokov, keď som debutoval na motorke. Nie je ľahké nehrať o prvé miesta, keď som bol na to zvyknutý. Teraz som dostal zrýchlené školenie v podstate vo všetkých podmienkach, aké existujú a aké si ani neviete predstaviť! Myslím, že mám viac príbehov z rally Dakar v aute, než počas mojich sedem rokov na motorke ! A s tým som nepočítal. Vyrazil som z Buenos Aires s jedinou myšlienkou v mysli: prejsť až na koniec a neurobiť žiadnu chybu. Zopár sme ich urobili, ale sme tu.“

Stephane Peterhansel and Jean-Paul Cottret  - Portrait

Dvanásta etapa 16.1.2015

Tak ako dva predchádzajúce dni, tak aj dnešný špeciál vyzeral skôr ako špeciál na rally a nie ako na rally raid. Cesta bola kľukatá, úzka a technicky náročná. Trasa viedla pri oblasti, kde sa odohráva Rally Argentíny. Je tak možné porovnanie a je zjavné, že autu PEUGEOT 2008 DKR s pohonom dvoch kolies viac vyhovujú široké a rýchle cesty, ako boli na púšti.

Od začiatku rally sa Stéphane Peterhansel už ôsmykrát umiestnil v TOP 10. Našiel ideálny kompromis, ako využiť potenciál auta a jazdiť bezpečným tempom tak, aby prišiel do cieľa rally a zároveň získal cenné údaje pre inžinierov.

Cyril Despres tiež ocenil rýchlu a kľukatú trasu, ktorá previedla pretekárov cez úžasnú pampu v strede Argentíny. Po každom kilometri viac spoznáva jazdu na štyroch kolesách. Počas svojho debutu v kategórii áut ukázal veľký potenciál a schopnosť rýchlo sa učiť.

Zajtrajší špeciál bude veľmi rýchly. Je druhý najkratší na rally. V histórii rally Dakar veľa pretekárov vypadlo v posledný deň, preto sa tím Peugeot Total sústreďuje na dosiahnutie zajtrajšieho finálneho cieľa.

Cyril Despres - Action

Jedenásta etapa 15.1.2015

Na rozdiel od včerajšej etapy, počas ktorej zasiahla bivak v Salta silná búrka, dnes bolo celý deň veľmi horúco a sucho. Už po siedmykrát dnes Stéphane vstúpil do TOP 10 a potvrdzuje, že jeho výkon je od začiatku vyrovnaný. Bude to mať zásadný význam vo vývoji PEUGEOT 2008 DKR, ktorý prišiel na rally Dakar s novým technickým prístupom a kombinuje dieselový motor s pohonom dvoch kolies.

Jeho tímový kolega Cyril Despres postúpil o dve miesta a prispôsobil svoj jazdný štýl potrebám auta. Obidvaja jazdci ocenili kľukaté horské cesty, ktoré pretekárom priniesli veľa radosti, ale aj práce.

Zajtra zamieria posádky na juh do Rosario. Pretekárov čaká najdlhšia etapa rally – 1 024 km. Po nej bude v sobotu nasledovať posledná záverečná etapa, ktorá bude krátka.

Vyhlásenia

Stéphane Peterhansel (č. 302): „Naším cieľom je dokončiť rally a prísť do Buenos Aires. Neriskujeme príliš len preto, aby sme vyhrali etapu, najmä vzhľadom na to, že od včerajšej až po záverečnú etapu nie sú podmienky priaznivé pre autá s pohonom dvoch kolies. Pred štartom sme si neboli istí, či dokončíme druhý deň a teraz sme blízko cieľa, takže som nadšený. Auto sa ukázalo ako spoľahlivé, aj keď som urobil niekoľko chýb, čo je súčasťou rally Dakar. Najdôležitejšie, čo si z toho beriem, je radosť z práce s fantastickým tímom a hoci konečný výsledok nie je vynikajúci, pozitíva prevažujú negatíva. Veľa sme sa naučili a som si istý, že v budúcnosti bude auto veľmi konkurencieschopné.“

