Test Peugeot 3008: Francúzska revolúcia

Peugeot 3008 je na trhu v novej generácií, ktorá sa od svojho predchodcu líši dosť výrazne. Nová 3008 razí inú dizajnovú cestu, čoho dôsledkom je aj zmena profilu karosérie a tiež úplne nový interiér, My sme túto novinku testovali so základným, 1.2 litrovým hybridom s trojicou valcov.

3008

Nová 3008 prichádza s karosériou typu SUV kupé, čím sa značne líší od predchodcu, ktorý bol klasickým SUV. Tiež narástla o 10cm na dĺžku a päť na šírku. Predná maska dostala typické tri pazúry LED svetiel a samotné hlavné svetlá sú teraz užšie a posadené ešte vyššie. Grafika zatmavených zadných svetiel je podobná predchodcovi ale čierna linka, ktorá ich spája, je užšia. No hlavnou zmenou je tvar karosérie, ktorý najlepšie vynikne z profilu. Nová 3008 má zadnú časť takmer kolmú a pomerne veľkú a my si proste nemôžeme pomôcť, ale náš čisto subjektívny názor je, že predošlá generácia sa nám páčila viac. Vždy sme ju brali ako jedno z najkrajších áut segmentu, avšak zadná časť novinky na nás pôsobí trochu silene a práve kolmý a „useknutý“ zadok nám tu proste nepasuje. Existujú autá, ktoré vyzerajú dobre aj s týmto typom karosérie, ale nám 3008 skrátka viac pasovala do vkusu ako klasické SUV. Tisíc ľudí, tisích chutí a ak sa Peugeot rozhodol vydať touto cestou, veríme, že vie prečo tak robí a jeho zákaznící sú tejto zmene naklonení. Koniec koncov, ak sa vám nová 3008 páči viac ako predošlá, je to rovnako relevantný názor ako ten náš a nehovorí to nič o kvalitách auta, iba o subjektívnom vkuse 🙂 Chválime peknú farbu aj extravagantné čierné kolesa rozmeru 19″. A vlastne, pochvalu si zaslúži aj odvaha experimentovať a vybočiť zo zabehaných koľají, čím narážame na karosériu. Síce preferujeme tú predošlú, to ale nič nemení nič na veci, že ak si Peugeot spočítal, že kupé má väčší potenciál, je chvályhodné, že sa toho neboja a inovujú. 

3008

Kabína taktiež prešla radikálnou zmenou a už na prvý pohľad si všimnete nový, až 21″ združený displej. Zakrivná obrazovka v sebe spája digitálny prístrojový štít a infotainment v jednom. Novinkou sú tiež programovateľné dotykové tlačidlá „i-Toggles“. Tie sú v strede palubnej dosky, majú pomerne veľké a prehľadné ikony a podľa svojej chute a vôle nimi viete ovládať všetko od vyhrievania sedadiel po ovládanie telefónu či navigácie alebo audia. Chce to zvyk, ale v zásade je to dobré riešenie, keďže je plne prispôsobiteľné individuálnym potrebám a veľkosť ich robí aj dostatočne prehľadnými. Tieto tlačidlá nahrádzajú „piánové klávesy“ predošlej generácie, ktoré sme inak mali veľmi radi. Palec hore dávame za pekný textilný obklad palubovky z recyklovaných materiálov. Nami nie veľmi obľúbený piánový lak zostal, avšak v pomerne malej miere. Volant v 3008 je malý a už typicky sploštený a nielenže sa dobre drží, ale ani neprekáža vo výhľade na digitálny kokpit. Sedadlá sú tu výborné, majú výrazné bočné vedenie aj veľmi odolne pôsobiacu textíliu a sedí sa v nich vážne dobre. Stredový tunel je tu široký a zaujme bumerangovým zalomením, za ktorým sa ukrýva polička pre bezdrôtové nabíjanie telefónu. Na vrchu sa nachádza kombinácia dotykových aj fyzických ovládačov a esteticky ani ergonomicky nemáme námietky. Výbava je celkovo veľmi slušná, vrátane bezdrôtovej konektivity smartf’ónu, navigácie, kamier, dvojzónovej klimatizácie aj vyhrievania sedadiel. Kvalitatívne je kabína rozhodne na vysokej úrovni, latku predošlej generácie si celkom s prehľadom udržuje. Priestor na predných sedadlách je v zásade veľmi podobný ako u predchodcu, dokonca možno o niečo väčší, keďže 3008 narástla. Vzadu je ale priestor na kolená mierne skrátený o zhruba dva centimetre, čo je daň za kupé SUV typ karosérie. Stále je to ale celkom v pohode aj pre dve dospelé osoby. Pokiaľ ale budú veľmi vysoké, na hlavy nebude prebytok miesta. Batožinový priestor ostal na úrovni 520 litrov, čo je výborná správa, avšak, vyššie predmety naložíte lepšie do predošlej generácie, práve vďaka vyššej hrane dverí kufra.

