Džús je vraj tým lepší, čím viac percent má. Avšak to platí pri použití čerstvých surovín, nie pri koncentráte. MINI na Countryman s tromi magickými slovami, s označením John Cooper Works použilo naozaj čerstvé suroviny a priamo ich odštavilo. Habanero? Nie, Carolina Reaper minimálne, tá nová šialenosť s ešte pikantnejšími vlastnosťami to nebude. Aj tak to je masaker.
Countryman je už na trhu vo svojej druhej generácii, čo znamená, že má pre automobilku naozaj významné políčko v srdiečku, alebo sa tak dobre predáva. Stavili by sme na tú druhú teóriu. A je presne taký, aký čakáte, že bude. Aj vizuálne, aj výkonovo, aj všetkým, vrátane ceny.
Je to MINI, ale je maxi
V hlave máme pojem, že mini znamená niečo malé. Ale ak ku tomu doplníte názov Countryman, tak to zrazu až také malé nie je. Vlastne, Countryman je veľkosťou plnohodnotné SUV s pôdorysom v strednom spektre segmentu. Je to skôr Kuga ako Puma, keď budeme hľadieť na ponuku Fordu. Ak si pozrieme ponuku Peugeotu, tak 3008, nie 2008.
To fakt? Áno, je veľký, ale veľkosť umne maskuje za milý vzhľad s okrúhlo hranatými svetlami, za oblé tvary karosérie, za kolmejšie predné sklo a za celkový zaoblený tvar. Takéto výstrelky by si žiadna iná automobilka dovoliť nemohla, s akýmkoľvek iným znakom by toto auto šancu nemalo, ale MINI to spraviť môže.
Pritom nič nevyzerá na silu, všetky línie do seba zapadajú a nadväzujú na seba. Ani implementácia zadných dverí nie je taká agresívna ako v prípade malého päťdveráku. Vizuálne odľahčenie bielej karosérii prinášajú červené prvky, okrem pásov cez prednú kapotu, zrkadiel a strechy sú to aj nálepky na dverách. Práve tie auto opticky znižujú a skracujú.
Ak kolesá robia auto, tak Countryman má tie správne cvičky. Devätnásťpalcové disky síce nemusia byť praktické, ale sú pekné a k náture auta sedia. To, že sa o ne musíte báť pri každom parkovaní blízko obrubníka je už druhá vec. Možno by to Countryman zvládol aj s osemnástkami, ale stratil by kúsok z efektu hračkárskeho auta.
Je to MINI, ale je midi
Interiér nezostáva nič dlžný tomu ako sú zaužívané tvary v súčasnej produkcii automobilky. Niekto by možno povedal neprehľadné a neergonomické a mal by pravdu. Ale zároveň dokonale cool a s extrémnou charizmou. Ovládanie infotainmentu je dokonca naopak. Ak ste jadzili niekedy na BMW, tak na MINI ide koliesko úplne opačne.
Keď sme nahrýzli ten infotainment, tak je kompatibilný s telefónom s nahryznutým jablkom a dokonca bezdrôtovo. Mobily s robotom, teda takým softom majú smolu. Ale chápeme tú paralelu. MINI rovná sa ajfon. Zobrazovanie CarPlay je na fakt malom displeji. Ak máte 11 Pro, tak displej na mobile je väčší ako v aute. Ale naspäť k relevantným veciam. Bezdrôtová nabíjačka je umne umiestnená v lakťovej opierke a je v nej dokonca držiak na telefón. Takže sa nepohne a systém nemusí dávať hlášky o tom, že sa mobil nenabíja, lebo je zle umiestnený. To je simply clever riešenie. Vlastne, toto je iná automobilka.
Vpredu sa o dojem z veľkého priestoru stará napríklad čelné sklo. Síce je kolmé, prístrojová doska krátka, ale aj tak to pôsobí ako naozaj veľké auto. Počkať, veď má 4,5 metra, tak vlastne je aj trochu väčšie. Na šírku má tiež viac miesta aj keď lakťovka je stavaná na menšie lakte. To však nevadí, dobrých ľudí sa všade veľa zmestí. A dobrých lakťov tiež. Sedadlá sú veľkostne super a majú fakt príjemné tvarovanie s rozsiahlymi možnosťami nastavenia.
