Volvo XC90 T8 Ultra Dark Mulberry Red / Blonde

Test Volvo XC90 T8: Vyzrelo, je lepšie ako kedykoľvek predtým

Volvo XC90 je jedným z najstarších vozidiel automobilky Volvo. Vlastne nie je jedným z najstarších, je rovno najstarším. Ukázalo sa už v roku 2015, ale ešte stále vyzerá vynikajúco a stále má veľkú šancu osloviť rôznych zákazníkov. Už síce z ponuky vypadli naftové motory, ale ostáva ponuka benzínového s mild hybridom a plug-in hybridného.

Ja som si vyskúšal, po 9 rokoch, ako sa jazdí s týmto autom a po verzii Inscription musím povedať, že XC90 zmenilo aj označovanie. Toto je Dark Ultra a ja by som si ku Mulberry Red možno skôr vybral Bright Ultra. Ultra je, samozrejme, vrcholná výbava, ktorá stojí úplne na špičke ľadovca ponuky modelov. Na test som si vybral prevedenie T8 s vysokým výkonom a relatívne veľkou baterkou na dobíjanie.

Stále poctivé švédske ocele

Volvo XC90 má určitý štatút auta, ktoré je veľké, bezpečne a vlastne nenápadne pekné. To sa nemení, aj keď sa zmenili kompletne predné rysy. Volvo XC90 získalo nielen nové predné svetlá, ktoré majú maticové usporiadanie, ale aj novú masku chladiča. Tomu všetkému sa musel prispôsobiť aj nárazník. Najnovší facelift pripomína, že toto auto bude na trhu ešte zopár rokov. To je len dobre.

Jedným dychom však treba povedať, že svetlá sú síce fajn, ale existujú aj lepšie systémy od iných značiek. Tu Volvo až tak veľa vody nenamúti, ale bežne, pre tých,, ktorí nemajú okamžitú referenciu ostatných značiek budú pripadať veľmi dobré. Medzi svetlami je maska a tá vyzerá vynikajúco. Asymetrické rozdelenie je azda ešte krajšie ako čokoľvek doposiaľ. XC90 má moderný štýl aj napriek svojmu veku.

Pri pohľade zboku nebolo treba meniť nič, akurát tvar diskov s priemerom 21 palcov sa možno trochu zmenil. No a zmenila sa aj ponuka farieb. Pribudla do nej Mulberry Red, ktorá je jednoducho najlepšia akú na aute môžete mať. Volvo XC90 s ňou vyzerá moderne a zároveň veľmi nadčasovo.

Volvo XC90 T8 Ultra Dark Mulberry Red / Blonde

Aby bolo všetko zavŕšené, toto veľké auto s dĺžkou takmer 5 metrov a šírkou viac ako 1,9 metra má zadné svetlá klasicky až v stĺpiku karosérie a ťahajú sa dole popri rozmernom veku batožinového priestoru.

Na kufri je, samozrejme, označenie Volvo, označenie XC90 a označenie T8. Ak by ste hľadali akékoľvek náznaky koncoviek výfuku, tak máte smolu. Toto je plug-in hybrid, ktorý chce vyžarovať čistotu elektrického nasadenia.

Volvo XC90 T8 je ale plug-in hybrid, čiže ho treba nabíjať. Nabíjanie je vlastne výkonom 3,6 kW jednofázovým striedavým prúdom. Konektor je vľavo v prednom blatníku. Takto sa dá ľahko manévrovať a netreba ku stojanom cúvať. Práve toto umiestnenie by malo byť jedno z najbezpečnejších pre konektor, lebo ľavý predný blatník je jedným z najbezpečnejších miest vozidla celkovo.

XC90 je naozajstné rodinné auto so 7 miestami

Základné charakteristiky Volva XC90 sa nemenia v čase. Stále je sedemmiestne, teda na našom trhu už iba sedemmiestne s obrovským batožinovým priestorom. Ak máte sklopné zadné sedadlá, tak dosahuje objem až 640 litrov. Ale stredný rad je posúvateľný a naklápateľný a ľahko sa dá skrz bočné sedadlá dostať k tým zadným.

