Keď sme testovali Mercedes-Benz triedy X, čiže novinkou v portfóliu automobilky, pick-up, tak sme vyslovili jedno želanie. Nič proti štvorvalcu, ale pick-up s logom Mercedesu by mal mať šesťvalec. A je dopredu jasné, že ten šesťvalec musí byť naftový. Benzínové pick-upy na našom trhu vlastne ani nie sú. A tiež nám je jasné, že X63 AMG nehrozí, ani so štvorlitrovým V8 s prepĺňaním.
Po čiernom X250d, s motorom z Nissanu Navara, sa k nám dostal omnoho mercedesovskejší model X350d, ktorý na menší motor rovno zabudol. Prichádza totiž s rovnakým motorom, aký má aj E350d. Tak to vyzerá na prvý pohľad podľa označenia. Ale nie je to úplne ono, tento motor toho má viac spoločného s agregátom, ktorý poháňal G350d predchádzajúcej generácie. A práve toto je agregát, ktorý mal byť pod kapotou od začiatku. Kľudne by sme brali aj keby je X250d len podladenou verziou.
Na veľkosti záleží
Keď si porovnáte pick-upy predávané na Slovensku a vlastne v európskych krajinách, tak je jasné, že práve tie európske budú pôsobiť až trpaslíčim dojmom. Ale skúste ich zobrať na výlet do obchodného centra. Skúste zájsť do garáže v centre Eurovea, alebo Central. Nie je to nemožné, ale ako rastú Pepkovi námorníkovi po špenáte svaly, tak vám bude rásť frekvencia vybraných slov.
V momente ako sa cez úzke nájazdy dostanete dnu, tak si myslíte, že ste za vodou. Omyl. Xko má cez 5 metrov, takže strčiť ho do bežného parkovacieho miesta, podľa vzoru bežného pracieho prášku, nebude také jednoduché. Na toto boxy stavané nebudú. Budete trčať a zúžite tak možnosť prejazdu okolo. Inak povedané, bude na vás niekto frflať, bez toho to nejde.
Ale veľkosť je aj o niečom inom. Spredu pôsobí Xko mohutne, čo zase znamená, že autá pred vami budú mať väčšiu tendenciu uniknúť z vašej trajektórie, ako keby ste za volantom napríklad Fordu Focus, nech by to bola aj verzia RS.
Práve vzhľadom patrí trieda X k tým najkrajším pick-upom. Len škoda, že automobilka nepoužila vynikajúce adaptívne LED svetlá. Tieto prepínajú diaľkové. To musí stačiť. Ale teraz reálne, vzhľadovo sa auto podarilo, pôsobí mohutne a práve biela farba mu prepožičiava majestát. Dobre, každý nás poznal podľa nálepiek, ale tie boli celkom efektným doplnkom, až na sumarizáciu tabuľky technických údajov po celom aute. Pásy sú v poriadku, štylizované X tiež, rovnako ako nápisy V6, ale ostatné je trochu zbytočné.
Je to fakt Mercedes?
Nastúpenie do interiéru sprevádza celkom nadšený pocit. Pozeráte na displej Commandu, je pekne umiestnený, v zornom poli, pred vodičom sú kruhové ukazovatele s naozaj pekným a detailne spracovaným displejom. Všetko vyzerá super. Ale potom to príde. Pohľad padne tam, kde by nemal a nie sú to kolená spolujazdkyne. Aj keď trajektória pohľadu je skoro rovnaká.
Povedzme, že spodná časť prístrojovej dosky nehovorí nič o hviezde na kapote, nehovorí nič o prémiovosti, hovorí hlavne o pracovnom nasadení a rýchlom čistení. Ak vás to bude veľmi štvať, tak to dajte očalúnniť do kože, alebo do alcantary. Budete mať lepší pocit ako pri kúpe a Mercedesu X sa takto vráti štipka luxusu, ktorá mu trochu chýbala z tohto pohľadu.
Nasadanie za volant je však trochu obtiažnejšie, nenasadáte predsa do obyčajného auta. Sedíte vysoko. Kapota Xka je tam, kde majú niektoré autá strechy, takže sa musíte štverať. Ak máte naviac zašpinené nástupné schodíky, tak musíte zvoliť taký výskok s rozbehom. Po dvoch dňoch to už vôbec nebude problém a vyhupnete sa s eleganciou baletky.
