V živote chlapa číha deň čo deň pokušenie na každom kroku. Pri tomto teste som si spomenul na príbeh jedného kamaráta, ako vysvetľoval pravidlo nožníc v živote muža. Najprv som nechápavo počúval, ale postupne mi to začalo dávať zmysel. Rozprával o tom, ako máme veľké šťastie, lebo čím sme starší, tak sa nám na svete stále páči viac a viac žien. Tie, čo sa nám v mladosti páčili stále ostávajú v našich očiach krásne, bez ohľadu na to koľko vrások im na tvári pribudlo. A je úplne jedno, či to bola spolužiačka zo školy, ktorú sme dlhé roky nestretli. Na pravidle nožníc je ale najkrajšie to, že čím sme starší postupne „dorastajú“ ďalšie mladé a krásne a nožnice sa nádherne otvárajú…. Znie to veľmi krásne, ale realita je taká, že čím sme starší, tým sme pre ostatné ženy menej atraktívni a nožnice sa z druhej strany zatvárajú…. Áno, aj keď celý zmysel tohto pravidla je zameraný na ženy, platí to trochu aj pri autách. Prestalo sa niekomu páčiť auto, ktoré mal ako malý chlapec ako plagát nalepené na stene? Netúžite stále mať svoj obľúbený angličák stále doma, ale ako dospelý už v garáži a mierke 1:1? U každého z nás je v srdci miesto pre takéto detské lásky a ostanú tam určite na veky. Pri autách je krásne to, že aj keď sa na trhu objavujú stále rôzne zaujímavé novinky, nožnice sa z tej druhej strany nezatvárajú. Možno ich zatvára aktuálny stav na bankovom účte, ale to sa dá často napraviť….
V mojom prípade sa tieto imaginárne nožnice celé roky otváral Renault. Stačí spomenúť legendárne Alpine A110, R5 GT Turbo, Spider alebo Clio Williams. Pokušenia bolo dosť, ale aj keď som mal možnosť vyskúšať stovky zaujímavých aut, reálne som Renaulty nikdy nemal možnosť vyskúšať. Teda pokiaľ nepočítam krátku jazdu s Mégane 1,4 prvej generácie. V posledných rokoch ale sledujem úspechy a chvály na ostatné modely odladené od Renault Sport. Chvál na zatiaľ posledný Mégane RS je plný internet, a klamal by som keby ma to nezačalo zaujímať. Preto som nedokázal odolať, keď sa u nás v redakcii objavila modrá kráska s označím GT na prednej kapote. A bola to láska na prvý pohľad. Dobre, asi to nie je láska na celý život, ale na dnes mi hlavu zamotala dosť. Tá francúzska elegancia na mňa dokonalo funguje. Možno nie je vyzývavá ako Talianky, ale ani chladná ako konkurentky z Nemecka. Všetko spolu pekne doladené skoro do dokonalosti. Píšem skoro, lebo dokonalosť je nudná a ťažko by v tomto svete niekde hľadala. Hlavne, keď sa na ňu začínam pozerám cez ružové okuliare…
Keď už máme v redakcii testovať takúto krásnu a výkonnú modelku, bolo by hriech ju nezobrať niekam na romantický výlet. Možno sa niekomu bude zdať štvorvalec 1,6 TCe s výkonom 151 kW (205 k) slabý, ale prvé spoločne kilometre jasne ukazujú, že to nieje tak a môžeme si spolu užiť dostatok zábavy. Romantický predĺžený víkend na alpských horských priesmykoch znie úplne dokonalo. Len ja, GT a tie najkrajšie horské cesty. Výnimočne ma dnes Octavia RS ktorú berie na víkend kolega z redakcie necháva chladným. Sám som prekvapený, že moje oči dnes patria len Mégane GT. Cestou po diaľnici sa máme čas sa trochu lepšie spoznať. Športové, výborne tvarované, sedadlá sú pohodlné aj na dlhšie cesty. Vďaka tomu som si mohol užívať pohodlie a výborne jazdné vlastnosti počas celého dňa. Mégane GT sme už v redakcii testovali, nebudem vás preto zaťažovať popisom základných tvarov, parametrov alebo výbav, keď si ich môžte prečítať v staršom teste.
Jednoducho povedané, jazda je prekvapivá pre každého, kto ešte neskúsil podvozok 4Control. V zákrutách sa natáča zadná náprava. Pri bežných jazdných režimoch do 60 km/h proti tej prednej a potom rovnako. Pri športovom nastavení je hranica posunutá na 80 km/h. Najskôr sa možno zľaknete, že zadok ide akosi inak ako na autách s pevne daným nastavením. Možno budete pociťovať, najmä pri vyšších rýchlostiach, že auto ide do šmyku. Ale v momente ako sa zžijete s natáčaním máte vyhrané, už si nebudete vedieť veľmi predstaviť jazdu bez tohto systému. Jasné, viac sa budú drať zadné pneumatiky, ale verte, že v každej zákrute budete konštatovať, že to nevadí.