Sám si dokonca s výškou 180 cm dokážem sadnúť do tretieho radu, aj keď na hlavu mám trochu menej miesta. Lenže čo vlastne treba viac ako takéto 2 núdzové sedadlá? A po ich vyklopení a použití stále ostáva aspoň priemerný batožinový priestor s objemom 262 litrov.

Lenže poďme na to dôležité. Ak sklopíte tretí rad, tak máte výklopný rozdeľovač batožinového priestoru s gumovým popruhom a háčikmi na nákupy a tašky. V strednom rade máte zase možnosť štvorzónovej klimatizácie a vyhrievania krajných sedadiel. Ale Volvo XC90 tu predvádza aj jednu špecifickú špecialitu. Stredné sedadlo má výklopný detský sedák, ktorý je integrovaný a netreba ho pridávať.

Volvo XC90 T8 Ultra Dark Mulberry Red / Blonde

Lenže nech sú stredné sedadlá a akokoľvek dobré a priestranné, najlepšie sedadlá sú vpredu. Volvo je už dlhodobo známe tým, že jeho sedadlá sú nadpriemerne dobré na dlhé cestovanie a vynikajúcim atribútom môže byť aj fakt, že Ultra výbava predvádza v XC90 aj ventiláciu a masáž. Masáž sa za tých 10 rokov nezmenila, ale stále patrí k tomu lepšiemu, čo je na trhu.

Niektoré veci sa nemenia. Nemení sa volant s lesklými tlačidlami, pre túto vrcholnú verziu, a nemení sa ani štartovanie otočením kocky. Zmenila sa páka na kryštálovú Orrefors Sweden a zmizol ovládač jazdných režimov. Prečo zmizol? Lebo všetko sa teraz ovláda cez displej a cez Androidový systém prispôsobený Volvám.

Nový systém beží na novom displeji s uhlopriečkou 11,2 palca, ktorý už nie je vsadený v prístrojovej doske, ale trčí nad ňou. Ovláda sa dobre a jediným negatívom môže byť absencia bezdrôtového Apple CarPlay. Ja som ale aj tak stále fanúšikom drôtového, lebo vtedy sa vám mobil nabíja a nemusíte ho dávať na nabíjaciu podložku.

Prečo je toto výhoda? Lebo sa mobil jednoducho menej prehrieva. Volvo XC90 dokáže dokonca prihlásiť váš profil z Googlu a dokáže prevziať v mapách nedávne ciele, ale môžete si doinštalovať aj aplikácie ako Spotify, napríklad.

T8 je vrcholom ponuky

Čo je vlastne T8? T8 je vrcholná verzia Volva XC90, ktorá má plug-in hybrid a dvojlitrový spaľovací motor. Dvojlitrový spaľovací motor ma výkon 228 kW (310 k) a elektrický motor pridáva 107 kW (145 k). Celkovo sa výkon dostáva na 335 kW (455 k). To sú všetko pekné papierové hodnoty, ale treba mať na pamäti, že toto auto zrýchľuje z nuly na 100 za 5,4 sekundy.

Energiu PHEV čerpá z batérie s kapacitou 18,8 kWh, ale využiť môžete len 14,7 kWh. V kombinovanom cykle by malo Volvo XC90 prejsť na nabitie 63 až 71 km. Tým, že som mal auto v momentoch, kedy bolo relatívne dobré počasie, tak som reálne dosahoval cez 60 km dojazdu.

Ale ešte dôležitejšie je, že maximálna rýchlosť na elektrickú energiu je 140 km/h a pri pružnom zrýchlení príde vhod celkový krútiaci moment 709 Nm. 400 Nm má spaľovací motor a 309 Nm má elektrický motor. XC90 T8 má pohon všetkých štyroch kolies a elektrický motor je, podľa všetkého, na zadnej náprave. Volvo už štandardne obmedzuje maximálnu rýchlosť vozidiel na 180 km/h. Nie je tomu inak ani v tomto prípade.

Volvo XC90 T8 Ultra Dark Mulberry Red / Blonde

Takže máme dynamické auto, ktoré má rozumnú kapacitu batérie, má nabíjanie výkonom 3,6 kW a zvláda aj dynamické presuny vďaka dvom motorom. Lenže to nie je všetko, čo od auta chcete. Od auta chcete aj komfort a toto predsa stojí na diskoch s priemerom 21 palcov.