Cyril Despres (č. 322):Bol to krásny a veľmi dobrý špeciál, viac typu rally ako rally.raid. Jednoznačne to obohatilo proces môjho zácviku. Väčšia časť etapy bola veľmi kľukatá, takže jazdenie bolo veľmi zábavné. Nemohol som dnes urobiť viac, ale veľmi sa mi to páčilo.“

Cyril Despres - Action

Desiata etapa 14.1.2015

Z hľadiska navigácie aj riadenia vozidla bola technická stránka dnešného špeciálu novou výzvou. Pretekári museli nájsť cestu pomocou roadbooku napriek zlej viditeľnosti. Na začiatku trasy bolo trochu piesku, ale potom bola celá etapa na úzkom a štrkovom povrchu. Bolo tak málo priestoru pre chyby, najmä pre autá s pohonom dvoch kolies. V takej nadmorskej výške vzhľadom na riedky vzduch autá len ťažko vydávali plný výkon. Aj ľudský organizmus podliehal ťažkým skúškam a tak táto etapa patrila medzi najťažšie na rally.

Stéphane Peterhansel po včerajšom umiestnení spoznal najhoršie podmienky na jazdenie. Napriek tomu sa mu dnes podarilo dostať do TOP 10, čo znamená, že zajtra bude mať lepšiu štartovaciu pozíciu. Je na štrnástom mieste v celkovom poradí a veľmi intenzívne sa bude usilovať o miesto v prvej desiatke rally.

Napriek tomu, že na štyroch kolesách má Cyril Despres málo skúseností, po včerajšom deviatom najrýchlejšom čase sa dnes umiestnil na 22. mieste. Dokazuje svoju schopnosť prispôsobiť sa a jazdiť aj v podmienkach, ktoré doteraz nepoznal. Po bezproblémovom dni pre obidve autá PEUGEOT 2008 DKR tím očakáva, že bývalý motorkár úspešne dokončí rally.

Vyhlásenia

Stéphane Peterhansel (č. 302): Bol to úžasný a ťažký špeciál: na povrchu to vyzeralo dobre, ale bolo tam ukrytých viacero nástrah. Táto trasa mi trochu pripomínala špeciál na šampionáte WRC (World Rally Championship), tak bola úzka. Môj najväčší problém bola moja štartovacia pozícia, bolo veľmi ťažké dostať sa dopredu a zbytočne pri tom neriskovať. Dobrou správou je, že sme skončili v TOP 10: takže zajtra budeme mať lepšie štartovacie podmienky, v každom prípade lepšie ako dnes! Ďalším pozitívom je, že sme dnes v podstate nemali žiadny problém s autom. Nastavenia možno neboli ideálne, ale celkovo to bolo dobré.“

Cyril Despres (č. 322): „Tento špeciál bol podľa mňa veľmi kľukatý a rýchly: presne taký, na aký nie som zvyknutý! Viem, že sa musím ešte veľa učiť o takýchto podmienkach a veľmi som ocenil, že vedľa mňa sedí Gilles, ktorý mi dal veľa rád. Špeciál sa mi skutočne páčil. Musel som prísť až sem a vychutnávať si jazdu pre samotné potešenie z jazdy… Dnes bolo pre mňa prioritou, aby som nenarazil na problém. Na trase bolo veľa skál a nechcel som urobiť ani najmenšiu chybu. Tak som mal dnes veľkú radosť z jazdy, aj keď s malými obavami.“

Bruno Famin, riaditeľ Peugeot Sport: „Najdôležitejšie je, že po každom náročnom špeciále prišli obidve autá do cieľa. V týchto ťažkých podmienkach nie sú naše nastavenia optimálne. Nemáme však žiadny technický problém a to je dôkazom dobrej spoľahlivosti, ktorú sa nám už podarilo dosiahnuť. Ostávajú ešte tri etapy a nemôžeme ani na sekundu povoliť v našom úsilí pred tým, ako sa dostaneme do konečného cieľa. Ten je pre nás hlavnou prioritou.“

