Ako ste si určite všimli, modely francúzskeho Peugeotu sme zvykli v posledných testoch dosť chváliť. Nemalý podiel na tom má fakt, že dizajnovo táto značka za posledné roky urobila poriadny skok vpred. Jedným z reprezentantov tohto nového, moderného a vkusného dizajnu Peugeotu je aj úžitokovo-osobný model Rifter. Ten je následovníkom modelu Partner Teepee a je koncernovým bratom Citroënu Berlingo. Rifter, van roku 2018, chce byť ešte civilnejším a menej dodávkovým autom, než akým bol jeho predchodca. Zároveň však nechce stratiť nič zo svojich úžitkových vlastností. Cieľ je teda jasný, pritiahnuť ešte viac zákazníkov, možno aj takých, ktorí by ešte pred pár rokmi o podobnom aute ani neuvažovali. Je to vôbec možné? To sa pokúsime zistiť v tomto teste.
Profil karosérie malej dodávky, alebo minivanu, ak chcete, tu stále samozreme očividne je. Ak má ale auto poskytovať veľký priestor a variabilitu, so základným tvarom sa veľmi čarovať nedá a musí byť relatívne vysoké. To ovšem nebráni tomu, aby boli tieto tvary pekne formované. To platí o prednej podlhovastej maske orámovanej chrómom, svetlometmi s denným LED svietením a dokonca natáčaním do zákrut. Taktiež spodok nárazníka je prikrášlený striebornou lištou, v rovnakej farbe sú aj strešné lyžiny. Na zadnom nárazníku tiež nechýba strieborná lišta ako estetický doplnok, je však nutné podotknúť, že zadná časť evokuje dodávkový vzhľad viac ako tá predná. To je však daň za praktickosť a za veľké zadné, dovrchu sa otvárajúce, dvere. Súrodenecké Berlingo má zadnú časť ale identickú. Auto je z bokov kompletne oplastované, čo berieme, vzhľadom k jeho zameraniu, ako veľké plus. Po vzhľadovej stránke nás ale mrzelo, že konkrétny kus bol vybavený iba plechovými 16“ diskami kolies so šedými puklicami. Hliníkové kolesá by skutočne posunuli vizuálny dojem z auta o obrovský kus, bola by to prvá vec z listu príplatkovej výbavy, po ktorej by sme siahli, ak by sme si toto auto kupovali. Tmavomodrá farba je tradičná, neurazí ale ani nezaujme, asi by sme tiež volili inú, napríklad hnedá Cuprite vyzerá skvelo. Toto všetko sú však veľmi individuálne názory a preferencie a Rifter chce na zákazníkov útočiť hlavne všestrannou použiteľnosťou než prvoplánovým ohurovaním po vizuálnej stránke. Aj tak si ale nemôžeme odspustiť poznámku, že taká verzia GT Line v spomínanej hnedej farbe na 17“ hliníkových diskoch vyzerá skutočne úžasne a dokonale maskuje profil malej dodávky.
Interiér je pozitívnym prekvapením, sedíte vyššie než v bežných autách, máte ale lepší prehľad na cestu pred sebou. Volanty Peugeotu chválime v každom teste, výninkou nie je ani tento. Sploštený vrch aj spodok, kožené obšitie, anatomické tvarovanie. Nemysliteľné, aby sa autá tejto triedy ešte pred pár rokmi ovládali takýmto parádnym „kormidlom“. Dokonca má multifunkciu a na stĺpiku riadenia aj tempomat. Sedadlá sú skôr francúzsky mäkké, vlastne také pohodlné kreslá, ale čo iné by sa sem hodilo viac. A majú opierky lakťov. Osempalcový multifunkčný displej je taktiež prvkom, ktorý je v autách daného typu relatívne nový, tento má naviac slušnú grafiku, v základe ale nemá navigáciu. Zato však má cúvacie senzory, ktoré aj tak vo väčšine prípadov stačia a kamera nie je nutná. Mirror screen je tiež príjemným doplnkom, naopak trochu mrzí absencia vyhrievaných sedadiel. To čo popisujeme platí pre výbavu Allure, ktorá je zlatou strednou cestou medzi základným Active a vrcholným GT Line. Kabína má obrovský priestor, pôsobí vzdušne, taktiež cestujúci vzadu sú na tom výborne a majú k dispozícii aj vyklápacie stolíky a po novom aj elektricky ovládané sťahovanie okien. Množstvo aj objem odkladacích priestorov je tiež na kráľovskej úrovni, vyzdvihnúť chceme hlavne obrovskú skrinku medzi prednými sedadlami a tiež policu za čelným sklom. Tmavomodré oplastovanie je fajn, nepôsobí násilne ani príliš nekričí, plasty samotné sú ale celkom tvrdé a tak je tu riziko škrabancov. Spomeňme ešte také prvky výbavy ako bezkľúčové odomykanie dverí a štartovanie tlačidlom. Celkové dojmy z interiéru? Výborné, práve toto je disciplína, v ktorej hrá Rifter prvú ligu. Totiž, ponúka obrovský a variabilný priestor, výbava ani samotný vzhľad interiéru nepôsobia iba ako dodávka, ktorávie krízovo odviezť päť ľudí. Toto je plnohodntné rodinné auto pre prakticky a pragmaticky zmýšľajúce povahy. A ako bonus je to zároveň stále aj malá dodávka, schopná po sklopení sedadiel odviezť nový nábytok, bicykle, kosačku, gauč či poslúžiť namiesto stanu a premeniť sa na mini karavan, v prípade, že ste dobrodruh.
