Test Renault Megane E-Tech Electric: Posun hraníc

Renault Megane je na trhu už od roku 1995, kedy šokoval a priniesol svieži vietor do nižšej strednej triedy. Odvtedy však prešlo už veľa času a automobilka uviedla už piatu generáciu modelu. Je však úplne iná ako tá štvrtá, najmä pri pohľade na pohonné jednotky. V ponuke je len elektrická energia a Megane E-Tech Electric.

Nový model predvádza úplne nový prístup aj ku tvarovaniu a robí asi rovnaký rozruch ako prvá generácia pred takmer 30 rokmi. Mňa posadili do najlepšie vybavenej verzie s označením EV60 220 k Optimum Charge Iconic.

Sci-fi tvár Megane E-Tech Electric

Najvyššia výbava Renaultu Megane E-Tech Electric, Iconic, je charakteristická najmä v prednej časti. Nie je to až tak svetlami, ktoré v noci svietia ako dve kobry oproti sebe, je to skôr predným nárazníkom. Kombinácia sivej farby karosérie s žlto-zlatými doplnkami je prinajmenšom nezvyklá a priťahuje väčšiu pozornosť smerom k autu.

Megane s elektrickým pohonom je však tradičným hatchbackom, ktorý plne nadväzuje na svojho predchodcu s poradovým číslom 4. Jediné, čo hovorí o nezvyklostí je predsa použitie masívnych 20-palcových kolies. Pri nich je možné očakávať nielen väčšiu náchylnosť na poškriabanie pri parkovaní, ale taktiež trošku drahšie pneumatiky. Keď som si pozeral ceny, tak jedna Goodyear EfficientGrip vyšla 175 eur. Ku gumám sa dostanem neskôr, zatiaľ stačí vedieť ich cenu. 700 eur za sadu. Ale aj vďaka nim pôsobí dizajn vozidla naozaj veľmi kompaktne a celok vytvára dojem maličkého auta. Až pri uvedomení si samotného rozmeru diskov prichádza to precitnutie.

Tvary klasického hatchbacku sú jedna vec, ale detaily zase druhá. Zadné svetla sú prepojené LEDkovým pásom, ktorý svieti formou jemných línii a vyzerá jednoducho brutálne v podvečer a v šere. Aj tu na nárazníku badať žlté detaily, ktoré celok ozvláštňujú a práve tieto línie vozidlo opticky rozširujú. Treba uznať, že aj z tohto pohľadu sa Megane piatej generácie podaril.

A teraz vážne, chcete takéto žlté doplnky ku svojmu sivému autu? Jasné, Megane môže byť aj bez nich, lebo je v ponuke aj s inými farbami karosérie. Ku dizajnu sa veľmi dobre hodí aj červená metalíza, ktorá má celkom hlboký odtieň a hodí sa vlastne ku všetkým Renaultom, ktoré kedy v ponuke bolí. Tento odtieň naviac nemá žlté prvky v nárazníkoch. Aj keď by možno tento elektrický automobil vyzeral dobre aj s menšími 19-palcovými diskami, tak tie vôbec ponuke nie sú. Renault stavil na unifikáciu a na dobrú výzorovú stránku všetkých vybavových stupňov, v ponuke sú osemnástky a dvadsiatky, nič viac.

Optimal charge, optimal place

Vybavím to hneď na začiatku. Renault Megane E-tech Electric nie je veľké auto. Nikto to od neho ani nečaká a svojou vnútornou veľkosťou skôr ako nástupca Megane zožne aplauz ako nástupca menšieho elektromobilu Zoe. Možno to tak bolo aj zamýšľané a na poslednú chvíľu si to konštruktéri, či skôr marketingoví stratégovia rozmysleli, ale reálne je stále veľkosť použiteľná pre vozidlo nižšej strednej triedy, či segmentu C, podľa toho ktorú formulku preferujete.

Kým kufor je celkom obrovský, s objemom 389 litrov, interiér až taký veľký nie je, najmä pre pasažierov na zadných sedadlách. Môžem s prehľadom povedať, že sám za seba si sadnem, hlavne ak vypnem komfortné nastavovanie sedadla a posúvanie vzad pri vystupovaní, ale na kolená rozhodne nebudem mať štedrý priestor. Bude skôr priemerný. A to isté platí aj na hlavu, kde menej miesta spôsobuje klesajúca strecha.

Ak sa však pozriem na dizajn, tak ten je naozaj prepracovaný. Renault využíva, v prednej časti, novú prístrojovú dosku a ako keby voľne zavesenú lakťovú opierku. Na lakťovej opierke ma celkom hnevalo, že sa nedala zaaretovať do jednej polohy. Ak som ju mal vzadu a brzdil som, tak sa mi pôsobením tlaku môjho lakťa posunula vpred. Je to síce blbosť, ale dokáže to šokovať. Naspäť ku samotnému interiéru a prístrojovej doske.

