Renault vyrukoval s faceliftom modelu Megane a rovno aj z jeho vrcholnou verziou. Teda ak model RS rátame ako samostatný. Novým vrcholom ponuky je plug-in hybrid označený spojením E-Tech. Výkonom sa stavia na vrchol rebríčka civilných verzií modelu a je dostupný len s karosériou kombi.
Jednoducho, Renault tiež musel naskočiť na vlak automobilov s hybridnými technológiami. A už na papieri vyzerá všetko naozaj výborne. Jednoduchá konštrukcia, žiadne zbytočné zaberanie miesta batériami. Je toto dokonalý hybridný kombík? Ako pre koho, do mesta určite. My sme skúsili verziu s výbavou R.S. Line s vynikajúcou modrou farbou Iron.
Elegancia, či šport?
Megane Grandtour je najmä zboku vyváženejšou verziou modelu, lebo má dlhší zadok. Je naozaj škoda, že automobilka už nevyrába model GT s natáčaním zadnej nápravy 4Control. Vlastne náhrada je výbava R.S. Line, ktorá vytvára dojem športového auta aj v prípade plug-in hybridného modelu. Teda nie športového, športovejšieho.
Vlastne to, čomu sa pri pohľade zvonka treba venovať je facelift. Ten, v prípade Megane, pozostáva z nových nárazníkov a nových zadných svetiel. Na verzii RS Line je tiež vidno niekoľko takýchto úprav. Zadné svetlá vytvárajú v noci 3D efekt akoby boli hlbšie ako reálne sú. Zvonka toho teda viac vidieť nie je.
Vlastne ešte pre základné verzie, či skôr tie, ktoré nie sú R.S. Line, pribudla v ponuke nová sivomodrá farba, ktorá sa na Megane Grandtour až neuveriteľne dobre hodí. Vlastne s týmto lakom vyzerá naozaj elegantne. Oproti nemu je R.S. Line s modrou Iron trochu vagabund, pôsobí agresívnejšie a pohľady nemusí priťahovať samotný tvar, ale robí to práve táto farba.
Dizajn Megane si stále zachováva charakteristické prvky pre túto generáciu. Sú to predĺžené LEDkové denné svetlá, ktoré zasahujú až do nárazníka. Veľkou novinkou faceliftu, ktorá je nielen pri základných verziách, ale aj pri športovo ladenej R.S. Line, sú smerovky integrované do hlavného svetla, už nie sú samostatne v nárazníku ako doteraz. Je však jedna vec, čo sa dá autu vytknúť. Aj keď to je R.S. Line, tak vyzerá celkom vysoko. Nie celkovo, ale podvozkovo.
Viac miesta
Renault Megane je kompaktným autom nižšej strednej triedy. A jeho kombiverzia je väčšia nielen v kufri, ale aj na zadných sedadlách. Veď prírastok rázvoru je 43 milimetrov, čo nie je málo, keďže sa všetko pretavilo do priestoru pre kolená pasažierov na zadných sedadlách. To musí cítiť každý, kto sa viezol v jednom a aj v druhom druhu karosérie modelu.
Poďme na to teda od kufra. Ten je dostatočne veľký a nejako výrazne do neho nezasahujú batérie. Teda, má objem 389 litrov, kým bežný spaľovací Megane má 449 litrov. Stále je to dobrá hodnota. Akurát nárazník a hrana batožinového priestoru sú naozaj masívne a vybrať niečo, čo je za zadnými operadlami je záležitosť špinavých nohavíc.
Priestor na zadných sedadlách je príjemný pre dvoch, trojica je tradične obmedzená tvarom sedacej časti. Ale to je v tomto priestore problém každého zo zástupcov triedy. A dostatok priestoru je aj vpredu, to je však takmer v každom novom aute. Dokonca má vodič a spolujazdec spoločnú lakťovú opierku, na ktorej sa lakte nemusia spravidla dotýkať.
To, čo je pred vodičom je nové. Nový displej miesto malého, čo nahradil kruhové prístroje už na začiatku života štvrtej generácie Megane, je väčší. A má omnoho lepšiu grafiku. To isté sa dá povedať aj o strede s novým displejom a systémom EasyLink. Ten je najväčším krokom vpred. Len škoda, že nepodporuje bezdrôtové zrkadlenie mobilných telefónov.
