Test Škoda Octavia Combi TDI: Bestseller v novom vydaní

Škoda Octavia. Auto, ktoré je v našich zemepisných šírkach legendou a zároveň pre istú skupinu ľudí modlou, pre inú zasa terčom uštipačných posmeškov. Prvá generácia bola známa svojou nesmrteľnosťou a ešte stále ich jazdí po našich cestách vcelku dosť. Jednoznačne však v prvej generácií z dnešného pohľadu nešlo o nijako výnimočné či atraktívne auto. Časy sa ale menia a na trhu je aktuálne už štvrtá generácia tohto modelu. A vyzerá vážne výborne!  My sme ju testovali s celkom výkonným, 150 koňovým dvojlitrovým TDI v kombi kabáte.

Ak boli predošlé verzie Octavie skôr nenápadné, tak nová generácia posúva level atraktivity zasa na vyšší level. Najmä v tých drahších úrovniach výbavy, ako napríklad nami testovaná Style. Tmavomodrý lak je elegantný, rovnako ako veľmi pekné, mnoho-lúčové hliníkové disky 18” priemeru. Tie sú za doplatok. Platforma MQB je dobre známa aj z iných nových Škodoviek a tak v dizajne novej Octavie možno vidieť aj rovnaký dizajnový jazyk, aký používajú súrodenci Scala, Superb či Karoq alebo Kodiaq. A to je len a len dobre. Táto Octavia má modrené matrixové LED svetlá vpredu aj vzadu, veľmi širokú prednú masku s chrómovým lemovaním, ktoré je prítomné aj na rámoch bočných okien. Predná časť je veľmi podobná novému Superbu a svetlá sa tu plynule napájajú na masku. Príjemným prvkom je aj mierne vystúpená stredová časť kapoty. Vzadu sú zasa mimoriadne pekne tvarované svetlá, ktoré  pripomínajú menší model Scala. Rozmerný a široký retro nápis ŠKODA si našiel miesto aj na Octavii a nám sa páči. Ide o mimoriadne vkusné a elegantné kombi, ktoré sa vôbec nechce tváriť výstredne. Ide z neho skôr akási dospelosť, nadhľad a vycibrený vkus. Označiť Octaviu za prémiové auto by samozrejme bolo smiešne, avšak práve táto decentnosť  dizajnu ako by chcela brnkať na mierne prémiovú strunu. To ale hovoríme o výbave Style na veľkých 18” kolesách. Nedávno sme testovali základnú verziu, ktorá sa nám tiež veľmi páčila, avšak tento kus pôsobí o poznanie reprezentatívnejšie. Jej test si môžete prečítať tu.

 

Kabína je už na prvý pohľad veľkým krokom vpred oproti predošlým generáciám. Opäť tu vidíme dizajnový jazyk podobný Scale, ktorý sa, okrem iného, vyznačuje zalomenou stredovou lištou prístrojovky, na vrchu ktorej je umiestnený veľký dotykový tablet infotainmentu Columbus. Celý systém je mimoriadne dobre ovládateľný a užívateľský priateľský. Ochotne vám bude asistovať aj hlasová asistentka Laura a iPhone si viete cez Apple CarPlay pripojiť aj bezdrôtovo. Spomínaná  lišta je strieborná a ozvláštňuje  farebne nenápadný šedo-čierny interiér. Dobrým nápadom je aj látkové prevedenie vrchnej časti palubovky. Látkové sedadlá majú pekný jemný vzor a perfektné bočné vedenie aj celkový tvar. Sú pohodlné a zároveň poskytujú istý posed aj v zákrutách. Vydaril sa aj minimalistický tvar voliča automatickej prevodovky. Za ním je ovládač elektronickej ručnej brzdy. Perfektný je aj plne digitálny prístrojový štít, ktorému sa nedá po grafickej ani užívateľskej stránke veľa vyčítať. Ponúka množstvo variánt zobrazenia a skutočne detailné info. Z detailov sa nám okrem spomínaného voliča prevodovky ešte páčia kľučky, ktoré ako by vo dverách levitovali. Plasty a materiály sú na pohľad aj dotyk veľmi kvalitné. Tvrdý a nevábny plast je ale na madlách dverí, to je však ľahko odpustiteľné. Oproti predošlým generáciám nová Octavia aj poriadne podrástla a tak je vnútorný priestor, vzhľadom na svoju kategóriu, priam kráľovský. Na nohy je dostatok miesta vpredu aj vzadu, celkový pocit priestrannosti je prítomný vo všetkých smeroch. A ako bonus je tu obrovský, až  640 litrový batožinový priestor.  Táto nová, štvrtá generácia Octavie, dostala aj veľmi kreatívne tvarovaný dvojramenný volant, ktorý bol v našom kuse naviac vyhrievaný. Drží sa výborne, je tak akurát hrubý a multifunkcia je tiež ergonomicky zvládnutá. To sa dá konštatovať o celom interiéri. Fyzických tlačidiel je síce úplné minimum, ale keďže je infotainment dobre zvládnutý, až tak nechýbajú. Naše testovacie auto vo výbave Style patrilo k tým lepšie vybaveným. Nechýbal mu navigačný systém, bezdrôtová Apple konektivita či vyhrievanie volantu aj sedadiel. Chýbala však parkovacia kamera, ktorej úlohu suplovali iba senzory. To však nemusí byť pre niekoho problémom. Celkovo sa kabína novej Octavie fakt vydarila po všetkých stránkach. Tej vzhľadovej, funkčnej aj kvalitatívnej.

