Test MINI Countryman Cooper SE: Dobrodružstvo s hotelom na streche

MINI Countryman prešiel zmenami. A nie malými. Nazvime to facelift, ktorý nie je až tak vidno, lebo základné tvary sa nezmenili. A je stále najväčším MINI. Srandičky o MAXI sme si minuli už minule, takže teraz to bude už zásadne len MINI.

Zatiaľ sme mali v redakcii iba verziu John Cooper Works, ale teraz prišla tá, ktorá má najekologickejšie zameranie, veď má predsa evidenčné čísla s modrou farbou Aqua. Musí teda byť ekologickou možnosťou. Nie je však elektrickým autom, je však plug-in hybridom, čo znamená, že dokáže prejsť niečo aj na elektrickú energiu po nabití.

Stále vyzerá kompaktne

Má 4,3 metra na dĺžku. Nie je to veľa, ale v porovnaní s ostatnými modelmi automobilky to je veľa. Je to naozajstné SUV segmentu C. Alebo je niekde na hrane B a C. Inak povedané, je medzi malými autami a nižšou strednou triedou. Jedno je však jasné, nech je to písmeno akékoľvek, Countryman patrí ku prémiovej časti ponuky.

Prémiovo aj vyzerá. Najmä keď má peknú farbu, pekné kolesá a tradičné pásy cez kapotu. Vlastne devätnástky sú do terénu vrcholne nepraktické, ale vyzerajú výborne, majú nádherný tvar a k autu sa perfektne hodia. Ak si všimnete, tak majú 6 lúčov a ich tvar naznačuje, že len dva z nich sú spojené so stredom kolesa, ostatné nie sú. A vyzerá to parádne.

Hlavne si ho nekupujte v čiernej, tá funguje len ak dáte červené pásy na kapotu a červenú strechu. Vhodná je táto zelená farba s čiernymi doplnkami, lebo necháva vyniknúť nielen chrómové prvky, ale tiež samotné tvary auta. Jediné, čo mu vlastne chýba sú dve svetlá pred prednou maskou chladiča a môžete ísť naplánovať lúpež do Talianska (referencia: Italian Job).

SE sa od ostatných verzií líši žltým brandovaním. Logo je nielen na prednej maske, ale štylizované E je aj na blatníkoch. Pri vodičovi je zásuvka na nabíjanie. Je to optimálne umiestnenie, lebo ak aj zabudnete zaklopiť uzáver, tak stačí stiahnuť okienko, prípadne vystúpiť a prejsť naozaj len tri kroky. To, čo je však rovnaké pre všetky MINI sú zadné svetlá s vizážou ako vlajka domoviny, pričom nemyslíme logo domácej pálenky.

MINI s miestom

Páči sa vám MINI a kvôli niečomu potrebujete mať priestor pre viac ľudí ako dvoch? Možno práve Countryman bude tou správnou voľbou. Pre pasažierov vpredu je priestoru veľa, to je každému jasné. Ale ani vzadu nie je miesta málo. Na šírku ho nie je ako v C5 Aircross, ale pre dvojicu je to absolútne v pohode. Menší je azda len kufor, ktorý potrebuje nechať miesto aj na nabíjací kábel. Ale pod jednou časťou podlahy je akýsi vankúš na celú šírku nárazníka, ktorý sa cvokmi pripína práve o túto časť podlahy. Na tomto vankúši sa dá sedieť a zároveň má aj prekrytie nárazníka, aby ste nemali špinavé nohavice.

Ako sa na MINI patrí, má aj ovládanie infotainmentu kolieskom. Ak máte zvyk z BMW točiť určitým smerom, tak ste na omyle, tu sa točí presne opačne. Ale infotainment má novú vizáž, ktorá využíva väčšiu plochu v kruhovom strede. Nad displejom a pod ním je niekoľko tlačidiel. Toto už nie je rýchlomer, ten má miesto niekde úplne inde.

Pred vodičom je druhý oválny displej. Ten pozostáva z ľavej časti, v ktorej behá fyzická ručička a zvyšku, ktorý je tou displejovou časťou. Budeme úprimní, omnoho krajšie vyzerali analógové ukazovatele pred touto zásadnou zmenou. Vlastne na tento displej aj tak až tak často hľadieť netreba, lebo rýchlosť sa zobrazuje aj na head-up displeji.

Pri MINI treba vyzdvihnúť dizajn. Síce už neotvárate okná na stredovej konzole, ale prepínanie farieb ambientného osvetlenia je stále na strope hneď vedľa vnútorného osvetlenia. A zároveň sú všade retro detaily. Toto auto je dokonalé prepojenie moderny a histórie za celkom rozumnú sumu. Veď koľko dáte za Singer Porsche?

