Test RAM 1500: Americký sen v Európe

Závistlivci často vravia, že chlap si veľkým autom kompenzuje, keď mu príroda nadelila malú výbavu. Iní zvyknú tvrdiť, že na veľkosti nezáleží. Považujem sa za dravého chlapa bez komplexov, ale o veľkom americkom picku-upe som odmalička sníval. A veľký osemvalcový motor pod jeho kapotou by mal byť samozrejmosťou. Nie pre to, že by som si chcel niečo dokazovať, ale preto, že sa mi vždy páčili a pôsobili veľmi univerzálne. Ideálne autá na prácu v ťažkom teréne, športové aktivity alebo večer v divadle. Cez týždeň jazdiť po stavbách a počas víkendu na stanovačku alebo ryby. Niekto si môže povedať, že to zvládnu aj menšie pick-upy (Navara, Hilux, Ranger). Ale prečo robiť kompromisy? V Amerike sú pick-upy najviac predávané autá, Ford F-150 je zo všetkých nepredávanejší. Predá sa ich tam viac ako Fábii a Oktávii v Európe. Som rád, že som si jedného pravého amerického obra mohol na pár dní vyskúšať aj v našich slovenských podmienkach.

Vyskúšal som už rôzne autá, ale taký extrém akým je dnes testovaný RAM 1500 V8 5,7 Hemi som ešte na našich cestách ešte nejazdil. Dĺžkou sa vyrovná najdlhšiemu Ducatu a za volantom sedím na úrovni vodiča MHD. Stredový tunel je taký široký, že keď máte krátke ruky, tak slečnu na mieste spolujazdca budete veľmi ťažko za kolienko chytať. Miesta je vnútri vďaka predĺženej kabíne Crew cab neúrekom, konkurovať môže priestorom aj veľkým limuzínam. A zvukom a výkonom motora môže konkurovať aj niektorým športovo naladeným autám.

S dĺžkou 5817 mm, šírkou 2017 mm a výškou 1968 mm bude RAM na našich cestách vyzerať trochu prerastený. Na bežne parkovacie miesto v nákupnom centre môžete rovno zabudnúť. Či som chcel, alebo nie, vždy som zabral skoro štyri parkovacie miesta. Áno, taký malý drobec by sa vedľa mňa vmestil. Ale bežné auto strednej triedy už určite nie. Jedine, že by som pri vystupovaní otvoril okienko a vystúpil na jeho strechu. Je pravda, že tento obor pridáva vodičovi na ceste sebavedomie. Na druhej strane púta na ceste pozornosť a to mi chýbalo keď som s ním išiel prvý krát pozdĺžne parkovať v meste do dosť úzkej medzery. Moju parkovaciu maturitu s RAMom sledovali všetci, čo išli okolo po chodníku.  Dal som to tam asi na ôsmy krát. Neviem, či som bol viac nervózny z RAMa, alebo z divákov, čo ma škodoradostne sledovali. Na ceste však RAM vzbudzuje obdiv. Bežne pri mne pribrzďovali vodiči iných áut a ukazovali mi dvihnutý palec. Naozaj to bol palec a nie prostredník!

