Áno, facelift, áno, Leon, áno, relatívne málo zmien. Ale každá jedna zmena na Leone je pocitovo k lepšiemu a zrazu pôvodná, predfaceliftová, verzia vyzerá outdated aj napriek tomu, že je stále aktuálna. Zmeny sú ukryté v detailoch.
Kým doteraz sa k nám dostali Leony najmä so zásadnejšou výbavovou špecifikáciou, pri hromadnom odovzdávaní sa nám ušiel celkom unikát. Takmer najmenší a najslabší motor, výbava nie príliš luxusná. Skromná je preto aj cenovka. Testovaný kus stojí len niekde okolo 17 tisíc eur. Je to veľa, je to málo? Reálne zistíte, že takýto Leon ponúka celkom veľa za peniaze, ktoré na jeho kúpu vynaložíte.
Hatchback sme ešte nemali
Doterajšie testy Leonu boli vždy spojené s karosériou kombi, či už to bolo červený kus ako úplne prvý testovaný Seat, alebo dve verzie X-perience, či dokonca plynový CNG bežec. Ale ani jeden kus nebol s karosériou hatchback. Tá je logicky menšia ako kombi, a logicky pôsobí kompaktnejšie, nie tak rozľahlo.
Facelift priniesol Leonu novú masku chladiča, nemá už jemné oblúky, za ostré hrany sa nehanbí, neskrýva ich. Svoje zmeny priniesol aj nárazník so zväčšenými bočnými čiernymi plochami okolo hmloviek. Pozornejší si všimnú aj iné rozloženie prvkov v reflektoroch. LEDky zostali, len sú ešte vylepšené a svietia lepšie.
To, že sme mali na test takmer základnú verziu, teda vlastne výbavu Style, druhú od dna cenníku, sa prejavuje aj vizuálne. Vidno to na stále malých zliatinových diskoch s priemerom 16 palcov. Ich tvary sú však príjemné a vysoké bočnice pneumatík zase zlepšujú komfort.
Súhrn zmien pri modernizácii zahŕňa aj pozmenené zadné LED svetlá. Nie sú úplne nové, ale majú nové rozloženie prvkov so zaujímavejšími kontúrami. Čo sa však za novinku dá označiť okamžite je farba. Červená metalíza Desire sa k hatchbacku hodí a je nepriehliadnuteľný, nevadia ani akékoľvek kolesá. Treba pripomenúť, že v ponuke farieb pribudne aj fialová, najlepšie sediaca k novej výbave Xcellence.
Nový displej
Leon môže mať Virtual Cockpit. Ak neviete čo to je, tak si pozrite náš test Audi Q7. Je to displej, ktorý kompletne nahrádza ručičkové prístroje pred vodičom. Môže zobrazovať mapy a milión iných informácií. Len my sme ho v aute nemali. A dostupný bude neskôr. Veď v ľudovej výbave nemôže predsa byť niečo také drahé.
Lenže aj tak testovaný Leon využuje nový displej. Úplne nový je aj osempalcový displej v strede prístrojovej dosky. Seat však triezvo nechal ovládanie klimatizácie úplne samostatne. Displejom ovládate navigáciu, ak ju máte zaplatenú, čo v reálnom svete často netreba. Veď ju môžete na displej dostať aj napríklad cez Apple CarPlay. Displej má príjemné rozhranie, len základná ponuka nie je príliš vhodná na otáčanie, aj keď je tak stavaná. Proste kliknite na danú ikonu a hotovo. Možno by na otáčanie bol vhodný nejaký mechanický otočný ovládač. Napríklad ako má Audi.
Veľmi príjemnú má infotainment funkciu pri pripojení telefónu. Ak ho pripojíte cez Apple CarPlay, tak vám pri odchode oznámi nápis na displeji, že ho nemáte zabudnúť v aute. Predchádza tak rozbitiu okna a následným nepríjemnostiam. Tomu sa hovorí myslenie na detaily.
