Test Peugeot 2008 Blue HDi: Zlatá stredná cesta

Nová 2008 je ďalším z rady nových Peugeotov s radikálnym a nápadným designom. Testovali sme ju len nedávno, v špičkovej výbave GT so silným benzínom. Už vtedy sa nám zapáčil a tak sme uvítali aj možnosť testu o niečo slabšej, naftovej HDi verzie so 130 koňmi v úrovni výbavy GT Line, ktorá je o stupeň nižšie pod GT.

Nová 2008 je väčšia než jej predchodca a to dokonca až tak, že môže čiastočne konkurovať aj o kategóriu väčšiemu súrodencovi 3008. To sme ale už rozobrali v predošlom teste. V čiernej pôsobí elegantne, aj keď medená, ktorú mal predošlý testovaný kus, bola ešte zaujímavejšia a netradičnejšia. Tento čierny kus je tak menej nápadný, strieborné doplnky na nárazníku a bokoch dverí mu ale sedia. Black on black dojem  dotvára čierne lemovanie prednej masky aj okien, nechýbajú ani tmavé fólie okien. V čiernej farbe ale zanikajú tmavé zadné svetlá či textúra tretieho stĺpika. Skrátka, v tejto farbe je 2008 menej nápadná a trochu sa na nej strácajú niektoré veľmi pekné detaily, ktoré vyzdvihne práve svetlejší lak karosérie. Avšak, aj toto je vecou vkusu. Tak či onak ide o mimoriadne pekné malé SUV, azda jedno z najkrajších v danej kategórií. Má krásne tenké pásiky LED svietenia v nárazníku a tiež LED svetlomety so zaujímavou grafikou zahŕňajúcou tri prúžky Tie disponujú aj prisvetľovaním do zákrut. Rovnaké pásiky sú aj v zadných tmavých svetlách. Medzi tými je veľký a široký nápis Peugeot. Pekným prvkom je aj akýsi vystúpený trojuholník v zadných dverách, ktorý však v tmavom laku zaniká. Čierno-strieborné disky kolies s priemerom 17” sú tak akurát, 2008 by ale kľudne zniesla aj o palec väčšie. Tieto majú ale pomerne vysoký profil a tak prajú pohodliu. V sumáre hodnotíme vzhľad tohto Peugeotu ako viac než vydarený, odvážny a originálny. 

Kabína sa nesie rovnako v tmavom duchu, avšak extravagantný akcent tu dotvára krikľavo zelené prešívanie sedadiel, volantu, prístrojovky a dverí. Samotné sedadlá sú inak perfektne tvarované, s pevnými a pomerne vysokými bokmi, ktoré podržia v zákrutách. Textúra samotnej látky je tiež originálna. Ich jediným problémom je absencia vyhrievania, čo je vzhľadom k výbave GT Line pomerne prekvapivé a mrzuté.  Obklad prístrojovky je v imitácii karbónu a nemáme proti nemu nič, páči sa nám. Ešte zaujímavejší je ale jej samotný tvar, krásne pozalamovaný, pozostávajúci akoby z dvoch dielov. Spodný s karbónovým obkladom zahŕňa volant, prepínače a centrálne výduchy. Ten vrchný zasa oba displeje, bočné výduchy a centrálny reprodutkor Focal. Nové kabíny Peugeotu vážne idú skvele a ich dizajn je jedným z najoriginálnejších vôbec, ak nerátame skutočne prémiové značky s ďaleko vyššími cenovkami. Fyzické tlačidlá klimatizácie či vyhrievania okien v piánovom štýle sú super, rovnako tak malý volant. Ten je skutočne minimalistický, my ho však milujeme. A celkom určite existuje veľká skupina ľudí, ktorá ho nenávidí 🙂  Tak či onak, kabína je navrhnutá dizajnovo skvele a rovnako tak je fajn vybavená, ak si odmyslíme chýbajúce vyhrievanie sedadiel. Máme tu parkovacie kamery, navigáciu, Apple aj Android konektivitu, možnosť radenia pádlami, adaptívny tempomat a tak ďalej. Samotný 10” displej infotainmentu má perfektnú grafiku a rýchlu odozvu. Digitálny kokpit je dokonca vybavený 3D technológiou zobrazovania. Podľa nás bola klasická 2D podoba prehľadnejšia, avšak táto nová 3D je samozrejme efektnejšia a wow efekt je neporovnateľný. Možnosti zobrazovaných údajov sú však skutočne bohaté aj tu. Vyzdvihnime aj skvelé audio Focal. Ako sme spomenuli, 2008 tak trochu fušuje do remesla väčšej 3008. Tomu zodpovedá aj priestrannosť kabíny. Samozrejme, je o niečo menšia než v prípade 3008 ale stále vie slúžiť ako plnohodnotné rodinné auto, napríklad pre rodinu s jedným dieťaťom. Dilemu 2008 vs 3008 určite rieši veľa kupcov, keďže ide o veľmi podobné auto ktorých najväčším rozdielom je mierne odlišná veľkosť. V každom smere je v 2008 o kúsok menej miesta než vo väčšej 3008, stále ale dostatočne veľa, vzhľadom k veľkosti karosérie. A batožinový priestor so 405 litrami objemu tiež neznie zle.

