Test Renault Fluence 1,6 dCi – Výletná plavba

Renault Fluence bol už od predstavenia na Slovensku niečím zvláštnym. Pôvodne totiž nebol určený pre Európu. Automobilka len zobrala auto zo svojej dcérskej spoločnosti, prehodila názov a bolo vybavené. Podobne spravila aj s modelom Koleos. Pôvodcom je tak Samsung SM3. Zdá sa, že by to mohol byť aj názov chladničky, ale označenie naozaj patrí autu. Pre Európu sa vyrába v tureckej továrni v meste Bursa.

Fluence tvrdo bráni karosériu sedan. Žiadne vyklápanie zadného okna, žiadne dvojdielne veká batožinového priestoru. Proste klasický sedan so všetkým, čo k nemu patrí. Vizuálne je práve takáto alternatíva karosérie väčšinou vyváženejšia ako hatchbacky, ktoré sú useknuté tesne za zadnými kolesami.

K neduhom sedanov odjakživa patril menší nakladací otvor batožinového priestoru. Pri Fluence sme to nezaregistrovali a do kufra sa nám vošlo všetko, čo sme tam potrebovali dať. Aj keď je na druhú stranu pravda, že sme tam nepchali sedaciu súpravu. Každý, kto si kupuje sedan má toto určite na mysli a nevadí mu to. Vyváži to elegancia. Ako problém obrovského kufra by sme predostreli niečo iné. Pánty na jeho úchytoch sú lacným riešením, ale zasahujú do samotného objemu. V preklade, keď je kufor otvorený, tak je všetko v poriadku, naložíte až po hranu, ale ako začnete zatvárať, zistíte, že uchytenie veka sa postupne derie do vnútra. Takže z bokov pekne poupratovať a bude to v poriadku.

P8166176a

Facelift zastihol kórejského Európana hlavne v prednej časti, čo je vidieť na prvý pohľad. Kým do modernizácie bol nemastný, neslaný a nenápadný, po nej je spredu naozaj pekný. Ešte keby bol vo farbe karosérie aj celý zadný nárazník, pôsobil by Fluence ešte elegantnejšie.

Nami testovaný kus mal béžovú farbu. Tá vyzerá ako okamžitý hit a väčšina exemplárov Fluence má práve takú farbu. Veľa ľuďom sa naozaj páči, ale niektorí boli tak odvážni, že ju prirovnali k nemeckým taxíkom. Aj preto by sme my radšej volili modrú metalízu, s ktorou nie je až tak nápadný, ale neokuká sa po dlhšiu dobu.

Facelift zasiahol aj vnútro modelu, konkrétne pribudol systém R-Link. K nemu sa ale vrátime neskôr. V prvom rade treba vyzdvihnúť miesto. Ako vpredu, tak aj vzadu sa nikto s priemernou postavou nesťažoval. Ak by sa ale chcel vzadu posadiť niekto s viac ako dvoma metrami, dotýkal by sa hlavou strechy a už by to pohodlné nebolo. Avšak na kolená by bolo miesta stále dosť.

Kladné hodnotenie si zaslúžia aj pohodlné predné sedadlá, v prípade Dynamique čalúnené kombináciou kože a látky. O bočnom vedení nemá príliš zmysel, pretože auto nie je vonkoncom nastavené športovo. Toto je pohodlie ako má byť!

P8166202a

Prístrojová doska vyzerá presne ako v modeloch Mégane. Takže je hneď zrejmé, že pred vodičom bude pofaceliftový prístroj s digitálnym ukazovateľom teploty motora, hladiny paliva a rýchlomerom. Na rýchlomer môžu hľadieť všetci členovia posádky, čo je dvojsečná zbraň. Pasažieri zozadu tak dokážu kričať, že sme v obci a už máme 52 kilometrov za hodinu! Tí sa ale dajú umlčať vyhrážkou o vyložení a pešej túre.

