Test Mercedes-Benz E450 All-Terrain: Elegán aj mimo cesty

Mercedes-Benz Triedy E, tá súčasná generácia, prešla polovicou svojho životného cyklu a modernizácie sa dočkali všetky verzie. All-Terrain je tá, ktorá nie je na cestách takým častým zjavom. Vlastne by sa dalo povedať, že najčastejšie na cestách zbadáte klasický sedan, potom kombi a All-Terrain je až na konci zjavení.

A to je škoda, lebo All-Terrain je najuniverzálnejšou verziou Triedy E. Oplastovaný kombík vznikol ako reakcia na úspech Audi Allroad a tiež Volva XC70 a V90 Cross Country. Po facelifte má E viacero agregátov, ale na vrchole je práve verzia označená E450. To znamená, že All-Terrain AMG neexistuje.

Voľba farby je kľúčová

Terénny vzhľad, oplastovanie karosérie, imitácia spodného krytu motora z masívneho plechu, maska chladiča, ktorá hovorí, že toto auto patrí ku GLE, či GLS hovoria jasne. Ale práve na čiernej, či teda tmavosivej farbe to vôbec nie je vidieť. Vlastne spredu po vytlačení vzduchového podvozku na najvyššiu úroveň vyzerá tak, že chce zvládnuť všetky nástrahy.

Ale stále to nie je ten koncept s portálovými nápravami. All-Terrain 4×4 na druhú bol jedným z najbrutálnejších konceptov, ktoré automobilka pripravila. Ten by však nebol tak univerzálny. Veď do ťažkého terénu sa s takýmto kombíkom nebude nikto hrnúť. Toto je o niečom inom.

Toto je o cestovaní na dlhé trasy a o prejdení toho posledného kilometra s nespevneným povrchom bez strachu o balík nárazníkov AMG a o spodok auta. A oproti plnokrvným SUVčkam ponúka takmer porovnateľné vlastnosti mimo cesty, ale má nižší profil, nižšie ťažisko, menšiu spotrebu a je omnoho racionálnejším autom.

Avšak treba naň konkrétnu farbu, ktorá s ním funguje. Táto tmavosivá to úplne nie je. V lete sme na predvádzacích jazdách mali červenú. A tá bola dokonalá. Ale nie je pre každého. Takže tmavomodrá, alebo strieborná by s All-Terrainom fungovali omnoho lepšie a dali by vyniknúť tomu, čo vlastne toto auto reálne je.

Trieda E nemôže byť malá

Kombi od Mercedesu, naviac Trieda E a malé? To ešte nebolo. Súčasná generácia ponúka naozaj veľký batožinový priestor a tiež veľa miesta na každom sedadle v interiéri. Dobre, pasažier sediaci vzadu v strede to bude mať trochu horšie, ale stále sa dokáže usadiť.

Ale to, čo je každému jasné netreba hovoriť. Kedysi mali takéto Mercedesy aj dve doplnkové sedadlá v batožinovom priestore, otočené proti smeru jazdy. To už v tomto novom nehrozí, ale na sedem miest je aj tak lepšia Trieda V. Z kufra ale poďme rovno na predné sedadlá.

Nový volant má dotykové ovládanie s haptickou odozvou, ktorá funguje, akurát sa treba naučiť ako neprepínať náhodne pri otáčaní volantom. Takisto dotykové ovládanie má aj celý informačno-zábavný systém MBUX. Koliesko je mŕtve, teda v prípade Mercedesov. Aj to len niektorých, lebo pri kupé sme mali koliesko aj na ovládanie MBUX.

Všetky prvky, ktoré sú v aute sú zobrazené na dvoch displejoch zakomponovaných do čiernej plochy veľkosti longboardu. Nič nie je násilné a všetko zobrazenie je naozaj detailné a premakané. Až by sa dalo povedať, že hľadanie niektorých funkcii je zložitejšie ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Vtedy ale stačí povedať čarovné spojenie. Nie Abraka-dabra, ale Hej, Mercedes! a môžete po česky zadávať povely. Všetko funguje intuitívne a dá sa logicky vymyslieť kombinácia slov, ktoré dôjdu k želanému efektu.

