Test Suzuki Vitara Hybrid: Nenápadne dobré auto

Vo svete terénnych áut je meno Vitara jedným z najznámejších. Stredne veľké SUV od Suzuki si len nedávno prešlo faceliftom a malo by tak byť ešte o niečo lepšie. Súčasťou tejto modernizácie je aj hybridizácia, ktorá si postupne hľadá cestu takmer u všetkých automobiliek. My sme testovali Vitaru práve v hybridnej verzii s 1.4 litrovým benzínom Boosterjetom vo výbave Elegance.

Vitara je na našich cestách obľúbeným autom a my by sme radi videli čo najviac medených kusov. Práve tento lak karosérie mal aj testovaný kus a veľmi mu pasoval. Nie je prehnane výstredný ale zároveň pekný a výrazný. Vitara má celkom ostro rezané krivky, nie je tak zaoblená ako väčšina iných áut a nebojí sa hrán. Vďaka tomu vyzerá robustne a pevne. Predná maska má výrazné zvislé chrómovanie a rozmerné LED svetlá. Tie sú súčasťou faceliftu a svietia výborne. V nárazníku sú zasa denné svetlá v tvare hokejky. Oplastovanie je dostatočné vpredu aj na bokoch, rovnako tak aj vzadu, takže terénu sa fakt netreba báť. Pri pohľade zboku vynikne hranatosť karosérie asi najviac. Čierne stĺpiky a strecha sú ale dobrým nápadom, ktorý opticky predeľuje karosériu na spodnú a vrchnú časť. Zadok Vitary je, v porovnaní s predkom, tvarovaný konzervatívnejšie. Veľké, ale jednoduché svetlá a masívne oplastovaný nárazník. Nečakajte žiadne výstrelky. Čierno-šedé 17” majú päť zdvojených lúčov a zapadajú do rozvážneho tvaru karosérie. Väčšie nie sú treba, keďže balónový profil sa hodí aj v teréne. Vitara je celkovo veľmi sympatické auto, ktoré sa tvári skôr skromne a uhladene, bez potreby priťahovať veľkú pozornosť.

Interiér je tiež bez výstrelkov, ale útulný. Pochvalu si zaslúžia pekne spracované sedadlá v kombinácii koža-alcantara s nápadito textúrovanými stredovými plochami. Posed je mierne vyšší, ale aspoň máte pocit, že sedíte v SUV. Trojramenný volant s jednoduchou multifunkiou nepotrebuje veľa času na zvykanie. Mimoriadne pekným detailom sú analógové hodiny v strede prístrojovej dosky medzi výduchmi ventilácie. Taktiež strieborná obkladová lišta neurazí a príjemne rozbíja, inak takmer celočierne, prevedenie interiéru. Vitara je tak trochu starosvetské analógové auto, v tom najlepšom slovazmysle. Má poctivú mechanickú ručnú brzdu, manuál, analógové hodiny aj prístrojovku. Na tej by sme ale uvítali možno trochu kontrastnejšiu grafiku ciferníka, aj keď takto pôsobí veľmi decentne. V strede je malý ale dobre čitateľný displej, zobrazujúci údaje o jazde. Nechýba automatická klimatizácia, Apple aj Android konektivita, navigácia, parkovacia kamera či vyhrievané sedadlá a udržiavanie v pruhoch aj adaptívny tempomat. Je to vlastne celkom slušne vybavené auto. Kabína neohúri svojím dizajnom ale je príjemne útulná aj na dlhších trasách. Body uberá hlavne extrémne tvrdý a nepekný plast výplní dverí. Vitara je síce pomerne kompaktné auto, vďaka hranatej karosérii ale dobre hospodári s priestorom a tak aj priemerne vysokí dospelí pasažieri vzadu majú dostatok miesto na hlavu. Ideálne ale bude cestovať v počte maximálne štyroch dospelých osôb. Objem batožinového priestoru 375 litrov nie je zrovna veľa, vzhľadom ku kompaktným rozmerom karosérie ale nemožno čakať zázraky.

