Test Honda CB500X: Komfortný spoločník

Aj keď sme v našej redakcii pri testovaní naladení hlavne na autá, rovnako ako väčšinu mužov, aj nás stále od malička lákajú motorky. Niekto na ne nenašiel odvahu, iní o nich stále snívajú, ale nenašli odvahu čaro motoriek vyskúšať. Alebo len nebola tá správna chvíľa. A preto treba využiť každú jednu príležitosť si to vyskúšať.

Na motorkách už jazdím dlhé roky, ale to len príležitostne a len krátke trasy. Začínal som na Pionieri a odvtedy som vyskúšal rôzne štýly motoriek až som zistil, že pri mojej výške je na dlhšie cesty najlepšie cestné enduro. Odjazdil som už desiatky rôznych výletov na autách, každý rok chodíme z redakcie testovať zaujímave autá na horské alpské priesmyky. Nikdy som ale nevyskúšal niekoľkodňový výlet na motorkách. A po alpskom a rumunskom výjazde na autách ma táto možnosť začala veľmi lákať a zaujímať. S partiou kamarátov sme preto vymysleli výlet po slovenskom, rakúskom, českom a nemeckom pohraničí. Žiadnu rýchlu motorku som nechcel, stačilo mi jazdiť hodinu na KTM Super Duke, aby som zistil, že mám pred ňou ešte veľký rešpekt. Na moje skúsenosti s motorkami mala až extrémny výkon a radšej som ju po hodine vrátil. Veľká silná motorka by v tejto mojej recenzii vyznela určite zaujímavo, ale nakoniec bola k dispozícii menšia Honda CB500X a rozhodol som sa ju na tejto ceste vyskúšať. Cestné endnuro síce neohúri výkonom, ale na pohodovú jazdu pre neskúseného motorkára by mohlo byť celkom zaujímavé.

Keď som si o deň zisťoval prvé informácie, na fotkách som je veľkosť nedokázal celkom odhadnúť. Na prvý pohľad ale vyzerá veľmi pekne. Tým že ide iba o päťstovku s objemom 471 cm3 som nemal od výkonu veľké očakávania. Maximálny výkon je 35 kW (48 k) pri 8600 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment 43 Nm dosiahne pri 6500 otáčkach za minútu. Cestné enduro CB500X je jedným z trojičiek modelov predstavených v roku 2013. Jeho modelový súrodenci sú naháč CB500F a kapotážovaná verzia CBR500R.

V bielej farbe Pearl Metalloid White vyzerá zaujímavo. Ničím neprovokuje, skôr sa tvári dôstojne a reprezentatívne. Nepredstavujte si pod tým efekt Goldwinga alebo Harleya, ale motorku primeranú tejto triede. Nový model má vylepšenú ochranu proti vetru a dlhší zdvih odpruženia. Dizajn pre rok 2019 je výrazne agresívnejší ako to bolo po minulé roky. Snaží sa viac naviazať na dobrodružný štýl svojho väčšieho súrodenca CRF 1000L Africa Twin. Rozšírili sa jeho bočné kryty a kapotáže, čo ešte viac zvýraznilo vzhľad. V praxi to ale znamená aj výrazne lepšiu aerodynamiku a bezpečnosť pri diaľničnej rýchlosti. Dopomohlo tomu aj nové zväčšené plexi štítu.

Na komunikáciu s s vodičom slúži nový multifunkčný LCD display. Poskytuje údaje o rýchlosti, otáčkach, alebo rýchlostnom stupni. Ukazovateľ radenia je nastavený na 8750 ot/min. Je ho ale možné prestavovať po 250 ot/min krokoch v rozmedzí od 5000 do 8750 ot/min. Konštruktéri už počítali aj priestorom na umiestnenie GPS navigácie, pre ktorú sa ušlo miesto na rúrkovom nosiči plexi štítu.

Hlavný rám motorky z 35 mm kosoštvorcových oceľových profilov ostal pre modelový rok 2019 nezmenený. Stabilita 197 kilogramov vážiacej motorky je zabezpečená jej optimálnym rozložením medzi prednú a zadnú časť. Pri mojej výške bol problém skôr s nízkou výškou sedadla 830 milimetrov. CB 500X je určená určite pre nižšie postavy ako mojich 197 centimetrov. Aj keď som na nej spravil bezpečne za 3 dni približne 1200 kilometrov mimo diaľnic, cítil som, že ten posed za riadidlami nie je úplne ideálny.

Inak je CB 500x veľmi pohodlná.  Komfort počas jazdy sa dá zvoliť na základe 9tich nastavení prepätia pružiny, ktorá je spojená s robustným kyvným ramenom z obdĺžnikových oceľových profilov. Predné 17-palcové koleso bolo nahradené 19-palcovým čo pomáha nielen vzhľadu ale aj stabilite na nerovnom povrchu. Zadné koleso ostalo 17-palcové. Predné dvojpiestikové brzdy s vlnovými kotúčmi priemeru 310mm sú v zadu doplnené jednopiestovým strmeňom. Už v štandarde sa o bezpečnosť pri brzdení stará systéem ABS. 

Počas testovacieho týždňa sa CB500X osvedčila ako všestranná a obratná motorka pre nenáročného užívateľa. Možno nemá šmrnc ako jej silnejší súrodenci, pri jazde po meste sa ale odmení výbornou ovládateľnosťou podobnom skútrom, na okreskách poskytne bezpečnú jazdu a krásne zážitky. Na diaľnici sa síce nestratí, dokáže sa bez trápenia rozbehnúť na rýchlosť okolo 170 kilometrov za hodinu, ale to už nie je úplne to na čo bola stvorená. Lepšie sa cíti na úzkych kľukatých okreskách, kde sa viac zvýrazní jej ovľádateľnosť a stvorenie pri radosť z jazdy. Na týchto cestách nebudete mať ani pocit chýbajúceho výkonu. Do zákrut príjemne zrýchľuje a stíhate si okrem jazdy užívať aj prírodu a okolitú scenériu.

Týždeň v spoločnosti CB500X bol pre mňa spojením množstva príjemných zážitkov a dobrodružstiev. Aj keď ešte stále ako vodič uprednostňujem na výlety autá, mám taky pocit, že na motorky sa budem vracať čoraz častejšie. Úplne si viem po tomto týždni predstaviť, že ak nám jedného dňa zakážu jazdiť na silných a neekologických autách, tak si kúpim motorku. Budem sa túlať po vidieku a užívať si ten krásny vysokootáčkový zvuk a veľké zrýchlenie po výjazde zo zákrut. Aspoň si po nudných dňoch na nudnom a sterilnom elektrickom aute budem môcť zaspomínať na staré dobre časy. Teraz už len ostáva veriť, že keď nám ekologickí aktivisti začali brať autá, tak nám aspoň neberú benzínové motorky. Zatiaľ. Veď elektrické motorky už tiež sú.