Mali ma radi aj pumpári, a dokonca nielen kvôli tankovaniu. Každý sa chcel o aute rozprávať. Asi som im veľký účet nespravil, vodiči kamiónov im tam robia väčšie tržby ako ja. Keď mi začínala rezerva, väčšinou som tankoval  85 až 90 litrov naturalu. Dojazd mi potom pri plnej nádrži ukazoval palubný počítač okolo 650 až 700 kilometrov. A to som s ním jazdil na pohodu a nikam sa neponáhľal.  V priebehu testovacieho týždňa som bol na pumpe a tankoval trikrát. Žeby ten plyn, čo si do neho niektorí montujú dával zmysel? Do podzemnej garáže sa s ním aj tak skoro nikde nedostanú… Po zlúčení s Fiatom sa pod kapotu RAMa dostal dokonca aj naftový šesťvalcový trojliter. Ale prečo nasilu kaziť niečo, čo má nádherný zvuk a ohromný výkon? 5,7L V8 Hemi motor je podľa mňa v RAMe niečo nenahraditeľné. Za bežnej jazdy je to extrémne tichý a kultivovaný motor. Po stlačení plynu na podlahu sa ozve divoké stádo koní a RAM vyrazí plnou silou vpred. Predbiehanie na okreskách s ním nie je žiadny problém. Treba len dávať pozor na rýchle prejazdy zákrut, kedy sa môže nebezpečne nakláňať. S vysokým ťažiskom a váhou RAMa fyziku nikto neoklame. Vzhľadom na jeho šírku treba ešte počítať s tým, že pri predbiehaní autobusu alebo nákladného auta nemusíte mať na ceste dostatočne veľa miesta na šírku. Veľkou výhodou je jeho pohodlný výškovo nastaviteľný vzduchový podvozok. Pri vyššej rýchlosti sa automatický zníži o 50 milimetrov. Výšku si podľa potreby máte možnosť meniť aj počas jazdy. Inak je RAM na ceste veľmi pohodlný a príjemný spoločník. Nepamätám sa, kedy som naposledy išiel tak tichým a pohodlným autom.  Pri rozumnej jazde som sa plavil so spotrebou okolo 12,5 litra benzínu. Pri bežnej jazde po meste som mal ale priemer okolo 15 litrov, čo si myslím, že je na na takéto veľké, ťažké a výkonné auto primerané. Nie je to málo, ale aspoň viete za čo platíte. Keď si predstavím tie malé oturbené benzínové motory, ktoré majú priemer medzi 10 a 12 litrami, tak to vôbec nie je veľa.

Ako som už spomínal, pod kapotou sa nachádza osemvalec označovaný ako Hemi s výkonom 295 kW (401 k). Výkon aj krútiaci moment 560 Nm  už pri 2000 otáčkach je pre bežné užívanie RAMa ideálom. Motor nestráca silu aj keď vezie ťažký náklad, bez problémov sa s ním dá predbiehať na okreskách a je stále veľmi tichý a kultivovaný. Výborne spolupracuje s 8-stupňovou prevodovkou ZF. Radí veľmi príjemne a nerušivo. Zaujímavosťou je možnosť radiť rýchlosti manuálne, ale nie cez pádla pod volantom ale dvoma malými tlačidlami na volante podobne ako keď sa prepínajú stanice na autorádiu. Na takomto aute mi to príde ako postačujúce a praktické riešenie, aj keď možno trochu smiešne. Na športovú jazdu pádla chýbať nebudú, ale pri jazde v teréne, či pri pomalej jazde pod záťažou to niekedy môže pomôcť. V ťažkom teréne som ho nemal možnosť veľmi testovať, ale určite sa tam hodí možnosť voľby 4×4 4WD Auto, 4WD lock a 4WD low. S výkonom aký ponúka Hemi je veľká zábava pri zadnom náhone 2WD. V zimnom počasí ale celoročné pneumatiky s hrubým dezénom prešmykovali aj pri zapnutom pohone 4×4.   

Výbava testovaného Rama nesie označenie Laramie. V béžovej farbe vyzerá interiér veľmi reprezentatívne a elegantne. Kožené sedadlá ako v obývačke a všade dostatok miesta na pohodlné cestovanie. Pre vodiča ponúka interiér priestoru na rozdávania a aj na odkladanie čohokoľvek. Širokú stredovú odkladaciu konzolu by asi ťažko mohlo niečo prekonať. Volant výborne padne do ruky, dopredu a do strán je výborný výhľad. Dozadu sa radšej budem stále spoliehať na cúvaciu kameru. Tá má trošku slabšie rozlíšenie, ale na daný účel úplne postačuje. Asi som už rozmaznaný z prémiových vychytávok nemeckej trojky. V zime mi výborne vyhovoval vyhrievaný volant aj sedadlá. Veľkú pochvalu si zaslúži kvalitné audio od Alpine. Stačilo aby pustili v rádiu rap a už som sa cítil ako gangster v americkom filme. Navigácia počas testu našla všetky ciele a všade som s ňou bez problémov trafil. Výhodou bol veľký dotykový displej, tak pri hľadaní cieľa stačilo prstami napísať adresu pomocou veľkej klávesnice ktorá sa objavila na displeji. Možno spracovaním nepatrí interiér RAMu Laramie medzi tie najkvalitnejšie, nič mu ale nechýba, pôsobí veľmi príjemne a útulne.

