Test Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet – Spojenie analógového a digitálneho sveta

Do rúk sa nám nedávno dostalo zaujímavé SUV od Suzuki, konkrétne nový S-Cross. Vedú sa polemiky, či ide o facelift alebo úplne novú generáciu a my sa prikláňame skôr k tej druhej možnosti, keďže vzhľadovo sa pomerne jasne odlišuje od predošlej. Pod kapotou mu pracoval benzínový, 1.4 litrový BoosterJet s výkonom 95kW/129 koní, ktorému dopomáhal hybrid.

Nová generácia S-Crossu pôsobí oproti predchodcovi akýmsi solídnejším a odolnejším dojmom, ktorý je reprezentovaný aj veľkou prednou maskou. Z nej vychádzajú mierne šikmo zakomponované LED svetlá. Rovnakú technológiu využívajú aj tie zadné. Práve zadná časť sa spolieha na robustné a hranaté tvary, čoho jasným dôkazom je visunutá hrana so svetlami so zatmavenou optikou. S-Cross je vybavený aj oplastovaním blatníkov, prahov či zadného nárazníku a tak sa nezľakne ani ľahšieho terénu. Koniec koncov, má aj pohon všetkých štyroch kolies Allgrip. K tomu sa ale dostaneme neskôr. Šedý lak karosérie mu svedčí, čo sa podarí máloktorému autu. Celkovo si S-Cross zakladá skôr na robustnom a odolnom vzhľade a nesnaží sa za každú cenu šperkovať karosériu hypermodernými prvkami. A to môže byť pre určitú časť klientely veľkým benefitom a bodom za sympatie.

Kabína si do veľkej miery zanechala odkaz svojho predchodcu a iba ho vylepšila a prispôsobila dobe. Základná koncepcia sa ale nezmenila a teda ani tu nejde o žiaden futurizmus. Mimoriadne ale chválime nový, 9″ displej infotainmentu, ktorý má príjemnú grafiku aj reakcie a teda stíha konkurencii. Naviac, náš testovaný kus mal aj výbornú kameru, schopnú snímať celý 360° okruh auta, čo sa veľmi hodí v stiesnených priestoroch ako napríklad pri parkovaní blízko obrubníkov či v rade stojacích áut. Sedadlá v kombinácií koža a látka taktiež pôsobia veľmi odolne, na mysli máme najmä hrubú stredovú tkaninu. Volant je skôr tradičného razenia s veľkou stredovou časťou a masívnymi tlačidlami. A keď je reč o tlačidlách, S-Cross sa na ne celkovo dosť spolieha a dá sa konštatovať, že ide v dnešnom svete o relatívne analógové auto. Prístrojový panel má klasické ciferníky a ručičky, klimatizácia aj vyhrievanie sedadiel majú fyzické tlačidlá a tiež a ručná brzda sa ťahá poctivou mechanickou pákou. Ako vravíme, žiadne výstrelky najnovšej techniky ale pre určitú skupinu zákazníkov je práve toto atraktívne. Pritom je ale S-Cross slušne vybavený, veď má už spomínaný výborný infotainment, parkovaciu kameru s 360° uhlom snímania, navigačný systém či vyhrievané sedačky. No a v neposlednom rade tu je priestor, ktorý bol S-Crossu dožičený v plných priehrštiach. Vpredu sa pohodlne a s dostatkom miesta vo všetkých smeroch, vrátane hlavy, usadia aj urastenejšie osoby. Rovnako je tomu ale aj vzadu, kde priestor najmä na nohy je až nadštandardný. V disciplíne praktickosti si teda toto auto zaslúži výbornú, keďže až nečakane pozitívne prekvapilo.