Mégane GT je vďaka kvalite sedadiel a spracovaniu interiéru príjemný diaľničný spoločník. Podvozok je komfortný, motor výborne odhlučnený. Ozýva sa až keď ho prepnete do režimu Sport a poctivo drží vysoké otáčky. Výborne reaguje na plynový pedál a pri zrýchlení znateľne zatlačí chrbát do sedadiel. Kombinácia motora a prevodovky sa Francúzom podarila. Ak nevyhovuje radenie automatu, stačí prepnúť manuálne radenie. A vtedy sa už dá s GT užiť naozaj veľká zábava. Ako to už v živote býva, nič nie je dokonalé a aj tá najkrajšia láska má svoje muchy a chybičky krásy. Pri jazde v kolónach a na diaľnici som si obľúbil používanie adaptívneho tempomatu. Nerozumiem prečo v Renaulte obmedzili jeho použitie len na určitú rýchlosť. Áno, horná hranica na 140km/h dáva ešte zmysel. Isť 200km/h na tempomat bude určite veľké riziko. Ale prečo obmedzili aj spodnú hranicu? Načo mi je v aute adaptívny tempomat, ak sa auto nevie plynulo posúvať v rannej zápche? Pre mňa je to jedna z jeho základných funkcií.
Našťastie cieľom cesty nie sú diaľnice, ale krásne horské priesmyky. Za Viedňou opúšťame diaľnicu a začína chvíľa, na ktorú som dlhé týždne čakal. Na adaptívny tempomat rýchlo zabúdam. Na okreskách ide Mégane GT výborne. Zásluhu na tom má určite natáčacia zadná náprava 4Control. Na kvalitnej ceste funguje výborne, ale na horšom povrchu a vysokej rýchlosti je cítiť od zadnej nápravy neistotu. Prejavuje sa to ale len v krízových situáciách. Inak je znateľne cítiť, že 4Control pri prejazde zákrut pomáha. Jazda v režime Sport je na týchto cestách veľký zážitok. Vždy som sníval o tom prevetrať nejaký hothatch na alpských kopcoch, a Mégane GT mi do tej predstavy sadol úplne ideálne. Výkonu bolo dostatok, podvozok funguje tak ako sa od auta na týchto cestách očakáva. Vysoké tempo po čase prestala zvládať prevodovka. Po dlhej ostrejšej jazde na hlavnom displeji oznámila že sa prehrieva a treba zvoľniť tempo. Sklamanie, na druhú stranu výborné, že auto vie správne komunikovať a oznámi vodičovi že sa mu niečo nepáči. Neviem posúdiť čo to je bežné pri každom GT s touto prevodovkou, alebo len chvíľková nevoľnosť testovaného modelu. Ďalšie dni už ale fungovala výborne a radila celé dni tak ako by mala.
Po jazdeckej stránke je s Méganom GT na horských alpských cestách výborná zábava. V mojom prípade až nad očakávania. Áno, nemal som žiadne veľké pretekárske ambície, ale chcel som si užiť krásny víkend, niečo si odjazdiť a kochať sa nádherným horským prostredím. Na ostrú jazdu bude vhodnejší Mégane RS. GT je skôr ideálny kompromis ako dievča do voza, aj do koča. Rozumná každodenná partnerka, s ktorou si viete užiť okrem romantiky aj trochu ostrejšiu zábavy. A hlavne vyzerá veľmi dobre, až vám ju budú určite závidieť aj kamaráti, čo musia jazdiť nudné firemné autá. Možno som na kopcoch nebol s GT najrýchlejší, nájde sa veľa rýchlejších áut. Ale tomu pohľadu keď som ho niekde v kopoch odstavil na kraji cesty sa len máločo dokázalo vyrovnať. Možno to bolo len tou modrou metalízou. Ale to je jedno, Méganu GT v tej krásnej modrej farbe to v Alpách veľmi krásne sadlo…
Renault Mégane GT TCe 205 EDC
Motor | R4 benzín |
Objem | 1618 cm3 |
Výkon | 151 kW (205 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 280 Nm pri 2400 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7 stupňová dvojspojková |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4359 mm |
Šírka | 1814 mm |
Výška | 1447 mm |
Rázvor osí kolies | 2669 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1467/1924 kg |
Batožinový priestor | 384/1247 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,8/4,9/6,0 |
Emisie g CO2/km | 134 |