Vzduch a valce v rade

All-Terrain je jedinou verziou Triedy E, ktorá má štandardne vzduchový podvozok. Hybridy ho mať nemôžu, AMG tiež nie. Logika je jasná. A ostatné verzie ho majú za príplatok 1 800 eur. A aj ten spôsobuje, že auto pôsobí na diaľnici ako koráb a pohodlie jeho druhé meno. Je to jeden z najlepšie nastavených vzduchových podvozkov Mercedesu súčasnosti.

Ale podvozok je len jeden z prvkov pohodlia. Tým ďalším je motor. Je tichý a kultivovaný. Má predsa šesť valcov v rade. Je to vlastne polovičný dvanásťvalec. A k tomu má ešte EQ Boost. Mild-hybrid doplnok, ktorý má 16 kW (22 k). Samotný motor ponúka 270 kW (367 k). Spojený je s deväťstupňovým automatom.

Zrýchlenie je podľa papierov 5,4 sekundy. A v realite? V realite je stovka na rýchlomeri naozaj rýchlo. A aj pružnosť stojí za to. Stačí režim Sport a stlačenie akceleračného pedálu dokáže v okamihu auto vystreliť k vyššej rýchlosti. Ešte dôležitejšia ako samotná výkonová charakteristika je však kultivovanosť auta, čo sme už naznačili. Motor má tak kľudný chod, že ho takmer nepočuť a do interiéru sa neprenáša ani jedna vibrácia.

Ale ako to je so spotrebou? Predsalen, výkonný šesťvalec spaľujúci benzín nie je práve zárukou nízkych prísunov paliva. Ale toto je celkom prekvapenie. Pri bežnom jazdení je 8,5 taký ľahko dosiahnuteľný priemer. Aj pri dynamickejšej jazde to nemusí byť výrazne nad 10 litrov. A pri naozaj opatrnom stláčaní pedála vpravo sme sa dostali na 6,0 litra počas 40 kilometrov. Môže za to aj trochu zvláštny pocit pri stláčaní brzdy. Na dávkovanie si treba zvyknúť.

Ani nemá veľmi veľa príplatkov

Tento kus All-Terrainu stojí 98 946 eur. To znamená, že má príplatkov len za 19-tisíc eur. A naozaj mu nič nechýba. Je tým kontinentálnym prepravníkom, v ktorom pôjdete kamkoľvek ak budete mať problém s lietaním v súčasnej dobe. S asistentami a udržiavaním pruhu a adaptívnym tempomatom, ktoré majú len kúsok od autonómneho riadenia je cestovanie fakt hračka. Naviac adaptívny tempomat je aj prediktívnym tempomatom, ktorý mení rýchlosť podľa aktuálnych limitov a tiež podľa toho aký má tvar zákruta. Toto auto je na dlhé trasy ako stvorené. Nie, vlastne ono je stvorené na dlhé trasy. Na nich určite pomôže aj aparatúra Burmester, ktorá hrá fakt dobre. Allroad je možno terénnejší, ale All-Terrain sa mu môže postaviť úplne bez straty bodov.

Mercedes-Benz E450 All-Terrain

Motor R6 benzín
Objem 2999 cm3
Výkon 270 kW (367 k) pri 5500-6100 ot/min
EQ Boost: 16 kW (22 k)
Krútiaci moment 500 Nm pri 1600-4000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 9-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4945 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1460 mm
Rázvor osí kolies 2939 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2065/2690 kg
Batožinový priestor 640/1820 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,4 s
Spotreba (komb)  8,7-9,1 l/100 km
Emisie g CO2/km áno