S Renaultom Mégane RS sme sa už raz stretli. Ale vzor na letných pneumatikách a čiastočná snehová pokrývka nešli príliš dohromady. Tak prišiel čas na odvetu. A tentoraz pekne na osemnástkach, nie na príplatkových devätnástkach.
To, že na ňom pracovala sekcia Renautlu s názvom RenaultSport je jasne vidieť. Presne to isté oddelenie má na svedomí aj posledný koncept s bláznivým usporiadaním a názvom Twin Run. Ale nie športová tvár nie je jediná, ktorú Mégane RS ukazuje.
Civilizovaná tvár (Normal mode)
Povedzme si to na rovinu. Hothatch nie je len o maximálnych výkonoch, ale aj o praktickejších veciach. Mégane RS vo verzii Red Bull nie je tým autom, ktoré by provokovalo, ktoré by priťahovalo kompletne všetky pohľady. O jeho skutočnom potenciáli nemusia všetci vedieť. Jediné, čo ho naznačuje je masívnejšia, svalnatejšia karoséria a zmenené nárazníky. Na čiernej karosérii kričia jedine žlté spätné zrkadlá, žltá predná lišta F1 a zadný difúzor, tiež žltej farby. Ak by sme zabudli na logá Red Bull na bokoch a šachovnicu na streche, mohli by si ho niektorí pomýliť s obyčajným trojdverákom.
Renault svoju trojdverovú verziu Mégane označuje aj ako Coupé. Pri pohľade zboku na zvažujúcu sa strechu možno len súhlasiť. Ako na kupé pôsobia aj dlhé dvere. Ak teda niekto zaparkuje tesne vesľa vás, môžete mať problém s nastúpením. V tom momente, ako vkĺznete do sedadiel Recaro s hlbokými bočnicami zistíte, že miesta vpredu nie je málo. S prehľadom si zoberiete v hamburgrovom take away celé menu a dokážete ho umiestniť. Držiak na nápoje? Dostupný a udrží aj pollitrový pohár, ale častejšie v ňom budete mať mobil. Zvonka efektná zvažujúca sa strecha spraví vrásky vyšším pasažierom vzadu. Teda vlastne zadní pasažieri mužského pohlavia s výškou viac ako 185 centimetrov si pri dlhej ceste môžu vybúchať františkásku plešinku na hlave. Ale kolená budú mať relatívne v pohode. Dokonca aj nastúpiť na zadné sedadlá nerobí vďaka systému sklápania a posunu predných sedadiel žiaden obrovský problém. Vnútro zahŕňa ešte jeden priestor, ktorý racionálne zmýšľajúci potenciálny kupca bude brať do úvahy. Tým je samozrejme batožinový. A malý nie je. Mégane RS nie je úžitkové auto, ale do kufra vlezú dve debničky piva, elektrický gril a k nemu aj pár kíl mäsa.
Pri potrebe určitého komfortu sa ako ideálne javia osemnásťpalcové disky, ktoré vďaka vyššiemu profilovému číslu pneumatík pôsobia poddajnejšie. Ani cestovanie na dlhšie trasy tak nemožno prirovnať k maratónu hororov.
Keď už sedíte na mieste vodiča a naštartujete gombíkom bez potreby vsunutia karty, stále sa cítite relatívne normálne. Teda, ak sa dajú tie sedadlá, športový volant a hliníková hlavica radiacej páky dajú nazvať normálne. Motor sa ustáli na 700-800 otáčkach a nejaví žiadne známky výraznejších ambícií. Tie krotí aj výborné odhlučnenie. Vyrazíte, radíte pri 2500-3000 otáčkach a po brutalite nie je ani chýru, ani slychu. Ak sa neponáhľate a pôjdete po diaľnici maximálne 120, priemerná spotreba sa dostane iba na 7,3 litra. Ale o tom toto auto asi nie je, že?
Tvár monštra (Sport mode)
Po čase civilizované správanie začne nudiť. Zapadnúť do húfu monochromatických Fabii, Octavii a iných uberautmobilov je otravné. Na potlačenie frustrácie má Mégane RS Red Bull pár tlačidiel. Hneď prvé, čo spravíte je zapnutie RS Monitora. Spočiatku nie kvôli grafom využitia výkonu, ani kvôli sledovaniu preťaženia, ani kvôli meraniu zrýchlenia. Prvým dôvodom bude sledovanie teploty oleja. Nechcete mu predsa dávať na frak pri nízkej teplote, že? V momente ako sa dostane na správnu teplotu inštinktívne siahnete na tlačidlo stabilizačného systému a prepnete na Sport mode a prebudíte všetkých 265 koní pod prednou kapotou.
Voľnobeh sa zvýši na 1000-1100 otáčok. To počujete hneď. V RS monitore nastavíte brutálnejšiu reakciu na plyn a vyrazíte kamkoľvek, hlavne nie po diaľnici. Šuchtáte sa po dedine, zbadáte koniec, preškrtnutý nápis a ide to, dvojka, píp, trojka, píp, štvorka, zvukové orgie motora pri vysokých otáčkach prerušuje len pípanie pri nevyhnutnom preradení. A znova dedina. Prudké brzdy, oči máte vyskočené z hlavy a nalepené na prednom skle, radíte štvorku a prechádzate slušne 50. A potom sa všetko opakuje znova. Ibaže by sa našli nejaké zákruty. Ak sa vás držal niekto na väčšom sedane s obrovským výkonom na rovinke, tak v zákrutách dostane na hubu. Mégane RS so samosvorným diferenciálom prechádza kľukaté úseky bravúrne bez zaváhania. Jasné, na hrane je trocha nedotáčavý, je to predsa predokolka, ale všetko dokážete predvídať a korigovať. Pomáhajú vám hlavne pneumatiky. Michelin Pilot Sport s osemnásťpalcovými diskami sú lepšou alternatívou ako Bridgestone Potenza RE050A na devätnástkach. Práve v zákrutách tiež oceníte tú hlbokú konštrukciu sedadiel. Budú vás objímať a držať tak, že z nich určite nevyskočíte. Pokračujete a užívate si presné riadenie, slušnú prevodovku, ale najmä strieľanie do výfuku! Čo na tom, že idete za viac ako 15 litrov. Teda skôr za 20. Ale nedobehne vás hocičo. Toto je jedna z najlepších predokoliek. A cítite to.
Ako to teda vlastne je?
Mégane RS je naozaj auto s dvoma tvárami. Buď jazdíte relatívne úsporne bez akéhokoľvek vzrušenia a odveziete aj pár nižších ľudí s batožinou, alebo z neho spravíte zviera. Ľudia vzadu budú lietať po celom aute a zožerie aj trávu okolo cesty a chodcov z prechodu. Je to len vaša voľba. Tak rozmýšľajte a rozhodnite sa, ktorou cestou pôjdete. Mégane RS vo verzii Red Bull RB7 s podvozkom Cup, Recarami a RS Monitorom je ideálne auto. Teda najmä v prípade, že chcete jazdiť normálne, ale v prípade potreby chcete mať k dispozícii arzenál, ktorý zmetie z cesty a zadupe 80 percent okolitých áut.
Motor | |
Objem | 1998 cm3 |
Výkon | 195 kW (265 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 360 Nm pri 3000-5000 ot/min |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4299 mm |
Šírka | 1804 mm |
Výška | 1423 mm |
Rázvor osí kolies | 2640 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1462/373kg |
Batožinový priestor | 344/991 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 254 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,0 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 11,3/6,5/8,2 |
Dokonale ste navnadili na jazdu na tomto skvoste. Váš web by si zaslúžil viac čítateľskej pozornosti!