Z Lega do reality
Prevodovku najskôr konštruktéri spravili z Lega. Cool! A potom ju pretavili do systému fungujúceho v reálnom svete. Multimódová automatická prevodovka má dva prevodové stupne pre elektrický pohon a 4 stupne pre pohon spaľovacím motorom. Prevodovka nemá žiadnu spojku. Otáčky synchronizuje elektromotor. Vlastne sú to dva motory, niekoľko stupňov mágie a z toho jazda.
V praxi Renault uvádza dojazd na nabitie batérie s kapacitou 9,8 kWh až 50 kilometrov, pričom v meste to je až 65 kilometrov. My sme dali 45 mimo mesta, čo je naozaj blízko údaju, ktorý udáva výrobca. S nabíjaním je to jednoduché a jasné, auto má klasické pomalé nabíjanie, ktoré v domácich podmienkach s iným ističom a inou zásuvkou zvláda 3,7 kW. Nabitie teda trvá 3 hodiny. Pri klasickej nabíjačke s 2,3 kW je to 5 hodín.
Ale po skončení elektrodojazdu sa auto stále správa ako hybrid, takže optimalizuje jazdu. Reálne však počuť ako sa pripája spaľovací motor, ktorý na diaľnici trochu viac počuť. Ak často jazdíte práve po diaľniciach, tak toto auto nie je pre vás. Teda ak jazdíte dlhé trasy, kde pracuje benzínový 1,6-litrový atmosférický motor. Spotreba pri diaľničných kilometroch sa dostáva nad 6,7 litra, čo je viac ako má TCe 160 v Kadjare. Toto auto má rado cesty mimo mesta a cesty v meste. V takom prípade vie odmeniť spotrebou s hodnotami okolo 5 litrov. Teda ak vypadne elektrický pohon. Ak nie, tak viete celý týždeň jazdiť na elektrickú energiu.
Je to všetko stále o tom ako kto dokáže využiť plug-in hybridný pohon. Ale ak ho dokážete využiť, tak v Megane Grandtour ponúka aj príjemnú dynamiku. Jasné, musíte mať nastavený režim Sport, ktorý neobmedzuje nič a nechá všetko fungovať v prospech najvyššieho možného výkonu. Vtedy benzín tečie z maličkej nádrže s objemom 39 litrov o niečo rýchlejšie.
Koľko a prečo?
Medzi konkurentov môžeme zaradiť všeličo. Od Toyoty Corolla Dynamic Force ako kombi bez možnosti nabíjania zo siete, až po nové modely SEATu, Škody a podobne s turbobenzínmi. Ale reálne má Megane Grandtour E-Tech jedného zásadného konkurenta. Je ním strelec z vlastných radov. Vo výbave R.S. Line stále figuruje motor TCe 160 s rovnakým výkonom, ale trochu nižšou cenou. Základ E-Techu s touto výbavou je 30 790 eur a TCe 160 so sedemstupňovým automatom stojí 24 190 eur. Keď máte ešte stále nevyčerpanú dotáciu 5000 eur, tak sa dostanete na rozdiel iba 1600 eur. Stojí to za to? Musíte posúdiť podľa vlastného jazdenia. My by sme si ale v Megane Grandtour vedeli predstaviť kľudne 200 koní a natáčanie zadnej nápravy 4Control. Vlastne chceme benzínové GT naspäť. Takto je príliš veľký rozdiel medzi RSkom a bežnými modelmi.
Doba plug-in hybridov je teda aj v Renaulte a už nastálo.
Renault Megane Grandtour R.S. Line E-Tech
Motor | R4 benzín + elektromotor |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 67 kW (91 k) spaľovací motor 51 kW (69 k) elektromotor 117 kW (160 k) kombinovaný výkon |
Krútiaci moment | 144 Nm spaľovací motor 205 Nm elektromotor |
Prevodovka | Multimódová automatická: 2 stupne pre elektromotor 4 stupne pre spaľovací motor |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4626 mm |
Šírka | 1814 mm |
Výška | 1449 mm |
Rázvor osí kolies | 2712 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1678/2131 kg |
Batožinový priestor | 389/1372 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 183 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,8 s |
Spotreba (WLTP komb.) | 1,3-1,4 |
Emisie g CO2/km | 29-32 |