Cyril Despres - Action

Deviata etapa 13.1.2015

Po štarte, ktorý bol stanovený na príjemnú hodinu až o 8:45, jazdci zdolávali pôsobivú sériu dún. Ich prekonávanie bolo sťažené ešte tým, že vietor dvíhal prach s fesh-fesh a viditeľnosť bola obmedzená. Tento veľmi jemný piesok, v ktorom môže auto zapadnúť, zakrýval výhľad, takže úloha navigátora bola kľúčová.

Cyril Despres bol po voľnom dni oddýchnutý a udržiaval dobré tempo, pretože začal posledný týždeň rally Dakar. Prejsť cez dunu na motorke je veľmi odlišné od toho, ako treba cez ňu prejsť za volantom auta. Avšak päťnásobný víťaz rally Dakar na motorke trpezlivo sledoval jej oblúk a nakoniec sa umiestnil na 9. pozícii tejto etapy, takže postúpil zo 41. na 39. miesto v celkovom poradí. Je to doteraz jeho najlepší etapový výsledok na aute.

Stéphane Peterhansel nemal toľko šťastia. Hoci mal výbornú maximálnu rýchlosť na začiatku špeciálu, na 285. kilometri sa musel zaoberať zlomenou tehlicou. Musel zastaviť a opraviť to. V pretekoch pokračoval o 16:15, ale musel ísť pomaly a špeciál ukončil pred 19:00. Nakoniec sa umiestnil na 54.mieste.

Trasa rally bude zajtra pokračovať cez Andy. Pretekári vystúpia do vysokej nadmorskej výšky, s vrcholom v 4 970 m.n.n. a budú pokračovať smerom do Argentíny.

Cyril Despres (č. 322):

Dúfam, že tento rýchlostný výkon nie je len jednorazový, ale že to bude už stály výkon ku koncu pretekov. Dnes som veľmi nebojoval, ale ani som sa nedopustil žiadnej veľkej chyby. Museli sme však dvakrát zastaviť, stratili sme 10 až 12 minút kvôli defektu a problému s jackom. Zastavili sme aj pri Stéphanovi, aby sme zistili, či mu vieme pomôcť. Mali sme dobré tempo a som spokojný: dnes sa veľmi ľahko dala urobiť nejaká chyba. Bolo dôležité získať túto skúsenosť a myslím, že teraz môžeme každý deň zabojovať trochu viac.“

Jean-Paul Cottret (č. 302):Keď sme videli, ako vyzerá špeciál, vedeli sme, že musíme hrať na istotu. Zároveň sme si ale uvedomovali, že táto etapa môže byť veľkou príležitosťou. Trasa bola hrboľatá a navigácia veľmi náročná. Vošli sme do koľají, ktoré vyzerali neškodne, avšak zlomili sme tam tehlicu. Nemali sme potrebné náradie, aby sme mohli vymeniť náhradný diel, ktorý nám dal Cyril zo svojho auta, keď prišiel. Tak sme to opravili najlepšie, ako sme mohli a dnes večer ešte stále pokračujeme na rally. Je to o to frustrujúcejšie, že sme mohli získať etapové víťazstvo, ale učíme sa každý deň.

Stephane Peterhansel - Action

Deň voľna 12.1.2015

Zajtra 13.1.2014 budú pretekári smerovať ešte do Čile počas prvej z piatich etáp. Tie ich postupne privedú do Buenos Aires v Argentíne, kam dorazia v sobotu 17. januára. Na pretekárov tímu Peugeot Total čaká ešte veľa výziev v tomto rally.