Tentokrát sme mali pod kapotou dvojlitrové TDI Evo s obstojne znejúcimi 110kW/150 koňmi a 340 Nm. To stačí na veľmi príjemnú dynamiku s rezervou pre väčšinu situácií. Na stovke je s ním auto za 8,8 sekundy, čo vôbec neznie zahanbujúco. Ešte väčším prekvapením bola ale kultivovanosť a tichý chod motora a to dokonca aj za studena. Sedemstupňový automat radí hladko, udržuje pomerne nízke otáčky a vďaka tomu má skvelú spotrebu. U nás sa v praxi pohybovala okolo 5,1 l/100km pri pomerne svižnom štýle jazdenia v legálnych limitoch.  Tu fakt nie je čo vyčítať. Motor je naviac aj ekologický a nízko emisný, treba však tankovať aj prímes AdBlue. Ak by vám ale nízke otáčky nevyhovovali a chceli by ste z motora dostávať úplne maximum, stačí na prevodovke zvoliť režim šport a automat začne razom udržovať vyššie otáčky a radiť neskôr. Z hľadiska kombinácie dynamiky a hospodárnosti je dvojlitrové TDI motorom ako stvoreným pre toto auto. Naviac je príkladne odhlučnený a naftové neduhy takmer úplne eliminuje. Jazdné vlastnosti sú tiež krokom vpred. Aj napriek vlečnej zadnej náprave a štandardnému podvozku, ktorým bolo toto auto vybavené, jazdilo ticho a pohodlne. Podvozok pekne filtruje nerovnosti aj na veľkých 18”, na základných 16” je však vyslovene plavné. O tom sme sa presvedčili v predošlom teste základnej benzínovej verzie. Nová Octavia nie je žiadnym okreskovým chuligánom, omnoho viac jej vyhovujú diaľnice a rovnejšie úseky. Zákrut sa ale vôbec nebojí, na 18” je dostatočne sebaistá. Športovú DNA proste nemá, čo však nevadí, keďže sa športové aut ani nehrá. Je v prvom rade veľmi vydareným rodinným či manažérskym kombi so všetkým, čo k tomu patrí.

Druhý test Octavie a znova veľká spokojnosť. V tejto výbave a s týmto motorom ide o kus kvalitne postaveného a dostatočne reprezentatívneho auta aj na obchodné stretnutie. Zároveň je to pohodlné rodinné kombi s obrovským kufrom a dostatočne výkonným motorom. Ten je naviac extrémne šetrný aj ekologicky prijateľný. Je nepochybné, že aj štvrtá generácia Octavie bude stálicou našich ciest. A my nemáme nič proti, veď vyzerá perfektne a aj príjemné jazdí. Auto na obrázkoch stojí v základe 30 030 euro s DPH, čo je v poriadku a adekvátne, aj keď nie málo. Je ale dobré vedieť, že auto sa dá s trochou kompromisu veľmi šikovne poskladať aj za nižšiu cenu, čoho dôkazom je predošlý test.

Škoda Octavia Combi Style 2,0 TDI AT

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 3000-4200 ot/min
Krútiaci moment 340 Nm pri 1700-2750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4689 mm
Šírka 1829 mm
Výška 1468 mm
Rázvor osí kolies 2686 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1455/1870 kg
Batožinový priestor 640/1700 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 222 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,8 s
Spotreba (WLTP komb.) 4,3 -5,4
Emisie g CO2/km 112-141