Nebudeme klamať, Toyota RAV4 je výborné auto, ktoré s hybridným pohonom dokáže jazdiť za málo. Pritom má veľa miesta a zároveň nestojí príliš veľa. Všetko je v poriadku. Ani emisie nie sú vysoké. Teda tie reálne. Ale emisie z pohľadu noriem budú vysoké vždy. Preto automobilka predstavila novú verziu s možnosťou nabíjania.
RAV4 Plug-in hybrid je teda najnovšou alternatívou, ktorú Toyota pre tento model ponúka. Navonok nevyzerá inak ako obyčajná RAV4-ka. O inakosti hovorí najmä evidenčné číslo a možno dvierka na druhej strane ako sú dvierka nádrže.
Nenápadná raketa
O dizajne RAV4 tejto generácie sa vedú diskusie. Niekomu nesadla. Vraj sa im páčila viac minulá žehlička. Ale táto generácia sa dostala do vizáže naozaj terénneho auta. Vyzerá takmer, teda spredu, ako americký pick-up Toyota Tacoma. Dobre, nie úplne, ale isté podobné črty tam sú. V každom prípade tento vzhľad evokuje voľnosť pohybu, evokuje dobrodružné zámery, je proste viac cool a menej generický.
Avšak aj napriek terénnejšiemu vzhľadu dokáže byť RAV4 elegantná. Elegantná a výrazná. Biela farba s čiernou strechou, doplnená o dvojfarebné zliatinové disky s brúseným povrchom je pekná kombinácia. Na disky však treba dať pozor, lebo sú naozaj veľké a môžu ľahšie prísť k ujme.
Časy, keď bolo tradičným kúskom RAV4 rezervné koleso na piatych dverách sú dávno preč. Teraz už v aute ani nemusí byť. A dvere sa tým pádom otvárajú smerom nahor, nie do boku. Takéto riešenie bolo naozaj iba kvôli tomu, že koleso bolo naozaj ťažké a keby výklopné dvere s ním spadnú niekomu na hlavu, tak by to nebolo len o hrči.
Vzhľadovo je teda RAV4 super, naozaj jej nič nechýba a to už vonkoncom nie v najvyššom stupni výbavy, ktorý má aj zvonka dostatok prvkov na odlíšenie od základu. Lenže Plug-in hybrid nie je na Slovensku dostupný ako úplný základ, takže to sa vlastne ani veľmi porovnávať nedá. Plug-in nebude vyzerať nikdy zle. Základom je totiž Comfort a nie Active ako v prípade bežnejších nenabíjateľných verzií.
Veľkosť netrpí batériou
Vnútri je RAV4 naozaj veľká. Vpredu je logicky miesta dosť, rovnako veľa je ho však aj vzadu. Znova sme pri tom istom, že traja dospelí potrebujú ešte niečo väčšie, vzhľadom na šírku, ale ani tu nebudú až tak nadávať. A žiadne výčitky nemôžu smerovať ani k veľkosti kufra. Ten má stále 520 litrov, čo je len o 60 menej ako má verzia bez batérie vzadu.
Pod podlahou batožinového priestoru je ešte priehradka, do ktorej je možné umiestniť nielen kábel na nabíjanie zo štandardnej zásuvky, ale aj druhý, ktorý je použiteľný v prípade, že v stojane žiaden kábel nie je. Vlastne využitie je celkom schopné a stále ostáva kam dať akúkoľvek batožinu.
Na mieste vodiča znova nie je príliš badateľné, že toto je iná verzia ako ostatné hybridné, ktoré sa nedajú nabíjať. Dobre, je tu jeden rozdiel. Vedľa radiacej páky je koliesko na voľbu režimov, to je síce rovnaké, ale tlačidlá okolo sú trochu poprehadzované a je tam jedno naviac. Je to z dôvodu pridania tlačidla na prepínanie elektrického pohonu a udržiavania napätia akumulátora pre ďalšie použitie.
O infotainmente netreba veľa hovoriť, o tom sme toho napísali už veľa, nezmenil sa. Ale toto auto má dve kamery. Jedna ide do displeja infotainmentu a je skôr podpriemerná. Ale tá druhá, ktorá je umiestnená za zadným oknom a presúva obraz na digitálne spätné zrkadlo je fantastická. Má dobré rozlíšenie a tiež výborné nastavenie. Pritom nemusí byť zapnutá stále, má aj možnosť fungovať ako obyčajné zrkadlo. Je to naozaj cool a praktická fajnovosť.
Na nabitie ozaj veľa kilometrov
Čo je najväčšia slabina plug-in hybridov? Predsa to, že nemajú nejaký zásadný dojazd. Ale RAV4 PHEV má batériu s kapacitou 18,1 kWh. A to stačí na 75 kilometrov dojazdu kombinovane, alebo 98 kilometrov v meste. Nejdeme sa hádať. Ale v bežnom svete sme dali takmer 70 kilometrov na nabitie. A to už je naozaj použiteľná hodnota. Vlastne je možné, že celý týždeň nebudete spaľovací štvorvalec ani zapínať.
Nabíjanie funguje až do 6,6 kW, čo znamená, že z nuly na sto má za približne tri hodiny. Inak má z nuly na sto, teraz rýchlostných, za 6 sekúnd. Jasné, je to pri pooužití celkového arzenálu všetkých motorov súčasne. Celkový výkon je 225 kW (306 k). A je ho naozaj cítiť. Dokáže zatlačiť do sedadla, dokáže jazdiť úsporne. Všetko zvláda. Vlastne toto auto je naozaj univerzálnym vozidlom.
Jazdné vlastnosti sú trochu športovejšie ladené. Celý podvozok je kvôli väčšej pohotovostnej hmotnosti tuhší. Reálne sa bavíme o tom, že auto má naviac 200 kilogramov vzadu. Jasné, je neutrálnejšie, lebo má lepšie rozloženie hmotnosti, neskôr sa dostáva do akéhokoľvek šmyku a pôsobí ešte bezpečnejšie. Bezpečnejšie pôsobí aj z pohľadu obmedzenia maximálnej rýchlosti na 180 kilometrov za hodinu.
Toto auto je nakoniec dobrým elektrickým autom a zároveň dobrým univerzálnym kúskom. Nemá úplne pomalé nabíjanie a všetko funguje ako má. Po Priuse je vlastne len druhým PHEVom od Toyoty, ale všetko je v poriadku a tak ako má byť.
Za koľko je táto kombinácia?
V teste, aj keď skrátenom, sme mali vrchol ponuky, Selection s balíkom VIP. Je za 57 990 eur, plus farba stojí 600. Takže celkovo 58 590 eur. Je to síce veľa, ale naozaj veľa auto aj dokáže. Miesta má dosť, výkony výborné, všetko je tak ako by malo byť. A pritom je aj celkom zaujímavou voľbou, ktorá znova vytvára rovnaký dojem ako väčšina Toyôt na trhu a to, že vydrží naozaj všetko.
Tu vidíte našich 7 fotiek, ktoré sme počas skráteného testu stihli spraviť. Celotýždňový test nám prekazil jeden kamienok od auta na diaľnici a z toho vyplývajúce skoršie vrátenie kvôli nutnosti servisu, keďže túto bodku nebolo možné zaliať. Ďalšie fotky máme od Jana Hargaša.
A miesto tradičnej tabuľky sem dáme video o RAV4 PHEV, väčšina údajov je aj tak v texte a rozmery sú rovnaké ako v prípade obyčajného hybridu.