Test Opel Grandland X Hybrid4 – Hot Wheels SUV na baterku

Najväčšie SUV v ponuke nemeckého Oplu je Grandland X. Slovo Grand v názve ho na to vlastne aj predurčuje. Samotný model Grandland X prešiel tento rok aj pomerne výrazným faceliftom. My sme ale testovali verziu Hybrid 4, ktorá má ešte pôvodné kontúry. Facelift, nefacelfit, hybrid so systémovým výkonom 221kW/300 koní a pohon všetkých štyroch kolies sa aj tak javí ako veľmi zaujímavé náčinie.

Náš testovací kus bol vo veľmi peknom, dvojfarebnom prevedení v kombinácii červenej a čiernej. V tomto prípade ale čierna nebola iba na streche a stĺpikoch, ale netradične aj na prednej kapote. Spodné časti dverí a nárazníkov sú taktiež lemované čiernym plastom, takže všetko spolu veľmi pekne ladí a vytvára harmonický celok. Samotné tvary karosérie Grandlandu X sú skôr uhladené ako výstredné a takéto farebné oživenie teda rozhodne príde vhod. Karoséria sa spolieha sa na tradičné oplovské tvary, ako napríklad poloblúková maska s logom Opel, ktorá je tvarovo dobre známa a podobná napríklad tej z predošlej verzie Astry. LED svetlá vedľa nej tu majú aj natáčanie do zákrut. Skvelým ťahom sú veľké, 19″ disky kolies. Okolo obrubníkov s nimi ale treba zaobchádzať opatrne, do terénu tiež nie sú ideálom. Tam sa ale aj tak s Grandlandom hrnúť nebudete a vyzerajú vynikajúco. Naviac, ich čierne vnútra ladia s tmavými časťami karosérie, ktorej punc hodnoty a luxusu dodávajú ešte chrómové lemy okien či strešné lyžiny. V globále je Grandland X stále veľmi pohľadné a pomerne draho pôsobiace SUV, za čo môže dobrá farebná kombinácia aj pekné veľké kolesá. Proporčne ide o mimoriadne vydarené a vyvážené auto, ktoré opticky nepôsobí ani príliš krátke či nasilu natiahnuté. Proste ideál.

Interiér na prvý dojem nezaujme žiadnou výnimočnou inovatívnosťou, ale hneď po usadení do vynikajúcej sedačky s ortopedickým certifikátom na vás dýchne dojem kvalitného a poctivého spracovania v kombinácii s dômyselnou ergonómiou. Klasické analógové budíky sú dnes možno v aute tejto kategórie  a ceny trochu archaickým prvkom. Nuž ale čo, účel plnia bez problému, v strede máte malý jednoduchý displej s možnosťami prepínania zobrazovaných informácii a funkčne je všetko v poriadku. Displej infotainmentu je taktiež dobre známy aj z iných Oplov. Neohúri ani neurazí, ide o kvalitný štandard so stabilným systémom a jednoduchým ovládaním.  Disponuje navigáciou aj parkovacou kamerou a pod ním je fyzické tlačidlo s logom blesku, ktoré slúži na aktiváciu menu pre nabíjanie, stav batérie či ukazovatele jazdy na elektrickú energiu. Spomínané sedadlá sú tvarovo výborné, príjemne obopnú telo a kombinujú kožené boky s pevnou čiernou látkou v strede. Osobne sa nám takáto kombinácia páči ešte viac ako celokožené prevedenie. Disponujú tiež vyhrievaním a elektrickým nastavením bedrovej opierky, takže maximálna spokojnosť. V kabíne sa samozrejme nájde aj nemálo tvrdých plastov, taký je napríklad na stredovom tuneli v mieste, kde sú držiaky na nápoje. Grandland  X sa ale nesnaží hrať prémiovú ligu a tak je to úplne v poriadku, keďže celkový dojem je rozhodne hodnotný. Na stredovom paneli s čiernym lesklým obkladom je relatívne dosť fyzických tlačidiel. Má ich, okrem iných, automatická dvojzónová klimatizácia, prepínač jazdných režimov či otváranie nádrže. Silnou stránkou je aj výborne padnúci volant s mierne sploštenou spodnou časťou. Je obšitý kožou a má výstupky pre lepšie držanie. Naviac disponuje aj pádlami pre manuálne radenie. Spokojnosť.  Priestorovo ide o relatívne štedré a pohodlné auto. Vpredu nebudete trpieť v žiadnom smere aj keď posed a celkový pocit je skôr príjemne integrovaný. V žiadnom smere ale miesto nechýba. Vzadu je to pre dve osoby tiež veľmi príjemné a aj sedadlá poskytujú dostatok komfortu na dlhú trasu. V strede je naviac možnosť využitia lakťovej opierky. Dva výduchy ventilácie umožňujú každej strane prispôsobenie požadovanej teploty. S kľudom môžeme konštatovať, že pre štvoricu dospelých na palube je tento Opel veľmi dôstojným krížnikom. V prípade pätice sa tiež nebude konať žiadne trápenie.

