Test Toyota Yaris CVT: Keď elegancia porazí šport

Toyota Yaris je veľmi príjemným zástupcom segmentu malých a najmä meststkých áut. Ale v ponuke má hneď niekoľko agregátov a hneď niekoľko druhov pohonu. Dobre, GR Yaris nie je mestské auto, pokiaľ sa nejde etapa rally stredom mesta. Ale vlastne, ak chcete, dokáže aj mestské jazdy zvládnuť úplne s prehľadom. Tam vadí len trochu tuhšia spojka.

V meste je skôr fajn niečo, kde netreba toľko posúvať radiacu páku. A to už sme predsa skúšali. Akurát, že Toyota má v ponuke aj trochu lacnejšiu alternatívu bez hybridného pohonu. To znamená, že motor má podobný základ a prevodovka podobnú filozofiu, alebo aspoň názov. Skúsili sme teda Yaris s 1,5-kou, s CVT a s výbavou Selection Elegant.

Elegancia vyhrala nad športom

Po Yarise GR to naozaj zvádza naladiť aj túto verziu Yarisu do športovej témy. Ale nie. Táto športová nie je. Bola by možno s manuálom, ale takto nie. K tejto možnosti z v ponuky sa naozaj hodí to, čo sa dá omnoho lepšie charakterizovať ako moderná elegancia. Veď čierna karoséria a k nej biela strecha pôsobia naozaj príjemne. Dobre, ešte existuje bronzová Selection Elegant s bielou strechou. Ale to už by zase bolo príliš veľa elegancie.

Toyota pri malom aute stavila na svieže tvary, ktoré budú aktuálne aj o pár rokov. Ale, povedzme si na rovinu, to sa podarilo s väčšinou generácii Yarisov. Ani jeden nevyzerá vyslovene staro. Dobre, prvá generácia už trochu vek ukazuje, ale veď bola Autom roka 2000. 21 rokov dozadu a stále vyzerá schopne.

Veľkú nasávaciu plochu prednej časti Yarisu ozvláštňuje plast, na ktorom je umiestnené evidenčné číslo. Dobre, čo číslo je desivé a brali by sme aj u nás americký princíp, že vpredu EČV netreba, ale zamerajme sa na ten plast. Má veľmi jemnú štvorcovú textúru, ktorú nie je z diaľky vidno. O to krajšie vyzerá pri detailnejšom pohľade. Vpredu sú aj Bi-LED svetlá, štandardne pre túto výbavu. Svietia tak akurát, nevypália nikomu sietnicu, ale vodič má dobrý prehľad.

To, čo ešte Selection Elegant odlišuje od ostatných verzii sú disky kolies. Majú dvadsaťlúčový dizajn, pričom samotné lúče sú usporiadané do piatich celkov. Nevyzerajú športovo a to je ich veľká výhoda. Naopak nevýhodou sedemnástok je nutnosť ostražitého parkovania, ak je v snahe vodiča zachovať ich krásu. Hovorí sa, že pre krásu sa trpí. Aj tu sa to môže zdať, lebo umývanie každého jedného otvoru v disku nebude prechádzka ružovou záhradou.

Bledá je úplne super

Selection Elegant má v rukáve ešte jedno eso. Má bledé čalúnenie interiéru. Sedadlá, časť prístrojovej dosky a tiež stropnica sú bledosivé. Sedadlá nesú kombináciu kože a látky. Nič lepšie neexistuje pre takéto malé auto. A naviac táto verzia vyzerá naozaj honosne. Akurát v zime bude trochu chýbať vyhrievanie sedadiel a volantu. Volant je vyhrievaný len v Premiere Edition a len s hybridom a sedadlá sú síce aj v Selection Elegant, ale iba s hybridom.

Počkať, čo? Hybrid môže mať vyhrievanie sedadiel aj týchto sivých, ale benzínový agregát sa s tým nedá skombinovať? Presne tak! Buďme však realisti, vyhrievanie sedadiel na látkových poťahoch treba tak 10 minút a potom už je pohoda aj bez zohrievania zadku a chrbta. Takže reálne toto vôbec netreba. Niekomu možno bude chýbať aj bezdrôtové nabíjanie, ale tu je dobrá správa. Toyota Yaris má normálne USB, takže netreba redukcie na káble.

