Test Škoda Fabia Monte Carlo: Nikdy nebola lepšia

Testovali sme Škodu Fabia. Ale akú! No predsta tú najlepšiu. Teda, takou by aspoň papierovo mala byť práve edícia Monte Carlo s 1.5 litrovým benzínovým TSI a výkonom 110kW/150 koní. 

Povedzme si rovno, v červenej farbe s čiernymi doplnakmi ide o vážne atraktívne malé auto, ktoré v premávke upúta. Pôsobí hodnotne a draho, keďže pravda je taká, že lacné zrovna nie je. Ak by existovala verzia RS a vyzerala by takto, nemala by sa za čo hanbiť. Fabia Monte Carlo vyzerá športovo a dynamicky, za čo môže čierna maska, strecha prahy aj difúzor. A samozrejme, veľké 18” disky kolies v čierno-stiebornej, ktoré pripomínajú ostré rotory či lopatky. Že je 18” na malú Fabiu zbytočne veľa? Áno, určite by stačili aj o palec menšie, ale keď s nimi auto vyzerá tak výborne, tak ich proste chcete. Aktuálna Fabia je aj v bežných verziách dizajnovo vydareným malým autom, avšak práve verzia Monte Carlo v červeno-čiernej kombinácií vyzerá pekelne dobre a ťažko jej niečo vyčítať. Pri výkone 150 koní nejde o žiaden brutálny hothatch. Dizajn je tak športový, ale stále decentný, udržujúci si úroveň a eleganciu bez skĺzavania do prehnane komiksových doplnkov a napínania svalov. 

Rovnako dobrým dojmom pôsobí aj kabína. Je až šokujúce, akú výbavu a celkovú architektúru vedia ponúkať súčasné malé autá. Samozrejme, treba povedať, že sa tu bavíme o malom aute v tej najvýššej možnej špecifikácií. Aj tak je ale skvelé vidieť plne digitálny prístrojový štít s bohatými možnosťami zobrazenia v aute tohto segmentu. Infotainment taktiež patrí medzi tie lepšie, po grafickej aj reakčnej stránke. Parkovacia kamera ani bezdrôtová smartfón konetkivita nechýba, v prípade navigácie sa ale Fabia spolieha práve na smartfón, keďže samotný navigačný systém tu zabudovaný nie je. V roku 2022 pri rozšírenosti dát a mobilného internetu to ale nevnímame ako zásadný problém. Vrchná časť palubnej dosky je z príjemného mäkkého plastu, spodok je ale tvrdší, aj keď kvalitný. Mäkký obklad imitujúci karbón v kombinácii s červenou lištou je dobrým ťahom. Športový feeling splnený, kvalita neurazí. Výborný je aj perforovaný kožený volant s malým logom Monte Carlo, ktorý tu má tradičné tri ramená. Aj sedadlá s integrovanými opierkami hlavy sú parádne. Sedí sa v nich perfektne a majú celkom vysoké bočné vedenie aj pekný dizajn s prúžkami. Automatická klimatizícia, parkovacia kamera, tempomat, vyhrievané sedadlá, jazdní asistenti, bezkľúčové štartovanie aj odomykanie. Fabia toho má vo výbave fakt dosť, viac než niektoré o triedu väčšie autá. Vpredu je miesta dostatok, čo je tradičné klišé, avšak platné u väčšiny áut, pokiaľ vážne nejde o nejake excentrické supermini. Chlieb sa láme vzadu. V prípade Fabie máme ale dobré správy, keďže kolená aj hlavy pasažierov sa tu cítia lepšie než v prípade predchodcu. Nedá sa veľmi sťažovať, vzhľadom ku kategórií auta ide celkom určite o lepší priemer, ba až mierny nadpriemer. A tiež 380 litrov objemu batožinového priestoru znie veľmi fajn. Škoda tu tradične uplatňuje prístup Simply Clever, ktorý sa v tomto prípade prejavuje v praktickom segementovaní priestoru uťahovacou prepážkou, háčikmi či sieťkami.

Pod kapotou bol spomínaný, 150 koňový benzín 1.5 TSI so štvoricou valcov a 250Nm. Tento motor montuje koncern aj do väčších a tažších modelov, v prípade malej Fabie je teda jasné, že dynamika s ním musí byť nadpriemerná. Na stovke je za 8 sekúnd, čo je viac než slušné. Hothatch to nie je, skôr taký “warmhatch” ale dynamika je v bežných podmienkach nadpriemerná a absolútne dostatočná, či už je auto prázdne alebo doň naložíte posádku. Sedemstupňové DSG má menej hladké rozjazdy, ale to je tak vždy u tohto typu prevodovky. Inak si s motorom rozumie a má aj športový režim a pádla pod volantom. V prípade ostrej jazdy ich využijete, za bežných okolností asi ani nie. Motor má príjemný zvuk, avšak nie vyslovene športový, skôr tak v pozadí decentne duní ale vôbec neotravuje. Aj pri veľmi svižnom jazdení a využívaní potenciálu motora sme sa dostali na spotrebu 6,7 litra benzínu, čo je pri danom výkone a dynamickej jazde úplne v pohode. A to sme tradične jazdili pomerne často aj v meste a tiež absolvovali diaľničný prejazd v tempomatovej 140 km/h. Na 18” sedí na ceste Fabia Monte Carlo priam geniálne, dokonca aj cit v riadení je prekvapivo vysoký. Nie je to žiaden chirurgicky presný hothatchový podvozok, ale 150 koní zvláda bravúrne. Naladený je tuhšie, ale nie prehnane. Proste, podovozok je adekvátne rýchly k výkonu motora a umožňuje tak aj veľmi svižné zákrutové tempo ale zároveň nie je otravne tvrdý a uskákaný aj na bežné každodenné použitie. Skvelá práca!

Musíme uznať, že Fabia v tejto konfigurácií sa skutočne vydarila a ide o jeden z najepších, najzábavnejších a najkrajších “nie-hothatchov” v kategórií. A vlastne ide aj o najlepšiu Fabiu, akú sme kedy šoférovali. Výbavou, spracovaním, celkovým dojmom hodnoty, jazdnými vlastnosťami, výkonom aj podvozokom. Je tu však aj to povestné ale, ktorým je cena. Auto na fotkách totiž stojí 25 575 Euro s DPH. Základný Superb je drahší iba o zhruba päť tisíc. Toto porovnanie je samozrejme nemiestne, keďže ak chcete štýlové a obratné malé auto, nebudete sa pozerať na veľký sedan. Snažíme sa však cenovku zasadiť do kontextu. Škoda Fabia Monte Carlo v tejto špecifikácií teda určite nebude masovkou našich ciest. Trúfame si ale povedať, že aj keď je cena pomerne vysoká, za to všetko, čo takto našpecifikovaná Fabia ponúka nie je úplne prestrelená. Chápeme teda zákazníka, ktorý ju za toto auto zaplatí a ľutovať nebude.

Škoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka 7-stupňová automatická, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4108 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1449 mm
Rázvor osí kolies 2564 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1220/1670 kg
Batožinový priestor 380/1190 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
Spotreba  5,6–6,1
Emisie g CO2/km 127-138