Stéphane Peterhansel (č. 302):

High-light rally

Presvedčenie, že auto má ten správny výkon a veľmi dobrú maximálnu rýchlosť. Na mnohých špeciáloch sme boli schopní bojovať o predné pozície, čo je pre nás veľmi povzbudivé. Záver z týchto dní je pre nás veľmi pozitívny, pretože sme vôbec nemali veľké technické problémy. Pred niekoľkými týždňami sme si ešte tak neverili…“

Na čo treba zabudnúť

Druhý špeciál a to z dvoch dôvodov. Po prvé pretože som urobil chybu a narazil som na strom, takže som zlomil tyč riadenia, čo nás stálo veľa času. A horúčava bola neuveriteľná. Nikdy predtým som to nezažil.“

Cyril Despres (č. 322):

High-light rally

38 kilometrov od Iquique sme prechádzali cez nádherné údolia s úžasnými roklinami.

Gilles aj ja sme boli ohromení.“

Na čo treba zabudnúť

Druhá etapa, ktorá nás viedla do San Juan. Myslel som, že sa doslova uvaríme v aute!

Ôsma etapa 11.1.2015

Dakar je známy tým, že je veľmi únavný. Dramatická maratónová etapa je najťažšia časť rally a tá práve skončila. Pretekári prešli včera 321 km špeciálu, dnes ďalších 510 kilometrov rýchlostnej skúšky, čo je spolu 831 km špeciálu počas tejto maratónovej etapy za dva dni! Maratónová etapa je najťažšou skúškou spoľahlivosti a odolnosti vozidiel, keďže počas tejto etapy mohli robiť zásahy do mechaniky len posádky áut.

Ráno po 24 km spojovacom úseku prišli pretekári do Salar de Uyuni a čakal ich špeciál na nádhernej ceste po slanom jazere. Potom nasledoval výstup k čílskym hraniciam a nakoniec impozantné množstvo dún klesajúcich smerom k pobrežiu. Spočiatku mali obe autá ťažkosti v bivaku Uyuni, ale Benediktas Vanagas a Andrei Rudnitski (č. 339) im pomohli a vytiahli ich, tak mohli obidve autá vyraziť.

Potom už obe vozidlá PEUGEOT 208 DKR brilantne prekonali maratón. Stéphane Peterhansel mal dnes siedmy najrýchlejší čas a udržal sa na ôsmom mieste v celkovom poradí. Cyril Despres skončil špeciál na 29. mieste napriek problémom s posilňovačom riadenia.

Stéphane Peterhansel (č. 302): „Výsledok je v podstate celkom dobrý. Očakávania boli vyššie, ale v niektorých momentoch vo veľmi vysokých nadmorských výškach motor trochu trpel. Dôležitejšie bolo dokončiť etapu, ako dosiahnuť rýchlostný čas. Auto je ešte veľmi nové, takže nemôžeme s ním útočiť tak, ako s vozidlom, ktoré už má skúsenosti. Berúc do úvahy tento faktor, prebehli tieto dva dni maratónovej etapy veľmi dobre. Bolo veľmi príjemné jazdiť v Bolívii: obyvatelia boli veľmi nadšení a strávili sme viac ako 36 hodín v nadmorskej výške vyše 3 800 m.n.m. Čo bolo veľmi náročné pre náš organizmus, neobišla nás únava a bolesti hlavy. Ale to je poslanie maratónovej etapy: musí byť ťažká.“

Cyril Despres (č. 322):Dnešný výsledok je dobrý, dorazili sme do bivaku v Iquique. Napriek zlému počasiu, ktorému sme museli včera čeliť, boli dva dni strávené v Bolívii nádherné. Bolo úžasné vidieť Salar Uyuni, najväčšie soľné jazero na svete, ktoré patrí medzi najznámejšie miesta sveta.

Etapa 8

Siedma etapa 10.1.2015

Krátko po 5:00 ráno Peterhansel vyrazil na spojovací úsek vedúci k 321 km dlhému špeciálu. Akonáhle pretekár s 11 víťazstvami na konte vyštartoval, bolo jasné, že je vo výbornej kondícii a z desiateho miesta je pripravený znížiť náskok súperov. Francúz a jeho spolujazdec Cottret dosiahli druhý najrýchlejší meraný čas na prvom checkpointe. Na konci dňa sa umiestnili na siedmom mieste, takže v celkovom poradí sú na ôsmom mieste.

