Test BMW X3 xDrive30d: Nafta ešte bude mať dlho čo povedať

BMW len nedávno modernizovalo model X3. Má niekoľko zmien, ale dôležité je, že niektoré podstatné detaily ostali rovnaké ako boli pred faceliftom. Tým myslíme motor. Ten ostal rovnaký. Takmer. Má naviac mild-hybridné ústrojenstvo, ale stále xDrive30d znamená trojlitrový radový šesťvalec. Je však lepší ako kedykoľvek doteraz.

Aj auto je lepšie ako kedykoľvek doteraz. Aspoň ja som mal pocit, že všetko išlo k lepšiemu. Možno až na zadné svetlá. Tie mi vizuálne nesadli, ale to je čisto len môj vlastný názor a pripadajú mi príliš komiksové. Červené polia sú obtiahnuté čiernou fixkou, takže možno presne tak ako to navrhol dizajnér a prevedenie si zobralo všetko z návrhu, vrátane obrysov.

Predná časť tiež dostala iné svetlá, ktoré môžu byť vybavené lasermi. Zostreľovanie nepriateľských vrtuľníkov nikdy nebolo jednoduchšie. Vlastne počkať, toto sú iné lasery. Laserové svetlá svietia tak ďaleko, že niektorí tak ďaleko ani nevidia. Dajú sa spoznať, vizuálne, podľa nápisu BMW Laser na boku. Zapínajú sa ak kamera nevidí žiadnu prekážku, ktorá by mohla trpieť takým silným svetlom.

Laserové svetlá sú silnejšie ako LEDkové, ale dôležité je, že berú do úvahy informácie z kamery a rozoznávajú ľudí, autá a aj zvieratá. Naviac berú do úvahy profil vozovky podľa GPS a menia smer podľa nadchádzajúcej zákruty. To, čo sa však zatiaľ nepoužíva je možnosť funkcie ako head-up displej. Tieto lúče sú tak silné, že dokážu premietať napríklad rýchlosť priamo na vozovku.

Ale dosť o svetlách, tento kus má očividne balík karosárskych doplnkov s logom M. Alebo ak chcete, tak M paket. Ten dostal vpredu iný tvar nárazníka. Veľké nasávacie otvory sú jedna vec, druhá sú tie otvory pod svetlami. Ich hranatý tvar mnohouholníka je minimálne zaujímavý a poriadne agresívny. K tomu sivá farba a 20-palcové zliatinové disky a auto vyzerá naozaj veľmi dobre.

To isté pokračuje aj v interiéri. Ten, kto konfiguroval tento kúsok má dobrý vkus a veľmi dobrú ruku na voľbu kombinácií. Ale to už vieme,  veď si pozrite ako vyzeralo M440i kabriolet, ktorý sme mali na prvú jazdu. Vnútro tejto X3 má čierno-červené čalúnenie. Čierne je všetko okrem stredov sedadiel, časti výplne dverí a lakťovej opierky.

Celkovo je pocit v X3 po facelifte vynikajúci. Proste všetko je tam, kde by malo byť. Volant má výborný tvar, vyhrievanie sa zapína tlačidlom na spodnom ramene, radiaca páka je logická, všetko je na svojom mieste. Dokonca aj koliesko na ovládanie informačno-zábavného systému. Ten je vlastne nový. Novší. Nie je to to, čo má i4iX, ale aj sedmička poteší. Má predsa bezdrôtový CarPlay a príjemné a jednoduché ovládanie. Má síce aj dotykové možnosti a gestá, ale kto to kedy používal?

Mám pred sebou displej miesto ručičkových prístrojov, ktorý nie je novinka, ale aj skrz volant je viditeľný výborne, vďaka svojmu tvaru. A tí, čo hovoria, že nové displejové zobrazenia bez kruhových ukazovateľov sa BMW nehodia, tak sa mýlia, sú fakt dobré a prehľadné. Plus ako všetko ostatné intuitívne ovládateľné.

