Elektrické autá sú téma, ktorá je aktuálne veľmi často preberaná v mnohých rozhovoroch. Dôvodom je určite aj fakt, že postupne nabehnú pokuty za nové autá, ktoré vypúšťajú viac CO2 ako niekto z kancelárie stanovil. Priemerná hodnota emisií sa teda dá znížiť naozaj aj použitím elektrických vozidiel, lebo emisie z nich asi nie sú relevantné. To, že reálne má takéto auto vypustených o 10 ton CO2 viac ako auto so spaľovacím motorom, ešte len sa dostane do showroomu nie je relevatné. To číslo sme niekde začuli, ale neoverovali sme ho. Takisto nie sú relevantné asi ani emisie vypustené pri recyklácii. Zachádzame do extrémov, však? Akurát, že nie je všetko ružové a o bezemisnosti elektromobilov nie je úplne správne hovoriť. Ale elektrobudúcnosť, aspoň čiastočná nás neminie. Tak prečo si ju nespraviť príjemnú?
Mercedes sa tiež pustil medzi elektrikárov automobilových. Jasné, bol už Smart elektro, takisto elektrická trieda B. Ale tie nie sú ani z ďaleka také prelomové ako práve EQC. A povedzme si to rovno, veľmi zdatne konkuruje nielen Audi e-tron, ale aj Tesle Model X. Do Stropkova na výlet teda netreba chodiť.
Takmer bežné auto
V názve je to jasne dané, to C na konci hovorí, že veľkostne je EQC niekde pri modeloch GLC a C. Teda veľkostne stredná trieda. S tým sa dá súhlasiť. EQC neprináša žiadne výstrelky, všetko je pekné a uhladené. Vôbec by nemuselo byť elektrické. Teda, aspoň tak nevyzerá. Je síce trochu iné, ale stále akosi normálne a stále konvenčné. Žiadne šialené otváranie dverí, či podobné šialenosti.
Jednoducho je to stále Mercedes s veľkým znakom vpredu, s elegantnými líniami a konektorom na nabíjanie tam, kde by normálne bol konektor na napojenie hadice s prísunom paliva. Takže tu je všetko úplne v poriadku a nič nie je mätúce. Vlastne, ten, kto netankuje a nepočúva má pocit, že toto je ďalšie normálne a bežné auto.
Predné svetlá majú prepojenie LED pásom, rovnako ako zadné, ale s tým rozdielom, že predný pás nejako nesvieti za jazdy, aby nespôsoboval príliš veľké šoky vodičom ostatných áut. Predsa sme v dobe, kedy zdravý rozum a inteligencia ustupuje pravidlám, ktoré niekto stanovuje a pridáva tak rôzne bezpečnostné systémy do áut. Povinne.
Verzia 1886 má naviac, oproti ostatným, logo 1886 na prednom blatníku. Prečo 1886? Ako pripomienka kedy vlastne automobilka vyrobila prvé auto. Skôr trojkolku, ale všetci vedia, čo tým myslíme. Vtedy to bol prelom. Aj toto má byť. Je? To posúďte sami.
Aj vnútro je skôr štandardné
Problémom elektromobilov je zväčša fakt, že sú úplne inou koncepciou pohonu ako vozidlá so spaľovacím agregátom. A k tomu sa dá pristupovať dvomi spôsobmi. Buď to treba vyzdvihnúť a prezentovať ako tú najviac inovatívnu vec, ako napríklad Tesla s veľkými tabletmi, alebo na toto treba zabudnúť a tváriť sa, že je všetko v poriadku a všetko funguje ako každé iné auto.
Presne tento druhý prístup zvolil Mercedes, keď EQC pripomína väčšinu nových Mercedesov. Má systém MBUX, ktorý ponúka náhľad na semafor, ponúka aj možnosť rozšírenej reality pri navigácii. Myslíte si, že to je blbosť? Vôbec nie, priam naopak, je to fakt vymakaná funkcia, kedy vidíte priamo križovatku z prednej kamery a do obrazu vám systém umiestni priamo šípku kam máte ísť. Toto by sa dalo označiť ako technológia z budúcnosti. Ovládanie je hlasom, alebo dotykovou plochou. Ak chcete, môžete ho ovládať aj dotykom priamo na displeji, v tom pomáha veľká plocha pod ním, o ktorú si môžete oprieť ruku. Systém ponúka aj funkciu Energizing Comfort, v rámci ktorej je v ponuke aj prostredie s názvom Osviežujúci spánok, samozrejme v češtine. Ten zmení podsvietenie a hudbu na krátkeho šlofíka. Ak však auto ide, využijete zase prediktívny tempomat automaticky prispôsobujúci rýchlosť značkám a aj tvaru zákrut.
Interiér vyzerá super aj v noci, vďaka nepriamemu osvetleniu a tým veľkým displejom. Avšak na svetle je dokonca kombinácia čiernej a modrej ešte lepšia. Na operadlách je naviac pripomienka toho, že toto je séria 1886. Jediné, čo je na prístrojovej doske trochu nepríjemné je čierny lakovaný plast náchylný nielen na chytanie odtlačkov prstov, ale tiež na akékoľvek poškriabanie. Zato medeno sfarbené detaily sú vynikajúce.
