Test SEAT Leon ST Visio: Modrá mu pristane

Ostré tvary oblého kombíka, trochu oxymoron, no v tomto prípade presný opis. Výrazné prelisy od zadných svetiel až cez zadné dvere, ďalšie od predného blatníka cez celý bok, nočná mora každého klampiara. Každopádne, modrá Mystery je až elektrizujúco príťažlivá a podtrhuje eleganciu Leon ST Visio. LEDkové osvetlenie je dnes už snáď samozrejmosťou, poznávacím prvkom sú pruhové obrysovky, tvoriace geometrické mnohouholníkové zoskupenie, ako vpredu, tak aj vzadu. Trochu nás mrzí škaredo plastový kryt pod prednými hmlovkami, chcelo by to niečo trochu menej dýchajúce lacnotou, alebo by to mohol byť aspoň reálny otvor na chladenie bŕzd. Zato kolesá, antracitové lesklé šestnástky, sa k vozidlu mimoriadne hodia. Tvarovo sú vynikajúce, len by mohli mať o palec viac. Verziu Visio označuje logo letiaceho V, netradične na ráme predných dverí.

Keď sadnete za volant tejto verzie s označením Visio, žiadne kontroverznosti na vás nevyskočia. Celá palubovka je funkčne natočená smerom k miestu vodiča, vrátane osempalcového dotykového displeja infotainment systému. Ten má veľmi príjemnú grafiku, celkom rýchlu odozvu aj logické zoskupenie v jednotlivých ponukách. K dispozícií máte ponuku zábavy, hudbu, rádio, prepojenie telefónu, no najmä nastavenie vozidla, jazdných režimov a tiež ovládanie klimatizácie. Tú, samozrejme, môžete nastaviť aj konvenčnými tlačidlami pod dotykovým panelom, čo je praktické pre vodiča, no spolujazdec sa môže zabávať aj behaním prstov po obrazovke. Visio štandardne nemá navigáciu, ale tú môžete zrkadliť cez CarPlay, či Android Auto, keď ho už konečne povolia aj legálne. Jablčné prepojenie však ukazuje aj Waze, čo je príjemný bonus.

Dôležitejšie je zoskupenie informačných projektorov priamo pred vodičom. Analógový ukazovateľ rýchlosti a otáčok, v ktorých sú integrované aj mierky teploty motora a stavu paliva v nádrži, sú veľmi elegantné riešenie. V strede medzi nimi je TFT displej palubného počítača so všetkými potrebnými informáciami a pod ním kontrolky asistentov, keďže tu je aj pomocník udržania sa v jazdnom pruhu. Ten by sa, mimochodom, hodil mnohým návštevníkom pohostinstiev pri ceste domov na bicykloch, prípadne vedľa nich, keď už nie je jasné, kto koho podopiera.

Ale naspäť k Leonu. Posed je veľmi príjemný, sedadlá majú dobré bočné vedenie a akurátnu tvrdosť. Aj vizuálny dojem nezaostáva, pruhované vyšívanie v strede operadla, ladiace s farbou vozidla, je zaujímavým osviežením. Priestor vpredu je vskutku veľkorysý, spolujazdec sa nebude cítiť ako v čínskom väzení. Volant dobre padne do ruky, tlačidlá na ovládanie infotainmentu a handsfree telefonovania sú uložené logicky, ani s väčšími prstami sa nebudete trápiť s náhodným stláčaním okolitých nastavovačov. Ovládanie tempomatu je tradične Seatovsky na páčke pod volantom, dobré, overené. Páka radenia je malá, dobre tvarovaná, lesklá, to znamená časté použitie utierky, pokiaľ to nechcete mať upatlané ako detský príbor. Na zadných sedadlách to nie je tiež žiadna tragédia. Pohodlne sa usadí aj vyšší pasažier, no s kolenami sa bude trochu atakovať s vodičovou sedačkou. No štyria sa na pár sto kilometrov vzdialený výlet pohodlne zveziete.

Štyria sa bez problému zbalia aj do obrovského kufra. Ten je možné naviac zväčšiť sklopením sedadiel. Dokonca sa to dá aj priamo zo zadnej časti, bez nutnosti otvárať bočné dvere. Aj prístup do batožinového priestoru je znamenitý cez obrovské piate dvere. Nie sú elektricky ovládané, ale nejako to nechýba. Otvoríte podvihnutím znaku, pre Seat tradične a všetko ide ako po masle.

Priestorové pomery Leonu ST sú veľmi dobré. Lenže Leon má aj celkom dobrý podvozok. Trochu mu nohy podrážajú pneumatiky s vysokým profilovým číslom, ale aj tak vie predviesť, že dokáže veľa. Nie je príliš tvrdý, ale zároveň z neho nedostanete morskú nemoc kvôli prílišnému nakláňaniu.

V Leone Visio je však novinkou motor. Pod kapotou je jeden z najnovších agregátov koncernu. Je to 1,5-litrový TSI Evo. Ten má 110 kW (150 k). Teda mal by mať. V tejto verzii je jeho výkon priškrtený na 96 kW (130 k). Reálne tých 20 koní (14 kW) máte šancu pocítiť. Najmä vo vyšších otáčkach nie je motor taký silný. Agregát je vybavený systémom ACT, čiže Acive Cylinder Termination. Podľa potreby dokáže vypnúť až dva valce a znížiť tak spotrebu. Vraj sa to prejavuje na životnosti agregátu, ale to nevieme posúdiť. Spotrebu však posúdiť vieme. Hodnoty do 6 litrov nie sú vôbec problém. Skôr sa dá povedať, že spotrebovo sa dostáva na to, čo kedysi zvládali len naftové motory. Pri bežnej dynamickejšej jazde je problém pokoriť métu 7 litrov.

Ako celok je Leon ST Visio výborným vozidlom. Je veľké, má nízku spotrebu, príjemný podvozok, ale naviac má aj slušnú výbavu za rozumnú cenu. Kombi stojí 19 212 eur. Má však Full LED svetlá, Media systém s veľkým displejom a mnoho asistentov. Lenže my odporúčame siahnuť po výkonnejšej verzii TSI Evo, práve s výkonom 110 kW (150 k). Predstavuje to síce príplatok 1370 eur, ale za ten výkon to naozaj stojí. Práve táto hranica je v Leone Visio najvyššou možnou. A tiež má záruku na 6 rokov, či 150-tisíc kilometrov, ako ostatné verzie.

Co-author: Dom Cloud

Seat Leon ST Visio TSI Evo

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 1400-4000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4549 mm
Šírka 1816 mm
Výška 1454 mm
Rázvor osí kolies 2636 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1271/1840 kg
Batožinový priestor 587/1470 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 207 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,3/4,1/4,9
Emisie g CO2/km 111