Máte do 30 rokov, jazdíte na Mégane RS, nič neriešite, len to, kde natankovať benzín so sto oktánmi a ako bude znieť kombinácia Akrapovič a stage 2 Bluefin na extrémne nastavenie plynového pedálu. Avšak život ide ďalej. Časom sa dostanete do fázy, keď bude jednoducho treba viac miesta a viac pohodlia, plus nižšiu spotrebu.
Renault myslí presne na takéto požiadavky svojich zákazníkov a má pre nich ako primárne auto nachystanú jednu veľmi špeciálnu verziu liftbacku Laguna. V rodnom liste má napísane Renault Laguna GT 4Control. Vyzerá to poriadne komplikovane, ale vôbec to tak nie je, je to jednoduché ako facka. Ak chcete zhrnutie, tak práve tento model je jedným z najlepších áut na ovládanie, ktoré sa v strednej triede bijú o zákazníkov.
Buď, alebo…
Po modrom Cliu GT musí byť aj Laguna GT rovnakej farby. Neoplatí sa šetriť na sfarbení auta. Modrá sa na liftback hodí najlepšie. Liftback? Áno, ak neviete, čo to je, tak si spomeňte na Škodu Octavia. Síce vyzerá ako sedan, a podľa triedy by ním aj mal byť, ale kufor sa otvára aj so zadným oknom, čo zväčšuje nakladací priestor.
Pri pohľade na prednú časť vynikne relatívne nízko postavená kapota. Svetlá po stranách s akýmsi primračením nevystrašia síce nikoho, ale Lagune prepožičiavajú nasrdený výraz. Chrómové lišty pod svetlami skrývajú LED denné svetlá. Ale zďaleka najlepším detailom celej prednej časti je tvar kapoty s prelisom v strede od znaku až po čelné sklo.
Nech sa pozeráte zboku na Lagunu akokoľvek dlho, liftback sa zdá športový. Nie, nie je to kupé so štyrmi dverami ako Volkswagen CC, ale dynamika mu rozhodne nechýba. Aj keď kľučky dostali lakovanie vo farbe karosérie, spätné zrkadlá sú pre GT čierne, rovnako ako strecha testovaného kusu. Vlastne tak, ako aj osemnásťpalcové disky Interlagos. Tie nám pripomenuli fantastické zážitky s Cliom RS tretej generácie. Sú úplne rovnaké, len v strede tróni logo automobilky a nie písmená R a S.
Všetky pohľady na Lagunu GT sú výborné, auto vyzerá dobre zo všetkých uhlov. To platí až do momentu, keď pozorovateľ prejde dozadu. Zozadu má síce GT dve koncovky výfuku a aj nárazník so zabudovanou značkou vyzerá v poriadku. Kontroverzné sú až svetlá. Vodorovné usporiadanie na Lagune Coupe vyšlo, ale tu sú vyššie a môžu pôsobiť pre niektorých jedincov zvláštne. Sú avantgardnejšie ako väčšina iných. Ak však nie sú po chuti, Renault má stále v ponuke kombi, kde sú svetlá tradičnejšie.
Šport, či pohodlie?
V interiéri akoby sa stratili skoro všetky farby. Je prísne monochromatický. Biela, šedá a čierna sú tými farbami, ktoré sú skoro všade. Jediné detaily, inej farby sú ručičky a fragmenty panelu pred vodičom, konektory na bezpečnostné pásy, trojuholník na výstražné blikanie a štvorka v nápise 4Control.
Je výborné, že Francúzi nepoužili čisto čiernu tému. Práve šedá alcantara v strede sedadiel, bledosivé lišty a niekoľko ďalších detailov robia ten rozdiel, ktorý dokáže aspoň čiastočne podporiť lepšiu náladu, na rozdiel od temného čierneho vnútra.
Samozrejme si najskôr sadnete na sedadlo vodiča. Síce je komfortné, ale má aj slušné bočné vedenie. Na dlhých cestách oceníte, že nesedíte na niečom, čo tuhosťou konkuruje bukovej doske. V zime a aj v lete budete síce frfľať, že hlavica radiacej páky je buď príliš chladná, alebo príliš horúca, ale v momente ako sa dostane na prevádzkovú teplotu si budete pripadať ako v športovom aute, pretože rovnakú mal aj Mégane RS RB7.
