Test Renault Master sklápač: Master & Commander

Denník kapitána: pondelok

Dnes je ten deň. Idem si konečne prevziať novú loď. Podľa doterajších zistení má byť žltá pre päť mužov posádky a mňa. Vraj má mať aj miesto pre tovar a nejaké ďalšie pašerácke priestory, o ktorých ani piráti zatiaľ netušia. To by mohlo zachrániť naše cennosti v prípade nájazdu tejto pliagy. Cesta na miesto prevzatia novej lode sa mi zdá nekonečná. To je vždy tak, keď sa človek na niečo teší.

Denník kapitána: utorok

Z technických príčin loď beriem až dnes. Vchádzam do lodenice a preberám kľúče. Stále ju však v malom prístave nevidím. Vraj ešte prechádza poslednými úpravami a čistením. Zrazu sa za sklenou tabuľou zjavuje. Žltá vpredu a sivá v druhej polovici. Z triedy patrí asi k tomu najkrajšiemu, čo sa dá vybrať. A práve farba definitívne udrie do očí najskôr. Vo špecifikácii stojí, že nesie názov Žltá Citrón. Leziem za kormidlo na kapitánsky mostík a obzerám si moje nové miesto. Môj trón je odetý do príplatkovej kombinácie čiernej s červenou a modrou. Vďaka za túto položku v cenníku, oživuje mostík pri plavbe a vyzerá, že sa tak ľahko nezašpiní. Medzi mnou a navigátorom sa rozprestiera celá préria. Teda vlastne sme tak 80 centimetrov od seba. Absencia tretieho sedadla vpredu mi umožňuje výmenu s náhradným kapitánom bez nutnosti vystaviť sa vonkajším vplyvom a najmä prípadnému nepriaznivému počasiu. Všetko skontrolované a púšťam výkonný naftový agregát. Jeho zvuk mi netrhá bubienky, ale symfóniou sa tiež nazvať nedá. Taký priemer. Vyrážam z prístavu a hneď sa mi do hlavy tlačí myšlienka, že menšia by bola asi obratnejšia. Prechádzam popri meste a kotvím vo väčšom prístave pri obchodnom dome. Miesto bežne určené na plavidlá mi je malé. Kotvím cez dve, ale nikomu to nevadí. Trochu horšie pohľady na mňa vrhajú suchozemské krysy, keď skúšam funkčnosť výklopného zariadenia. Kašlem na nich, nech sa starajú o seba! Vyklopenie sprevádza megasilné pípanie, aké by stačilo aj na zaoceánsky parník, keby parkoval. Odchádzam podľa polohy slnka idem smerom k domovskému prístavu.

Denník kapitána: streda

Včerajšia plavba domov sa niesla v pokojnom duchu. Moja nová loď má rešpekt u vodičov malých plavidiel. Asi je to rozmermi. Veď bezmála sedem metrov hneď naznačí, že to nie je len tak. Pri legálnych limitoch to včera tiež nebola tragédia. Sprevodovanie motora je síce skôr na akceleráciu, či rozbeh pri nej záťaži, ale ani pri vysokej rýchlosti nebolo treba pri komunikácii s navgátorom zvyšovať hlas. Dnes toho na pláne veľa nemáme. Vlastne len vylihovanie v domovskom prístave. To znamená len skúmanie lode. Vpredu nie je morská panna, ako by sa na nákladný krížnik hodilo ale štýlová maska s obrovskými reflektormi, aby ste sa na mori nestratili. Kontrolujem aj ako sa dá vymeniť žiarovka a na počudovanie jednoducho. Ku svetlu je zozadu výborný prístup. Na veliteľský mostík sa dostávam úplne ľahko. Vliezam cez obrovské vráta s uhlom otvorenia cudzím pre bežné plavidlá. Udomácnenie nie je záležitosťou hodín, ale iba minút. Svoje veci si môžem odložiť nad hlavu do police, alebo do niektorého otvoru nad prístrojmi. Pod predným oknom je dokonca zásuvka na prídavný displej sonaru, prípadne nabíjačku bezdrôtového telekomunikačného prístroja. Časť výbavy sa zmestí aj do priehradiek na vnútornej strane dverí. Okrem iného som tam bez problémov vopchal aj dvojlitrovú fľašu. Ba dokonca dve. Časť nevyhnutných vecí si svoje miesto nájde aj v skrinke pred navigátorom. Ale eso, pašerácku truhlicu som našiel pod zadným štvorsedadlom. Bez obmedzení by sme tam vedeli skryť priemerne veľký poklad, prípadne jedného utečenca. Kým na predných vrátach sa otvárajú okná normálne, na zadných sú posuvné. Posádka má síce dvere na každej strane, ale musí naskakovať šikovne, kvôli menšiemu prielezu. Štyria vedľa seba budú na dlhej plavbe možno nadávať, ale môžu byť radi, že ich nevyženiem za búrky zmotávať plachty.

