Peugeot spravil jeden z logických krokov. Keďže aj predchádzajúce modely 3008 a 5008 boli MPVčkami s rozdielnou veľkosťou, niečo podobné sa stalo aj teraz. Peugeot 5008 je väčší ako 3008, ale využíva rovnaké komponenty, ba aj rovnaký styling, čo pri predchodcoch nebolo úplne zrejmé. A vlastne, nové modely sú crossovermi.
Sesterský, či bratský model, 3008 dostal dokonca titul Auto roka, takže aj 5008 má zhodné niektoré gény. Je to naozaj očividné pri akomkoľvek pohľade a technické riešenia sú totožné úplne. Platforma EMP2 je naozaj modulárna a ponúka rôzne možnosti.
Je väčší
Keď prichádzate k novému Peugeotu 5008, tak máte pocit, že je omnoho väčší ako 3008. A pritom to tak nie je. Mohutná a vysoká kapota je síce aj na menšom 3008, ale ako celok pôsobí 5008 výraznejšie a naozaj obrovsky. Pritom dĺžka je celkom ľahko zvládnuteľných 4 641 milimetrov. Výšku kapoty od cesty Peugeot neudáva.
Crossoveru treba nechať, že je naozaj pekný. Dokonca pôsobí zaujímavo aj s nezaujímavou farbou. Na výber toho naozaj nie je veľa. Biela, čierna, tri sivé, béžová a dve modré, ktoré zasahujú takmer do sivého spektra. Ale práve táto sivá mu sedí a vytvára dojem ešte väčšej modernosti.
Predné svetlá svietia LEDkami, teda samozrejme podľa výbavy. Môžeme ich len odporúčať, svietia veľmi dobre, len nie sú adaptívne. Významne vám adaptívnosť chýbať nebude, najmä keď dosvetľovenie hmlovkami tiež realizujú LEDky. Tie sú aj vzadu vo svetlách aj osvetlení evidenčného čísla. Keď Full LED, tak Full LED.
Väčšina áut má menšie zadné dvere ako tie predné. Ale 5008 to má trochu inak, zadné dvere sú naozaj obrovské a nie je nimi problém nastúpiť na stredný aj úplne zadný rad sedadiel. Obrovský je aj zadný otvor do batožinového priestoru. To znamená aj obrovské zadné, piate, dvere. Otváranie je bezproblémové, ale na zatváranie by ste určite prijali niečo menej namáhavé, napríklad elektrické ovládané kľúčom.
Keď budúcnosť príde do prítomnosti
Prístrojová doska 5008 je úplne perfektne rovnaká ako v 3008. Vôbec to nie je výčitka, už v 3008 sa nám i-Cockpit 2.0 páčil. Na malý volant si musíte zvyknúť. Úprimne, v 208 a 308 si na menší volant zvyknete o niečo rýchlejšie. Pre niekoho môže byť malý volant vo veľkom aute trochu ťažším orieškom.
Pred vodičom je veľký displej, ktorý zobrazuje buď klasické informácie, alebo medzi ne môže pribudnúť aj mapa. Inšpirácia u Audi? Možno, ale celková koncepcia je výrazne iná. Peugeotu sa musí nechať to, že displej je naozaj vizuálne zmáknutý dokonale a je do detailu prepracovaný. Aj reakcie na prepínanie kolieskom na volante sú naozaj rýchle a spoľahlivé.
Druhý displej, v strede už ovládate displejom. Aj tento displej je celkom slušne spracovaný a dokážete ho ovládať úplne intuitívne. Len rýchlosť reakcií na dotyk je akosi ležérnejšia. Ale aj na to sa dá zvyknúť. Najväčším šokom tak zostáva prepínanie prostredí. Máte na výber Relax a Boost, ktoré menia osvetlenie interiéru, reakcie prevodovky a ak si to nastavíte, tak aj preferencie nastavenia hudby. Všetko vyzerá príliš dobre, až kým nepríde háčik. Stlačíte tlačidlo a nič. Stlačíte druhýkrát a po horšej odozve môžete prepnúť režim. Tlačidlá v strede prístrojovky sú však krásne a ostatné reagujú vynikajúco, tak to možno bolo len konkrétnym kusom.