Tentokrát sme pod kapotou mali naftovú jednotku BlueHDi s objemom 1.5 litra. Ten má poctivé štyri valce a produkuje 96kW/130 koní a 300Nm. To sa javí ako rozumné hodnoty pre kompaktné SUV. Motor je veľmi kultivovaný, dobre utlmený a dobre spolupracuje s výborným osemstupňovým automatom. Dynamika je v rámci legálnych medzí viac než slušná, dostatok výkonu je pri predbiehaní aj pri vyššom zaťažení. Pre športovú jazdu je samozrejme zábavnejší silnejší benzín so 155 koňmi, táto naftová jednotka je ale hospodárnejšou voľbou a stále má dostatok výkonu a príjemný charakter. Ak túžite po dynamickej jazde, stále môžete prepnúť do režimu šport, kedy je odozva na plynový pedál citeľne bezprostrednejšia. A tiež môžete v 2008 radiť pádlami pod volantom, čo za normálnych okolností ale nie je treba, keďže automat radí precízne a presne. Silnou stránkou  motora je okrem dostatku výkonu a tichého prejavu aj spotreba. Jazdiť v kombinovanom režime do 5,5 l/100km nie je žiaden problém, nám sa to podarilo aj pri výdatnej porcii jazdenia v mesta bez veľkej snahy o nízku spotrebu. Vieme si predstaviť, že s dávkou menšieho sebazaprenia sa dá ľahko dostať pod päť litrov. A to je vážne super. Okrem toho, že motoricky je táto 2008 fajn, je skvelá aj podvozkovo. Riadenie aj mierne tvrdšie nastavenie tlmičov až prekvapivo prajú svižnej jazde. Zákrut sa tento Peugeot vážne nebojí a kľudne by zvládol aj pár desiatok koní naviac. Vďaka relatívne vysokému profilu pneumatík je ale stále dostatočne komfortný, poddajný a schopný filtrovať nerovnosti všetkého druhu. Pre nadšených vodičov dostatočne zábavný a sebaistý a zároveň stále pohodlný aj pre bežné použitie ako rodinné auto. Takýto kompromis berieme všetkými desiatimi.

Peugeot 2008 primárne boduje svojím prepracovaným a odvážnym vzhľadom. To by ale nestačilo na to, aby sa dal pokladať za dobré auto. Lenže on dobré auto je, keďže má aj dostatočne silné 130 koňové Blue HDi, ktoré jazdí skoro za nič a dobre si rozumie s automatom. Je to skôr kompaktné SUV, ideálne pre pár alebo pre rodinu s jedným dieťaťom, avšak vzhľadom ku kategórií je prekvapivo priestranné. A tiež jazdí sebaisto. Na tomto konkrétnom kuse nám asi najviac vadila absencia vyhrievaných sedadiel. A tiež by sme siahli po inej ako čiernej farbe, ale to je len preferencia nášho vkusu. Cena 25 680 eur s DPH za testovaný kus neurazí, Peugeot proste postavil dobré a originálne auto a pýta si zaň primeranú cenu.

Peugeot 2008 GT Line 1.5 Blue HDi

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 100 kW (136 k) pri 3750ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka 8-stupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4300 mm
Šírka 1770 mm
Výška 1530 mm
Rázvor osí kolies 2605 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1341/1770kg
Batožinový priestor 405l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Spotreba (WLTP) 4,9
Emisie g CO2/km 128-129