Test Škoda Superb TSI DSG: All inclusive na každý deň

Superb je najväčším sedanom českej Škody a aj vlajkovou loďou značky, keďže je predsa len reprezentatívnejší než veľké SUV Kodiaq. Aktuálna verzia je na trhu od roku 2015 ale stále na nej výrazne nevidno zub času. Napriek tomu ale prešiel Superb tento rok decentným faceliftom. A práve túto vynovenú verziu sme testovali. S dvojlitrovým TSI s takmer dvoma stovkami koní v takmer vrcholnej špecifikácii Style, nad ktorou je už iba exkluzívny Laurin & Klement. 

Tmavomodrý lak je veľmi elegantný a seriózne pôsobiaci a na slnku sa jeho odtieň veľmi pekne rozžiari. Čierne 19” mnoholúčové disky tu tiež perfektne zapadnú a ani komfort neutrpí, len si treba dávať pozor na obrubníky pri parkovaní. Ak chcete spoľahlivý indikátor na identifikovanie faceliftovanej verzie, je ním veľký nápis Škoda na kufri. Ten nahradil tradičný znak v strede, podobne ako u Scaly. Páči sa nám, je to tak trochu retro a zároveň v dnešnej dobe netradičné a výrazné. Trochu pozmenené a dymové sú aj zadné svetlá, cez ktoré prechádza hliníková lišta. V prednom nárazníku, respektíve v jeho spodnej časti nájdeme hmlovky s pozmeneným podlhovastým tvarom. Všetky svetlá sú inak LED. Tvar karosérie je identický s predfaceliftovým modelom, stále je  elegantný a moderný. Superb tretej generácie bol prvým z dizajnovo revolučných modelov Škody a stále vyzerá výborne. Na karosérii nie je jediný rušivý prvok, každý tvar pôsobí uhladene a patrične. Bez preháňania sa dá povedať, že v rámci svojej triedy patrí Superb medzi najlepšie vyzerajúce autá, ak nerátame prémiovky s dlhými listami príplatkovej výbavy a cenovkami o desiatky tisíc eur vyššími. Ani pri tých sa ale nemusí hanbiť, najmä v tejto testovanej špecifikácii.

Interiér je síce takmer kompletne čierny, ale aj tak nie nudný alebo monotónny. Na niektorých autách nám vadí “kolotočiarskosť”, teda nezmyslené kombinovanie všemožných štýlov, farieb či svetielok bez citu pre vkus a zladenie. Superb je toho pravým opakom, aj keď aj tu si môžete vybrať z rôznych farieb ambientného osvetlenia. Alcantarové sedadlá majú biele kontrastné prešívanie, sedí sa v nich výborne a celkový tvar a spracovanie sú ergonomcky aj remeslene na veľmi slušnej úrovni. Obkladové lišty sú šedé s drevenou textúrou, lemované strieborným orámovaním tlačidiel aj kulisy radicej páky. Samozrejme, nechýbajú dva veľké displeje. V strede je infotainment a za volantom ďalší. Kvalita zobrazovania aj odovzva oboch displejov je perfektná, tu sa fakt niet za čo hanbiť a aj ovládanie je intuitívne. Displej za volantom ponúka množstvo zobrazovacích variánt, od úplne minimalistického ukazovateľa rýchlosti až po plné zobrazenie navigačnej mapy cez celú plochu či kombinácie viacerých možností naraz. Nemôžeme zabudnúť na prediktívny tempomat, ktorý vie automaticky prispôsobiť rýchlosť podľa aktuálnych limitov na trase. Samozrejme, má aj adaptívnu funkciu. Sedadlá sa nastavujú plne elektricky a sú vyhrievané, rovnako ako jednoducho a elegantne tvarovaný trojramenný volant. Superb má samozrejme plejádu parkovacích kamier, monitrovonaie mŕtvych uhlov a tiež aj možnosť automatického parkovania, Apple CarPlay aj Android Auto. Pasažieri vzadu majú tiež k dispozícii vyhrievané sedadlá aj reguláciu teploty. A samozrejme, kráľovský priestor. Toto je auto v ktorom vás bude baviť nechať sa voziť vzadu a vaše nohy sa vám odvďačia, priestor pre ne je skutočne výnimočný. Ak by sme v kabíne niečo zmenili, tak možno volič prevodovky. Klasickú páku by sme vymenili za nejaký kompaktnejší joystick. Nie je to však až také zlé, páka má koženú manžetu a nie je extrémne vysoká. A aby sme nezabudli, pod volantom má Superb aj krídelká pre manuálne radenie. Kabína je teda mimoriadne pohodlná a príjemná aj na veľmi dlhé cesty, utlmenie motora je veľmi dobré, kvalita plastov aj spracovanie presvedčivé a reprezentatívne. Odkladacie priestory tiež nechýbajú, či už na fľaše, kávu alebo drobnejšie predmety. Príjemný bonusom sú dva dáždniky vo dverách. Ešte doplňme, že batožinový priestor má základný objem 625 litrov, čo asi nepotrebuje ďalší komentár. Tu vojde vážne úplne hocičo.