Trochu horšie je na tom priestorovo zadná časť. Ale ak porovnávame napríklad so Seatom Tarraco. Ak to porovnáme s ostatnými crossovermi postavenými na pôdoryse nižšej strednej triedy, tak je ho tam akurát. Dokonca aj kufor má dostatočný objem pre štyroch. Najmä keď časť je aj pod podlahou. Vážne, ten kufor je prekvapivo priestranný a dobre tvarovaný. Má sieťku, má oči na upevnenie nákladu, má vešiaky na tašky. Aj keď to tak zvonka nevyzerá, tak Countryman je naozaj praktické auto.
Je to MINI, ale je mega
Vezmite top štvorvalec, ktorý aktuálne BMW má a dajte ho aj s pohonom všetkých kolies a osemstupňovou prevodovkou do najväčšieho, čiže stále malého, MINI. Výsledok nemôže byť nič iné ako šialenstvo. Ale v tom dobrom zmysle slova. Keď boli atmosférické pohonné jednotky, tak tento výkon bol vyhradený osemvalcom s objemom nad 4 litre a nie polovici z toho. Áno, väčšina z redakcie si pamätá aj takéto autá. Alebo ich má aspoň naštudované.
Dvojliter má výkon 225 kW (306 k) a krútiaci moment 450 Nm. Na necelých 1 600 kíl to je výkonu naozaj dosť. A podanie záleží na zvolenom režime. Pri normálnom Mid je všetko plynulé a pohodlné, ale Sport pritvrdí. Prevodovka pracuje v športovom režime s razanciou dvojspojky, aj keď to je hydrodynamický menič. Pri radení na vyšší prevodový stupeň si motor akoby odpľuje. Jediné, čo JCW chýba, pri audiozážitku, je výraznejšia streľba do výfuku.
Podvozok je tuhší, to sa dá od takto stavanej verzie čakať. Úprimne, 19-tky asi ani veľmi do terénu nie sú, takže JCW jednu z charakteristických vlastností crossoverov popiera. Nebudete ho brať ani na poľné cesty. Ale môžete ho zobrať na cesty mimo mesto, také kľukaté, s dobrým asfaltom a prevýšeniami. Máločo bude v reálnom svete rýchlejšie. Lepivé Pirelli sú fantastické a Countryman držia dlhšie ako by ste čakali. Možno ide vzor dole rýchlejšie, ale to vôbec nevadí. Jazdu si užívate každým metrom viac a viac. Akurát máte stále vzadu v hlave otázku, že či by ešte lepšie nesedel Clubman s rovnakým ústrojenstvom, lebo je ľahší a má nižšie ťažisko.
Dobre, dobre, nie je všetko ružové. Pod 10 s týmto autom jazdiť nebudete. Dalo by sa to, síce sa viete dostať aj na priemer 9, možno menej pri dlhšej jazde, ale JCW si nekupujete na to, aby ste mali ekoauto. Na to je napríklad Cooper SD. Alebo kľudne aj Cooper S. Ten bude mať nižšiu spotrebu.
Cool faktor
Tak koľko by ste si tipli v cenníku za takéto auto? 50? 60? Stojí 57-tisíc eur. Teda približne toľko, čo pred pár týždňami testované Volvo XC40 s PHEV systémom. Výbavu má slušnú, adaptívny tempomat funguje výborne, displej je malý, ale použiteľný, koliesko sa točí naopak, miesta je akurát. Vlastne všetko do seba zapadá a reálne autu nie je čo vyčítať. Niektoré menej ergonomické atribúty vyvažuje obrovská dávka štýlu. Len si zvážte, či chcete Countryman, alebo Clubman. My by sme asi skončili pri nižšej karosérii so šiestimi dverami.
MINI John Cooper Works Countryman
Motor | R4 benzín |
Objem | 1998 cm3 |
Výkon | 225 kW (306 k) pri 5000-6250 ot/min |
Krútiaci moment | 450 Nm pri 1750-4500 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4313 mm |
Šírka | 1821 mm |
Výška | 1557 mm |
Rázvor osí kolies | 2670 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1555 kg |
Batožinový priestor | 450-1390 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,1 s |
Spotreba (WLTP) | 7,1-7,4 |
Emisie g CO2/km | áno |