Cyril Despres patrí medzi 80 pretekárov, ktorí ešte súťažia spomedzi 137, ktorí vyštartovali z Buenos Aires. Dnes bol vo výhode, keďže už má skúsenosti s maratónom. Päťnásobný víťaz na motorke vie presne, čo znamená stráviť noc bez mechanikov, pretože maratónové etapy sú na motocyklistických pretekoch bežné. Despres priviezol svoje auto do bivaku v Uyuni na 24. pozícii, čím postúpil zo 48. na 35. miesto v celkovom poradí.

Dve posádky tímu Peugeot Total sa môžu spoľahnúť len samé na seba a vykonať prípadné potrebné opravy pred ďalším odchodom. Zajtra ich čaká 510 km rýchlostný špeciál, ktorý privedie pretekárov do Čile a do dún púšte Atacama. Mechanici tímu Peugeot Total si môžu trochu odpočinúť, avšak majú veľmi nezvyčajný pocit, že nemôžu robiť svoje zvyčajné povinnosti…

Stéphane Peterhansel (č. 302): „Asi hodinu bolo krupobitie a potom prišli hrozné búrky s prívalmi dažďa. Cesta sa premenila na úplnú bažinu, bola to nočná mora. V jednej chvíli som si naozaj myslel, že je nemožné dokončiť túto etapu. Pre auto s pohonom dvoch kolies bolo veľmi obtiažne prejsť cestu plnú blata. Na túto etapu dlho nezabudnem. Za týchto okolností je dnes strata len 10 minút pre nás dobrým výsledkom!“

Cyril Despres (č. 322): „Napriek extrémnym podmienkam je dnes auto nepoškodené. Brodil som cez rieku,keď nás zasiahol príval vody. Sotva sme vyšli z jedného, už sme vošli do ďalšieho. Po siedmych etapách mám viac zážitkov, ako za posledných sedem rokov!“

Cyril Despres - Action

Šiesta etapa 9.1.2015

Ráno, po dojímavej rozlúčke Carlosa Sainza, tím sústredil všetku svoju energiu na dnešnú etapu. Stéphane Peterhansel hneď od začiatku nestrácal čas a dosiahol najlepší čas na prvej časti meraného špeciálu. Toto tempo potom načas prerušila porucha tyče riadenia.

Nebol to pre nás dobrý deň“ potvrdil Stéphane. „Uprostred špeciálu sme narazili na problém s riadením. Mali sme v aute potrebný náhradný diel, takže sme mohli zastaviť a vymeniť ho. Stratili sme veľa času, ale podarilo sa nám pokračovať v rally a prísť do cieľa. To je pre nás podstatné.“

Hoci Stéphane a jeho spolujazdec Jean-Paul Cottret stratili viac ako 20 minút, podarilo sa im v etape umiestniť na peknom 20. mieste. Vďaka tomuto výkonu sa francúzske duo udržalo v TOP 10 v celkovom poradí. Už sa pripravujú na zajtrajší maratón, ktorý Stéphane nazýva „pravým duchom Dakaru“.

Energia a nadšenie debutujúceho Cyrila Despres sa opäť preukázali na trase z Antofagasta do Iquique. Posledná lekcia riadenia automobilu viedla po kamenistej ceste a cez piesočné duny tejto ťažkej etapy. Asistoval mu skúsený spolujazdec Gilles Picard a podarilo sa im udržať rýchle tempo počas celého špeciálu. Po príchode do cieľa im bolo pridelené 32.miesto, čím sa v celkovom poradí posunuli na 45. pozíciu.