V našich končinách sú síce stále viac v obľube naftové motory, testovaný Superb bol ale benzínový. Jeho motor 2.0 TSI má slušných 140kW/190 koní a 320Nm, spriahnutých so sedemstupňovým automatom DSG. Výkon je posielaný iba na predné kolesá a keďže ho je dostatok, najmä na mokrej ceste pri prudšom zrýchlení nemajú problém prekĺznuť. Štvorkolka by teda nebola úplná hlúposť, ale zasa  bolo by treba rátať s nárastom hmotnosti a teda o kúsok vyššou spotrebou a nižšou dynamikou. Predokolka v drvivej väčšine prípadov aj tak postačí. Motor je inak veľmi dobre utlmený a teda perfektný na dlhé cestovanie. Jeho 190 koní je ako šitých na auto tejto kategórie. Predsa len, v cestovnej limuzíne tejto kategórie a rozmerov už chcete motor, ktorý ma slušnú výkonovú rezervu a dynamiku a to dvojlitrové TSI v tomto naladení spĺňa do bodky. Nad ním je už len úplne nekompromisná verzia s 272 koňmi so štvorkolkou. Každopádne, 190 koní je akurát dosť v každej situácii. Po týždňovom jazdení sme sa so spotrebou dostali na priemer presne 7 l/100km. Pohybovali sme sa po meste ale najmä na diaľnici, okreskách a dedinách, teda totálny mix všetkého bez výraznej snahy jazdiť extrémne hospodárne. Vzhľadom k rozmerom auta a nadpriemernej dynamike ide o veľmi pekný výsledok, ktorý možno donúti zamyslieť sa aj vyznávačov nafty. Predsa len je kultúra chodu a prejav benzínového motora na vyššej úrovni. Superb ponúka aj prepínanie jazdných režimov Dynamic Chassis Control, konkrétne Comfort, Sport, Eco a Individual. Priznávame, väčšinu času sme jazdili na Comforte. V ňom sú reakcie na plynový pedál menej razantné ako v Sport a tiež riadenie nie je také ostré, rovnako tak prevodovka nevytáča motor až do červeného poľa. Podovozok Superbu je inak celkovo skôr komfortne ladený a vo všetkých režimoch veľmi pohodlne a bez citeľných rázov do podvozku pláva cez nerovnosti, priečne aj pozdĺžne. Nestratí sa ale ani v zákrutách a pri prepnutí do Sport režimu drží stopu veľmi presvedčivo, stále ale nie je nepríjemne tvrdý.

V redakcii sme tento rok testovali rôzne autá, kopec z nich bol ďaleko drahších ako tento Superb. Pre mňa osobne (Peter) ale ide o jedno z najlepších každodenných a pre smrteľníka dostupných áut, akými som tento rok jazdil. Bez preháňania. Vo výbave Style a s týmto dostatočne silným benzínovým TSI je Superb perfektným a reprezentatívnym autom na každý deň. Na dlhé aj kratšie trasy. V jeho výbave nechýba prakticky nič. Motor má dostatok výkonu a veľmi prijateľnú spotrebu a celé auto vyzerá fakt dobre a dospelo. Nie je na ňom nič výstredné, lacno či nevkusne vyzerajúce alebo farebne či tvarovo prekombinované. Ani vnútri, ani vonku. Základná cena 35 160 Euro s DPH za túto motorizáciu vo výbave Style je aboslútne férová. Prémiová konkurencia je na tom o pár desiatok tisíc vyššie a ak ju nutne nepotrebujete, tento Superb je tým správnym riešením. 

Škoda Superb 2,0 TSI DSG Style

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 4200-6000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1500-4100 ot/min
   
Prevodovka 7-stupňová automatická DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4869 mm
Šírka 1864 mm
Výška 1468 mm
Rázvor osí kolies 2841 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1460/2098 kg
Batožinový priestor 625/1760 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Spotreba  6,2
Emisie g CO2/km 138-140