Test Mini JCW Countryman: Mini maxi

Toto Mini vôbec nie je až také mini. Testovali sme totiž nový Countryman a to hneď v tej najvýkonnejšej špecifikácií John Cooper Works s výkonom až 300 koní a pohonom všetkých štyroch kolies ALL4. Pred pár mesiacmi sme práve týmto kusom absolvovali aj prvú jazdu.

Countryman rozhodne nie je úplne malé auto a platformu zdieľa s koncernovým súrodencom BMW X2. Mini má na dĺžku 4433mm a vysoké je 1656mm, čo z neho robí o niečo väčšie a robustenjšie pôsobiace auto než X2. Špecifikácia John Cooper Works má exkluzívny lak Legend Grey, ktorý je sivý, avšak veľmi hravý a pod určitým uhlom a svetlom v ňom vidieť aj nádych zelenej. Ďalším výrazným odtieňom je červená Chilli Red, ktorá je na streche, pruhoch na kapote a zasahuje aj do tretieho stĺpika s plaketou. Spätné zrkadlá aj otvory pre vstup vzduchu v prednej maske sú tiež v tejto červenej. Rovanko tak masívne brzdové strmene ukryté za veľkými 20″ diskami v čierno-striebornej. Nový Countryman sa spolieha na originálnu kombináciu zaoblení a hrán, čo vidno napríklad na predných svetlách, ktorých svetelný podpis kopíruje ich tvar. To nie je nič neobyvklé, zato zadné svetlá ponúkajú na výber svetelné podpisy až tri a jeden z nich má inšpiráciu v britskej vlajke. Vzadu sú aj štyri koncovky výfuku. Skutočné, žiadne imitácie! Conutryman rozhodne nie je až tak mini, je to celkom mohutne a robustne pôsobiace kompaktné SUV, ktoré vo verzii JCW pridáva zdravú dávku agresivity a individuality. Je to proste úplne iné Mini, než na aké sme boli zvyknutí. Je vcelku veľké, retro odkaz už ustupuje do úzadia a nahrádza ho nová, moderná a originálna identita a nezameniteľnosť tvarov. Za nás rozhodne super krok vpred!

Originálne je navrhnutá aj kabína, kde je retro odkaz stále prítomný v podobe centrálneho okrúhleho displeja. Staršie modely Mini tu mávali tradičné ručičkové ukazovatele, avšak v prípade Countrymanu JCW je tu veľký okrúhly displej. Ten v sebe spája infotainment, ukazovateľ rýchlosti a údajov o jazde, nastavovanie klimatizácie…vlastne úplne všetko. Je pravdou, že zorientovať sa v záplave údajov nám chvíľu trvalo. Odozva displeja aj grafika je špičková, chvíľu sme si ale zvykali na ovládanie. Menu je totiž pomerne hlboké a vyždauje zvyk. Smartfón konektivita fungovala výborne, až na to, že zrkadlenie nevie využiť celú plochu displeja, čo je škoda. Nezyvkom je, ze pred volantom nemá Countryman žiaden tradičný kokpit, ale iba head-up display. Nám to však nevadilo, keďže tie najzákladnejšie informácie na ňom vidíte a aspoň máte spoza volantu výborný prehľad. Mimochodom, volant je tu tiež skvelý a hrubý a špecialitou je spodné rameno, ktoré tvorí textilný popruh. Netradične, tkaninou je obložená aj palubná doska, ktoré je v tme oživená svetelnými LED prvkami. Kožené sedadlá majú integrované opierky a sú skvelým kompromisom medzi pohodlím a športovým bočným vedením. Vodič má naviac k dispozícii aj masáž a obe sedadlá sa ovládajú elektricky a ponúkajú široké spektrum nastavení. Mini Countryman JCW je rozhodne hravé a zábavné auto a dáva to najavo všade, kde sa len dá, avšak nikdy to nespadá pod hranicu vkusu. Tak napríklad voľba jazdných režimov je vždy doprevádzaná zvučkou a celkovou zmenou grafiky a nálady displeja. Ten najzábavnejší nesie názov Go-Kart. Ide o športový režim, ktorý sa aktivuje s nadšeným pokrikom Super Maria 🙂 Štartuje sa pootočením páčky, ktorá pripomína kľúčik a podobnou sa volia aj spomínané režimy jazdy a prevod. V strede zasa zaujme malý  štýlový textilný box s popruhom, ktorý láka vziať so sebou, avšak nejde to 🙂 Kabína Mini proste srší nápadmi a kreativitou ale napriek tomu jej nechýba praktickosť a odkladacie priestory, či už na nápoje alebo drobnosti, ako aj polička na bezdrôtové nabíjanie mobilu. Priestorovo je na tom Countryman tiež viac než dobre, žiadne mini priestory, ale plnohodnotné rodinné auto s 505 litrami batožinového priestoru a dvojitým dnom. Dve odrastené deti budú na zadných sedadlách v úplnom komforte, ale ani priemerne urastení dospeláci nebudú mať zásadný problém. Z výbavy ešte spomeňme veľku panoramatcikú strechu, ktorá interiér krásne presvetľuje, avšak v lete vie aj zvýšiť vnútornú teplotu.