Spod kapoty nás poháňal 1.5 litový naftiak BlueHDI so 75kW/100 koňmi ale hlavne slušnými 250Nm. Najmä tie mohli za pocitovo príjemný ťah motora už odspodu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,5 sekudny už tak ohurujúco nepôsobí. Na bežné jazdenie to stačí, z motora nemáte vyslovene pocit nedostatku výkonu ani na diaľnici. Lenže zasa raz to stokrát opakované, naložte do auta päť ľudí, pridajte batožinu a razom dojde autu dych. To je ale veľmi individuálna záležitosť, vieme si predstaviť, že si toto auto kúpi mladý pár ktorý v ňom chce prevážať bicykle, eventuálne v ňom na dobrodružných výletoch prespí. Alebo malý remeslník, ktorý v ňom cez týždeň preváža svoje nástroje, cez víkend naloží rodinu a vyberú sa na pokojný výlet a nikam sa neponáhľajú. V tomto prípade bohate postačuje stokoňový motor. Ak však plánujete auto pravidelne a plne zaťažovať a chcete jazdiť dlhšie vzdialenosti v slušnom tempe, nemusí byť tento motor najlepšou voľbou. Silnejšia, 130 koňová jednotka by potom bola omnoho vhodnejšia. Voči päťsťstupňovému manuálu nemáme zásadné výhrady, jedine tú, že mú chýba o stupeň naviac 🙂 Sprevodovanie pre jazdu v meste aj mimo mesta je fajn, ale na diaľnici by sa šestka predsa len hodila. Silenjší motor ju má. Výrobca deklaruje kombinovanú spotrebu 4,3l/100km, nám sa to však dosiahnuť nepodarilo. Realita bola skôr niečo pod 6l/100km, ale treba priznať, že sme veľa jazdili po meste a diaľnici. Takže, stále prijateľný údaj, s ktorým by sa dalo pri troche snahy ešte pracovať. Prekvapením je, že agregát je pomerne tichý, to isté platí aj o odhlučnení kabíny, aj v diaľničných rýchlostiach zostáva hladina hluku stále akceptovateľná.
Nečakajte žiadne športové výkony, v zákrutách sa auto síce trochu nakláňa ale nie je to nič nepríjemné. Tlmené a pomerne intenzívne rázy od prednej nápravy pri prejazde priečnych či hlbších nerovností nás pomerne zaskočili, je však možné, že išlo iba o prípad a vadu tohto konkrétneho kusu. Inak sa s Rifterom jazdí veľmi dobre a rýchlo si naň zvyknete, prostredníctvom malého volantu sa skvele ovláda aj keď strmšie riadenie by nebolo naškodu. To z nás ale už zasa hovoria športové chute, ktoré tu nie sú na mieste.
Vo výsledku ale ide o výborné auto, ktoré je už skôr rodinné než len úžitkové. A pritom aj úžitkovým stále byť vie, tak ako vždy. Lenže v prípade Rifteru sa veľmi zamakalo práve na tej osobnej a komfortnej stránke a výseldok sa vydaril. Chcete voziť bicykle? Kúpte si ho. Ste malý živnostník a chcete prevážať nástroje či materiál? Tiež si ho kúpte. Máte rodinu a veľkého psa? Nech sa páčí, Rifter je tým správnym autom pre vás. Alebo radi roadtripujete a nevadí vám prespať v kufri vášho auta? V tom prípade má pre vás Peugeot jedno skvelé auto. Tak, to bolo pár ukážok toho, čoho všetkého je toto auto schopné. A ak vám to budget dovolí, choďte do verzie GT Line v hnedej farbe so 130 koňovým motorom. To vám ho budeme aj závidieť! Ak si však vyberiete aj nižšiu variantu, chybu neurobíte, zvážte si však svoje požiadavky a podľa nich vyberte vhodný motor. A aby sme boli úplne presní, auto ktoré vidíte na obrázkoch, teda model 1.5 BlueHDi so 100 koňmi a päťstupňovým manuálom vo výbave Allure začína na sume 18 490 €.
Peugeot Rifter 1.5 BlueHDI Allure
Motor | R4 nafta |
Objem | 1499 cm3 |
Výkon | 75 kW (100 k) |
Krútiaci moment | 250 Nm |
Prevodovka | Manuál 5 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4403 mm |
Šírka | 1848 mm |
Výška | 1796 mm |
Rázvor osí kolies | 2493 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1190/1675 kg |
Batožinový priestor | 775 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,5 s |
Spotreba (WLTP komb) | 4,3 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 114 |