Na prístrojovke Peugeot použil rovnakú látku ako na stredoch sedadiel, ale aj tu závisí od výbavy. Sedadlá však treba pochváliť, aj keď nemajú masážne funkcie. Celkovo sú sedadlá v Peugeotoch veľmi dobré, takže môžeme ísť do stredného radu, opustiť prvý. Tri samostatné sedadlá s ISOFIXami ponúkajú naozaj kráľovský priestor na kolená aj na hlavu. Logicky sa zmenší, keď ich posuniete vpred kvôli zadnej dvojici v treťom rade. Reálne aj na nich dokážete pár kilometrov absolvovať. Ale skôr sú vhodné pre deti. Dospelí musia prijať pár kompromisov. Väčšinou ich budete mať sklopené v podlahe a budete si užívať veľký batožinový priestor.
Výkonu nie je nikdy dosť
Sadnete do auta a hľadáte to. Hľadáte, hľadáte, hľadáte. Kde je vlastne to štartovacie tlačidlo? Nie je. Vo futuristicky vyzerajúcom interiéri musíte vopchať do spínacej skrinky kľúč a otočiť. So last millenium… Potrebujete keyless. Ale našťastie z minulého tisícročia nie je motor. Ten je moderný 1,6 BlueHDi 120, ktorý spolupracuje so šesťstupňovým hydrodynamickým meničom.
Lenže tam, kde agregát v Peugeote 308 exceluje, v 5008 je priemerný. Áno, rozbehne auto aj svižnejšie, ale na veľkú a omnoho ťažšiu karosériu už tak isto nereaguje. Skôr, či neskôr sa zmierite s tým, že budete jazdiť defenzívnejšie, budete kľudnejší. A možno to bol zámer.
Výkon 88 kW (120 k) na auto teda primerane stačí, ale dych nevyrazí. Zato dych vyrazí prevodovka. Nie v doslovnom znení, ale prenesene, radí naozaj jemne a perfektne. Toto, zdá sa nedokážu, najmä smerom nadol, ani dvojspojkové kúsky, o ktorých v superlatívoch počúvate najmä v spojení s koncernom Volkswagen. S automatom ani nemáte vysokú spotrebu. Okolo šiestich nie je problém jazdiť, ak sa budete snažiť, tak sa priblížite piatim litrom. Piatim litrom so sedemmiestnym crossoverom. Pekný výsledok.
Dynamické prejazdy trochu obmedzí motor. Avšak podvozok by pár kW ešte zniesol. Verzia GT s 132 kW (180 k) musí byť naozaj výborná. Testovaný kus s osemnásťpalcovými diskami predvádzal skôr pohodlnú jazdu a nevyhol sa ani náklonom karosérie. Ale aj pri snahe o rýchlejšie prejazdy nepôsobil nestabilne a celkom sa držal.
Vyššia stavba karosérie však môže naznačovať terénne ambície. Štvorkolku však nečakajte. Autu musí stačiť systém Grip Control. Ponúka možnosť zvoliť jeden z režimov na piesok, na blato a na kamene. Tiež ovládačom systému viete vypnúť protipreklzový systém. A hneď vedľa je tlačidlo na aktiváciu udržiavania rýchlosti pri zjazde z kopca. Spolu s väčšou svetlou výškou je to vybavenie, ktoré bude väčšine vodičov postačovať.
Väčší je lepší?
Peugeot 5008 vyzerá mohutnejšie ako 3008. A je výborný aj keď nepotrebujete sedem sedadiel a stačí vám päť. V päťmiestnej konfigurácii naviac ponúkne naozaj megaveľký batožinový priestor. Ak ho budete konfigurovať, tak nezabudnite na elektrické otváranie kufra a na bezkľúčové otváranie a štartovanie. A prichádza zásadná otázka, aký motor? Jednoduché, choďte do GT s BlueHDi 180, ak potrebujete automat. Ak to financie nedovolia a trváte na automate, ani s dvojtretinovým výkonom 1,6-tky krok vedľa nespravíte, ale musíte zabudnúť na agresívnu jazdu. Vlastne o nej ani 5008 nie je, takže sme testovali úplný ideál.
Peugeot stavil naozaj veľa na crossoverovú kartu. Okrem 3008 a 2008 má teda aj 5008. A práve sedemmiestny crossover by reálne mohol zlepšiť trhový dosah.
Peugeot 5008 Allure BlueHDi 120 EAT6
Motor | R4 nafta |
Objem | 1560 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4641 mm |
Šírka | 1844 mm |
Výška | 1646 mm |
Rázvor osí kolies | 2840 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1589/2200 kg |
Batožinový priestor | 702/1862 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,1/4,2/4,6 |
Emisie g CO2/km | 118 |