Test Opel Corsa-e: Až prekvapivo použiteľný elektromobil

Oranžový Opel Corsa sme už tento rok testovali. Teraz máme v rukách kľúčiky od rovnakého, avšak úplne iného auta. Ako by v Anglicku povedali, same same but different. Táto Corsa má totiž v názve nenápadné písmenko e. Corsa-e je totiž ďalší elektromobil, ktorý sme stihli ešte pred koncom tohto roka otestovať. V oranžovom laku vyzerá nápadne a zábavu sľubuje aj 130 koní elektromotora.

Oranžová farba je skutočne neprehliadnuteľná a Corse mimoriadne sekne. Skvele vyzerajú aj 17”hliníkové disky, ktoré majú kvôli lepšej aerodynamike čierne plastové kryty lúčov. To, že ide o plast, si vážne všimnete až pri detailnom skúmaní. Inak sa Corsa-e vzhľadovo vôbec nelíši od spaľovacích súrodencov. Dokonca nemá ani zaslepenú prednú masku, ako to u elektromobilov býva. Je tu teda pekná, strieborne vypletaná maska s logom Opel v strede. Dynamický akcent podčiarkujú aj žiabre v nárazníku, ktoré sú vyplnené hmlovkami. Samotné svetlá sú LED s efektnou svetelnou “hokejkou” vnútri. Zadná časť je jednoduchá, ale pekne zaoblená, žiabre s hmlovkami nájdeme aj tu. Tento detail karosériu opticky rozširuje a prispieva tak k športovému dojmu. Super ťahom je aj čierna strecha, ktorá sa k oranžovému laku hodí a tiež dopĺňa čierne elementy kolies. Celkovo pekné auto, síce pomerne konzervatívne tvarované, bez hypermoderných prvkov ale stále pôvabne zaoblené a dynamicky vyzerajúce. V oranžovom laku na a na týchto zaujímavých kolesách to platí do bodky.

Kabína sa tiež spolieha na overené a funkčné metódy bez výstrelkov. Do ruky veľmi padne príjemne hrubý, vyhrievaný a dole sploštený volant s multifunkciou. Tá ovláda adaptívny tempomat aj funkcie informačno-zábavného systému. Sedadlá sú príjemne hlboké a pohodlné, takže účel plnia pri ostrých zmenách smeru aj na dlhších trasách. Oceňujeme aj kožené boky a praktickú lakťovú opierku s odkladacím priestorom. Volič prevodovky je už dobre známy aj z iných áut z koncernu PSA a za vzhľad aj funkčnosť  ho chválime aj v Corse-e. Tu naviac disponuje režimom B, ktorý slúži na rekuperáciu energie pri brzdení a čiastočne tak dobíja batériu. Výbava je inak veľmi slušná, nechýba vyhrievanie sedadiel, volantu, parkovacia kamera, navigačný systém, Apple aj Android konektivita či automatická klíma. Tá sa tvári dvojzónovo, keďže má dva regulátory teploty. Avšak ovládate nimi iba jednu zónu pre obe polovice auta, takže nad týmto prvkom sme sa museli pousmiať. Aj Corsa-e nastúpila na modernú vlnu digitálnych kokpitov a pred vodičom je teda plne digitálny prístrojový štít. Ten je príjemne prehľadný a ponúka dostatok informácii, grafika je skôr takým zlatým štandardom. Displej infotainmentu má iba sedem palcov a grafika je tiež priemerná. Do malého mestského auta ale stačí, aj keď na trhu sú v danej triede aj, autá ktoré majú predsa len sofistikovanejšie displeje. Plast vrchnej časti palubnej dosky je mäkký, nájdu sa ale aj tvrdé časti, nejde však o žiadne výrazné prehrešky. Pozitívom kabíny Corsy je, na auto tejto kategórie, dostatok miesta vpredu aj vzadu vo všetkých smeroch. Dokonca aj dospelí pasažieri sa vzadu odvezú v relatívnom pohodlí, čo nebýva u malých mestských áut zvykom. Batožinový priestor s objemom 309 litrov nie je v aute tejto kategórie tiež malý.