Akonáhle je kábel zapojený, tak je možné na displej zrkadliť aj informácie z mobilu cez Apple CarPlay, alebo cez Android Auto. Pritom samotný základ systému od Toyoty je veľmi jednoduchý a prehľadný. Možno už by mohol prejsť na modernejší dizajn, ale zase, treba kaziť niečo, čo funguje bezchybne? Toyota Touch 2 je odladený systém, ktorý sa ľahko naučí ovládať ktokoľvek, kto vie telefonovať z dotykom ovládaného telefónu.

Veľké prekvapenie malého Yarisu je vnútorná veľkosť. Jasné, bledá téma ešte priestor vizuálne zväčšuje. Avšak ak vezmeme do úvahy aká je veľká vnútri päťdverová Corolla, tak Yaris až tak veľmi nezaostáva. Plus kufor je stále pekných 286 litrov. A to stačí aj na víkendovú batožinu pre dvoch až troch ľudí.

Tri valce, nula prevodov. Alebo 10 prevodov?

CVT! To je prevodovka, ktorá svoje najrozšírenejšie uplatnenie zažíva v skútroch a motocykloch. Ale je aj v niektorých autách. Priznávame, veľmi ju neobľubujeme. Ale do mestského auta asi nič iné netreba. Týmto smerom sa vydalo celkom veľa výrobcov vozidiel a naozaj im to vychádza. Nie každý potrebuje výhody a kvalitu hydrodynamického meniča. Kontinuálne meniteľný prevodový pomer znamená, že auto nemusí radiť. Hodí otáčky na optimálne pre zrýchlenie a ide.

Lenže treba jedným dychom dodať, že takýto aparát je síce jednoduchý na údržbu, ale tiež pomalší ako manuál s rovnakým motorom. Pritom CVT má pre manuálny režim prednastavených až 10 prevodových stupňov. Rozdiel v zrýchlení na stovku je 1,2 sekundy. Pritom CVT má 10,2. Až nás to núti rozmýšľať, či by si nezaslúžil ten manuál výbavu GR Sport, podobne ako má Corolla.

Motor je však výborný. Trojvalec s objemom 1,5 litra má výkon 92 kW (125 k). To je na malé auto naozaj slušné. Naviac to zamená viac ako sto koní na tonu. Transformuje sa to aj do spoteby, ktorá sa dá s prehľadom držať do 6 litrov  v zimných podmienkach s nie práve úspornými zimnými pneumatikami Nokian. V lete to môže byť aj o liter menej.

Aká je teda jazda s takýmto Yarisom? No, pohodlná, ale celkom pevná. Yaris sa nehúpe, má trošku tuhšie naladenie, ale stále nie je problém na ňom spraviť veľmi veľa kilometrov aj v meste s horším povrchom a vystúpiť bez problémov s chrbticou. Dá sa povedať, že Yaris je výborné mestské auto, ale do mesta chcete inú verziu.

Celkový balík za 18-tisíc

Takýto Yaris stojí 18-tisíc eur a nejaké drobné. Je to veľa? Je to málo? Je to akurát. Malé a kvalitné auto je hodné presne tej sumy, ktorú stojí. Ale najväčšia otázka znie, či nepriplatiť za hybrid. Je to predsa „len“ 1 500 eur a má vyhrievanie sedadiel. Teda za vyhrievanie sedadiel je to dosť. Ale ak jazdíte najmä v meste, tak jednoznačne voľte hybrid. Mimo mesta si pozerajú priamo do očí a na diaľnici je naozaj jedno, ktoré máte, tam žerú skoro rovnako. Chcete vedieť, ktorý Yaris by sme si vybrali my? Jasné, GR, ale ten nie je vhodný pre všetkých. Ak by sme ten brali ako samostatný model, tak by to bol Yaris asi takýto kus. V meste určite hybrid.

Toyota Yaris Dynamic Force Multidrive S

Motor R3 benzín
Objem 1490 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 6600 ot/min
Krútiaci moment 152 Nm pri 4800 ot/min
   
Prevodovka Automatická bezstupňová CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3940 mm
Šírka 1745 mm
Výška 1500 mm
Rázvor osí kolies 2560 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1065/1555 kg
Batožinový priestor 286/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (komb.) 5,1-5,5
Emisie g CO2/km 120-130