Celkový výkon turbom fúkaného 1.4 litrového Boostrejetu skombinovaného s Li-Ion batériou je pomerne skromných 95kW/129 koní a 235 Nm. V predaji je ale aj výkonnejšia verzia so 140 koňmi, ktorá ale nie je hybridná a má menší krútiak, konkrétne 220 Nm. Keďže táto Vitara je tzv. mlid-hybrid, nemá nabíjací konektor a dobíjanie batérie prebieha výhradne prostredníctvom rekuperácie pri brzdení. Batéria pomáha najmä pri rozjazdoch z miesta alebo pri potrebe prudko zrýchliť, kedy vlastne dopomôže turbu a dodá motoru extra energiu. Nečakajte ale žiaden výrazne citeľný kopanec energie, celý tento systém je dobrý hlavne pre šetrenie paliva. Dynamika jazdy je s týmto motor priemerná, 129 koní je tak akurát dosť na normálne jazdenie bez športových ambícií. Na stovke je Vitara za 10,2 sekundy a tak je jasné, že motor praje skôr kľudnej jazde a ani vás to neláka jazdiť rýchlo. Toto Suzuki má celkovo taký pohodový charakter, že vám ani nebude vadiť, že nemá viac koní. Zato má ale slušné schopnosti v teréne, ktoré najviac limitujú cestné pneumatiky. Vitara je samozrejme štvorkolka so systémom AllGrip. V režime Auto ale poháňa motor iba predné kolesá a zadná náprava sa pripája iba v prípade potreby. Čo je logické a šetrné k palivu, keďže za bežných okolností nepotrebujete permanentne poháňať obe nápravy. Ďalšie režimy sú Sport a Snow, bonusom je Lock, teda uzávierka. Tu Vitara dokazuje, že to nie je iba také obyčajné mestské SUV, ale nestratí sa ani v ťažšom teréne. Do extrémneho terénu to nie je, ale sme si istí, že Vitara má terénne limity nastavené ďalej než väčšina jej majiteľov. Limitom je iba nižšia svetlá výška a cestné pneumatiky. Aby sme nezabudli, prevodovka je manuálna šesťstupňová, čo je celkom prekvapivé a u hybridu netradičné, ale k charakteru auta to celkom pasuje. Dokonca nám príde lepšia ako automat, keďže viete motoru pomôcť optimálnym radením a držaním motora v požadovaných otáčkach ak potrebujete viac výkonu. Ako sme spomínali, elektromotor zásadne nepomáha jazdnej dynamike, ale skôr spotrebe. A skutočne to funguje. Priemer 6,5l/100 km je na SUV s pripájateľným pohonom všetkých štyroch kolies veľmi príjemný výsledok. Jazdili sme ale skôr kľudne, tak ako nám to k povahe auta pasovalo. Podovzok vás tiež nebude motivovať k rýchlym zmenám smeru. Nemá ale žiaden problém ukočírovať výkon motora a je veľmi pohodlný. Kanále a výtlky nemusíte obchádzať ale kľudne si to namierte rovno cez ne. Vitara sa cez ne vie pohodlne preniesť.

Suzuki Vitara je také nenápadné a pritom dobré auto. Je závanom analógovo-mechanického sveta skombinovaného s moderným hybridným motorom. Ten síce neohúri jazdnou dynamikou, má ale výbornú spotrebu a kultivovaný chod. Vitara síce nie je žiaden hardcorový offroad ale v teréne toho dokáže aj tak viac, než sa väčšina majiteľov odváži skúsiť. Tvrdšie plasty v interiéri jej za tieto schopnosti radi odpustíte, pretože sa ani nesnaží tváriť ako nejaká prémiovka. Je to také úprimné, dobre postavené kompaktné SUV, ktoré ma potenciál slúžiť veľmi veľa rokov. Za cenu 21 850 euro s DPH tažko nájdete univerzálnejšie a lepšie vybavené auto s pohonom 4×4.

Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet Hybrid Elegance

Motor R4 benzín
Objem 1373 cm3
Výkon 95 kW (129 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 235 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4175 mm
Šírka 1775 mm
Výška 1610 mm
Rázvor osí kolies 2500 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1245 kg
Batožinový priestor 375/1120  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (WLTP) 6,2 – 6,4
Emisie g CO2/km 140-145