Keď Toyota predstavila nový GR Yaris, tak som bol taký neutrálny voči tomuto faktu. Každý hovoril, že predchádzajúca generácia bola super, ale s tou som nemal žiadnu skúsenosť. Vlastne najrýchlejšia Toyota, ktorú som v rukách mal bola od Lexusu.
Ako postupne prichádzali prvé ohlasy, tak aj môj záujem o GR Yaris rástol. No a teraz, vďaka Todosu – Toyota, držím kľúče od bieleho malého hatchbacku na exkluzívny, aj keď krátky test. Vyzerá, že má podvozok z väčšieho auta, vyzerá, že chce cez otvory v prednom nárazníku zožrať všetok vzduch na svete. Malý hatchback vlastne nie je hatchbackom. Pozrite sa bližšie. Má dvojicu dlhých dverí, má nízko strechu, okná sú bezrámové. Je to kupé-hatch viac ako hatchback. Toto auto je extrémne odlišné od bežného Yarisu.
Prečo má vlastne tento Yaris iba trojdverovú karosériu, keď všetky ostatné Yarisy majú päticu dverí? No, kvôli pravidlám WRC. Karoséria je o 10 centimetrov nižšia. Vlastne s bežným Yarisom má tento spoločné len predné diely, zrkadlá a zadné svetlá. Strecha je z karbónu, ale reálneho, aby bolo nižšie ťažisko.
Už na prvý pohľad vidno, že tento Yaris je široký, ale iba zvonka. Vnútorná šírka sa nezmenila, vnútri sa dá tento model označiť ako 2+2. Ale aj tak vzadu nikoho voziť nebudete, lebo mu bude okamžite zle. Vpredu sú výrazne tvarované športové sedadlá s čalúnením alcantarou a kožou. Volant nesie logo GR a jedna nálepka s informáciou, že toto nie je bežný model je aj na stredovom tuneli.
Ale poďme na to ako jazdí. Je šialený. A to má pod kapotou 1,6-litrový benzínový trojvalec. Čítate správne, tento motor má tri valce. Z nich dostáva šialený výkon 192 kW (261 k) a krútiaci moment 360 Nm. A točí 7500 otáčok. Pritom je to stále Toyota a to znamená, že motor bude určite aj spoľahlivý, ak sa k nemu bude človek správať ako sa má. Myslím dochladzovanie a využívanie výkonu až keď sa komponenty zohrejú.
Naštartovanie je také trojvalcové, najmä so studeným motorom. Potom sa trochu skultúrni. Na základnom režime pri bežnom presúvaní sa dá aj takýto extrémny Yaris nazvať komfortným. Rozhodne z nikoho nevytrasie dušu a raňajky. Dobre, máme zohriate a čakám na zelenú. Stovku má vraj za 5,5 sekundy. Nejdem sa hádať. Zelená, štart, auto sa zakusne do vozovky, dokonca aj na zimných Nokianoch a vyrazí. Na mestskej rýchlosti je za… No, je tam hneď! Zrýchlenie neustáva ani na diaľnici nad hranicou povolených rýchlostí. Ku pocitu brutálnosti prispieva naviac tvrdšia spojka. Nie je to 2002 WRX STI tuhá, ale oproti dnešným autám je tuhá.
Vlastne oproti dnešným novým autám je toto úplný chuligán. Jeto najextrémnejšie auto tejto veľkosti. Nie je to hothatch. Je to rally auto, ktoré je náhodou spravené tak, aby mohlo jazdiť po normálnych cestách. To, čo dokáže je až šialené. Mal som pri preberaní podmienku, že nedriftovať. Ani to nejdem robiť, aj keď kolieskom prepnuteľný režim Sport má 70 percent výkonu na zadok. Takisto sa nejdem chytať tlačidla na vypnutie trakcie a obmedzenie stabilizácie. Na to mám auto príliš krátko.
Reálne však v športovom režime ide ešte zbesilejšie, zapínam si aj iMT, tlačidlom pri tom trakčnom. Auto dáva samo medziplyny a presná prevodovka si pýta čo najviac radenia. S GR Yarisom sa nedá veľmi jazdiť ako človek. Dá sa jazdiť podľa predpisov, ale vždy bude ten šprint na tieto hodnoty úplne ako v pretekárskom aute. A každý kruháč bude výzva. Cesta po diaľnici? Nie, načo, radšej bočné cesty s viac zákrutami. Tam je GR Yaris ako doma. V režime Track by malo byť rozdelenie prísne 50:50, čo je úplne masaker. Dva diferenciály Torsen dokážu spraviť to, že auto ide ešte stabilnejšie pod plynom ako bez plynu a dokáže predvádzať až neuveriteľné rýchlosti prejazdov. Potom si uvedomíte, že kedysi dávno toto mal byť malý hatchback do mesta. Keby to bol Mercedes, tak by Yaris niesol označenie Black Series.
Ak ho chcete, tak sa zastavte v Todose – Toyota v Lamači, tam vám poradia s výberom. Aktuálne tam nájdete trojkombo, jeden čierny, jeden červený a jeden biely. Ale berte balík Sport s tými dvomi LSD Torsen a s Michelin Pilot Sport pneumatikami. Ja som ho skúsil so zimnými Nokianmi a už to bolo šialené a extrémne. Na letných Pilot Sportoch asi nič rýchlejšie na denné jazdenie neexistuje. Verím, že toto bolo len prvé rande, že sa ku mne GR Yaris dostane aj na reálny test. Takéto auto je úplne iné ako všetky ostatné, je unikátom a je veľká pravdepodobnosť, že už nič podobné nevznikne.
Za požičanie ďakujem Todos – Toyota a hlavne riaditeľovi, Ing. Ladislavovi Reimannovi.
Toyota GR Yaris Sport Pack
Motor | R3 benzín |
Objem | 1618 cm3 |
Výkon | 192 kW (261 k) pri 6500 ot/min |
Krútiaci moment | 360 Nm pri 4000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov iMT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 3995 mm |
Šírka | 1805 mm |
Výška | 1455 mm |
Rázvor osí kolies | 2560 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1280/1645 kg |
Batožinový priestor | 207 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h (obmedzená) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,5 s |
Spotreba (WLTP komb) | 8,9-9,2 l/100km |
Emisie g CO2/km | 198-205 |