Test SEAT Ateca FR 1,5 TSI: Niekedy štvorvalec, niekedy dvojvalec

Seat už Atecu ponúka dlhšie, ale postupne aj tá prechádza zmenami. A sú to zmeny, bez diskusie, pozitívne. Prichádzajú nové motory. Napríklad taký 1,5 TSI, ktorý už má niekoľko zástupcov koncernu je aj v stredne veľkom SUVčku od Seatu.

Inak ani vizuálne sa veľmi nemení. Netreba, stále vyzerá aktuálne a na facelift si ešte približne rok musí počkať. O úspešnosti hovoria aj fakty, že v roku 2016 Seat predal takmer 36-tisíc kusov, v roku 2017 už 77 500 a minulý rok to bolo bezmála 91-tisíc. Tento trend môže kľudne pokračovať, auto je veľmi podarené.

Formula Racing vizáž

Ak ste nevedeli, že čo znamená nápis FR, tak už viete. A Cupra znamena Cup Racing. To len ku názvosloviu verzii Seatu. Teda Cupra je už vlastne samostatnou automobilkou a FR už nie je pološportová verzia, ale vlastne len výbava. Niečo ako AMG balík pri Mercedesoch. Je kompatibilná s takmer každým motorom.

Bolo by teraz nanajvýš nevhodné písať, že Ateca a Škoda Karoq sa podobajú ako vajce vajcu a skonštatovať, že sú vlastne dvojičky schádzajúce z jednej výrobnej linky. O tom, ktoré z týchto dvoch je krajšie nebudeme rozhodovať, veď aj Karoq má, tak ako Ateca FR, svoj Sportline. A obe alternatívy sú tým najkrajším, čo sa dá v modelovom rade vybrať. Teda, ak nerátame, že Cupra Ateca je vlastne to isté auto, ale posunuté na inú úroveň.

Na dĺžke 4,4 metra, ani nie celej ponúka najmä hranaté tvary a dôležitý fakt je, že Ateca má vpredu LEDkové svetlá. Ak sa nemýlime, tak je to druhá generácia týchto svetiel. Plusom je, že svietia naozaj dobre, aj keď adaptívny lúč čakať nemožno. Sú buď diaľkové, alebo stretávacie, nič medzi tým, žiadne prispôsobovanie osvetlenia podmienkam na ceste.

Poďme na to, čo je dôležité. Aby FRko vyniklo, tak musí mať vhodnú farbu. A červená metalíza ňou určite je. Má ten efekt, že aj napriek relatívne obyčajnému autu dokáže zaujať. V čiernej, alebo v modernej sivej by to naozaj tento efekt nemalo. A ku červenej farbe sa hodia aj disky z ľahkých zliatin lakované striebornou, úplne štandardnou farbou.

Priestor a šport v jednom

O interiéri Seatu Ateca sme už raz písali. Dobre, bolo to viackrát. A nezmenil sa. Práve výbava FR ponúka športovejšie sedadlá s lepším bočným vedením a poťahmi látkou Dinamica. Predné sú výborné a za volantom sa, aj vďaka jeho širokému intervalu nastavenia, darí usadiť naozaj väčšine postáv. Ani po dlhej ceste nie sú sedadlá nepohodlné a to aj napriek ich športovým charakteristikám.

Priestor vpredu je naozaj výborný, ani na kolená nič nezavadzia, ani na nič iné. Nič nevŕzga, nič nevytvára rušivé dojmy. Dobre, prístrojová doska pôsobí trochu stroho a informančo-zábavný systém neprešiel vylepšením už dlhšie, ale to vôbec nevadí. Stále sa dá výborne ovládať. V tomto konkrétnom kuse Seat stavil na jednoduchosť a nedal vstavanú navigáciu, veď Apple CarPlay a Android Auto sú dobrou náhradou. Len si nie sme istí offline mapami. Jednoznačne odporúčame dovolenkový, prípadne iný cestovateľský roaming na dáta. Druhým negatívom výbavy, ktoré ani negatívom nie je je absencia Keyless. O to je auto bezpečnejšie, komfort trochu trpí.