Denník kapitána: štvrtok

Dnes okolo obeda sme s navigátorom vyplávali smerom na mesto s hradom, do lodenice s logom modrého oválu, kde sa konala prezentácia ich flotily. Kotvíme priamo v zálive medzi konkurenčnými loďami. Veliteľ flotily nás však okamžite usmerňuje a naviguje na špeciálne miesto pre cudzie plavidlá. Aj tá polhodinová rebelia však priniesla zvláštne príjemný pocit. Plavba naspäť začala, ale slnko bolo zakryté, hviezdy ešte nevyšli, tak sme s navigátorom zvolili trasu na istotu. Kľukatá miestna riečka nepôsobila žiadne problémy. Dĺžka síce naznačovala horšie manévrovanie, ale nič, s čím by sa nedalo vysporiadať. Večer konečne kotvíme v domovskom prístave.

Denník kapitána: piatok

Dnes znova len leháro. Obzerám si miesto pre tovar. Dokážeme prepraviť 694 kilogramov. A tým som našiel najväčšiu slabinu krížnika. Buď teda plná nádrž, plná posádka a bez nákladu, alebo skôr štyria a miešačka, či pár vriec cementu. Ak by pršalo dá sa nákladný priestor elegantne prekryť plachtou uchytiteľnou o sériové háky. Prípadne miešačku možno pripevniť o oká v podlahe. Vykladaniu pomáha vyklápací mechanizmus. Sypké materiály tak vôbec neznamenajú prekážku. Keď spomínam slabiny… Svetlá síce majú automatický režim so svetelným snímačom, ale ten má default nastavenie vypnuté. Jednoduché a elegantné riešenie tkvie v ponechaní prepínača stále na zapnuté. Pri vypnutí agregátu sa vypnú a pri prebudení zase zapnú. Pozerám sa na zúbky naftovému motoru. Ten výkon posiela dopredu. Aby bol lepšie využiteľný ide cez šesťstupňový manuálny prevodník. Vraj dáva výkon ako 125 koní (92 kW) a roztočí to momentom až 310 Nm. Na papieri celkom pekné cifry, ale v reálnom svete to je tak akurát. Keď sa mi priplietlo pomalšie plavidlo, pri predbiehaní by som dal čokoľvek za viac. Tých 25 koní naviac by bolo ideál. Ale aspoň si nevypýtal veľa. Štyri valce dokázali v priemere vyžiť s desiatimi litrami.

Denník kapitána: sobota

Dnes je búrka. Sedím na kapitánskom kresle a cítim sa dobre, veď s touto loďou sa nám nič nemôže stať. Dokonca má aj automatické zotieranie predného okna, takže mám o starosť menej. Vrásky mi robí len pohár z fastfoodu pri kanáli, lebo nie a nie sa niekam vopchať. Musí byť vo dverách. Ale to je daň za miesto pre posádku. V prípade troch sedadiel vpredu by sa situácia výrazne zlepšila pôsobením sklopného stolíka v strede.

Denník kapitána: nedeľa

Nastal čas rozlúčenia. Slzy zatlačovať nemusím, ešte sa s krížnikom tejto triedy stretnem. Bol výborným spoločníkom. Preplavili sme sa každou úžinou a vždy som vedel, kde je predná a kde zadná časť. Trochu neobratnosti vyvažovali obrovské zrkadlá s predĺženými ramenami. Ako jediný nedostatok tak zostáva obmedzená nosnosť. Ale s trochou rozmýšľania to nie je také priamočiare.

 

Motor
Objem 2 298 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 310 Nm pri 1250-2500 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 6538 mm
Šírka 2100 mm
Výška 2370 mm
Rázvor osí kolies 4332 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 2806/694 kg
Batožinový priestor nekonečno l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť – km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h – s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,5/7,1/8,0