Kto ešte nevidel Volkswagen Passat určite práve vyliezol z protijadrového krytu a bol v ňom minimálne 50 rokov. VW Passat je totiž druhý najpredávanejší model automobilky s 34 miliónmi predaných kusov a čo je ešte pre nás zaujímavejšie, vyrábať sa bude v Bratislave. Vyrábať sa bude ale iba ako Passat Variant, čiže presne ako v roku 1991 tretia generácia. Odvtedy už ale máme deviatu generáciu a tá by mala byť najlepšia zo všetkých.
Po krátkej skúške verzie Elegance podujatí som siahol po výbave R-line v čiernej farbe. Nie úplne black on black, lebo interiér je trochu farebnejší s modrými akcentami. Ale pod kapotou je presne to, čo by ste od Passatu čakali. Dvojliter nafta a prevodovka s dvomi spojkami a automatickým radením.
Elegancia, či šport?
Volkswagen Passat bude dostupný už iba s karosériou kombi označenou tradične Variant. Toto rozhodnutie je celkom logické, keďže o sedan až tak veľký záujem nebol a ani nie je. Naviac niečo podobné sedanu má predsa Volkswagen v ponuke vo forme ID.7. No a aký je vlastne Passat Variant?
Najnovšia generácia modelu akoby zabúdala na svoje korene a z čisto utilitárneho prevedenia sa stáva omnoho dynamickejšie tvarovaným vozidlom. Až mám pocit, že Volkswagen Passat Variant chce byť alternatívou aj za v budúcnosti nepokračujúci Arteon Shooting Brake.
Línie pôsobia nielen dynamicky, ale Passat Variant má s nimi šialene dobrý koeficient odporu vzduchu iba 0,25. Oproti predchodcovi je novinka dlhšia o 144 mm, čím len o 83 mm podlieza dĺžku 5 metrov a šírka narástla o 20 milimetrov. Najdôležitejšie je, že rázvoru pribudlo 50 mm a interiér je extrémne priestranný. Línie auta a dizajnérske riešenia sú veľmi podobné tým, ktorými sa prezentuje napríklad spomenutý ID.7 aj v kombi verzii Tourer. Aj Passat Variant môže mať IQ.Light Matrix HD s 19 200 diódami v jednom svetle.
Môj výber verzie auta na testovanie bol jednoduchý. Spočiatku som si vyskúšal verziu Elegance, ale na dlhšie som si vybral R-line. S čierno-čiernou kombináciu pôsobí extrémne, ale zároveň je celkom nenápadným autom. Túto farebnú kombináciu by som asi nezvolil, lebo Passat Variant má v palete aj krajšie odtiene.
Ale určite by som siahol po iných, možno aj menších zliatinových diskoch. Tieto prekryté a aerodynamicky optimalizované kúsky mi jednoducho nesadli. Majú označenie Leeds a priemer 19 palcov a najlepšie čo o nich môžem, veľmi subjektívne, povedať, je, že majú výborné obutie, ale k tomu sa ešte dostanem neskôr.
Passat Variant je o priestore, znova
Interiér Volkswagenu Passat Variant sa spolieha na nové črty vozidiel automobilky. Na pohľad to znamená veľmi jednoduchú prístrojovú dosku s minimom fyzických tlačidiel. Najviac fyzických tlačidiel je paradoxne na volante a fyzické ostalo aj tlačidlo štartovania. Už to však nie je kruh, v najnovšom Passate má formu veľmi pekne spracovaného obdĺžnika.
Na výber máte z dvoch veľkostí displejov, tá menšia žiari uhlopriečkou 12,9 palca a tá väčšia až 15 palcov. Long story short, väčšiu nepotrebujete, práve tá menšia plocha displeja pôsobí rozumnejšie a lepšie, lebo netrčí tak vysoko. A pritom máte všetko po ruke, dokážete si ruku oprieť o spodnú časť, kde je podsvietená stupnica a vďaka tomu všetko ovládate omnoho jednoduchšie bez nesprávnych kliknutí.
Práve výbava R-line ukazuje športovo tvarované sedadlá so vstavanými opierkami hlavy. Sú vynikajúce, ale iba do momentu, kedy si nevyskúšate tie, čo stoja na vrchole potravinového reťazca z príplatkovej výbavy. Tie sú jednoducho ešte lepšie. Ale nechcem tým rozhadzovať R-line-ové fotelky, sú tiež výborné, ale stále existuje lepšia možnosť.
