Pick-upy nepatria zrovna medzi autá, ktorým treba neustály facelift a mnohé elektronické vylepšenia doby. Slúžia veľakrát na ťažkú robotu a na parkoviskách ich uvidíte so zodratým lakom od stromov a kríkov. To ich oddeľuje od áut triedy SUV, ktoré majitelia používajú aj na prezentáciu svojej osoby a udržujú ich neustále čisté a terénom veľmi nepoznačené.
Jednoducho pick-up je pracant a musí si poradiť všade. V teréne si dobre viedla už predchádzajúca Navara, no v meste jej chýbalo trochu pohodlia. Novú generáciu Nissan posunul na vyššiu úroveň, prekvapil nás a nasadil latku konkurenčným pick-upom naozaj veľmi vysoko. Nami testovaný model mal 2,3-litrový motor s dvomi turbami a najvyššiu výbavu Tekna, ktorá naozaj približuje auto komfortom modelom SUV.
Jazdili sme s ním doslova všade. Jedno ráno na lúke pri lese kompletne špinavý z celého týždňa a poobede zasa s nalešteným vo svadobnom sprievode, oblečený v obleku. Auto je veľmi prispôsobivé. Pokiaľ máte zapnutý len zadný náhon hravo sa šoféruje, volant ide ľahko a v kombinácii s automatickou sedemstupňovou prevodovkou ani neviete, že šoférujete pick-up s celkovou dĺžkou 5 330 milimetrov a šírkou 1 850 milimetrov. Ak ale prepnete na režim pohonu na všetky kolesá, prebudíte v aute spomínaného pracanta.
Motor má dostatočný výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 450 Nm nielen na to aby vás vyviezol kam potrebujete, ale aj očakáva že mu niečo naložíte. Ťažná sila auta je až 3 500 kilogramov. Limitujúci faktor, či už zábavy, alebo práce sú pneumatiky. S odľahčenou zadnou časťou auta by ste na sériových mohli ostať v blate. Spotreba sa pohybuje okolo 7 litrov ak nejazdíte v teréne, ale po asfaltových cestách, inak sa môžete ľahko priblížiť aj desiatim litrom, čo v sú kombinácií s automatom stále dobré čísla.
Motor sa dá skombinovať samozrejme aj s manuálnou prevodovkou, alebo je na výber aj slabšia verzia s výkonom 118 kW (160 k). Pri naštartovaní za studena má hrubý zvuk, ale rýchlo sa po zahriatí utíši a v interiéri auta ho za jazdy skoro ani nepočuť, zvonka je stále palivo ľahko identifikovateľné. Čo ale auto robí takým kultivovaným je množstvo doplnkov výbavy, na ktoré sme zvyknutí skôr pri iných typoch áut.
Vpredu dali autu dizajnéri úplne nový vzhľad, robustnú masku umiestnenú poriadne vysoko a Navara dostala aj veľmi dobré FullLed svetlomety, aj keď nie sú adaptívne. Zachovala si široké blatníky skrývajúce 18-palcové kolesá. Vzadu zmien oproti predchodcovi veľa nie je, tam toho ani veľa nevymyslíte, ale vrch dverí ložnej plochy dostal širšiu, rovnú lištu. Tá sa dá použiť ako odkladacia plocha na pohár, mačetu, mobil, na všetko, len pri rozjazde na veci netreba zabudnúť. Dno by sme síce zvolili radšej z mohutného, nelakovaného kovu, ale posuvné úchyty po stranách vyzerali naozaj pevne a mohli ste si ich aj natočiť, či posunúť podľa potreby. Anténa by už mohla byť minulosťou, ale na druhej strane, na akom aute sa dáva pohodlnejšie dole? Vyskočíte na ložnú plochu a odskrutkujete ju vo výške pása, teda ovšem, ak nemáte nahodenú nadstavbu, či kryt. Okrem pracovných vecí má Navara aj množstvo chrómových častí a krásnu oranžovú farbu, ktorej bude postupom času a s pribúdajúcou prácou škoda.
Verzia DoubleCab má dvere aj pre ďalších pasažierov, no sú hranaté a pomerne úzke, takže zhoršujú prístup dozadu. Strešné okno zase uberá miesto na hlavu, ale 2 metrový človek si na trestnú lavicu sadne bez problémov, keďže zníženie kvôli oknu končí tesne pred miestom, kde potrebuje hlavu umiestniť. Sedenie je skôr núdzové ako na každodenné používanie, je príliš kolmé, čo sa ale pri triede pick-up dá očakávať.
Šofér už je na tom s priestorom oveľa lepšie. Sedačky vpredu sú pohodlné, šoférova dokonca elektricky nastaviteľná a vo výbave Tekna sú všetky potiahnuté kožou. Rádio a palubná doska sú podobné s ostatnými modelmi značky a jediné čoho sa auto s povesťou pracanta ešte drží sú niektoré tvrdé plasty. Rovnako aj to že volant s ktorým sa dobre šoféruje je nastaviteľný len výškovo.
Auto disponuje navigačným systémom s jednoduchším vzhľadom, prepojeným s multifunkčným palubným počítačom, vyhrievanými sedačkami, bezkľúčovým štartom a dokonca parkovacími senzormi s kamerami po stranách auta tvoriacich celkový 360-stupňový obraz okolia, ktorý oceníte aj v teréne.
Celkovo nová Navara NP300 posunula triedu ťažkopádnych pick-upov bližšie k pohodlným SUV. Nie je jej čo poriadne vyčítať a umožňuje šoférovať auto s celkovou dĺžkou cez 5 metrov aj menej skúsenému šoférovi vďaka pokroku v technike. Priechodnosť, mäkko naladený podvozok a 1,5-metrová úžitková plocha dávajú zase priestor náročnejším. Jedinú vec čo nemá, ale majú to všetky takéto autá spoločné je absencia kufra. Už od výroby sa dozadu síce robia rôzne kryty a nadstavby ale s alarmom, ani s centrálnym zamykaním ich len tak ľahko neprepojíte, pokiaľ nie je originálne na to prispôsobená. V redakcií sa už tešíme na to ako otestujeme konkurentov a všetci sa zhodneme na tom, že po tomto teste by sa nám jedna Navara zišla. Testovaná verzia s výbavou, do ktorej už sa toho moc doplniť nedá, mala cenovku 41 400 eur.
Nissan Navara Double Cab Tekna dCi 190
Motor | R4 nafta |
Objem | 2298 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 450 Nm pri 1500-2500 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5330 mm |
Šírka | 1850 mm |
Výška | 1840 mm |
Rázvor osí kolies | 3150 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1958/3010 kg |
Batožinový priestor | – l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,8 |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,7/6,0/7,0 |
Emisie g CO2/km | 183 |