Pod kapotou bol už spomenutý 1.4 litrový BoosterJet. Výkon 95kW/129 koní je síce menej ako mal predchodca so 140 koňmi, avšak vďaka pomoci hybridnej jednotky tento rozdiel ani nepocítite. Moderný hybridný systém má 48V a malú, 0,38 kWh batériu vyživovanú rekuperáciou. Celkový krútiaci moment sústavy je 235 Nm, čo stačí k celkom príjemnej, aj keď nie vyslovene svižnej dynamike. Na stovke je za 10,2 sekundy. Samotný hybrid podporuje motor a dodáva mu akýsi hladší chod a celkový priebeh výkonu, aj keď za jazdy o ňom prakticky neviete a nemáte šancu spoznať, že auto je vybavené aj takýmto doplnkovým agregátom. Celkovo má ale S-Cross obstojnú dynamiku už od nízkych otáčok, za čo vďačí práve kombinácii turba a hybridnej jednotky. Dynamika je teda dostatočná aj v meste ale aj vo vyšších otáčkach potrebných napríklad pri predchádzaní. Mimochodom, aby sme nezabudli, auto sme testovali so šesťstupňovým manuálom. Ten má vyslovene pohodový charakter a trochu dlhšie dráhy a o chirurgickej presnosti sa tu tiež hovoriť nedá. V rámci triedy ale úplne v pohode. Naše auto bolo vybavené aj pohonom všetkých štyroch kolies Allgrip, ktorý ponúka pripájateľný pohon 4×4 či režim šport, kedy je odozva na stlačenie pedálu plynu citeľne dynamickejšia. Taktiež je tu ale možnosť úplne uzamknutia diferenciálu a rozdelenia výkonu v pomere 50:50 medzi obe nápravy. Samozrejme, na bežné jazdenie po cestách stačí aj predokoloka. Avšak S-Cross má celkom slušnú svetlú výšku a ak máte napríklad chatu či domov v ťažšie dostupnej lokalite, kde údržba ciest nehrozí alebo jazdíte po nespevnej ceste či lúke, ktorá môže byť mokrá, nie je táto možnosť vôbec na zahodenie. Po týždni jazdenia s S-Crossom sme sa dostali na údaj 6,7 l/100km. Upozorňujeme ale, že sme absolvovali dlhší diaľničný presun tempomatovou 140km/h a zvyšok trás bol prevažne mestských. Takže pri rozumnom používaní rozhodne nebude problém dostať sa niekde nad hranicu 6 litrov. Suzuki S-Cross má inak, ako aj iní jeho súrodenci, tradične trochu tuhší podvozok. Stále ale nie je nepríjemne uskákaný a nepohodlný ale jasne dáva najavo, že to hrá skôr na robustnosť a jazdnú istotu než na prehanene pohodlné naladenie. Koniec koncov, na to sú tu iné značky a tak je vo výsledku podvozok tohto Suzuki rozumným kompromisom.

Výsledný dojem z nového Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid je prekapivo pozitívny. Nie je to žiadne imagové hypermoderné SUV, skôr dobre vybavený a robustný poctivec zo starej školy, ktorý sa ale nebojí siahnuť aj po moderných technológiach. Na pohľad pôsobí odolne a trvácne ale zároveň nenápadne. Kabína je dobre vybavená, s výborným infotainmentom a veľmi štedrým a praktickým vnútorným priestorom. K tomu štvorkolka a vydarený hybrid, ktorý výkonovo na bežný život úplne stačí a vie jazdiť za málo. Čo viac chcieť? Testovaný kus vo výbave Elegance, teda štvorkolka Allgrip s manuálom začína na sume 24 290 Eur s DPH, čo za takýto kus auta nie je ani veľa.

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet

Motor V4 benzín
Objem 1373 cm3
Výkon 95 kW (129 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 235 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka 6-stupňová manuálna
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4300 mm
Šírka 1785 mm
Výška 1589 mm
Rázvor osí kolies 2600 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1285/1755 kg
Batožinový priestor 430 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 195 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba  5,8-6,1
Emisie g CO2/km 132-137