Test Toyota CH-R : Zábava aj štýl

Toyota CH-R je na trhu už v druhej generácií a rovnako ako tá prvá, stále púta pozornosť svojím originiálnym vzhľadom kombinácie kupé a crossoveru. My sme jazdili plug in hybridnou verziou v tej najatraktívnejšej možnej výbave, teda GR SPORT.

CH-R

CH-R je auto, ktoré je skutočne ťažké si pomýliť s hociakým iným. Spodná časť pôsobí svalnato a široko, tá vrchná zasa nízko a prikrčeno. Pridjate k tomu 20″ disky, ktoré sú na auto tejto veľkosti pomerne masívne a máte dokonalý recept na auto, ktoré si všade nájde svoje publikum. Že nestačí? Tak teda ešte pridáme dvojfarebné lakovanie! Karoséria je síce kovovo strieborná, celá zadná časť za dverami, vrátane strechy, je ale čierna. Predná časť je typická maskou posunutou úplne dole a dvojicou čiernych „tesákov“ po bokoch, ktoré prechádzajú do svetiel v tvare C. Vzadu zasa upúta rozmerný difúzor a tiež vypuknuté a pretiahnuté svetlá na vrchnej hrane piatych dverí a tiež malý spojler. CH-R je plná rafinovaných tvarov, plôch a prelisov, veď pozrite na predné dvere. Nechýba ani vychytávka, akou sú zapustené kľučky dverí. Auto je to fakt nápadné a atraktívné, snažiace sa veľmi odlíšiť a treba uznať, že sa mu to darí bez najmenšieho prekorečenia hranice vkusu. Pri CH-R originalita japoncom vážne nechýba a my dávame za dizajn exteriéru plné skóre.

CH-R

Kabína síce už nie je tak extrovertná ako exteriér, kvalita spracovania a výbavy sú ale na dosť vysokej úrovni. Prvý dojem spravia skvelé sedadlá s výrazným bočným vedením s integrovanými a nastaviteľnými opierkami hlavy a logom GR SPORT. Infotainment tú má 12,3 “ a na logiku jeho menu si treba chvíľu zvykať, avšak samotná reaktivita aj grafika sú špičkové. Plne digitálny je aj prístrojový štít, ktorý ponúka celkovo tri rôzne zobrazenia, avšak stále si viete dodatočne nastavovať aj tie. Len zorientovať sa v logike ovládania opäť chvíľu trvá. Malý joystick prevodovky neruší a ovláda sa v zásade dobre, zároveň ním aktivujete aj rekuperačný mód.  Toyota CH-R si v celkom hojnej miere ponechala aj fyzické tlačidlá, ktoré sú umiestnené hlavne pod displejom infotainmentu. Ovládate nimi klimatizáciu, vyhrievanie skiel a sedadiel ale aj volantu či meníte náhľad kamery a aktivujete autonómne parkovanie. Pekne po ruke tak máte funkcie, ktoré by sa vám asi bežne nechcelo vyklikávať na displeji.  Volant je tu pekne hrubý a robustný a dopĺňa ho logo GR SPORT. Audoisystém dodalo JBL a okrem neho vo výbave nájdeme aj adaptívny tempomat s možnosťou prepínania na bežný mód, asistenčné systémy a pokročilé varovaie pred kolíziou, bezdrôtové nabíjanie smatrfónu, vstavanú navigáciu, kamery monitorujúce okolie celého auta s nočným videním a USB C porty. To, čo CH-R doháňa výbavou a celkovo vysokou úrovňou vyhotovenia kabíny trochu stráca na priestore. Povedzme si rovno, vzadu to nie je práve najpriestrannejšie auto triedy, aj keď na kratšej trase sme vzadu odviezli aj dvojicu dospelých a nesťažovali sa. Malé okná priestor pocitovo ešte zmenšujú. Dá sa konštatovať, že CH-R je auto primárne pre dvojicu, či už s menšími deťmi alebo ak s dvojicou dospelých na palube, tak skôr na stredne dlhé trasy. Koniec koncov, ľudia, ktorí pravidelne obsadzujú auto štymi cestujúcimi si vyberajú v úplne inom segmente. Do kufra naložíte 296 litrov, čo opäť neohúri, avšak na väčší nákup či víkendový výlet bohato postačí.