Tá okrúhla vec pred vami nie je príliš okrúhla. Podľa trendov doby získala v spodnej časti sploštený tvar. Tento znak športovosti auta vychádza z vozidiel, ktoré majú tak hlboké sedadlá, že bez odmontovania kormidla, prípadne jeho zrezania nie je možné nasadnúť.
Palubná doska nadchne každého, kto má plné zuby klasických tvarov. Stredová konzola akoby nebola spojená so stredovým tunelom. Ani fyzicky, ani vizuálne, ani materiálovo. Vo vnútri Laguna vôbec nevyzerá na to, že bola predstavená už pred siedmymi rokmi.
Pri strednej triede sa dosť výrazne hodnotí aj priestor v aute. Vpredu sa situácia dostala na štandard. Vzadu na nohy priestor nechýba, možno pre vyšších bude absentovať na hlavu. Občas tak môže prísť ku kontaktu medzi ňou a stropom. No a kufor? Na lídra v triede sa hrať rozhodne nechce. Avšak stále ponúka dosť priestoru na všetko, čo budete potrebovať bežne voziť. Ak nie, tak využijete sklopné sedadlá.
4WS = 4Control
Natáčanie zadnej nápravy dostal do víťazného ťaženia systém 4WS od Hondy. Renault používa podobný princíp. V nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako tie predné. To z relatívne veľkej Laguny robí šťuku medzi veľrybami. V praxi to znamená, že cítite, že auto ovládate ľahšie, nenarobíte sa toľko točením volantu a zvrtnete sa aj na úzkej ceste. Vo vyšších rýchlostiach zase zadné kolesá kopírujú pohyby predných až do uhla 3,5 stupňa. Na ceste to zlepší reakcie v zákrutách. Laguna hltá zákruty s podobnou vervou ako niektoré hothatche.
K agilite na ceste však netreba len podvozok. Ak by bol výkon nízky, tak by sa auto ani poriadne nedostalo na rýchlosti, pri ktorých je zábava. Laguna GT však stavila na naftový dvojliter so štyrmi valcami a prepĺňaním. Výkon 127 kW (175 k) je tým správnym, ktorý dokáže s karosériou veľmi svižne pohybovať.
Cypo Design gallery
Aj vďaka 380 Nm zvláda liftback stovku za 8,8 sekundy. Pocitovo však zrýchľuje lepšie ako na papieri. Naviac je stabilná aj pri rýchlostiach nad 150 km/h. K dokonalosti pohonnej a prenosovej sústavy Lagune GT chýba len samosvorný diferenciál a trochu presnejšia prevodovka.
Nech je GT akokoľvek rýchle a agilné v zákrutách, užívateľov bude zaujímať aj spotreba. Pri hojnom využití diaľnic a dynamického potenciálu motora a podvozka sa hodnota ustálila na 5,4 litroch. Pri bežnom jazdení by sme sa vedeli priemerne dostať aj pod hranicu 5 litrov. Aj keď by sme ju hneď na to dvihli pri nejakom prejazde peknej kľukatej cesty.
4Control jednoducho treba
Renault Laguna začína, aspoň podľa cenníka, už na hodnote 20 990 eur. Tá verzia je síce dobrá, ale najlepšia je určite tá, ktorú sme testovali. Už len kvôli tomu fantastickému podvozku, nízkej spotrebe a základnej výbave. Znamená síce príplatok 8300 eur, ale budú to tie financie, ktoré nikdy, pokiaľ budete auto riadiť neoľutujete. Z konkurencie nikto neponúka tak sofistikovaný podvozok. Nastavenie tuhosti nájdete, ale natáčanie zadnej nápravy určite nie.
Ako Lagunu GT s podvozkom 4Control chcete, tak máte ešte pár rokov na kúpu. Predpokladáme, že dva až tri. A potom ak si ju kúpite, tak pri kúpe ďalšieho auta nebudete chcieť nič iné ako natáčaciu zadnú nápravu. Treba dúfať, že Renault pracuje na niečom podobnom aj pre nástupcu.
Motor | R4 Turbo |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 127 kW (173 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 380 Nm pri 2000 ot/min |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4695 mm |
Šírka | 1811 mm |
Výška | 1445 mm |
Rázvor osí kolies | 2756 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1418/2050 kg |
Batožinový priestor | 450/1377 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 210 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,5/4,0/4,5 |