Pod čiernou kapotou tohto Opla sa nachádza Plug-In hybridná stajňa, skrývajúca stádo 221kW/300 koní. A to je viac než dosť a takáto sila vie poriadne zacvičiť aj s pomerne ťažkým SUV. Výkon je tvorený benzínovým, 1.6 litrom s turbom, ktorý dosahuje 147kW/200 koní. O zvyšok sa stará dvojica elektromotorov. Predný s 81kW/110 koňmi a zadný s 83kW/113 koňmi. Výkon batérie je 13,2 kW. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá iba 6,1 sekundy, čo je hodnota ako z ríše hothatchov. Pružné zrýchlenie je nekompromisné za každých okolností a situácií. Jazdiť s týmto Grandlandom X a využívať naplno jeho výkon je vskutku zábavná činnosť, ktorú ešte viac podporuje jazdný režim Sport. V ňom sú reakcie na stlačenie plynu vskutku bleskové a dynamika ohurujúca. Proste, hot SUV. Dynamika a výkon je teda úplne to posledné, čo tomuto autu chýba. A celý pohonný systém si výborne a hladko rozumie aj s osemstupňovým automatom, známym aj z iných súrodencov z koncernu. Dojazd na samotnú batériu sa pohybuje medzi 57-59 km v norme WLTP. Nám sa v reále podarilo dostať na 49 km, čo je stále fajn a samozrejme to záleží od podmienok. Na diaľnici a vo vyšších rýchlostiach na takéto čísla ale rovno zabudnite. Palubná nabíjačka má výkon 3,7 kW, za príplatok ale máte možnosť mať omnoho použiteľnejšiu 7,4 kW verziu, ktorá vie čas nabíjania skrátiť na polovicu. S tou základnou sa totiž Grandland X nabíja zhruba štyri hodiny, čo už vie prekaziť plány. Prípadne to chce lepši plánovanie logistiky. Jazdili sme prevažne po meste a po diaľniciach tempomatovými 140 km/h. Tie obsahovali hybridnú jazdu s nabitou batériou, ale aj jazdu na čisto benzínový pohon v zhruba rovnakom pomere. Celkový údaj spotreby po týždni a nájazde zhruba 600km sa ustálil na hodnote 5,5 l/100km. Hovoríme pritom o SUV s výkonom 300 koní a pohonom štyroch kolies. Tu fakt niet čo vyčítať. Ak by sme ešte precíznejšie plánovali logistiku a mali častejšie nabitú batériu, určite by sme sa dostali aj pod hodnotu 5 litrov, čo je priam geniálny pomer spotreby a výkonu. Grandland X inak ponúka aj špeciálnu funkciu eSave, ktorá umožňuje batériu za jazdy dobíjať na úkor paliva benzínového motora.Čiastočne môžete pomôcť aj vďaka prevodovému režimu B, ktorý podporuje rekuperáciu pri brzdení a spomaľovaní. Samotné jazdné vlastnosti sú slušné a prajú aj svižnejšej jazde. Riadenie je až prekvapivo tuhé, s príjemnou spätnou väzbou. Pod pravou nohou máte 300 koní ale nemusíte mať strach, že by podvozok túto porciu nezvládol. Ten je mierne tuhší, nie tak plavný ako konkurencia, ale stále dosť pohodlný a utlmený aj na dlhšie trasy. Pri takto vysokom výkone je koniec koncov tuhšie nastavenie aj žiadúce.

Opel Grandland X Hybrid4 nám ukázal, že hybridné SUV za pomerne dostupnú cenu vie byť extrémne rýchle, svižné a aj celkom zábavné na jazdu. A to za prevádzkové náklady podobné naftovému autu strednej triedy s polovičným výkonom. Nemá úplne najviac fancy interiér a displeje v hre, to ale vôbec nevadí. Spracovanie je kvalitné, ergonómia tiež a vo výbave nechýba vôbec nič zásadné. S kľudným srdcom môžeme konštatovať, že toto je jeden z najzábavnejších dostupných SUV Plug-In hybridov. Akčná cena 41 290 euro s DPH za auto v najvyššej výbave Ultimate z neho robí rozhodne atraktívnu ponuku.

Opel Grandland X Hybrid4

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1598 cm3 / 13,2 kWh
Výkon (celkový) 221 kW (300 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment (celkový) 520 Nm pri 3000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4477 mm
Šírka 1856 mm
Výška 1609 mm
Rázvor osí kolies 2720 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1875/2350 kg
Batožinový priestor 390/1528 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,1 s
Spotreba (WLTP) 1,3-1,4 l / 15,3 – 15,9 kWh
Emisie g CO2/km 29-32