Posledné dve noci som strávil na špeciáloch“, povedal Cyril. „Z dún Copiapo som vyšiel okolo polnoci a po mimoriadne komplikovanom špeciáli som sa do bivaku včera dostal veľmi neskoro. Súťažiť na rally Dakar za volantom auta je fyzicky menej náročné ako na motorke, ale o to náročnejšie po psychickej stránke. Je to naozaj fantastický pocit každý večer doraziť do bivaku. Už som zvedavý na to, ako sa ostatné posádky vyrovnajú so zajtrajším maratónom, ktorý som na motorke už viackrát zažil.

Na pretekárov čaká trasa vo vysokej nadmorskej výške, ktorú musia zvládnuť bez asistencie. Podľa pravidiel maratónu strávia noc bez svojich tímov a tímových mechanikov.

Stephane Peterhansel - Action

Piata etapa 8.1.2015

Dakar, ktorý má 9 000 km, je známy ako najťažšie preteky na svete a už dokazuje svoju povesť. Náročný špeciál mal 458 km a viedol cez veľké plochy s fesh-fesh. Je to veľmi jemný piesok, z ktorého vzniká hustý kúdeľ prachu, čo veľmi sťažuje čítanie terénu.

Stéphane Peterhansel (č. 302) napriek tomu vďaka piatemu najlepšiemu času na meranom špeciáli, cez ktorý prešiel bez akýchkoľvek technických problémov dosiahol veľký posun z 12. na 9. miesto v celkovom poradí.

Bol to ťažký špeciál s veľa fesh-fesh“ povedal po príchode. „Dnešná trasa bola veľmi hrboľatá a myslím, že naše nastavenie tlmičov bolo príliš mäkké, často sme stáli. Počas prípravných testov sme nikdy nešli po takomto teréne. Tak som sa snažil znížiť rýchlosť, aby som menej riskoval. Neurobili sme žiadnu chybu a pokračujeme za naším cieľom dokončiť rally. Je to naša absolútna priorita.“

Carlos Sainz (č. 304) sa musel vzdať len 20 km od cieľa po tom, čo narazil na kameň, keď prechádzal cez prach za štvorkolkou. Oslepený prachom sa päťkrát prevrátil. Posádka vyšla z vozidla bez zranenia, ale bez najmenšej nádeje pokračovať na rally. Víťaz pretekov z roku 2010 sa dostal až na štvrté miesto v celkovom poradí už na konci tretieho dňa pretekov. Je to zatiaľ najlepšie umiestnenie pre nováčika PEUGEOT 2008 DKR.

Som veľmi sklamaný, hlavne po tom, koľko práce odviedli mechanici minulú noc, keď sme prišli do bivaku o 3:30 ráno“, povedal Sainz. „Je vždy veľmi ťažké vzdať to, bez ohľadu na príčinu.“

Cyril Despres (č. 322) mal tiež problémy, našťastie s menšími následkami, keď na 64. kilometri odtrhol koleso. Toto bol jeden z mála špeciálov, kde motorky, osobné autá aj kamióny súťažili v rovnakom čase, takže mohol počkať na asistenčný kamión Peugeot a vyriešiť tak vzniknutý problém. Kvôli tejto situácii dokončoval etapu veľmi neskoro a jeho umiestnenie bude neskôr potvrdené organizátorom.

Bruno Famin, riaditeľ Peugeot Sport, povedal o tomto vyčerpávajúcom dni: „Hlavnou udalosťou dňa je samozrejme to, že Carlos opustil preteky po nehode, z ktorej posádka našťastie vyšla bez zranení. Takéto udalosti sú súčasťou pretekov. Cyril urobil malú chybu a stále očakávame jeho príchod do bivaku. Stéphane dosiahol pozoruhodné piate miesto v špeciáli, čo opäť dokazuje, že auto je konkurencieschopné. Nemali sme významné technické problémy a budeme sa aj naďalej učiť a získavať skúsenosti. To je presne to, čo sme očakávali od tohto rally Dakar, a budeme sa snažiť pokračovať tak dlho, ako to bude možné.

