Karosérie sedan sú často prehliadané, lebo neponúkajú takú praktickosť ako kombíky. A ak budeme dôslední, tak niečo strácajú aj oproti liftbackom. Lenže stále sú tou najelegantnejšou verziou väčšiny modelov, teda až do momentu, kým sa v ponuke neobjaví napríklad kupé.
Renault Mégane je ako sedan po prestávke s vymeneným názvom Fluence. Zase to je nutné rozobrať. Mégane sedan vlastne nie je Mégane sedan, ale Mégane GrandCoupé. Označenie akiste pripomína BMW a ich 6tku a 4ku. Lenže GrandCoupé je v tomto prípade naozaj len vzletným označením pre sedan, veď nemá bezrámové okná dverí. Ostatné by kľudne sedelo.
Je to kupé, nie je to kupé?
Názvová dilema je naozaj hlavnou témou. Je jasné, že označenie sedan, alebo kedysi používané Classic, nie je tým pravým lákadlom. A Renaultu asi podľa predstáv nevyšla ani zmena názvu na Fluence. Tak máme Mégane GrandCoupé.
Reálne sa profil možno na kupé podobá, ale kupé by malo mať dvojicu dverí. To Mégane nemá a teraz vlastne ani jeden. A štvordverové kupé by zase mali byť bez rámov okien. Dosť slovnej polemiky, Mégane GrandCoupé je pekný. Zboku má veľmi vyvážené tvary, len možno zadná náprava občas vyzerá, že poskytuje viac svetlej výšky ako predná.
Prednú časť si s iným autom ako je Mégane nepomýlite. Počkať! Možno si celé auto pomýlite s Talismanom. Rozdiely sú v detailoch, ale o to výraznejších. Spojené svetlá, kupéčkovejší bočný profil a čiastočne tvar svetlometov sú výraznými nápovedami. O niečo menej do očí bijú bočné okná. Mégane ich končí na dverách, kým Talismanu pokračujú aj do posledného stĺpiku karosérie. Mégane ich však nahrádza naozaj efektným a príjemným prelisom. Najkrajší detail? Pravdepodobne áno, teda aspoň podľa nás.
Každý si určite položí jednu zásadnú otázku. Je krajšie kombi, hatchback, alebo sedan, pardon, GrandCoupé. My by sme asi skončili medzi nerozhodne medzi Grandtourom a GrandCoupé, obe karosérie sú naozaj veľmi pekné a možno patria medzi najkrajšie modely v triede. Naviac Mégane GrandCoupé disponuje ešte jedným detailom, ktorý nie je štandardom. Koncovka výfuku je reálna, nie je to len imitácia v nárazníku! A červená je fakt úžasná.
Je to sedan, nie je to kupé?
V prednej časti máte v GrandCoupé presne to, čo očakávate z kombi a hatchbacku. Sériový malý displej s horizontálnym usporiadaním nahradil vertikálny s viacerými funkciami. Sústreďuje aj klimatizáciu. Len tá sa vysúva zo spodnej časti a niekedy ju netrafíte na prvý raz. Displej nie je pomalý, ale ani rýchly, reaguje tak akurát. Vertikálne rozmiestnenie oceníte najmä pri navigácii.
Priestor vpredu je úplne dostačujúci, nikdy sa nebudete sťažovať. Teda ak nemeriate viac ako čínski basketbalisti (Yao Ming meria 2,29 metra). Vzadu to bude o niečo horšie. Reálny pocit ako v kupé je práve na tých miestach. Strecha sa elegantne zvažuje dole, čím elegantne zmenšuje miesto na hlavu. Pritom na kolená je ho naozaj dosť.
O nedostatok objemu sa nebude sťažovať nikto v oblasti batožinového priestoru. Znova teda žiadne pripomienky, podobne ako na miesto vpredu. Kufor otvoríte buď kľúčom, alebo tlačidlom vľavo pod volantom, kde sa, mimochodom, otvára aj nádrž. Lenže tlačidlo priamo na veku budete hľadať márne. Našťastie otváranie mávaním nohou pod nárazníkom funguje naozaj výborne a netreba ani elektrické otváranie, vyklopenie zabezpečia pružiny. Plus pánty netrčia do priestoru, ako pri lacnejších kusoch, sú pekne zakryté. Lenže máte stále sedan so všetkými nevýhodami. Vlastne s jednou výraznou, otvor na prístup do veľkého kufra je celkom malý. Však viete, že keď chcete prepraviť chladničku, či nábytok v aute nižšej strednej triedy, potrebujete kombi, sedan chcete kvôli tvaru.