Naskakovať budete aj na zadné sedadlá. Na nich príliš miesta nie je. Našťastie tento kus nemá otváracie strešné okno, lebo to priestor nad hlavou dosť drasticky zmenšuje. Celkovo vzadu v pick-upoch to nebýva práve s priestorom ružové. Mercedes triedy X je nadpriemerný, ale stále v ňom sedíte kolmo ako na trestnej lavici.
O batožinovom priestore, teda skôr o možnosti odložiť niečo v interiéri asi nebude veľmi reč. Musíte si dať zatmavené okná. Americká Honda Ridgeline má odkladací box pod zadnými sedadlami, ale Xko tam má, ako ostatné európske pick-upy, nádrž, takže tam okrem paliva nedáte naozaj nič. Testovaný kus mal aspoň zamykateľný dekel ložnej plochy. Avšak ten sa dá otvárať iba kľúčom. Máme pocit, že aspoň Mercedes by si zaslúžil napojenie systému na centrálne zamykanie.
V6 je odpoveď
Keď rozmýšľate aký motor do Xka, tak to je veľmi jednoduché. V Navare a Alaskane je štvorvalcové biturbo v poriadku, ale Xko potrebuje V6tku. Základnou charakteristikou motora je kultivovanosť. Má príjemnejší chod ako takmer čokoľvek iné v triede. Pod slovom takmer si treba predstaviť niečo z Wolfsburgu.
Šesťvalec má výkon 190 kW (258 k) a krútiaci moment 550 Nm. To sa zdá ako dostatok. Je spojený s hladko radiacou sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Aj tu by sme čakali skôr radenie páčkou pod volantom, nie obrovskú páku v strede, ale základ Navary sa až tak oklamať nedá. Rovnako to je s pohonom. Pohon všetkých kolies je stále zapnutý a prispôsobuje sa dynamicky. Takže blbosti so zapnutým pohonom výlučne zadnej nápravy si asi neužijete.
Vďaka odhlučneniu a hladkému radeniu prevodovky akosi nemáte takú senzáciu z ťahu motora. Avšak dostanete sa do sféry, že jednoducho to zrýchlenie a pružnosť nevnímate. Možno dokonca pôjdete aj na spotrebu. Vtedy sa vopcháte do 9 litrov. My sme však po veľkom podiele diaľnic a brodov prišli s celkom 10,2 litra. Veľmi dobrý výsledok. Obávame sa, že pri rovnakom používaní X250d by bola cifra navlas rovnaká.
Pri pick-upoch je veľmi diskutovaná téma komfort jazdy. Práve Xko je na tom celkom dobre. Aj na ceste ponúka dostatok komfortu. Môže za to prehodenie listových pružín za klasické vinuté. Možno sa trochu zníži nosnosť, ale komfort netreba podceňovať. Priznáme sa, Xko sme zobrali aj do mierneho terénu a všetko bolo v poriadku. Avšak za náročnosť terénu hovorí fakt, že rovnakú trasu sme kedysi videli zvládať borca na služobnej Fabii. Oproti tej je vlastné Xko naozaj slabý terénny súper.
Nadpriemer aj cenou
V segmente pick-upov si aktuálne môžete zvoliť viacero alternatív. Drvivá väčšina má štvorvalce, ale nájde sa aj päťvalec, zatiaľ, a jeden konkurent má tiež V6. Mercedes do segmentu prináša prestíž značky, ale zároveň aj najvyššiu možnú cenu. V prospech Xka hovorí najmä to, ako pôsobí na okolie, to ako sa vám na diaľnici všetci uhýbajú. Ani GLS nemá takýto efekt. A v prospech Xka hovorí aj to malé okienko, elektricky ovládané, v strede zadného okna kabíny. V prípade zombie apokalypsy môžete z tohto okienka strieľať po prebudených mŕtvych. Toto slovné spojenie znie veľmi zvláštne, keď test vychádza na Veľkonočný pondelok, ale určite viete ako to myslíme.
Mercedes-Benz X350d
Motor | V6 nafta |
Objem | 2987 cm3 |
Výkon | 190 kW (258 k) pri 3400 ot/min |
Krútiaci moment | 550 Nm pri 1400-3200 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5340 mm |
Šírka | 1920 mm |
Výška | 1819 mm |
Rázvor osí kolies | 3150 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2389/3390 kg |
Batožinový priestor | – l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 176 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Spotreba (komb) | 9,0 |
Emisie g CO2/km | – |