CH-R

Toyta CH-R v tejto plug-in hybridnej konfigurácií produkuje celkový výkon až 164kW/223 koní. A to dáva tušiť viac než priemernú dynamiku. Spaľovák má z toho 112kW/152 koní. Na stovku sa auto dostane za 7,4 sekundy ale ešte viac než toto číslo je zaujímavý a zábavný spôsob, akým to robí a reaguje. Rekacie na stlačenie plynu sú bleskové a pružnosť excelentná, či už s plne nabitou ale aj vybitou batériou. Tá má 13,6 kW. V meste a okolí sa jazda na čisto elektrický pohon vie pohybovať okolo hodnoty 18 kWh, v meste aj menej a dojazd je tým pádom okolo 60km.  Samotné nabíjanie prebieha rýchlosťou 6,6 kW. Viete samozrejme nabíjať aj doma z 220V, ale zaberie to cez 6 hodín, čo ale nie je problémom pri nočnom nabíjaní. Okrem výkonu je super silnou stránkou pohonu aj spotreba. To, že Toyota v hybridoch exceluje a skutočne ich robiť vie, je fakt platný už dlhú dobu. Pri nabitej batérií sme sa v kombinovanom režime, vrátane diaľnic, dostali na 5,4 litra, čo je paráda. Pri vybitej batérií spotreba v zásade poskočí o niečo menej ako liter. Na okreske s plne nabitou batériu ale viete jazdiť aj okolo štyroch litrov, čo je excelentné. Samozrejme, hybridu najviac svedčí mesto a najmenej diaľnica. Avšak toto auto jazdí za slušné hodnoty aj tam a s energiou v batérií viete ísť okolo siedmich litrov pri tempotovej stotridsiatke. Samotná jazda s CH-R je inak mimoriadne zábavná, jednak kvôli extrémnu reaktívnemu motoru s viac nž slušným výkonom, ale aj kvôli podvozku a celkovému ovládaniu a koncepcii „kolesa v každom rohu“. Práve vďaka vyššej hmotnosti a širokej spodnej časti je CH-R veľmi stabilná a stopu drží príkladne aj pri drsnejšom zaobchádzaní. Vyšší výkon motora zvláda s prehľadom a dopomáhajú tomu celkom isto aj 20″ kolesá. Komfort je slušný aj napriek mierne tuhšiemu naladeniu podvozka a izolácia kabíny sa tiež vydarila.

CH-R

Toyota CH-R je vskutku nápadité a originálne auto. Má viac než slušnú dynamiku a agilitu a najmä v prípade správnho nabíjania vie jazdiť za šokujúco nízku spotrebu. Výbava GR SPORT so silným plug in hybridom cieli skôr na mladšiu klientelu, ktorá ale nemá úplne hlboko do vrecka, keďže cena nie je zrovna nízka. Pre dvojicu je miesta dosť, avšak rodina s deťmi asi zvolí iný model. Cenovka 42 790 eur s DPH za testovaný kus nie je fakt nízka, lenže toto je špičkový hybrid, aké robí Toyota, naviac s bohatou výbavou a tak celkovo atraktívnou vizážou a imageom. Za krásu a kvalitu sa holt platí.

Toyota CH-R 2.0 PHEV GR Sport

Motor R4 benzín + elektro
Objem 1987 cm3
Výkon (systémový) 164 kW (223 k) pri – ot/min
Krútiaci moment (benzín) 190 Nm pri 4400-5200 ot/min
   
Prevodovka  e-CVT
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4360 mm
Šírka 1830 mm
Výška 1564 mm
Rázvor osí kolies 2640 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1820/2350 kg
Batožinový priestor 296 l
Palivová nádrž 43 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
Spotreba (WLTP) 0,8-0,9/100 km  
Emisie g CO2/km 19-20