Výbava Intens ponúka príjemne tvarované a pohodlné sedadlá. Sú čalúnené kombináciou koženky a mikroplyšu. To je taká látka s malými chĺpkami, inak veľmi príjemná na dotyk. Na údržbu už taká príjemná nie je, pretože sa na ňu chytajú vlasy a vlastne každá čiastočka. Psa v takto čalúnenom aute voziť asi nechcete.
Najlepší v ponuke
Viac výkonu v ponuke nenájdete. Najvýkonnejší motor je dCi 130, 1,6-litrový štvorvalec, ktorý už je overený a je naozaj dobrý. Je dobrý v hatchbacku, je dobrý v kombi, je dobrý vo všetkom, v čom sme ho mali. Rovnaký výkon má aj benzínová jedna-dvojka, ale pokiaľ jazdíte aspoň 20 tisíc ročne, choďte do nafty, je ešte lepšia. Ale zase benzín je v ponuke s automatom EDC, ktorý dCi 130 nemá.
Rozpohybovanie karosérie nie je dychberúce, netrhá krčné prvky, ale je dostatočne razantné a zase sa dá konštatovať, že príjemné. Výkon 96 kW (130 k) prichádza v naozaj kultivovanom balení. Na preteky teda nie je, ale na spotrebu určite je. S diaľničnými presunmi a aj dynamickejšími prejazdmi ostatných prostredí sme sa dostali za celý test na 4,8 litra. Ale pri ľahkej nohe a na zimných pneumatikách nebol problém sa hýbať aj zospodu hranice 4 litrov.
Od podvozku, rovnako ako od motora, nečakáte výrazné športové vlastnosti. A to je len dobre. V prvom rade je tu komfort. Istota v prejazdoch zákrut je pri GrandCoupé väčšia ako pri hatchbacku, kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti, ale reálne, spoznáte to? Nie, na taký limit sa na oboch autách po sebe nedostanete. Pri horších cestách je síce hluk podvozku počuť, avšak iba ak máte vypnuté rádio. Ak niečo počúvate, tak to ani neregistrujete.
Vlastne jediná chyba auta je adaptívny tempomat. Maximum, ktorým dokáže jazdiť je 140 km/h. Ale minimum je 40 km/h. V preklade to znamená, že po dosiahnutí hranice 40 km/h sa pri brzdení jednoducho deaktivuje. Už nebude fungovať, zahrá vám melódiu a musíte brzdiť sami. Väčší problém to však je pri automate. Pri manuále predsa musíte aj tak radiť a už vtedy sa adaptívny tempomat vypína.
Elegancia v prvom rade
Nepraktický otvor na batožinu? Nevadí, GrandCoupé je o elegancii. A vôbec nie je o športe. Je o komforte. Elegantná komfortná verzia je naozaj super a narážka na telenovely z nadpisu je spojená s miestom produkcie. Vyrába sa v Turecku, kde aj veľa nudných seriálov. Môžeme povedať, že práve Megane GrandCoupe nudný nie je. Zaujme tvarmi a ak je dobre zvolená farba, tak naozaj láka pohľady.
V ponuke nám však chýba verzia s 4Control podvozkom, balíkom vizáže GT, veľkými kolesami a decentnou odtrhovou hranou na kufri. Taký light športovec…
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Renault Megane GrandCoupé dCi 130 Intens
Motor | R4 nafta |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 320 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4632 mm |
Šírka | 1814 mm |
Výška | 1443 mm |
Rázvor osí kolies | 2711 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1476/1933 kg |
Batožinový priestor | 550/987 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 201 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,7/3,7/4,0 |
Emisie g CO2/km | 105 |