Priestorovo je X3 na tom približne tak vnútri ako kedysi X5, asi E70, rozhodne lepšie ako X6 E71. Vzadu je miesta naozaj dosť a 180-centimetrový človek sa sám za seba s prehľadom posadí. A bude mať dosť miesta na kolená a aj na hlavu. Omnoho viac ako v predchádzajúcich X3. Tí, ktorí chcú X5, ale odrádza ich veľkosť, tak nech siahnu po X3, stačí dať dole nápisy a pár ľudí si ich pomýli. Pritom kompromisy neprichádzajú ani z pohľadu batožinového priestoru. Cez 500 litrov je bez problému využiteľných a zároveň dostatočných na väčšinu ciest.

Ale tak, poďme štartovať. Aj za studena je radový šesťvalec kľudný a nemá rachotivý zvuk ako naftové motory kedysi. Má však mild-hybridný doplnok, čo znamená, že vypnúť vypínanie motora na križovatkách nie je možné jednoduchým stlačením tlačidla, ale treba prepnúť režim Sport, ktorý má naviazaných viacero zmien.

Po zahriatí je jasné, že sneh a toto auto idú dokopy. Systém xDrive dáva citeľne viac výkonu dozadu, ale nie zase toľko, že by auto rozhádzalo. To prichádza až v športovom režime a hlavne v režime stabilizácie DSC OFF. Na veľkej snehovej ploche nacvičiť a potom v zákrutách na snehu úplne perfektná zábava!

Dynamika motora je naozaj skvostná, veď má 210 kW (286 k) a ešte zaujímavejších 650 Nm. Krútiaci moment, teda jeho maximum je dostupné od 1500 do 2500 otáčok. Takže všetko prichádza takmer hneď, veď prevodovka s ôsmimi prevodovými stupňami je pripravené na všetko a patrí stále medzi tie najlepšie, ktoré v autách vôbec sú.

A to ma privádza k faktu, že X3 s trojlitrovým radovým šesťvalcom dokáže jazdiť s extrémne nízkou spotrebou. Bez diaľnic sa viete s prehľadom dostať pod 7 litrov. Po diaľnici som mal 7,2. Extrém. Ale celkový priemer sa mi podaril 7,7 za celý týždeň a necelých 800 kilometrov. Pritom som nikomu nezavadzal a v zákrutách som mal slušnú dôveru v správanie auta. Inak to poviem, na Pirelli Sottozero som X3 dôveroval viac ako štvorkolkovému Ioniqu 5 na Nokianoch.

X3 pôsobí vypočitateľne a tak, že nedá do noža chrbát, teda opačne, keď sa nebudete pozerať. Výraznou výhodou auta je aj nádrž s objemom 68 litrov. Tisícka síce tak ľahko možná nebude, ale nad 700 kilometrov kedykoľvek.

Teraz sa však dostávam k tomu, čo ma trochu zarmútilo. Myslím si, že kvôli čipovej kríze tento kus nemal radar, vôbec, ani len predinštaláciu v nárazníku. Takže adaptívny tempomat nie je. Má tiež Display Key, ktorý však nemám kde nabíjať. Teda mám, doma na kredenci s káblom ako v minulom tisícročí. Qi tu nie je, takže aj na mobil potrebujem kábel, ak chcem nabíjať. Sú to malichernosti, ale malichernosti, ktoré ma trochu sklamali. Avšak vyváženie motorom a pocitom z jazdy tieto detaily okamžite vymaže z pamäte. Vlastne tie dva prvky nie sú životne dôležité. Dokonca ani pri aute za viac ako 80 tisíc eur.

BMW X3 xDrive30d

Motor R6 nafta
Objem 2993 cm3
Výkon 210 kW (286 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 650 Nm pri 1500-2500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4708 mm
Šírka 1891 mm
Výška 1676 mm
Rázvor osí kolies 2264 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2010/2550 kg
Batožinový priestor 550/1600 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 245 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s
Spotreba (WLTP) 6,2-7,0
Emisie g CO2/km 162-183