Cyril Despres - Action

Štvrtá etapa 7.1.2015

Po náročnej etape predchádzajúceho dňa Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel a Cyril Despres prekonali únavu a pustili sa do tretieho dňa rally Dakar. Dnešný úsek bol ťažký, skončil však skoro, čo umožnilo posádkam oddýchnuť si a pripraviť sa v bivaku Chilecito na zajtrajší deň.

Dnešná etapa bola tiež veľkou výzvou, s otvorenými a rýchlymi cestami typickými pre Dakar, a viedla cez jednu z najkrajších oblastí Argentíny. Hoci scenérie boli nádherné, cesty plné prachu, a tak pretekári zdolávali pekné výzvy pred tým, ako zajtra zamieria do Čile.

Legenda rally Carlos Sainz, ktorý štartoval na tejto etape zo šiesteho miesta, dnes napredoval spoľahlivo a rýchlo. Španiel bol schopný zvýšiť tempo a skončiť na štvrtom mieste tohto špeciálu, čím si zlepšil postavenie v celkovom poradí, v ktorom je tiež na štvrtom mieste. „Som veľmi spokojný s priebehom celého dňa, nemali sme žiadne problémy s vozidlom, podarilo sa nám nájsť dobré tempo na etape, a sme tu!“ povedal s nadšením. „Veľmi sa mi to páčilo: ďalší deň pretekov za nami a my sme stále na dobrej pozícii!“

Francúz Stéphane Peterhansel bol dnes siedmy najrýchlejší, etapa prebehla hladko a zvýšil počet najazdených kilometrov úplne nového vozidla. „Celkovo to bol dobrý deň, až na ten prach“, povedal po príchode. Vzhľadom na to, že sme ráno vyrazili zo šestnásteho miesta, bolo to pomerne ťažké. Napriek tomu sa mi na začiatku podarilo predbehnúť niekoľkých pretekárov, ale následne bola viditeľnosť veľmi znížená. Táto etapa bola kratšia a jednoduchšia, ako tá včerajšia a náš výkon bol dobrý. Potvrdilo sa nám, že sme veľmi rýchli na dlhých rovných úsekoch a trochu menej na užších úsekoch s vegetáciou.“ Vďaka tomuto výkonu je francúzsky pretekár na 16. mieste v celkovom poradí. „Potenciál, ktorý sme doteraz ukázali, je veľmi povzbudzujúci!“, uzatvára.

Pokroky Cyrila Despres sú ešte väčšie, dnes sa umiestnil na štrnástom mieste. To ho posunulo v priebežnom poradí na 20. miesto. „Táto etapa sa mi veľmi páčila,“ povedal. Naozaj som sa dobre cítil vo vozidle. Viem, že sa mám ešte veľa čo učiť, ale našťastie mám skúseného spolujazdca, ktorý mi veľmi pomáha. Snažím sa prispôsobiť môj mozog mentalite, ktorú vyžaduje riadenie auta. Na všetkých nebezpečných úsekoch, alebo tam kde sú diery či skaly, je s autom možné ísť dvakrát rýchlejšie ako s motorkou! A naopak, sú miesta, najmä tam, kde treba brzdiť a kľukaté zákruty, kde zase motorkári môžu ísť dvakrát rýchlejšie ako autá. Zmeniť tento prístup je pre mňa výzvou, ale každý deň sa učím!“

Na konci tejto tretej etapy je Bruno Famin veľmi pozitívne naladený: „Opúšťame Argentínu a Carlos sa blíži k pódiovým pozíciám a dve autá sa snažia presadiť: sme veľmi spokojní vzhľadom na málo testov, ktoré sme urobili pred príchodom do Južnej Ameriky. Sme si samozrejme plne vedomí toho, že je pred nami ešte dlhá cesta a narastajúce ťažkosti, ale máme tri autá na dobrých pozíciách a naši traja piloti odvádzajú skvelú prácu. Pokračujeme s pokorou: cesta je dlhá a púšť Atacama, ktorá nás čaká zajtra, bude veľkou výzvou.“

AUTO - DAKAR 2015 PART 1

Tretia etapa 6.1.2015

Po náročnej etape predchádzajúceho dňa Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel a Cyril Despres prekonali únavu a pustili sa do tretieho dňa rally Dakar. Dnešný úsek bol ťažký, skončil však skoro, čo umožnilo posádkam oddýchnuť si a pripraviť sa v bivaku Chilecito na zajtrajší deň.