Tvarovanie vychádza z odkazu na Renault 20, Ktorý sa premával pred 50 rokmi. Vidno to najmä na usporiadaní stredového displeja vertikálne a vodičovho klasicky na šírku. Práve ten stredný displej je naozaj zaujímavý. Využíva totiž nový systém openR link, ktorý prináša Android do vozidla. V reálnom svete to znamená, že je všetko až smartfónovo jednoduché a zrkadlenie nie je problém. Teda s zrkadlenie s mobilom využívajúcim systém od Applu. Počul som, že s niektorými Androidmi mal systém Android trochu problém. Tento konflikt robotov však nehrozí v prípade jabĺk a robotov. To najlepšie je však využívanie vstavaných máp. nie zrkadlenie. Má to jeden zásadný dôvod. Renault Megane E-tech Electric dokáže vypočítať kedy treba spraviť prestávku na nabíjanie, koľko má trvať a tiež, čo je tiež dôležité, s koľkými percentami batérie sa vodič vráti do cieľa, alebo do neho príde. Túto funkciu som využíval stále a občas som ju prerýval využitím máp z mobilu, kvôli trošku lepším správam o ceste. Avšak aj v prípade vstavaného systému boli naozaj na dobrej úrovni.

Som elektrický, nahradím spaľováky?

Budúcnosť je podľa Renaultu elektrická a tomu prispôsobuje aj model Megane, ktorý aktuálne v piatej generácii prichádza naozaj iba s elektrickým motorom. Na výber sú síce dva výkony a dve baterkové kapacity, ale žiaden spaľovací agregát v ponuke nie je. Je to zlé? Je to dobre? Ťažko povedať, veď v ponuke ešte určitú dobu ostane aj tradičný, či skôr tradičnejší, model štvrtej generácie, ktorý má práve agregáty spaľujúce benzín a naftu.

Výkon tohto konkrétneho kusu je 160 kW (218 k), ktoré elektromotor smeruje na prednú nápravu a na stovku sa dostane za 7,5 sekundy. Je to takmer teritórium ostrých hatchbackov a za takéto výkony by sa nemusel hanbiť ani model Clio RS tretej generácie. Vlastne ani tej štvrtej. Na bežné jazdenie je trochu priškrtený v režime Eco. Aj napriek zníženiu na jazdu úplne bez problémov stačí a dynamickými parametrami nezaostáva za ostatnou premávkou.

Ten veľký šok prichádza pri pohľade na spotrebu. Pri bežnom jazdení mimo diaľnic sa dá držať, bez problému, v hodnotách okolo 12 až 13 kWh. Aj s diaľnicami a trochu voľnejším tempom, v preklade do 120 km/h, je kombinovaná spotreba do 15,5 kWh na sto kilometrov. A to sú hodnoty písané v tabuľkách. Ak však zrýchlite výraznejšie nad 130 km/h, nebodaj sa priblížite k rýchlosti 150, tak si Megane vypýta okolo dvacky. Stále je to však dobrá hodnota a pocitovo nabitie z batérie vôbec neodchádza. Na plné nabitie batérie s kapacitou 60 kWh, čiže tej väčšej, dokážete prejsť aj štyristo kilometrov. Reálnych štyristo kilometrov, nie ako to kedysi malo Zoe v teoretickej hladine a podľa tokov energie pri špeciálnych laboratórnych podmienkach. Nabíjanie je možné výkonom až 130 kW, ktoré základná verzia Boost Charge nemá. 

Je Megane E-tech Electric super? Áno, ale nesmiete od neho chcieť dynamickú jazdu. Vtedy prichádzajú k slovu pneumatiky s ekologickou špecifikáciou. Tá je tak ekologická, že stále pískajú a nie je problém ich utrhnúť. Pre niekoho to môže byť zábava, ale ja by som určite volil ich výmenu v čo najkratšom čase. Ten čas by bol aj tak dlhý, ak by som chcel tie pôvodné Goodyear EfficientGrip zjazdiť. Majú totiž tvrdú zmes a idú dole veľmi pomaly. Zvolil by som skôr alternatívu forme Michelin Pilot Sport 4, ktoré koncern vyrába aj v tomto netradičnom rozmere, ale jedna stojí 331 eur. Autu by som tým prepožičal lepšie jazdné vlastnosti, ktoré práve Goodyear EfficientGrip dokonale zabíjajú.

Elektromobil na každý deň

Automobilka Renault vyrobila vozidlo, s ktorým sa dá na elektrickú energiu jazdiť naozaj denne. Až na tie šialené pneumatiky je jazda aj celkom príjemná, možno by som prijal o palec menšie disky, aby bola ešte trošku pohodlnejšia. Ale reálne si viem predstaviť, že by som toto auto mal zaparkované doma. Ale muselo by to byť vedľa Alpine A110. Lenže tu prichádza ďalší zásadný bod Megane. Tento kus, ktorý vidíte na fotkách, stojí tesne nad 50-tisíc eur. V rámci svojej triedy ponúka naozaj dobré úžitkové vlastnosti a fantastický dojazd okorenený veľmi dobrým manažmentom batérie. Čiže suma je to naozaj adekvátna. Avšak mne stále v hlave bliká kontrolka, že od 56 000 eur je väčšie vozidlo s väčšou batériou a vyšším výkonom. Ktoré to je môžete skúsiť hádať a napísať mi na Facebooku.

Renault Megane E-Tech Electric EV60 220 k Optimum Charge Iconic 

Motor

elektrický

Kapacita batérie 60 kWh
Výkon 160 kW/218 koní pri 5 473-11 688 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 100-4 714 ot/min
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4200 mm
Šírka 1768 mm
Výška 1505 mm
Rázvor osí kolies 2685 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1711 kg
Batožinový priestor 389 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,5 s
Spotreba (kWh/100km) 16,1
Dojazd 450 km WLTP