A teraz to najzaujímavejšie, teda pohon. Malá Corsa-e má k dispozícii výkon 100kw/136 koní a 260 Nm. To je na takéto kompaktné auto vskutku dosť a dynamika je výrazne nadpriemerná, veď na stovke je za 8,1 sekundy. Corsa-e ponúka tri jazdné režimy, ktorými sú Eco, Normal a Sport. Najmä v Sporte reaguje auto na každý dotyk plynu a vyráža vpred s vervou, ktorá je vlastná iba elektromobilom. Opakom je Eco, ktoré redukuje výkon a vypína klimatizáciu. Tento režim je zameraný na šetrenie energie, avšak na kľudné presúvanie je výkon dostatočný aj v takejto redukovanej podobe. Batéria s kapacitou 50 kWh by mala byť schopná tento malý Opel na jedno nabitie dopraviť až do vzdialenosti 337 kilometrov. Za optimálnych podmienok pri ekonomickom štýle jazdy to skutočne možné je, my sme sa fakt nepokúšali batériu vyšťaviť úplne do nuly. Samotná spotreba energie sa veľmi líši od štýlu jazdy, režimu ale hlavne od rýchlosti. Najlepšie sa auto cíti v malých rýchlostiach v meste, kedy viete s kľudom jazdiť za približne 12 kWh/100 km. Avšak diaľnice sú presným opakom a ideálom je jazdiť po nich maximálne 110 km/h rýchlosťou, pri tradičných 130 km/h už hodnota nabitia začína klesať dosť výrazne. My sme sa diaľniciam vyhýbali a jazdili najmä po meste a bočných cestách, čoho výsledkom bola  priemerná spotreba na konci testu 14,5 kWh. Keď zoberieme do úvahy, že využiteľná kapacita batérie je 45 kWh, dostávame sa na celkový dojazd 310 km. To je rozhodne veľmi fajn a je to jedna z tých lepších hodnôt, ktoré dnešné elektromobily ponúkajú. Nabíjanie je taktiež fajn, keďže Corsa-e je schopná nabíjať sa výkonom až 100kW. Avšak iba pri nižších hodnotách nabitia batérie. Čím je batéria nabitejšia, tým rýchlosť nabíjania klesá, čo je kvôli jej šetreniu logické. Opel tvrdí, že z 0% na 80% sa viete na verejnej rýchlonabíjačke dostať za 30 minút. V praxi sa nám podarilo z 50 na 90% dostať za približne 40 minút na rýchlej 100kW nabíjačke, čo je rozhodne fajn výkon. Rýchlosť nabíjania a použiteľný dojazd teda Corsu-e radia medzi tie vydarené elektromobily. Batérii naviac viete pomôcť zaradením režimu B na páke voliča jazdných režimov. Auto inak jazdí prekvapivo zábavne, naladenie podvozka je tak akurát kompromisné ale riadenie je príjemne komunikatívne a tak si, vzhľadom k  nadpriemernému výkonu elektromotora, viete užiť aj celkom dosť zábavy.

Suma sumárum, Corsa-e je podarené mestské elektroauto. Dojazd má lepší než veľká časť konkurentov a rýchlosť nabíjania je tiež pozitívom. Kabína je ergonomicky príjemná a dobre vybavená, aj keď nie úplne hypermoderná. Výhodou je aj slušný vnútorný priestor a jazdná dynamika, ktorá z nej robí zábavné malé auto. V oranžovej je naviac úplne neprehliadnuteľná. Nami testovaný model v najvyššej úrovni výbavy GS-Line stojí štandardne 32 890 eur s DPH, čo je samozrejme dosť, avšak vzhľadom k cenám iných elektromobilov bežne.

Opel Corsa-e GS Line

Motor Elektromotor
Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100 kW (136 k)
Krútiaci moment 260 Nm pri
   
Prevodovka Automatická s pevným prevodovým stupňom
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4060 mm
Šírka 1765 mm
Výška 1433 mm
Rázvor osí kolies 2538 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1530/1910 kg
Batožinový priestor 309 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (komb)  do 16,9 kWh
Emisie g CO2/km 0