Model Toledo je dobre známou stálicou v portfóliu španielskeho Seatu. Avšak, známe meno pod ktorým sa v každej generácií skrýva vždy iné auto. Raz to bol sedan v kategórií Škody Octavie, v istom období sa z neho stal van a v súčasnosti je to znova sedan, aj keď menší. Sedan veľkosti Škody Rapid, alebo inak povedané, pretransformovaný Rapid, keďže títo koncernoví súrodenci toho majú spoločného viac než dosť. Model, ktorý sme testovali, mal pod kapotou 1,2-litrový turbo benzín s ktorým sme sa už mali v minulosti niekoľkokrát možnosť zoznámiť. Výbava Connect označená nenápadným emblémom na stĺpiku dverí sľubovala, že nepôjde iba o auto vybavené základným “sociálnym balíkom”.
Základné torzo karosérie je v podstate identické s už spomínaným Rapidom sedan, odlišnosti sú však vo svetlách, maske karosérie či diskoch. Testované Toledo malo bielu farbu karosérie ktorá je už pár rokov na výslní a disky v netradičnej strieborno-modrej kombinácií, ktoré k autu i jeho farbe karosérie výborne pasujú, naviac doplnené o spätné zrkadlá v rovnakom modrom vyhotovení. Tu oceňujeme výbavu Connect, keďže napríklad na plechových kolesách by auto ako celok pôsobilo vzhľadovo o niekoľko levelov horšie. LED svetlá sú v dnešnej dobe veľmi populárnou záležitosťou a tak aj Seat s Toledom kráčajú s dobou, naviac aj ich svetelnosť je fajn. Predné i zadné svetlá ako aj maska majú skôr jednoduchý tvar, ako celok však spolu ladia a auto vyzerá nenápadne a dynamicky zároveň. Dokonca sa nám páči zrejme aj o niečo viac ako jeho súrodenec Rapid. Možno je to aj tým, že Rapidov je na cestách ako maku a Tolied pomenej.
V interiéri rozpoznáte výbavu Connect podľa modrých obkladových líšt a stredov sedadiel v rovnakom tóne ako disky kolies. Dávame palec hore za použitie neopozeraného farebného prevedenia ktoré nepôsobí gýčovo ani “tunersky” lacno. Je tu ale aj kožený trojramenný volant s multifunkciou, rádio s relatívne veľkým displejom, ale bohužiaľ trochu zastaralo pôsobiacou grafikou ktorá naviac mení svoj farebný tón z červenej na žltú podľa toho na aký účel zrovna displej používate, čo pôsobí trochu rušivo a nezmyselne. Veľkým plusom je ale teplomer oleja medzi ponukami displeja na prístrojovej doske, praktická vec ktorá vôbec nie je samozrejmosťou vo väčšine iných áut. Niektoré autá dokonca nemajú ani stupnicu teploty chladiacej kvapaliny. Sedadlá v už spomínanej modrej pôsobia dobre na pohľad a aj na chrbticu a telo, sú pohodlné a ich boky patria medzi tie tvrdšie, takže vedia v zákrutách podržať. Klimatizácia je automatická a jej ovládanie, tak ako u väčšiny prvkov interiéru, je presné a jednoduché, ako tomu u áut z koncernu VW býva. Dizajnová nápaditosť a kreativita tu síce nehrajú prvé husle ale funkčnosť je vysoká. Kvalita plastov už nie je príliš chvályhodná, poväčšine sa jedná o veľmi tvrdý a teda na škrabance náchylný materiál. Treba však brať na zreteľ že sa jedná o auto cenovej kategórie v ktorej sa na mäkké plasty primárne nehrá. Interiér sám o sebe pôsobí, v rámci možností auta danej triedy, relatívne priestorne a na zadných sedadlách je dokonca celkom dosť miesta na kolená. Jeden z najväčších tromfov Toleda sa ale skrýva až za zadnými sedadlami, kufor s objemom 550 litrov musí naplniť očakávania aj tých najchronickejších kočovníkov.
Turbo motor s objemom 1,2 litra a štyrmi valcami, označovaný ako TSI, je nám už pomerne známy aj z nedávno testovanej Škody Fabia Combi. Jeho výkon 81 kW(110 k) a krútiaci moment 175 Nm zaručuje Toledu celkom slušnú dynamiku a vo vyšších otáčkach aj celkom fajn zvuk. Naviac, motor má až prekvapivo dobrú spotrebu, aj pri tempomatových 140 km/h sme sa podľa palubného počítača pohybovali na úrovni okolo 6,7 litra. Nie je preto veľkým problémom dostať sa pri troche snahy aj na priemer pod 6 litrov. Z hľadiska hospodárnosti a jazdnej dynamiky teda tento motor nie je rozhodne krokom vedľa, otázna je však jeho životnosť, to je však rozsiahlejšia otázka týkajúca sa celého súčasného trendu downsizingu. S motorom spolupracuje šesťstupňová manuálna prevodovka s presným dráhami a aj prekvapivo dobrým a pevným pocitom pri radení.
Podvozok je zlatá stredná cesta medzi tvrdým a pohodlným, čo v praxi znamená že zvládne aj rýchlejšie a odvážnejšie prejazdy zákrut ale zároveň počas jazdy netrpia vaše stavce. Takže, taký neutrálny štandard danej triedy. O palec väčšie kolesá by asi o kúsok zlepšili pocit istoty, ale zasa ubrali na komforte.
Ako celok sa Toledo javí ako veľmi dobra alternatíva pre rodiny hľadajúce praktické auto pre každý deň. Nie je síce ničím výrazné, skôr nenápadné a umiernené avšak práve to môže byť vnímané aj ako pozitívum. Ponúka slušnú výbavu a naviac, oproti súrodencovi od Škodovky, Rapidu, je v základnej cene dokonca o zhruba 1 300 Eur lacnejšie. Cenovka nami testovaného kusu vo výbave Connect však predstavovala sumu približne 17 000 eur, čo je oproti základnej verzii už investícia vyžadujúca dôkladnejšie zváženie. Ale na druhú stranu treba povedať, že oproti základným modelom je takto vybavený kus omnoho krajší.
Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Seat Toledo 1,2 TSI Connect
Motor | R4 benzín |
Objem | 1197 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k) pri 4600-5600 ot/min |
Krútiaci moment | 175 Nm pri 1400-4000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4482 mm |
Šírka | 1706 mm |
Výška | 1461 mm |
Rázvor osí kolies | 2602 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1176/1636 kg |
Batožinový priestor | 550 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,7/4,2/5,1 |
Emisie g CO2/km | 117 |