Dnešná etapa bola tiež veľkou výzvou, s otvorenými a rýchlymi cestami typickými pre Dakar, a viedla cez jednu z najkrajších oblastí Argentíny. Hoci scenérie boli nádherné, cesty plné prachu, a tak pretekári zdolávali pekné výzvy pred tým, ako zajtra zamieria do Čile.

Legenda rally Carlos Sainz, ktorý štartoval na tejto etape zo šiesteho miesta, dnes napredoval spoľahlivo a rýchlo. Španiel bol schopný zvýšiť tempo a skončiť na štvrtom mieste tohto špeciálu, čím si zlepšil postavenie v celkovom poradí, v ktorom je tiež na štvrtom mieste. „Som veľmi spokojný s priebehom celého dňa, nemali sme žiadne problémy s vozidlom, podarilo sa nám nájsť dobré tempo na etape, a sme tu!“ povedal s nadšením. „Veľmi sa mi to páčilo: ďalší deň pretekov za nami a my sme stále na dobrej pozícii!“

Francúz Stéphane Peterhansel bol dnes siedmy najrýchlejší, etapa prebehla hladko a zvýšil počet najazdených kilometrov úplne nového vozidla. „Celkovo to bol dobrý deň, až na ten prach“, povedal po príchode. Vzhľadom na to, že sme ráno vyrazili zo šestnásteho miesta, bolo to pomerne ťažké. Napriek tomu sa mi na začiatku podarilo predbehnúť niekoľkých pretekárov, ale následne bola viditeľnosť veľmi znížená. Táto etapa bola kratšia a jednoduchšia, ako tá včerajšia a náš výkon bol dobrý. Potvrdilo sa nám, že sme veľmi rýchli na dlhých rovných úsekoch a trochu menej na užších úsekoch s vegetáciou.“ Vďaka tomuto výkonu je francúzsky pretekár na 16. mieste v celkovom poradí. „Potenciál, ktorý sme doteraz ukázali, je veľmi povzbudzujúci!“, uzatvára.

Pokroky Cyrila Despres sú ešte väčšie, dnes sa umiestnil na štrnástom mieste. To ho posunulo v priebežnom poradí na 20. miesto. „Táto etapa sa mi veľmi páčila,“ povedal. Naozaj som sa dobre cítil vo vozidle. Viem, že sa mám ešte veľa čo učiť, ale našťastie mám skúseného spolujazdca, ktorý mi veľmi pomáha. Snažím sa prispôsobiť môj mozog mentalite, ktorú vyžaduje riadenie auta. Na všetkých nebezpečných úsekoch, alebo tam kde sú diery či skaly, je s autom možné ísť dvakrát rýchlejšie ako s motorkou! A naopak, sú miesta, najmä tam, kde treba brzdiť a kľukaté zákruty, kde zase motorkári môžu ísť dvakrát rýchlejšie ako autá. Zmeniť tento prístup je pre mňa výzvou, ale každý deň sa učím!“

Na konci tejto tretej etapy je Bruno Famin veľmi pozitívne naladený: „Opúšťame Argentínu a Carlos sa blíži k pódiovým pozíciám a dve autá sa snažia presadiť: sme veľmi spokojní vzhľadom na málo testov, ktoré sme urobili pred príchodom do Južnej Ameriky. Sme si samozrejme plne vedomí toho, že je pred nami ešte dlhá cesta a narastajúce ťažkosti, ale máme tri autá na dobrých pozíciách a naši traja piloti odvádzajú skvelú prácu. Pokračujeme s pokorou: cesta je dlhá a púšť Atacama, ktorá nás čaká zajtra, bude veľkou výzvou.“

0 02 0 01

Source: Peugeot Slovensko