Priestorovo sa EQC radí do toho, čo automobilka v strednej triede ponúka. Ani baterky neubrali výrazne z miesta, lebo sú ukryté v podlahe. Nie, frunk (predný kufor) EQC nemá. Ale zadný je dostatočne veľký. Akurát zadní pasažieri sa možno budú sťažovať na menej miesta na kolená. Alebo treba nižšieho vodiča, aby sa za ním objavilo dosť miesta.
Výkon valcuje
Cez aplikáciu si môžete všeličo odsledovať. Auto je prepojené s mobilnou appkou Mercedes Me, ktorá zobrazuje nielen informácie o zamknutí, či zatvorení okien, ale aj údaje z palubného počítača. Čo je však pri tomto aute najdôležitejšie je, že zobrazuje aj stav nabitia a následne aj vypočíta čas do plného dobitia akumulátorov. To je dôležité vzhľadom na spoplatnenie následného státia pri nabíjačke. Je to stále prijateľných 3 € na hodinu, čo je napríklad menej ako v garáži na Uršulínskej.
S plne nabitým akumulátorom sme dali niečo okolo 300 kilometrov. Mercedes hovorí o 4 stovkách. Ale my sme mali zimné pneumatiky s vyšším odporom a tiež zimu. Permanentne šlo vyhrievanie sedadiel a kúrenie. Priemer spotreby je približne 28,5 kWh na sto kilometrov. Teda za toľko sme jazdili my. Väčšinou. Pri veľkej snahe o ekojazdu a s plnou rekuperáciou, kedy netreba takmer vôbec brzdiť (brzdové svetlá svietia) sme mali pod 25 kWh/100 km. Pri absolútnom nesledovaní spotreby, ale zároveň takej normálnej jazde to bolo 33 kWh/100 km.
Problém nastáva jedine v prípade, že nemáte zmluvu s niektorým z dodávateľov. Vtedy na rýchlonabíjačkách platíte 0,49 eura za kWh (ZSE Drive). To znamená 14,25 eura na sto kilometrov pri bežnej jazde. To sú čísla, s ktorými sa vie stotožniť aj päťlitrový Mustang. Takže potrebujete nejakú formu zmluvy. Reálne sa dokážu náklady na sto kilometrov dostať niekde ku 5 eurám. A pri nabíjaní doma a cene cca 0,1 €/kWh to je dokonca necelé tri eurá za sto kilometrov. Avšak nutne potrebujete nabíjaciu stanicu, lebo nabitie nabíjačkou v aute trvá minimálne 40 hodín.
Akumulátory zásobujú dva motory, jeden je vpredu, jeden vzadu. Celkový výkon sa dostal na 300 kW (408 k) a zrýchlenie berie dych. Akurát mu chýba zvuk. A to zúfalo. Počuť len také bzučanie ako keď idú rýchlovýťahy v mrakodrapoch. Zrýchlenie je trochu ležérnejšie od 100 km/h, ale pokračuje až ďaleko za legálne limity.
Tým, že má EQC batérie v podlahe je aj ovládanie veľmi dobré a auto príjemne sedí, vďaka nízkemu ťažisku. Hmotnosť takmer 2,5 tony však oklamať nemožno. Na Caterham sa však ani hrať nebude. Napriek slušným dynamickým charakteristikám však EQC ponúka aj dostatok komfortu. Ten ruší jedine dosadnutie na dorazy na zadnej náprave pri prejazde výraznejších priečnych nerovností. Ozve sa rana a tá je prenesená aj do interiéru.
O vhodnosti musíte vedieť sami
Elektromobily sú, podľa nás, najmä mestskými autami. A EQC je v meste ako doma. Avšak dobre sa cíti aj mimo neho. Lenže na dlhú trasu musíte kalkulovať s nabíjaním. Niektoré nabíjačky pri Bille a Lidli sú úplne zadarmo, avšak ak už na nich niekto dobíja, tak nezvládajú posúvať energiu druhému autu. Teda tie Lidlové. Pri čakaní na nabitie môžete spať s nastavením Energizing Comfort, alebo môžete počúvať niečo cez veľmi dobrú aparatúru Burmester.
Cena tohto konkrétneho kusu EQC je 92-tisíc eur. Málo? Veľa? Necháme na vás. Podľa nás je cena adekvátna a Mercedes prichádza s omnoho lepším spracovaním ako Tesla za podobné peniaze. To, že za rovnaké peniaze môžete mať BMW X3 M Competition je druhá vec. Ale vďaka EQC môžeme mať aj modely AMG, tak sa nebudeme hnevať, keď ich bude čo najviac. EQC je výborný elektromobil, akurát naň musíte byť psychicky nastavení.
Mercedes-Benz EQC 400 Edition 1886
Motor | Elektrický |
Kapacita batérií | 80 kWh |
Výkon | 300 kW (408 k) |
Krútiaci moment | 760 Nm |
Prevodovka | Nie |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4761 mm |
Šírka | 1884 mm |
Výška | 1624 mm |
Rázvor osí kolies | 2873 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2495/- kg |
Batožinový priestor | 500 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,1 s |
Spotreba (komb.) | 22,4-25,0 kWh/100km |
Dojazd km | 417 (WLTP) |