Countryman JCW je najvýkonnejším Mini všetkých čias. Skrýva v sebe totiž benzínový dvojliter so štvoricou valcov a turbom. Ten produkuje výkon 221kW/300 koní a 400Nm. Celá táto porcia putuje na všetky štyri kolesá v spolupráci s osemtsupňovým automatom. Na stovke je za 5,4 sekudny a svoj potenciál najlepšie ukazuje v režime Go-Kart. Prerastená motokára sa nezaprie a auto vtedy jazdí naozaj skvelo. Rekacie na povely plynového pedálu sú bleskové, zvuk je hutný, aj keď čiastočne umelý. Podvozok je adaptívny, čo je super, pretože v režime Go-Kart si viete užívať zábavu ale zároveň po prepnutí do bežnejších módov viete auto bez straty pohodlia používať každý deň. Pravdou je, že Countryman JCW je v športovom režime extrémne zábavny a rýchly. Rýchlejšie auto v bežnom svete vlastne ani nepotrebujete a 300 koní je tak akurát, aby bolo toto Mini skutočne rýchle za akýchkoľvek okolností avšak bez nezmyselného prevýkonovania za hranicou využiteľnosti. Skvelá hodnota, presne tak akurát! Jazdných režimov je celá paleta a viete si ich prispôsobovať, nám v nich vadili iba trochu oneskorené reakcie na plyn pri rozbiehaní. Jadzne inak vážne nemáme Mini čo vytknuť, v Go-Karte je to neskutočná zábava a v ostatných režimoch veľmi civilizované, príjemné a komfortné vozenie. Spotreba paliva veľmi záleží od toho, aký jazdný režim zvolíte. A to nielen v aute, ale aj v hlave 🙂 V zásade sa ale dá pri rozumnom každodennom jazdení pohybovať niekde aj pod ôsmimi litrami, my sme skončili na 7,5, v čom boli prevažne diaľnice a aj dosť veľa kilometrov s Go-Kartom. Pri aute so štvorkolkou a výkonom 300 koní vôbec nie zlé.

Mini Countryman JCW je so svojím dizajnom aj celkovým prístupom k tomu, ako funguje a robí vecí, asi najoriginálnejšim zástupcom svojho segmentu. Zábavu a štýl dáva na prvé miesto, avšak žiadno netrpí ani praktickosť. Je postavené kvalitne a prémiovo, čo vidieť aj cítiť vonku aj v kabíne. S 300 koňmi je proste zábavy na rozdávanie, avšak sú plne využiteľné a tak nejde len o nezmyselnú pózu s vysokým výkonom, ktorý ani nejde využiť. V tomto si Mini skvele postrážilo tú rozumnú hranicu. Auto na fotkách stojí 65 tisíc eur s DPH. Nie je to malá suma, ale za tú dávku štýlu, výkonu, rýchlosti, výbavy a aj prekvapivej praktickosti to nie je prehnané.

Mini Countryman John Cooper Works

Motor R4 benzín
Objem 1998 cm3
Výkon 221 kW/300 k pri  5750-6500 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000-4500 ot/min 
   
Prevodovka 8-stupňová automatická
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4433 mm
Šírka 1843 mm
Výška 1656 mm
Rázvor osí kolies 2692 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1735 kg
Batožinový priestor 505/1530l
Palivová nádrž 54 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,4 s
Spotreba (WLTP) 8,3-7,8 l/100 km  
Emisie g CO2/km 187-177