Test Ford Kuga HEV: Svet potrebuje viac takýchto hybridov

Nedávno sme testovali aktuálnu generáciu SUV od Fordu, teda model Kuga. Avšak nie len takú hocijakú, ale hybridnú. Vysloviť celý jej názov chvíľu trvá, veď si to skúste sami. Ford Kuga Adventure ST Line 2,5 Duratec HEV AWD. Takže ide o hybridné auto s hutným, 2.5 litrovým benzínovým štvorvalcom s výkonom 140kW/190 koní, poháňajúcim všetky štyri kolesá. Naviac, v atraktívnom looku ST Line. Vyzerá to na veľmi schopnú kombináciu, takže poďme sa na to pozrieť zblízka.

Farba Chrome Blue má špecifický, modro-šedý, kovovo ladený odtieň. A na Kuge vyzerá dôstojne a netuctovo. Samotné auto pôsobí rozhodne hodnotne a mohutne, žiadne subtílne mestské SUV ale dospelé a reprezentatívne auto. Karoséria je pekne zaoblená a vpredu dominuje skutočné mohutná čierna maska s veľkými okami výpletu. Súčasťou balíka ST Line je aj športový nárazník s hmlovkami. Optika predných svetiel je Full LED, čiže špičková technika. O úrovni výbavy informujú aj decentné plakety ST Line na predných blatníkoch. Zadná časť zasa zaujme hmlovkami originálne zapustenými v žiabroch na bokoch. ST nárazník s dvojicou výfukov dodáva športový akcent, avšak celkovo nie ja na aute nič prehnané a aj spomínané športové doplnky sú decentné a nekričia. Taktiež krídlo má tak akurátnu veľkosť. Super je, že veľké piate dvere sa dajú bezdotykovo otvárať a zatvárať ladným pohybom nohy pod nárazníkom. Vydaril sa aj nápis Kuga, tiahnuci sa celou šírkou. Ak by sme na aute niečo zmenili, možno by sme chceli o palec či dva väčšie kolesá. Šedé 18” síce nie sú vyslovene malé, ale také 19” by tu predsa len vynikli ešte lepšie. Naviac, nevedno prečo, testovací kus bol obutý do zimných pneumatík. Jazdné vlastnosti však boli výborné aj tak. K tomu sa ale ešte dostaneme. Uzavrime ale túto kapitolu tak, že Kuga je veľmi vkusné a svalnato pôsobiace SUV, ktoré vyzerá ešte drahšie než v skutočnosti je a tak sa na parkovisku nestratí ani pri drahších či prémiovejších kolegoch.

Kabína už na prvý dojem zaujme kvalitou a perfektne zvládnutou ergonómiou. Oko hneď spočinie na sedadlách v kombinácii koža a brúsená koža, ktoré aj na dotyk pôsobia príjemne. Prešívané sú červenou niťou, rovnako ako aj volant či rukoväte na dverách. V samotných sedadlách sa ale sedí výborne aj na skutočne dlhých trasách a nastaviteľné sú elektricky. Tiež sa nám páči aj lesklý, karbón imitujúci obklad palubovky či dverí. Vôbec nepôsobí lacno, čo niekedy býva problémom podobných imitácií. Volant pôsobí na prvý pohľad možno až príliš hrubo, avšak opak je pravdou. Drží sa vynikajúco a aj tak vyzerá. Tlačidiel je na ňom na prvý pohľad tiež až odstrašujúco veľa, avšak žiadne strachy, ovládanie je pomerne presné a intuitívne. Keď už je reč o tlačidlách, Kuga nejde úplnou cestou plnej digitalizácie ako niektorí konkurenti. Zostáva niekde na pomedzí, čo sa javí ako zlatá stredná cesta. Má samozrejme digitálny prístrojový štít aj infotainment, avšak stále v kabíne nájdete prekvapujúco veľa tlačidiel. Automatická klimatizácia má vlastné otočné ovládače aj tlačidlá prepínania režimov a zón a tiež pod centrálnym displejom je tlačidlo pre aktiváciu kamery a ladenie či prepínanie frekvencií a audiostôp. Skutočne krásny je kruhový volič prevodovky, vedľa ktorého sú až tri stojany na nápoje. Za ním sú ďalšie fyzické tlačidlá parkovacieho asistenta aj prepínača jazdných režimov. Musíme priznať, že tento “polodigitálny”prístup s analógovými tlačidlami sa nám z hľadiska ergonómie mimoriadne páči. Tlačidlá sú estetické a nerušia a vďaka nim prebieha ovládanie skutočne rýchlo, hladko a intuitívne. Oba displeje sú ladené do modrej farby, ktorá je pre Ford typická. Mimoriadne vydarená je navigácia a aj bezdrôtový Apple Car Play a Android Auto fungujú bez problémov. Samotná obrazovka tabletu by ale mohla byť o niečo väčšia ako 8”. Displej pred vodičom je dostatočne veľký s kvalitnou grafikou. Trochu nás ale mrzí, že mu chýba veľké zobrazenie mapy. Zato však, podľa zvoleného jazdného režimu, vie zobraziť napríklad ikonu Mustangu alebo pickupu F 150. Veľkým skokom oproti predchodcovi je vnútorný priestor. Vpredu je to samozrejme bez debaty, sedíte v pohodlných sedadlách a opierate sa o širokú lakťovú opierku. Avšak v novej Kuge je špičkový aj priestor pre pasažierov vzadu, ktorý je niekde na úrovni Mondea. Tu sa aj päť dospelých, štandardne urastených osôb odvezie v komforte i na dlhšej trase. Batožinový priestor má štedrých 581 litrov a pod podlahou má sadu na opravu defektu. Nemáme výčitky. Priestor, kvalita aj vybavenie kabíny Kugy je na špičkovej úrovni. Samozrejme, nechýba plejáda asistentov a bezpečnostných prvkov. Adaptívny tempomat, kontrola mŕtvych uhlov, parkovací asistent či perfektná kamera vpredu aj vzadu. Paráda.

