Určite sa to stalo aj vám, idete si po rovnej ceste a zrazu rádio začne hrať niečo, čo výsostne neznášate. Nejde s tým nič spraviť, len musíte preladiť. Sklopíte na sekundu zrak a máte ju. Takú jamu, akú ste vonkoncom na ceste prvej triedy nečakali, dokonca takú nemožno čakať ani v centre mesta. Priznajte sa, koľkí z vás po zime 2012/13 trafili, ale tak poriadne. Pneuservisy majú radosť. Preťatých pneumatík je enormne veľa. Tak isto pokrivených a osekaných diskov. Svoje si musia vytrpieť aj nápravy. Čo sa proti tomu dá robiť? Asi nič, len čakať, že budú znova zaplátané a takto o rok to bude znova rovnaké, prípadne horšie. Alebo druhá možnosť, prispôsobiť výber auta podmienkam už dopredu. Vybrali sme Top 5 áut, ktoré by si so súčasným stavom poradili.
5. miesto: Ford F-150 SVT Raptor
Americký Ford tvrdí, že práve Raptor bol postavený podobne ako špeciály na preteky Baja 1000. Dokonca aj tak vyzerá a srší z neho odhodlanie prežiť aj koniec sveta. Avšak ohnuté šasi po skokoch v niektorých prípadoch sú trocha nepríjemné. Ale na slovenských cestách sa neskáče a auto s tlmičmi od Fox by mohlo byť dobrým spoločníkom pri prejazdoch terénnych skúšok v mestách.
4. miesto: Bowler EXR-S
Pokiaľ Raptor bol stavaný na Baja, tak Bowler bol poňatý ešte drsnejšie. Dalo by sa povedať, že v stave, v ktorom opustí fabriku dokáže prejsť Dakar. A klientela si vyžiadala civilnú verziu. Takže okrem ceny nič nebráni okamžitej kúpe, aj komfort bude celkom schopný.
3. miesto: Toyota Hilux Arctic Trucks AT38
Britský Top Gear práve na tomto aute dosiahol severný magnetický pól. To už je samo o sebe zárukou, že so slovenskými cestami by sa tým pádom mohol upravený Hilux popasovať so vztýčenou hlavou. Arctic Trucks ponúka viacero veľkostí kolies, od 35 do 44 palcov. Práve zlatá stredná cesta je tá pravá. Najväčšie 44 sú príliš veľa a 35 nevyzerajú až tak majestátne. Stredné 38 sú akurát také veľké, že bude problém nájsť jamu, do ktorej by sa zmestili.
2. miesto: Hummer H1
Legendárna civilná verzia vozidla americkej armády tiež sľubuje dostatočnú výdrž. H1 by bola teraz na naše cesty vynikajúca aj kvôli systému CTIS (Central Tyre Inflation System). Centrálne dofukovanie kolies umožňuje zvyšovať alebo znižovať tlak v pneumatikách, podľa toho, aké jamy sa na ceste nachádzajú. Treba naň ale mýto a vodičák na nákladné autá.
1. miesto: Brabus Unimog Black Edition
Jasné, ani jeden z kandidátov nie je vyslovene športový a Unimog už vôbec. Ale tiež má dostatočne veľké kolesá a jeho robustnosť potvrdzuje niekoľko svetových armád. Od Brabusu má výkon 210 kW (286 k), krútiaci moment 1120 Nm a maximálnu rýchlosť obmedzenú na 110 km/h. Dvojmiestny pickup disponuje v kabíne všetkým, čo sa nachádza v osobných Mercedesoch s dotykom Brabusu. Céčko vodičák je tiež nevyhnutný, ale auto vzbudzuje poriadny rešpekt. Cena nového s daňou bola však astronomických 280 000 eur a spotrebu tajne naznačovala nádrž s objemom 200 litrov.
Tajný tip zo sekcie ľudovejších: firemná Škoda Octavia s operatívnym leasingom
Najlepšie terénne auto je služobné. Toto pravidlo platí do bodky. Preto sa tajným tipom stáva práve Octavia, ideálne Combi z operatívneho leasingu a s veľkými nápismi na bokoch. Čo sa pokazí, to zaplatí buď zamestnávateľ, alebo leasingová spoločnosť. Ak by bola vina priznaná samotnému užívateľovi, ten ju zaplatí z poistenia zodpovednosti voči zamestnávateľovi. Hotové, bezproblémové!
Skvely clanok, najlepsi typ na koniec 🙂