Kombinácia čiernej s červenými prvkami autu naozaj sedí. Akurát lesklé čierne plasty, tie lakované, sú trochu náchylné na poškriabanie. Toto však vravíme pri každom jednom aute, ktoré tento vynikajúci vynález má. Má to pôsobiť luxusnejšie? Dobre, možno. Ale na ako dlho?

Dobre, vzadu toľko čiernych plastov nie je. A práve na celkovú dĺžku 4,363 metra je na zadných sedadlách miesta naozaj veľa. Tu Ateca hviezdi. No a práve verzia s pohonom prednej nápravy ponúkne aj väčší batožinový priestor. Miesto 485 litrov pri 4Drive má až 510 litrov. Nie je to veľa, ale je to jeden stredne veľký batoh, ktorý by inak šiel na roletu. Zase 4Drive má o 5 litrov väčšiu nádrž ako predokolka, ktorá má päťdesiatku.

Emoción pri jazde

Všetky SUVčka predsa musia byť nudné. Musia. Je to tak, nie? Máte to v hlave, myslíte si to, je to tá pravda, ktorá je jasná už pri pohľade na to, že tento Leon niekto ťahal za uši a vyrástol na výšku SUV, na Atecu. Ale potom príde to prezrenie. Jedna ostrejšia a zaujímavejšia zákruta. To stačí na to, aby ste mali z auta iný pocit.

Ateca s pohonom prednej nápravy je fakt agilná a v zákrutách by chcela držať. Reálne však tejto snahe kolená podrážajú pneumatiky. Falkeny na tomto aute fakt nefungujú. Boli málo zahriate? Bola kĺzavejšia cesta? Iné pneumatiky na iných autách to zvládali. Takže reálne, Falkeny, konkrétne Azenis FK510, nie sú tou správnou voľbou. Možno na spotrebu, ale na jazdenie nie. A predsa, Formula Racing by mohla mať aj takúto zábavku.

Výraznej dynamike trochu nestíha motor. Má síce 110 kW (150 k) a spojenie s DSGčkom so siedmimi stupňami, ale asi radšej odporúčame priplatiť ešte 3 500 eur a získať tak štvorkolku s dvojlitrom a 30 kW (40 k) naviac. Spotreba bude vyššia, ale stále sa dostanete do 8,5 litra. S 1,5-kou sme jazdili za 7. To nie je zlé, ale zvládli by sme aj za menej. Veď dokáže vypnúť polovicu valcov.

Nie, motor nie je zlý, na normálne jazdenie je super. A dokonca zvláda aj adekvátne dynamické prejazdy. Plus máte na výber niekoľko režimov. My sme prepínali, väčšinou, medzi Eco a Sport. A potom sme nastavili režim Individual a bolo vybavené. Dobre, ešte sme nespomenuli jednu dôležitú časť jazdných vlastností. Ateca je aj na osemnástkach stále komfortná. A netreba jej ani adaptívny podvozok. Stačí ten klasický. Je tým kompromisom, o ktorý sa všetci snažia. Komfortný a drží v zákrutách.

Rodinné auto so športovými génmi

Ateca je priestranné auto. Vo výbave FR naviac aj vizuálne prezentuje svoju športovejšiu charakteristiku. Zásadná otázka pri nej znie, či naozaj treba každému štvorkolku. Nám by ju bolo treba. Je s dvojlitrovým benzínovým motorom, podobne ako má Karoq Sportline. Rozdiel v cene je len 3 500 eur. Ale ak chcete príjemné auto s pekným vzhľadom a na štvorkolke netrváte, tak s vybavenou Atecou s 1,5 TSI sa kľudne dostanete aj do hodnotu 30-tisíc eur. Tá to konkrétna vyšla tesne nad 28-tisíc. Super, že? Ani naftu asi nepotrebujete. Ozaj a do kufra pekne vojde aj Kickscooter!

Seat Ateca FR 1,5 TSI DSG FWD

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňov DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4363 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1615 mm
Rázvor osí kolies 2638 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1370/1920 kg
Batožinový priestor 510/áno, omnoho viac l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Spotreba (WLTP komb) 6,4-7,3
Emisie g CO2/km 146-155