Renault nedávno inovoval svoj model Captur, ktorý sa najviac zmenil zvonka. Tak to aspoň vyzerá. My sme pri teste jednej z naftových verzií vyslovili také tajné želanie, aby automobilka pod kapotu dala aj výkonnejšiu verziu 1,5-litrového naftového motora. A asi náš test niekto zodpovedný čítal. Už v ponuke je.
Captur je práve tým modelom, ktorý začal s individualizáciou trochu hlbšie, má predsa možnosti farebných striech a rôzne balíky farebných doplnkov. Facelift nič z toho nezmenil, ale pridal niečo extra. To sa volá Initiale Paris a je vrcholnou výbavou. K nám sa zatiaľ dostala verzia X-Mod, ale tiež s bohatou výbavou.
Nie je oranžový, skôr medený
Uvádzacia farba Capturu bola sýto oranžová. Ale to bolo už celkom dávno. Modernizácia ju vytlačila a je skôr kombináciou oranžovej a hnedej. Farbe sa najviac hodí označenie medená. A na Captur je výbornou voľbou, nezanikne nikde. Vlastne to Captur nezanikne aj tak, ale s bielou je nenápadnejší.
Najväčšia zmena vizáže auta, okrem farby, prichádza vpredu. Kým do faceliftu môže mať halogénové svetlá, po facelifte môže svietiť LED Pure Vision systémom. Áno, predné svetlá sú LEDkové, ale kompletne. Nenatáčajú sa, ale svieta aj napriek tomu veľmi dobre a slušne funguje aj automatické prepínanie diaľkových.
Predná maska je ešte rozšírená, ale stále nie sme pri tom najvýraznejšom prvku. V nárazníku si našli miesto nové LEDkové pásy na denné svietenie. Majú výrazný tvar písmena C a sú obtočené okolo hmlových svetiel.
Vzadu je noviniek omnoho menej. Svetlá sú takmer totožné. Jediným dielom, ktorý ukazuje, že toto je novší kus je imitácia ochrany podvozku. Nový tvar s tromi výstupkami miesto dvoch dávajú autu vizuálne väčšiu šírku. Ak sa pýtate, tak áno, po facelifte je Captur krajší.
Digitálna doba
Vnútri Capturu sú prístroje pred vodičom totožné s Cliom. Ale to nie je jediné auto v portfóliu značky, ktoré ich využíva, má ich aj Trafic. Inak je všetko tam, kde to mal aj predchodca. Akoby sa tu nič faceliftom nezmenilo. Prístrojovka je z tvrdšieho plastu, ale vyzerá dostatočne dobre, nie je to na štýl popolnice, na tieto plasty sa pozerá celkom dobre.
Vodičove sedadlo môže mať integrovanú lakťovú opierku. Sedadlo nie je ani tvrdé, ani mäkké, také akurát. Len možno niekomu bude vadiť, že sedák nie je o centimeter dlhší. Len to zase záleží od vzrastu a celkových telesných proporcií. Priestorovo však na predných sedadlách maximálne vodič občas zavadí o spolujazdca lakťom, keď sa ten bude snažiť ukoristiť lakťovú opierku.
Zadná lavica je posuvná a operadlo delené. Variabilita je veľmi dobrá a núdzovo vzadu odveziete aj troch. Len pri zapínaní pásov nie je vylúčený kontakt rúk so zadkom spolusediacich. Výborne vyzerajú aj gumové náhrady vreciek na operadlách predných sedadiel. Len o praktickosti môžeme trochu pochybovať. O praktickosti zipsov na sedadlách pochybovať nemusíme. Vďaka nim zhodíte poťahy, operiete a nahodíte znova. Jednoduché a účinné, ale niektoré výbavy túto možnosť nemajú. Nevieme si to predstaviť na Initiale Paris napríklad.
Pri štyroch-piatich ľuďoch na palube zostáva aj slušný priestor na batožinu. Ak sa zdá malý a na zadných sedadlách idú krpci, tak celú lavicu môžete posunúť vpred. A plus môžete sklopiť delené operadlá. K rovnej podlahe pomáha nastaviteľná podlaha, môžete ju však dať úplne na spodok a budete mať síce schod, ale zároveň naozaj veľký priestor.
No a potom vám to dojde. Jedna zmena je naozaj výrazná, ale nie je ju vidieť úplne hneď, alebo skôr si ju neuvedomíte. Nový volant nemá tú veľkú plastovú časť, ktorá na pôvodnej verzii, najmä ak bola lakovaná čierna, chytala odtlačky prstov lepšie ako mačka myši.
Vyšší výkon, nízka spotreba
Pod kapotou Capturu je naozaj tá výkonnejšia verzia 1,5 dCi s výkonom 81 kW (110 k). Okrem samotného výkonového bonusu má oproti slabšiemu dCi 90 aj inú prevodovku. Miesto piatich stupňov má až šesť.
Prevodovka je odstupňovaná adekvátne malému autu a má prijateľne presné dráhy. Inak povedané, ak nemáte skúsenosť s niečim, čo má naozaj vynikajúcu prevodovku, bude sa vám táto zdať tiež veľmi dobrá. Žiadne podrazy, žiadne zbytočné excesy.
Prekvapením je motor. Mali sme pocit, že bude dobrý, ale realita ešte viac prekvapila. Ťahá slušne, teda ak je vypnutý režim ECO, a má naozaj nízku spotrebu. Keď máte cestou diaľnice, tak sa dokážete hýbať okolo 5,5 litra aj na zimných pneumatikách. Ak ich vypustíte, tie diaľnice, nie pneumatiky, tak zvládnete dostať hodnoty aj niekde pod 4 litre. Len to si už žiada naozaj obozretné zachádzanie s plynovým pedálom.
Podvozok je naladený komfortne. Čakal niekto niečo iné? Celkový pocit z auta ani nenaznačuje športové ambície. Žiadne šialene rýchle prejazdy zákrut riešiť nebudete, toto auto je o pohodlnom cestovaní, na vymetanie okresiek máte predsa Clio RS, či Megane GT, prekvapivo len o niečo drahšie.
Initiale Paris je drahší
Cena testovaného modelu prekročila 22-tisíc eur. Síce len o kúsok, ale predsa a stále nestojí toľko čo vrcholná výbava. Aj keď je stále malým autom, tak ponúka za dané peniaze naozaj veľa. Veď má aj aparatúru Bose a pekné veľké strešné okno. Fixné, ale s posuvnou roletou. Problémom môžu byť teda len alternatívy, ktoré sú v ponuke. Za podobné peniaze je aj Megane GT, síce bez príplatkovej výbavy, ale je. S Capturom však ľahšie zvládnete obrubníky, či iné nástrahy mestskej džungle. Ak však chcete jazdiť v meste, tak skúste zvážiť 1,2 TCe 120. Motor dCi 110 je výborný vo všetkých smeroch, len premávka v meste mu sedí menej ako benzínovému turbomotoru.
Renault Captur X-Mod dCi 110
Motor | R4 nafta |
Objem | 1461 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4122 mm |
Šírka | 1778 mm |
Výška | 1566 mm |
Rázvor osí kolies | 2606 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1280/1762 kg |
Batožinový priestor | 377-455/1235 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,1/3,7/3,9 |
Emisie g CO2/km | 101 |