Stanovačka na streche

Toto MINI sme dostali s veľkou rakvou na streche. Je od firmy Autohome a na nete sme našli, že stojí 3339 eur. Je stavaný presne pre MINI Countryman. A sedí mu. Rozbalenie trvá len pár sekúnd, vlastne stačí povoliť tri rýchlopináky a posunúť strechu hore. Celý stan sa rozloží. Strecha ostáva plastová a boky sú látkové. Vnútri je matrac, na ktorom sa naozaj príjemne leží. Vnútri nedokážete mať ochranu pred zimou, na to musíte mať poriadny spacák, ale máte dosť miesta pre dvoch, látkové poličky, látkové okná a tiež sieťky proti hmyzu. Tento strešný stan je naozaj dobre vymyslený. Vlastne do vnútra stanu ešte vlezie aj skladací rebrík, aby ste sa hore mali ako dostať.

Nabíjanie v kempe

Prídete do kempu, postavíte sa na svoje státie, pripojíte auto na nabíjačku. Presne takto by ste postupovali s reálnym karavanom, aby šli všetky spotrebiče. Ale tu napojíte auto samotné, nech sa vstavané batérie nabijú. Pri plnom nabití dokážete na jedno nabitie prejsť aj viac ako 40 kilometrov. Slušné, nabíjanie však ide pomalšie.

Batéria s kapacitou 9,6 kWh zabezpečila zmenšenie palivovej nádrže. Tá má iba 36 litrov, miesto 51, ktoré má Countryman bežne. To znamená aj značne nižšiu vzdialenosť celkového dojazdu. Naviac ak je na streche stan, tak ide spotreba ešte vyššie. Veríme, že bez stanu by sa po diaľnici dalo s prehľadom jazdiť za 6,5-7,0 litra. Ale so stanom to bolo takmer 9. Jedinou možnosťou ako teda znížiť spotrebu je nabíjať. V takom prípade MINI potrebuje okolo 22 kWh na sto kilometrov. Na nabitie teda prejde 40 kilometrov celkom bez problému.

Jazda s MINI je príjemná a aj plug-in hybrid s hmotnosťou 1,7 tony ponúka príjemný zážitok. Má predsa celkový výkon 165 kW (224 k) a pohon všetkých kolies ALL4. Základom systému je 1,5-litrový trojvalec s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 220 Nm. Ale sekunduje mu elektromotor, ktorý dokáže pracovať aj samostatne. A to do rýchlosti 140 kilometrov za hodinu. Takže ak bývate kúsok od práce, nepotrebujete vlastne benzínový motor celý týždeň preberať.

Zaujímavá situácia nastane, ak idete 130 a vybije sa baterka. Vtedy sa zopne benzínový motor, ktorý nie je úplne zohriaty a preberie sa ako keď na vás niekto v noci šplechne vedro vody. Ale ak sa rozhodnete kempovať, tak pri nabíjačkách je väčšinou prázdne miesto, kde raz-dva rozložíte stan.

Hajlajt dňa

Pri MINI sa budete tešiť na každú jazdu. A to nie je len o motore, ale o celkovom štýle. Len si dobre rozmyslite, či využijete plug-in hybrid. Ak nie, tak si zvoľte na dlhé trasy naftu, ktorá bude ešte úspornejšia. PHEV využijete ak máte dom, kde môžete nabíjať a máte tiež schopnosť s týmto autom jazdiť primárne na elektrickú energiu. Vtedy má zmysel. A stan má zmysel rozhodne. Za tie peniaze je pekným doplnkom, ktorý sa dá využiť aj za dažďa.

MINI Countryman Cooper SE

 

Motor R3 benzín + elektromotor
Objem 1499 cm3
Výkon Benzín: 100 kW (136 k) pri 4400-6000 ot/min
Elektro: 65 kW (88 k) pri 4000 ot/min
Celkovo: 165 kW (224 k)
Krútiaci moment Benzín: 220 Nm pri 1300-4300 ot/min
Elektro: 165 Nm pri 0-3000 ot/min
Celkovo: 385 Nm
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4297 mm
Šírka 1822 mm
Výška 1559 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1790/2180 kg
Batožinový priestor 400/1530 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 196 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,8 s
Spotreba (komb.) 1,7-2,1 l/100 km (dojazd na nabitie 44-51 km)
Emisie g CO2/km 39-47