Prekvapilo nás, že Fluence nedostal od konštruktérov trojblik pri ťuknutí do páčky smeroviek. Ale ešte viac implementácia systému R-link. Naň sme si už stihli zvyknúť v Cliu RS a Capture. Rovnako funguje aj v sedane, ale s jedným háčikom. Ovládanie vymyslel niekto, kto má buď pasiu v neergonomicky umiestnených kolieskach, alebo niekto, kto má minimálne meter a pol dlhé ruky. Kolieskom na rádiu sa môžete snažiť koľko chcete, zaručene to do 15 minút vzdáte a miesto toho sa budete načahovať za dotykovým displejom na vrchu prístrojovej dosky. Možno by stačilo ho posunúť hneď nad výduchy klimatizácie. Síce by nevyzeral príliš pekne, ale bol by určite lepší na ovládanie. Keď už sa však k displeju nahnete, máte všetko usporiadané pekne, logicky a funkčne. Je to ako jedenie jemne prepálených rezňov. Síce škodia zdraviu, ale sú dobré. Displej je síce zvláštne umiestnený, ale výborný. A keď si pustíte zvuk motora Clia Cup, tak umiestnenie už vadiť nebude. Vlastne ešte jednu chybu nájdete. Na prístrojovej doske ozvláštnenej peknou čiernou lesklou lištou sú aj dva výduchy v strede. A tie sa nedajú zavrieť. To najmä pri naťahovaní sa za R-linkom nie je práve optimálne, lebo všetok chladný vzduch cez stred ide na lakeť.

Akékoľvek drobnosti, ktoré by sa mohli zdať menej príjemnými však zmiznú po naštartovaní. Podľa nás je 1,6 dCi jedným z najlepších štvorvalcových naftových agregátov s menším objemom. Okrem toho, že ponúka dostatok výkonu nepýta za svoje služby katastrofálne vysoké dávky z nádrže. Inak povedané, na nádrž by sme dali aj 1200 kilometrov, ale reálne nám v bežnom živote vychádzala spotreba okolo 5 litrov. Pri zohľadnení štýlu jazdy a potrieb zrýchľovania to vyzerá na výbornú hodnotu. A ku priečinku výkon si tiež píšeme minimálne 98 percent. Jasné, Fluence by mohol mať aj 120 kW (163 k), ale aj 96 kW (130 k) je úplne dostatočné, ba až nadpriemerné. Nečudujeme sa, keby fámy o použití motora pre novú generáciu Mercedesu triedy C boli pravdivé. Ten motor je fakt vynikajúci. V podstate by asi bola chyba kupovať Fluence s akýmkoľvek iným agregátom.

P8186301a

S Fluence sa však nesmiete prudko vrhať do zákrut. Niežeby to auto vôbec nezvládalo, ale nie je mu to príliš po vôli. Náklony karosérie však odradia od športových jázd. Skôr sa mu hodia plavné presuny po diaľnici. No a pri jazde mimo obce podvozok filtruje všetky problémy, ktoré cestári nestíhajú opravovať. Takže na slovenské cesty úplne presne stavaný. Aj svetlá výška akoby bola konštruovaná na taký zložitý terén. Fluence patrí medzi najvyššie autá, čo do svetlej výšky, ktoré sme testovali. Samozrejme, ak vypustíme kategóriu SUV. Ale aspoň netreba príliš rozmýšľať pri parkovaní.

Na to, že je Fluence v triede, ktorú na Slovensku zabrala Škoda Octavia má prekvapivo nízku cenu. Testovaný kus sa vopchal so všetkým, vrátane 17-palcových zliatinových diskov pod 18 000 eur. Na tak vybavené auto s vynikajúcim motorom musíme skonštatovať, že výborná cena. Dokonca vyváži všetky detaily, ktoré by sa mohli stať menej príjemnými. Ak by sme ho brali my, siahli by sme po výbave Privilége, ktorá je len o 200 eur (aktuálne) drahšia. No a potom by sme prehodili podvozok za športový a dali nastriekať spodnú časť zadného nárazníka. Potom by bol Fluence skoro dokonalý.

Motor
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4618 mm
Šírka 1809 mm
Výška 1479 mm
Rázvor osí kolies 2702 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1324/526 kg
Batožinový priestor 530 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,7/3,9/4,6