Minulý rok sme testovali výbornú Škodu Octavia Drive, ktorá nás príjemne prekvapila skvelým pomerom ceny a hodnoty. Prešlo pol roka a my sme vyskúšali menší model Scala v rovnakej edícii Drive 130. Číslo v názve by mohlo zvádzať k domnienke o výkone, avšak odkazuje na vek značky. Scala totiž mala pod kapotou litrové TSI so 115 koňmi.
v nenápadnej bielej farbe nie je Scala tým autom, ktoré si na ulici zapamätáte. Zájdite však na parkovisko ľubovoľného fleetu väčšej firmy a dosť možno ich tam zopár nájdete. Po facelifte sa nezmenili rozmery a tak auto meria rovnakých 4362 mm. Scala však už má LED svetlomety a tiež modernizované oba nárazníky a masku. Predný nárazník má šikmé zuby smerujúce do bokov a aj maska a svetlá sú užšie. To pôsobí dynamickejšie, avšak v nenápadnej bielej v kombinácií s menšími 16″ diskami to príliš nevynikne. Táto kombinácia je vyslovene nenápadná, ale auto je aj tak tvarovo elegantné. Zadná časť s pretiahnutým sklom, pre Scalu typickým, ju robí zaujímavou. My vlastne nemáme výčitky, pretože Scala je po facelifte pekným a zaobleným elegantným hatchbackom a ak chcete pútať čo najmenej pozornosti, proste si zvolíte túto kombináciu, na čom nie je nič zlé ani esteticky rušivé. Podobné auto sme minulý rok testovali aj v červenej a to vo výsledku pôsobí výrazne nápadnejšie.
Kabína Scaly prešla modernizáciou, ktorá zahŕňa aj digitalizáciu. Už od základu máte digitálny prístrojový štít s dostatočnými 8″ a veľmi dôstojnou a prehľadnou grafikou s možnosťami prepínania náhľadov ako v prípade väčších súrodencov. Centrálny infotainment je o kúsok väčší a jeho základných 8,25″ bez problémov stačí. Grafika aj logika ovládania sú úplne v poriadku a zapadajú do vzornej koncernovej ergonómie. Testovaný kus mal aj parkovaciu kameru, navigácia bežala bez problémov cez bezdrôtový Apple CarPlay, rovnako tak ale viete zrkadliť aj Android. Napriek digitalizácií ale zostali dedikované hardvérové ovládače pre automatickú dvojzónovú klimatizáciu, čo chválime. Volant sa drží príjemne, tvar aj hrúbka sú tak akurát a dve ramená s fontom Škoda korešpondujú s aktuálnym dizajnovým jazykom značky. Sivé látkové sedadlá s bledými bokmi majú obstojné bočné vedenie ale zároveň sú dostatočne pohodlné aj na dlhšej ceste a majú aj vyhrievanie. Bledé boky sú rovnaké ako obklad palubky, ktorý dodáva inak tmavej kabíne príjemný akcent. Farba aj materiál sú pekné a kvalitné, avšak je jasné, že tento odtieň sa ľahšie ušpiní. Kabíne inak tažko niečo zásadné vyčítať, je ergonomicky vydarená a prehľadná. Je vkusne jednoduchá a ponúka všetky potrebné prvky výbavy. Ale hlavne, Scala patrí priestorom medzi absolútny top svojej triedy a toto je hlavné eso v jej rukáve. Najmä vzadu to je štandard takmer o triedu väčších áut pre kolená aj hlavy a 467 litrov pre batožinu je tiež excelentný údaj. Áno, Scala je, pri troche uskromnenia sa a kompromise, plnohodnotným rodinným autom.
Iba litrové TSI s troma valcami a výkonom 85kW/116 koní a 200Nm sa papierovo nejaví ako nič extra. V praxi vie tento motor ale relatívne ľahkú Scalu rozpohybovať prekvapivo svižne a pružne. Auto váži zhruba 1,2 tony, takže aj nižší výkon úplne stačí. Stovka za 9,5 sekundy vôbec neznie zle a môžeme potvrdiť, že vo dvojici na diaľnici nemá auto žiaden problém plynule reagovať na situáciu a v prípade potreby dostatočne zrýchliť a udržiavať tempo. Dynamicky teda motor príjemne prekvapil a na trojvalec ani nie je príliš hlučný či otravný. Auto sme mali k dispozícii so šesťstupňovým manuálom, ktorý nám tu dobre zapasoval a myslíme si, že pri práve takomto nižšom výkone je to rozumná voľba. Pri tempomatovej stoštyridsiatke sme išli za šesť litrov. Dlhodobý údaj svietil na čísle 6,3 a my sme ale pri mixe prevažne diaľnic a okresiek dosiahli 5,4 litra, čo je úplne super. Predsudky bokom, tento motor je v Scale z hľadiska dynamiky aj spotreby perfektnou voľbou. Samozrejme, silnejšia 150 koňová motorizácia bude výrazne rýchlejšia a obratnejšia ale aj tak sme po týždni prišli k záveru, že pre dvojicu bez extrémne dynamických nárokov je tento motor absolútne dostačujúci aj na dlhé trasy. A na tých dobre fungoval aj podvozok. V kombinácií s vyšším profilom 16″ kolies je komfortne odladený a nejde od neho ani žiaden prehnaný hluk. Scalou sme jazdili aj po okreskách na Strednom Slovensku, kde kvalita vozovky miestami pripomínala ementál, avšak auto si s nimi vedelo dobre poradiť a náklony v zákrutách boli stále v norme.
Za seba musím povedať, že Škoda Scala Drive 130 je jedno z najlepších áut, aké sa mi tento rok dostali do rúk. Môže to znieť prehnane, ale s autom sa mi jazdilo mimoriadne príjemne a s rukou na srdci hovorím, že by som zaň v prípade potreby s kľudným svedomím dal vlastné peniaze. Scala exceluje vnútorným priestorom, ktorý je k rozmerom auta nadštandadrný. Výbava je úplne dostačujúca a nič zásadné v nej nechýba. A v kabíne je komfortne aj na dlhšej ceste. Motor úplne stačí, nemáte pocit nedostatku výkonu a spotreba je tiež mimoriadne nízka. A auto je pritom, v bielej, absolútne nenápadné ale tvarovo stále moderné a vkusné. Čo viac trebu človeku, ktorý auto nevníma ako meradlo spoločenského statusu či súčasť identity ale primárne ako dopravný prostriedok, ktorý ma hlavne spoľahlivo a bezpečne slúžiť ? Nemám námietky. S cenou 23 241 eur s DPH za testovaný kus s príplatkovou výbavou ide podľa mňa o skvelú kúpu.
Škoda Scala Drive 130 1.0 TSI
Motor | R3 benzín |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | 85 kW/116 k pri 5000-5500 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 2000-3000 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stunová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4362 mm |
Šírka | 1793 mm |
Výška | 1471 mm |
Rázvor osí kolies | 2649 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1218 kg |
Batožinový priestor | 467/1410 l |
Palivová nádrž | 50 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 202 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Spotreba (WLTP) | 5,1-5,6/100 km |
Emisie g CO2/km | 121-132 |