Volvo XC90 je komfortné vozidlo, ktorému prešiel úpravou podvozok s adaptívnymi tlmičmi, ktorý je v sériovej výbave Core. Akurát toto prevedenie, Ultra, už má vzduchový podvozok, ale ten je rovnaký ako kedysi. Možno je konkurencia trošku ďalej, ale na Volve XC90 budete jazdiť tak, že to ani nepocítite.

Toto auto vás nenúti tlačiť na akceleračný pedál na podlahu príliš často, nenúti vás využívať maximálne zrýchlenie, nenúti vás využívať ani maximálnu rýchlosť. Je o komforte a užívaní si nízkej spotreby pri využívaní elektrickej energie. Celkovo je spotreba zaujímavým faktorom, lebo sa s ňou dá pohybovať okolo 8 litrov vrátane diaľnic, ak auto nenabíjate. A to je už celkom slušný údaj. Volvo XC90 T8 je zjavne lepšie ako kedykoľvek predtým.

Proti elektrickej ofenzíve

Volvo už troška pribrzdilo s vyjadreniami, že chce byť výlučne elektrickou automobilkou a pomaly dáva nový život svojím starším modelom, ktoré sú stále lepšie a lepšie. Volvo XC90 je žiarivým príkladom a práve prevedenie T8 Ultra Dark je vynikajúce. Do plnej výbavy, ktorá bola v testovanom aute chýbali iba disky s priemerom 22 palcov a ťažné zariadenie.

Na ťažnom zariadení dokáže toto XC90 T8 potiahnuť 2,4 tony, a disky s väčším priemerom vôbec nechýbajú. Jednoducho povedané, takáto špecifikácia je pre XC90 najlepšia a na úrovni. Jediné, čo by som asi menil, je, že by sa miesto Ultra Dark by som zvolil Ultra Bright. Vtedy má chrómové lišty v prednej časti na maske, v nárazníku, ale aj v zadnom nárazníku a okolo okien. Ku Mulberry Red by to bol pekný kontrast.

A cena? Takto vybavené XC90 T8 Ultra Dark so všetkou výbavou a PHEV stojí 103 000 €. Je to úplne adekvátna cena a z pohľadu podobne veľkej konkurencie, ako napríklad Mercedes GLE, BMW X5 a Audi Q7 sa zdá toto ako omnoho rozumnejšia ponuka. Za svoje peniaze získate osvedčené auto, ktoré bude aktuálne ešte pekných pár rokov a bude vyžarovať nie luxus a prémiovosť, ale ako Volvo kedysi, stále vyžaruje bezpečnosť.

Bezpečnosť budú mať na pamäti aj pozorovatelia okolo a vôbec vás nebudú obviňovať, že míňate extrémne veľa peňazí na zbytočný luxus. Volvo XC90 je jednoducho tým autom, ktoré je stále voľbou z rozumu a so siedmimi miestami sa javí ako optimálna voľba. Javí sa, dokiaľ nezbadáte, že rovnaké peniaze stojí Land Rover Discovery. A medzi týmito dvomi je ťažká voľba.

Volvo XC90 T8 Ultra Dark

Motor R4 benzín + PHEV
Objem 1969 cm3
Výkon ICE: 228 kW (310 k) pri 6000 ot/min
elektro: 107 kW (145 k)
Celkovo 335 kW (455 k)
Krútiaci moment ICE: 400 Nm pri 3000-4800 ot/min
elektro: 309 Nm
Celkovo: 709 Nm
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 1953 mm
Šírka 1923 mm
Výška 1767 mm
Rázvor osí kolies 2984 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 2222/728 kg
Batožinový priestor 262/640/1816 l
Palivová nádrž 71 l a 18,8 kWh brutto/14,7 kWh netto
Nabíjanie 3,6 kW AC
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,4 s
Dojazd na plné nabitie (WLTP) 63-72 km
Spotreba (WLTP) kombinovane: 1,2-1,6 l/100 km  
Elektro iba: 19,1-21,4 kWh/100 km
Emisie g CO2/km kombinovane: 29-36