Po praktickej stránke má RAM dostatok miesta aj na zadnej korbe. Tá ma rozmer 1295 x 1712 mm. Pri uzavretom kryte môže limitovať výška bočnice cca. 500 mm, ale tú nie je problém jednoducho a rýchlo demontovať. Ak by tento priestor bol dlhodobo nedostatočný, dajú sa z USA objednať rôzne nadstavby. Počas testu som skúšal prevážať sadrokartónové platne dlhé 2m. Aj keď bola základná plocha korby krátka, stačilo sklopiť zadnú bočnicu a zabezpečiť naložený tovar fixačnou konzolou. S mäkkým podvozkom sa veľká váha nákladu prejavila pri jazde po nekvalitných úsekoch D1. Pri jazde po hrboľatej diaľnici sa zotrvačnosťou nákladu celé auto začalo chvieť. Stačilo spomaliť a všetko sa rýchlo stabilizovalo. 

Po týždni s RAMom mám stále zmiešane pocity. Vždy som ho chcel mať a spravil na mňa veľmi silný dojem. Jazdilo sa s ním výborne, aj dlhá cesta na rodinnú dovolenku s ním musí byť veľmi príjemná. Pokiaľ ale necestujete do veľkého mesta, kde sú malé parkovacie miesta. To už začína byť veľký problém. Priečne aj pozdĺžne parkovanie by sa dalo zvládnuť, ale horšie je nájsť miesto, kde by sa môj krásny RAM zmestil. Do niektorých garáži som to už radšej neskúšal. Je veľa takých kam sa nezmestím ani na menšom kombíku. Podľa čoho to tí naši projektanti navrhujú? Počas písania tohto testu som sledoval v televízii jednu časť Walker, Texas Ranger. Neoddeliteľnou súčasťou je tam pre Chucka jeho Dodge Ram. Napadol mi tak nový vtip o Chuckovi Norrisovi, ako sa mu podarilo s našim drobčekom zaparkovať v podzemnej garáži bratislavského Tatra Centra. On by s ním určite bez problémov vyšiel aj z podzemnej garáže Eurovea cez východ pri Tower 115. 

Okrem parkovania má pre mňa RAM ešte jednu slabinu. A tou je cena benzínu. Podľa môjho názoru ten jeho Hemi nemá veľkú spotrebu, problémom je len vysoká cena za benzín, ktorý do neho treba tankovať. Veď spotrebu okolo 12,5 až 15 litrov majú aj iné menšie autá s menšími motormi. Pri motore Hemi s objemom skoro 5,7 litra, výkone 295 kW a prevádzkovej hmotnosti 2750 kilogramov aspoň viete prečo. Pri tých malých objemoch odpoveď na podobnú otázku budete ťažko hľadať. Ja by som RAMu tú jeho spotrebu dokázal tolerovať, ale nie pri nájazde aký každý rok spravím. Pri nájazde 80 až 100 000 kilometrov ročne by som strávil na pumpách veľmi veľa času. A ten stratený čas pri hľadaní volného parkovacieho miesta by bol asi ešte drahší ako ten spálený benzín. Pri živote na vidieku a jazde po Orave alebo Tatranskej magistrále by to bola iná káva. Ja som ale chlapec z mesta, a tu mi ten pôžitok z auta parkovacia služba nedopraje. Raz si ho možno kúpim, ale ako štvrté, piate alebo šieste auto v rodine. Ideálne na ťahanie na prívese naloženého auta číslo 4 alebo 5 na okruh. Inak by som si jeho kúpu v Bratislave veľmi ťažko dokázal logicky obhájiť. Vyskúšať si to bol pre mňa ale veľký zážitok. Za zapožičanie auta do tohto výnimočného testu ďakujeme Americancars.sk, kde si tohto drobčeka môžete zapožičať na vyskúšanie aj vy.  Ak sa Vám páčia veľké americké pick-upy, môžem vám jazdu na Dodge Ram len odporučiť. 

RAM 1500 V8 Laramie

Motor V8 benzín
Objem 5654 cm3
Výkon 295 kW (401 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment 555 Nm pri 3950 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5817 mm
Šírka 2017 mm
Výška 1968 mm
Rázvor osí kolies 3569 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2750/3440 kg
Batožinový priestor -/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť – km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h – s
Spotreba (mesto/mimo/komb)
Emisie g CO2/km