3008

Pod kapotou novej 3008 pracoval 1.2 litrový hybrid s výkonom 100kW/136 koní s troma valcami. Výkon je skôr priemerný, ale zároveň dostatočný, ak si nepotrpíte na jeho prebytok či výrazne športový charakter. Elektrický mód sa aktivuje najmä v nízkych mestských rýchlostiach, kedy vie výrazne pomôcť spotrebe a veľkú porciu kilometrov jazdiť na čisto elektrický pohon. Jeho výkon je 21 kW a 55Nm. My sme jazdili najviac po diaľnici a spotreba sa tým pádom dostávala k hodnotám okolo 7 litrov. V kombinácií sa ale viete samozrejme dostať nižšie, lebo čím viac trás v nižších rýchlostiach s vyšším využívaním hybridu, tým lepšie pre spotrebu. Výrobca uvádza kombináciu 5,5 litra, ktorá je reálna skôr pri kombinácií mesta a okresiek s ľahkou nohou. Realita pri bežnej jazde jazde a kombinácí všetkých druhov ciest je skôr niekde okolo 6,3 litra, čo je ale stále príjemný údaj. Samotný motor je ale pekne utlmený a na jazdu príjemný, najmä v nižších a stredných rýchlostiach. Na stovke je za 10,2 sekundy, čo hovorí skôr o priemernej, ale úplne dostačujúcej dynamike. Oproti predchodcovi ide ale o kus lepší motor, čo sa jazdnej kultúry týka a najmä faktu, že v mestských rýchlostiach vám výrazne pomáha elektromotor. Jazdné vlastnosti sú skôr komfortné a poddajné, na hranici schopností sa trochu vie pohupnúť ale stále ide o podvozok, ktorý zvládne dynamiku bežného užívateľa, ktorý ocení najmä jeho pohodlie a nebude sa hnať za rýchlosťou. Rovnako tak riadenie je tak akurát medzi tuhosťou a spätnou väzbou.

3008

Nová 3008 je proste iná ako jej predchodca a dá sa povedať, že Peugeot ňou opäť ukázal ochotu experimentovať a skúšať nové veci. My sme, úprimne, z novej karosérie SUV kupé trochu v rozpakoch, pretože sa nám subjektívne nepáči až tak ako predchodca a zároveň tak trochu uberá na praktickosti. Naopak, pridáva ale extravaganciu a odlíšteľnosť, auto je s ňou proste výraznejšie a dovolíme si tvrdiť, že aj masovo atraktívnejšie. Skrátka, vieme si predstaviť, že nová 3008 priláka úplne nové spektrum zákazníkov ale zároveň je možné, že niektorých, ktorí vlastnia predošlú generáciu, môže aj odradiť. To ale ukážu až predaje a my veríme, že Pegeot má svoju taktiku dobre premyslenú. Musíme pochváliť kabínu, ktorá je opäť kvalitná, nápadito atraktívna a dobre vybavená. Taktiež materiály pôsobia tak, že šetrenie nebolo primárnym cieľ. A chválime aj nový hybridný pohon, ktorý je kultivovanejši, vhodný na mestské jazdy a poteší spotrebou aj príjemných charakterom. Cenovka 36 tisíc eur s DPH za testovaný kus je, myslíme si, primeraná za auto tejto kategórie, výbavy a imageu.

Peugeot 3008 1,2 Hybrid Allure

Motor R3 benzín + elektromotor
Objem 1199 cm3
Výkon 100 kW/136 k pri 500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4542 mm
Šírka 1895 mm
Výška 1641 mm
Rázvor osí kolies 2739 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1648/2100 kg
Batožinový priestor 520 l
Palivová nádrž 55 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (WLTP) 5,5-5,7/100 km
Emisie g CO2/km NA