Skĺbiť avangardu a konzervatívnosť do jedného je veľmi zložité. BMW sa to zjavne s novým modelom X3 podarilo a aj keď som bol spočiatku skeptický, po pár dňoch mi tvár novej generácie pripadá ako optimálna. Privítajte teda novú generáciu BMW X3, ktorá má byť pripomienkou konceptu Neue Klasse.
Skeptickosť môjho názoru na dizajn vychádza z faktu, že automobilka stavila na úplne nové prevedenie. To sa doteraz ešte nestalo a pritom prvé tri generácie vždy vyzerali konzervatívne. Avantgarda ukazuje prednú časť s novými svetlometmi pripomínajúcimi tie na BMW X1, ale aj BMW radu 5 a na ostatných úplne nových modeloch so spaľovacími agregátmi.
Náplasťou môže byť najmä vedomie, že za príplatok môžete mať vynikajúce adaptívne LED predné svetlomety s maticovým rozlíšením HD. Novinkou je aj podsvietená predná maska s ostrými líniami a štandardným tvarom. Nie je príliš veľká a línia podsvietenia kopíruje napríklad BMW radu 7.
Zadná časť už je tradičnejšia s normálnejšími svetlami s líniami rozloženia jednotlivých prvkov podobnými ako má aj BMW X5 po modernizácii. Tu je veľké prekvapenie, lebo vrcholná verzia BMW X3 M50 xDrive môže mať dokonca až 4 reálne koncovky výfuku. Disky kolies sú štandardne 18-palcové a za príplatok môžete mať disky s priemerom 21 palcov.
Interiér zaujme už štandardným spojeným krycím sklom pre oba displeje. Krycie sklo je zahnuté k vodičovi a dáva mu lepší dosah a rozhľad. Pred vodičom je štandardne displej s uhlopriečkou 12,3 palca a stredový s uhlopriečkou 14,9 palca využíva systém BMW Operating Systém 9 s vrstvou Quick Select na rýchle zvolenie konkrétnej funkcie. Okrem dotyku sa dá displej ovládať aj kolieskom. To znamená, že X3 je stále veľké auto, ktoré si necháva aj veľmi obľúbený prvok.
BMW ukázalo, že na rázvore 2 865 mm dokáže spraviť dostatočný vnútorný priestor. Rázvor sa však nezmenil, zmenila sa celková dĺžka. Narástla o 34 mm na 4 755 milimetrov. Vďaka tomu má batožinový priestor teraz hodnotou 570 litrov v štandardnom stave a 1 700 litrov po sklopení operadiel zadných sedadiel. Dôležitým faktom je, že ak máte PHEV, tak tieto číslo neplatia. Vtedy základný objem dosahuje iba na métu 460 litrov a maximálny objem sa dostáva na 1 600 litrov.
BMW spočiatku predvedie len niekoľko agregátov, presne podľa toho ako sme zvyknutí. Zaujímavosťou bude určite plug-in hybrid označený ako BMW X3 30e xDrive, takže bude mať pohon všetkých 4 kolies. Toto prevedenie využije dvojlitrový benzínový motor a elektrický motor umiestnený v 8-stupňovej automatickej prevodovke. Celkový výkon bude 220 kW (299 k) a na stovku sa toto prevedenie dostane za 6,2 sekundy. Maximum bude záležať od použitej hnacej sily. Ak ho bude zabezpečovať iba elektrická energia, tak sa dostane na 140 km/h, ale v prípade použitia oboch energií je až 215 km/h.
Výraznou devízovou plug-in hybridu v BMW X3 bude použitie novej batérie s kapacitou až 19,7 kWh. PHEV bude možné nabíjať výkonom 11 kW striedavého prúdu, jednosmerný prúd dostupný nebude. To ale znamená, že na plnú hodnotu sa nabije za 2:15 v ideálnom stave. Ešte dôležitejšie je, že na plné nabitie dokážete s týmto autom prejsť vzdialenosť 81 až 90 km.
Dočasným základom spaľovacích agregátov bude benzínové prevedenie BMW X3 20 xDrive. To má mať benzínový dvojliter dosahujúci 153 kW (208 k) a krútiaci moment 330 Nm. Arzenál stačí na zrýchlenie na stovku za 7,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 215 km/h. Tento motor bude štandardne vybavený osemstupňovou automatickou prevodovkou so zakomponovaným mild hybridným elektromotorom dosahujúcim 13 kW (18 k).
Omnoho väčším harcovníkom v korporátnych flotilách bude prevedenie BMW X3 20d xDrive. Pri benzíne ste si už všimli absenciu písmena, diesel si ho necháva a má dvojlitrový štvorvalec prezentujúci výkon 145 kW (197 k) a krútiaci moment 400 Nm. Využíva slabší mild hybrid v koši prevodovky. Ten má iba 8 kW (11 k). Naftová verzia bude mať stále pohon všetkých štyroch kolies a osemstupňovú automatickú prevodovku, ale bude rýchlejšia na stovku. Stokilometrovú rýchlosť dosiahne za 7,7 sekundy a maximum je zase elektronicky obmedzené na 215 km/h. Podobne ako pri základnom benzíne a ako pri plug-in hybride.
Vrcholom súčasnej ponuky bude, v prevedení BMW X3 M50 xDrive, trojlitrový radový šesťvalec s mild hybridom znova s výkonom 13 kW (18 k). Celkový výkon systému má byť 293 kW (398 k) a krútiaci moment sa dostane na 580 Nm. To už sú hodnoty, ktoré vozidlu, ľahšiemu ako predchodca, dávajú možno zrýchliť na stovku za 4,6 sekundy a keďže je magické M v názve, tak sa maximálna rýchlosť zastaví až na hranici 250 km/h.
Prevedenie M50 dostane štandardne iné nárazníky, ale aj im športový podvozok s variabilným športovým riadením, M športové brzdy a 20-palcové M disky kolies z ľahkých zliatin. Dôležitý prvok nadštandardnej výbavy pre M50 bude aj M Sport diferenciál integrovaný do zadnej nápravy.
Na dizajn si spravte názor sami. Každý ako vie, podľa mňa mu treba nechať chvíľku času a v správnej kombinácii bude vynikajúci.