Passat Variant je nielen o vzhľade, ale hlavne o vnútornej veľkosti. Kufor tohto modelu narástol o 40 litrov a v základe má objem 690 litrov. Po sklopení sedadiel sa objem zväčšil až o 140 litrov medzigeneračne. Lenže je to dôležité? Dôležitejšie je to, že interiér Passatu sa zmenšil a pre zadných pasažierov ponúkne omnoho viac priestoru ako kedykoľvek doposiaľ. Už sú to Superbové hodnoty, čo je celkom logické, lebo tieto dve autá budú vlastne sesterské. Passat Variant tu hrá viac na eleganciu a štýl, kým Škoda ešte stále využíva prezentáciu praktickosti.
Musím uznať, že interiér Passatu je veľmi príjemným miestom na fungovanie. Dokážem si ho predstaviť aj dlhšie cesty, ale asi by som chcel tie sedadlá z výbavy Elegance. Sú o osobných preferenciách a mne viac sadli jednoducho tie.
Kam až zájde?
Volkswagen použil najnovšiu generáciu platformy MQB Evo, čo hovorí o možnosti použitia nového plug-in hybridu, ale aj o využití dvojlitrových benzínových, či naftových motorov. Z celej palety, ktorá je celkom obsiahla, sa ku mne dostal naftový agregát s výkonom 110 kW (150 k) a s automatickou prevodovkou. Taký korporátny ideál. A do Volkswagenu Passat Variant sa bez výhrad hodí.
Prejav motora je už klasicky a aj prejav prevodovky. Ale zaváhania z minulosti už Volkswagen vyriešil. Passat Variant má prevodovku rýchlejšiu a dokáže s ňou ponúknuť aj dynamickejšiu jazdu. Lenže tá sa trochu prieči samotnému agregátu. Nevadí, toto auto by malo mať iné plusové body. Aké?
Passat Variant, ako manažérske vozidlo, musí mať dostatočný dojazd. A nízku spotrebu. Aj pri dynamickejšej jazde som neprekročil 6-litrovú hranicu (maximálne po štarte), pričom celkový priemer za celý týždeň mi skončil na hodnote 5,3 litra na 100 km. To by mohlo, úplne teoreticky, znamenať dojazd až 1 200, prípadne 1 300 km na naplnenie nádrže.
A o pohodlie a univerzálnosť by sa mal starať adaptívny podvozok DCC Pro. Rozdiel medzi komfortným nastavením a športovým musí cítiť každý a najviac sa prejavuje práve na 19-palcových zliatinových diskoch. V komfortnom režime je ale trochu hlučnejší, čo mi prichádza do mysle ako jedna z tých zvláštnych nevýhod, ktoré som naozaj nečakal.
A takisto som nečakal, že Passat Variant bude mať až takto dobré jazdné vlastnosti. Podvozok je nastavený dlho neutrálne, je akýmsi zvláštnym spôsobom potlačená vrodená nedotáčavosť a zákruty si auto reálne užíva. Už to nie je extrémny boj ako kedysi. Za dobrými jazdnými vlastnosťami sú určite aj pneumatiky. Toto sú Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, čiže priamo najnovšia generácia. A znova ich môžem len odporúčať. Tie gumy, ale aj Passat Variant.
Nezruinuje kasu
Volkswagen Passat Variant s výbavou R-line a všetkým, čo by som vlastne kedy potreboval a dokonca aj najviac s diskami s veľkým priemerom, stojí okolo 50 000 €. Dobre, stojí takmer 53 000 €, ale je stále výhodnou ponukou. Medzigeneračne sa totiž ceny až tak razantne nezvýšili, ba priam, pri určitých výbavách klesli.
Jedno je však jasné, kolobeh Passatov bude pokračovať. Áno, teraz budú slúžiť 3 až 5 rokov ako manažérske vozidlá, ale potom sa začnú objavovať aj na sekundárnom trhu jazdených vozidiel, kde budú znova excelovať. Veď Passat Variant je stále pojem a postupne sa stáva legendou.
Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI DSG
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW/150 koní pri – ot./min. |
Krútiaci moment | 360 Nm pri 1600-2750 ot./min. |
Prevodovka | 7-stupňová automatická DSG |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4917 mm |
Šírka | 1849 mm |
Výška | 1484 mm |
Rázvor osí kolies | 2841 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1697/2240 kg |
Batožinový priestor | 690/1920 l |
Palivová nádrž | 66 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 223 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Spotreba (WLTP) | 4,9-5,1/100 km |
Emisie g CO2/km | 129-135 |