Pod kapotou sme mali 2.5 litrový štvorvalec Duratec s kombinovaným výkonom 140kW/190 koní pracujúci v Atkinsonovom cykle. Samozrejme, k tomuto výkonu mu pomáhal elektromotor vyživovaný 1,1kWh batériou. Tento celok spolupracoval s bezstupňovou prevodovkou CVT. Toto prevodové ústrojenstvo býva často predmetom kritiky, avšak musíme povedať, že v Kuge patrila medzi tie lepšie, aké sme zažili. Typické pre ňu je, že pri prudkom zošliapnutí pedála plynu je motor hlučnejší a otáčky prudko vyletia nahor. Avšak po uvoľnení plynu a zrýchlení na požadované tempo je motor veľmi tichý a v kabíne počujete iba jeho veľmi tlmenú ozvenu a hluk odvaľujúcich sa pneumatík. Kuga s týmto motorom je extrémne príjemným spoločníkom na dlhé diaľničné presuny. Môže za to samozrejme dobre vybavená a pohodlná kabína, ale ja kultivovaný hybridný motor so slušným výkonom. Na stovke je za 9,1 sekundy čo nevyrazí dych ale stále je to veľmi svižné a dynamické tempo. Motor má citeľnú výkonovú rezervu a preto je pre toto SUV priam ideálny. Dostatočne výkonný, tichý, kultivovaný a aj napriek pohonu štyroch kolies až šokujúco úsporný. Dôkazom je priemerná spotreba 6,3 litra, ktorú sme dosiahli v režime 80% diaľnic s tempomatom na hodnote 140 km/h a zvyšných 20% v meste. Na takto veľké, nie ľahké a pomerne výkonné SUV priam excelentný údaj. A to je ešte aj štvorkolka. Takúto formu hybridizácie berieme všetkými desiatimi. Aj keď je Kuga v balíku ST Line a podvozku rozhodne nechýba istota, viac jej svedči pohodové diaľničné tempo v ľavom pruhu než vymetanie okresiek. Nie že by to nezvládala, riadenie má dosť obstojnú spätnú väzbu aj tuhosť a auto je stabilné aj pri hrubšom zaobchádzaní. Podvozok je ale nádherne utlmený a takmer od neho nepočuť rázy, športové SUV to ale nie je a hrá to skôr na komfort. Komfort s veľkou dávkou sebaistoty. Nebude vás vôbec lákať k športovej jazde, ak ale budete mať naponáhlo aj na zakrútenej okreske, Kuga vás podrží a nezradí.

Ford Kuga Adventure ST Line 2,5 Duratec HEV AWD je vážne vydarené auto. Vyzerá dobre a draho, je tak akurát veľké zvonku aj zvnútra a má skvele vybavenú a navrhnutú kabínu. Naviac, hybridizácia sa v tomto prípade skutočne podarila, keďže motor s prídavnou batériou spolupracuje kultivovane a dynamicky. No a hlavne, jazdí za fakt málo, niečo cez 6 litrov je pri aute tejto kategórie a výkonu úplne super. Vlastne, ide o jeden z najlepšie postavených hybridov, aké sme kedy testovali. Akčný cenník hovorí, že takáto Kuga sa dá aktuálne kúpiť od 37 790 eur s DPH, čo po zohľadnení všetkých plusov a veľmi mála mínusov vôbec nie je premrštene veľa.

Ford Kuga Adventure ST-Line HEV AWD

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 2490 cm3
Výkon 140 kW (190 k)
Krútiaci moment 200 Nm + 230 Nm
   
Prevodovka Automatická eCVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4626 mm
Šírka 1883 mm
Výška 1666 mm
Rázvor osí kolies 2710 mm
Hmotnosť (celková) 2280 kg
Batožinový priestor 581/1530 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 196 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,6 s
Spotreba (WLTP komb.) 5,7-6,3
Emisie g CO2/km 131-145