Priestorovo je hatchback Leon na tom horšie ako kombi. Kto by to bol kedy čakal? Vpredu je to to isté, ale vzadu je miesta na kolená prinajlepšom akurát. Nadávať síce väčšina pasažierov nebude, ale pochvalných slov veľa počuť nebudete. Naopak kufor má vizuálne veľký objem. Pozriete sa do neho a poviete si, že tam vopcháte všetko, čo treba. Vizuálnu veľkosť možno vylepšuje veľká hĺbka, lebo nakladacia hrana je celkom vysoko.
Malý objem, výkonu celkom dosť
Aký motor by sme volili do Leonu? To je zlá otázka. Na to je jediná odpoveď. Dvojliter TSI s výkonom 221 kW (300 k) a manuálnou prevodovkou v Cupre. Lenže to je hraničná verzia, ktorá je hlavne kvôli imidžu modelu. Často bude pod kapotou práve štvorvalec s objemom 1,2 litra a označením tiež TSI. Aj keď sa to nezdá, nie je najmenším motorom v ponuke. Tá obsahuje aj 1,0 TSI trojvalec, ale výlučne ako Ecomotive so sedemstupňovým DSG.
Keď sa budete predierať cenníkom, tak úplný základ 1,2 TSI s 63 kW (86 k) vylúčite z výberu. Ale 1,2 TSI s vypínaním Start&Stop a s 81 kW (110 k) už znie zaujímavo. Nebudeme chodiť okolo a vymýšľať obchádzky. Fakt nie je zlý, prekvapivo. Uvažujme triezvo, 1,4 TSI s 92 kW (125 k) nie je až taký rozdiel a za 1,4 TSI s 110 kW (150 k) a vypínaním valcov zaplatíte o 2650 eur viac. Ak vám teda záleží na finálnej cene, čo asi áno, inak by ste šli do Cupry, tak práve 81 kW (110 k) verzia je úplne postačujúca.
Aj keď sme mali nezabehnutý motor, ktorému pri preberaní na počítadle kilometrov svietilo číslo 7, máme pocit, že ani dynamicky na tom nebude zle. Samozrejme sme sa snažili zabehnúť ho slušne, tak sme plnú paľbu neskúšali. Už pri opatrnejšej jazde stále dokážeme tvrdiť, že Leon celkom zvláda. Naviac má celkom príjemnú a presnú prevodovku. So surovým motorom bol šok spotreba. S 1,2 TSI sa dá jazdiť s hodnotami do 5 litrov s ľahkou nohou. Pri bežnom snažení a nesnažení budete väčšinou v intervale 5,3-5,9 litra. Potrebuje ešte niekto naftový motor?
Podvozkovo sa dá Seat Leon označiť za príjemné auto. Na šestnástkach s 1,2 TSI nikdy nebude trhačom asfaltu, na to sú iné označenia a verzie. Svižne sa dá ísť, ale v zákrutách budete cítiť jemné rolovanie cez vysokú bočnicu pneumatík. Možno palec naviac by, v prípade letného obutia, neuškodil. A najmä ak s autom chcete jazdiť svižnejšie, siahnite po pneumatikách, ktoré nie sú určené na dosahovanie najnižšej spotreby. Lenže to sme zase minimálne pri Cupre, alebo aspoň FR s 1,8 TSI. Ak si kúpite jedna-dvojku TSI, tak viete prečo a jazda na Slovakiaringu to asi nebude.
Finiš
Za takto vybavený Leon dáte aktuálne len niečo cez 17 tisíc eur. Ale máte výborné LED svetlá, úsporný motor, pekný vzhľad a adekvátne veľký interiér. S tým nemôžete spraviť chybu. Hlavu vám môže zamotať len výlet do cenníkov francúzskych automobiliek. Ak ste zástancom koncernu Volkswagen, tak to nebude na programe dňa. Nám sa Leon naozaj páčil a sme radi, že sme nedostali úplne nabombovanú výbavu, ale striedme auto, ktoré dokáže ukázať pravú tvár.
Seat Leon 1,2 TSI Style
Motor | R4 benzín |
Objem | 1197 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k) pri 4600-5600 ot/min |
Krútiaci moment | 175 Nm pri 1400-4000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4282 mm |
Šírka | 1816 mm |
Výška | 1459 mm |
Rázvor osí kolies | 2636 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1213/1740 kg |
Batožinový priestor | 380/? l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 194 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,3/4,4/5,1 |
Emisie g CO2/km | 119 |